Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post Reply
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Wilmo »

Jeroen wrote: Thu Aug 22, 2019 10:03 am Toch roept dit nog wel een paar vragen op JW! Allereerst, wat is je huidige setup, dat die blijkbaar zo snel staat te koken? Wanneer zijn je klauwen voor het laatst volledig uit elkaar geweest, dus ook zuigers eruit gedrukt? Heb je recente en fatsoenlijke remslangen? Geventileerde of massieve remschijven? Welke vloeistof?

De remkracht is binnen redelijke grenzen niet zo heel erg afhankelijk van de maat van de remschijf, met bijv de Wilwood setup die we destijds via de groupbuy hebben gedaan besla je een iets groter gedeelte van de schijf en vertraag je harder dan een E46 M3 (getest). Het formaat van de schijf gaat uiteindelijk wel een beperking vormen, maar dan heb je het over warmte afvoeren.

Ik rij met Wilwoods op standaard geventileerde schijven en dat vertraagt dus top, en de temperatuur gaat alleen een probleem geven als je als een dolle afdalingen gaat nemen. Een heel enkele keer merk je dat bijv in de Eifel, maar doorgaans eigenlijk pas echt als je in de Alpen los gaat. Maar dan krijg je met een afdaling ook 6-pots klauwen en 300mm schijven roodgloeiend.
Dat zijn precies de punten waar ik het ook over heb. Ja het is hard trappen, vol gas, vol remmen dan heb je het zo heet staan. En ik niet alleen, jullie beginnen dan ook te stinken. En ja ik sta nog op massief en ja er is wel iets te winnen nog met geventileerd. Maar ik wilde niet het ene stapje naar geventileerd nemen.

Dus als ik dan toch aan de gang ga... Ik had ook niet helemaal voorzien dat die harten zo lastig zouden worden, maar ik heb nu een ontwerp voor in staal bijna klaar. En vandaar de hele uiteenzetting vorig jaar in het Engelse deel.

Maar, jouw Wilwoods hebben een kleinere remblok dan origineel, nu zijn het mijn eigen woorden dat het oppervlak niet uitmaakt dus mag ik er ook niet meer over beginnen, ghehe. Maar de enige reden dat ik naar grotere schijven wil is gewoon een grotere warmtecapaciteit. Ik wil niet dat als we van 120 naar 0 gaan dat een M5 achter me denkt, oeioei daar gaan de E21'jes laat ik eens afstand houden, straks vliegt er iets in de fik.

En misschien is dit ook wel helemaal niets en zijn de schijven veel te groot. Dan zien we dat wel weer :-)


User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Jeroen »

Zijn we het toch eens haha. Maarrrr.... er is wel een groot verschil tussen het ruiken van warm frictiemateriaal hetgeen heel normaal is met een beetje trappen, en kokende remvloeistof. Dan ben je wel even een paar stadia verder. Anyway, doe je ding.
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Wilmo »

Ik bedoel echt warm frictiemateriaal! Dat je echt voelt, ik kan nog een keer daarna is het weg. En stinken... Ik weet nog wel dat ik eens over de porto riep dat mijn remmen warm waren, in koor werd er geantwoord: 'Ja dat ruiken we' :D

Geen kokende remvloeistof, dat heb ik geloof ik nog nooit gehad.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by uwbuurman »

Ik heb over de porto ook wel eens gehoord dat mijn remmen aardig rookten, dat was met de e30 325iA cabrio.

Paar kilometer rustiger aan en daarna weer los, geen centje pijn. Hoort er ook wel een beetje bij. En die automaat drukt sowieso wel door. Is trouwens een standaard setup op de e30, maar die is wel beter dan een standaard e21 323i setup.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Wilmo »

En wat bedoel je dan met beter? Het meer vertragen van de wagen?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Jeroen »

Ja klopt, vanwege dat doordrukken worden remmen met een conventionele automaat ook aanzienlijk sneller warm. E30 heeft idd betere remmen, schijven iets groter en de klauwen komen gewoon tot wat meer vertraging.

Maar goed, dat ruiken. Nog niks aan de hand, elke auto die van een rondje circuit af komt heeft dat ook. Wat dat betreft kun je verschillende stadia onderscheiden:
Geur van frictiemateriaal, blok goed warm, nog niets aan de hand
Geur plus rookontwikkeling, heter, maar nog niets aan de hand
Ga je door met stampen kun je vervolgens een lichte fading gaan voelen, de remvloeistof begint nu ook heet te worden
Ga ja dan nog door dan wordt de fading sterker, later kun je zelfs met een gevoelige voet voelen dat je pedaal onrustig wordt, je zit nu tegen het koken aan
Ga je dan door dan staat de boel te koken en is je remdruk weg

Hoe bedaagder je remmen zijn, hoe eerder je deze stadia bereikt natuurlijk, en hoe dichter deze stadia bij elkaar liggen. Massieve schijven helpen ook niet omdat je minder warmte kunt opnemen en afvoeren. Belangrijkste is wel het hygroscopische karakter van remvloeistof, het bindt vocht aan zich en dat maakt een dikke drab, bijvoorbeeld door condensatie (afkoelen na een rit). Dus ook al rij je rustig, door de tijd bouw je die drab op, vandaar dat je ook minimaal elke 2 jaar compleet moet verversen. Maar met verversen krijg je niet de drab uit de kamers achter de zuigers, de zuigers moeten eruit en alles moet schoon en droog, anders bouw ja na verversen in recordtijd weer nieuwe drab op.

JW: aangezien jij aardig snel temperatuur opbouwt met je remmen, wat niet onlogisch is en daarom kan ik me voorstellen dat je over een goede upgrade nadenkt, maar zorg wel dat je voor bijv een Eifeltrip de boel op orde hebt. Doe in elk geval een revisie van de remklauwen en spoel het systeem goed door. Paar uurtjes werk max en dan bewegen de zuigers weer soepel en kun je veel hogere temperaturen aan (vergelijk kookpunt water en remvloeistof). Dot 5.1 vloeistof helpt vanwege een hoger kookpunt maar ik heb begrepen dat er tegenwoordig ook performance DOT4 remvloeistoffen zijn die een vrijwel identiek kookpunt hebben.
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Wilmo »

Voor de Eifel staat het er goed voor. Ik merk een uitstekende vertraging aan de achterkant en de vloeistofjes zijn vers. Ik heb de ATE Typ 200 erin zitten:
ATE Racing TYP 200 Remvloeistof Brake Fluid DOT 4

Premium DOT4+ remvloeistof uitermate geschikt voor snelle straatauto's of circuitgebruik. Door het hogere kookpunt veel minder last van fading en "kokende" remmen.

De ATE TYP200 is de nieuwe standaard op het gebied van highperformance remvloeistoffen.
Het verhoogde kookpunt van 280°C maakt remmen onder extreme omstandigheden mogelijk.

Minimale toename in kookpunt
Niet schuimend tijdens vullen of aftappen
Uitstekende bescherming tegen corrosie
Kleur Amber
Droog kookpunt 280°C
Nat kookpunt 198°C

Viscositeit bij -40°C = max 1400 mm2/s

Verversingsinterval 2-3 jaar
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Jeroen »

Hopelijk heb je meer vertraging aan de voorkant anders kan het weleens tricky worden, zeker in de regen. 75/25 is toch wel een hele prettige verhouding. Maar da's idd het sap dat ik bedoelde.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply