Page 1 of 5

Stationairloop problemen 316 Solex DIDTA 32/32

Posted: Sun Apr 22, 2012 6:14 pm
by bartgouda
Dag Heren,

Zojuist teruggekomen van een BMW meeting in de Meern, en op de terugweg heeft mn auto me voor het eerst sinds een jaar in de steek gelaten. Ik was bijna thuis en opeens stopt, midden op een rechte weg in z'n 3(niet aan het accelereren) de motor ermee. Ik had daarvoor wel behoorlijk doorgereden, maar hij reed al wel weer een minuutje zonder gek te doen. Auto laten uitrollen want hij deed helemaal niks meer, in de kant geparkeerd en eens even bekeken. Motor start niet meer.

Checklist:

- startmotor draait
- benzine loopt in de carb, eerst gewoon rustig maar na wat langer doorstarten gutst het er echt in (?)
- ontsteking nog niet gecheckt, maar alle contacten zijn niet roestig, geen zekeringen door, kabels en bougies zijn minder dan een half jaar oud.

Heb de auto moeten achterlaten, hoop m vanavond naar huis te kunnen slepen.
Iemand suggesties wat er aan de hand kan zijn?

Re: Snelle vraag: auto start niet

Posted: Sun Apr 22, 2012 8:14 pm
by jamesV
misschien de bobine? of hoe noemen jullie dit in Nederland?

Re: Snelle vraag: auto start niet

Posted: Sun Apr 22, 2012 8:38 pm
by bartgouda
Daar zit ik ook aan te denken ja... Ik ga het zo nog een keer proberen!

Re: Snelle vraag: auto start niet

Posted: Sun Apr 22, 2012 10:53 pm
by Jeroen
Sja als je wel brandstof krijgt zou je idd denken aan bobine of bobinekabel, stekkerverbinding. Rotor en verdelerkap wel goed controleren op scheurtjes.

Re: Snelle vraag: auto start niet

Posted: Sun Apr 22, 2012 11:08 pm
by bartgouda
Auto net naar huis gesleept. Morgen even kijken of ik überhaupt vonk krijg denk ik? Kan ik gewoon een bougie direkt op de bobine aansluiten? Ben bang dat die gewoon de geest heeft gegeven... iemand een goed adres voor een nieuwe? Ik zie al allerlei uiteenlopende prijzen...

Re: Snelle vraag: auto start niet

Posted: Mon Apr 23, 2012 7:01 pm
by jesse21
Klinkt volgens mij als een ontstekingsprobleem.Gewoon een bougie uitdraaien,kabel erop laten en tegen de cilinderkop houden.best iemand vragen om de auto te starten.Als het goed is kan je makkelijk een vonk zien(zelfs als je hem een cm er van houdt).Wel oppassen,best met een geisoleerde tang vasthouden.Doet nogal pijn als je de vonk voelt ;) Misschien nog een idee,staan je contactpunten niet volledig gesloten?Ik heb dit al eens weten gebeuren,en dan help je snel je bobine om zeep...


mvg,

jesse

Re: Snelle vraag: auto start niet

Posted: Mon Apr 23, 2012 8:08 pm
by Wilmo
Buig de kathode van een testbougie weg, je zou op een bovenstaande manier een vonk van een centimeter of 5 moeten kunnen trekken.

Hij kan wel vonken in zijn vonkafstand, maar dat zegt niets over het vonkgedrag bij 9 bar.

Re: Snelle vraag: auto start niet

Posted: Mon Apr 23, 2012 11:36 pm
by bartgouda
Hij doet het weer! Was uiteindelijk een probleem met de carburateur, maar dat leg ik morgen wel even uit, nu slapen!

Re: Snelle vraag: auto start niet

Posted: Tue Apr 24, 2012 2:07 pm
by bartgouda
Gistermiddag aan de slag gegaan, en na wat testen bleek ik toch gewoon vonk te krijgen, dus afgezien van wellicht de timing zat daar niet het probleem.
Toen maar weer eens het luchfilter eraf getild en nogmaals geprobeerd te starten. Opeens sloeg 'ie aan, maar liep heel onrustig en was zelf met extra gas niet aan te houden... dus hij sloeg weer af. Nogmaals geprobeerd te starten maar toen wou 'ie al helemaal niks meer.
Tijdens het starten zagen we wel bijzonder veel benzine uit de carburateur komen, veel te veel naar onze mening. M'n brandstofpomp is nog geen jaar oud, dus dat leek ons niet de oorzaak. Carburateur maar uitgebouwd, foto's gemaakt van hoe alle slangetjes enzo vastzaten. Toen we de carburateur eraf tilden zagen we al iets heel bijzonders: er stond een laag van bijna een cm benzine in het inlaatspruitstuk, in het "kommetje" direct onder de carburateur, dus nog niet bij de cilinders.
Eerst maar eens deze benzine eruit gedept met een doek, en toen de carburateur gedemonteerd. Het gat waar tijdens het starten zoveel benzine uit kwam, bleek de overflow van de vlotterbak te zijn... Een beetje schudden met de carburateur gaf een rinkelend geluid, alsof er iets los zat. Het "deksel" eraf gehaald, en jawel, een langwerpige sproeier in de vlotterbak lag er gewoon los in. Eerst even alles schoongemaakt, sproeier er weer in, alle andere sproeiers er even uitgedraaid en doorgeblazen, alles weer gemonteerd, carburateur weer geïnstalleerd. Vingers gekruist en starten maar, en geloof het of niet, hij sloeg in 1x aan en bleef zonder enig probleem stationair lopen, voor m'n idee netter dan 'ie ooit gedaan heeft. Eerst even rustig laten lopen en toen kleine rondjes dichtbij m'n huis gaan rijden, waarbij 'ie nog 2x afsloeg zoals 'ie eerder gedaan had, maar met starten wilde 'ie nu gewoon weer gelijk aan. Na 5 minuten leek alles prima, en we hebben nog een half uur gereden waarin hij geen enkel probleem vertoonde. Zojuist weer gestart, en nu liep 'ie toch weer wat onrustig, moest 'm even aan het gas houden voordat 'ie netjes bleef lopen... Straks nog maar even een testrondje. Ben wel heel blij dat 'ie in ieder geval weer loopt, en dat ik het zelf gefixt heb. Heb een hele bak meer inzicht in carburateurs gekregen van dat openhalen, ook van de choke enzo, had eigenlijk geen idee hoe dat precies werkte...

Re: Snelle vraag: auto start niet

Posted: Tue Apr 24, 2012 3:08 pm
by Danny043
Mooi om te lezen dat ie het weer doet! Altijd vervelend als die er ineens mee ophoudt.

Re: Snelle vraag: auto start niet

Posted: Tue Apr 24, 2012 6:14 pm
by Jeroen
Yep, goed nieuws en dan lukken die puntjes op de 'i' straks ook wel

Re: Snelle vraag: auto start niet

Posted: Tue Apr 24, 2012 7:08 pm
by Peter V.
Kortweg gezegd heb je de motor dus gewoon verzopen.

Ik vind het wel apart dat een sproeier compleet los kan komen. Men moet dus al eens aan de carburateur hebben gewerkt en e.e.a. niet goed vast hebben gezet.

Wat je nu wellicht kan ervaren is dat je door de carburateurdeksel te verwijderen en hierna weer terugplaatsen de afdichting hiervan niet meer optimaal is. Men heeft dus eigenlijk een vacuumlek gemaakt.

Als de sproeier al een langere tijd los heeft gezeten en de motor hierop is afgesteld kan het ook zomaar zijn dat je basisafstelling is verlopen.

Re: Snelle vraag: auto start niet

Posted: Tue Apr 24, 2012 7:13 pm
by Danny043
Peter V. wrote:Kortweg gezegd heb je de motor dus gewoon verzopen.
Nadat die sproeier los is gekomen lijkt me?
Ik vind het ook een apart verhaal, maar weet niet hoe die carbs er van binnen uit zien :bag Ik zie graag i'tjes in de type aanduiding 8)

Re: Snelle vraag: auto start niet

Posted: Tue Apr 24, 2012 9:32 pm
by bartgouda
Nog even voor de extra duidelijkheid: het was een staafje wat heel strak in een tuitje zat (that's what she said:P). Het zat dus niet geschroeft en ik kan me dus wel voorstellen dat dit door hoge druk ofzo los kan komen. Alle pakkingen zagen er nog erg goed uit, en de carburateur houdt nu niet meer in bij overgang van deel- naar vollast, dus dat lijkt me een verbetering:)

Re: Snelle vraag: auto start niet

Posted: Tue Apr 24, 2012 9:47 pm
by Peter V.
Ik snap het niet helemaal met de hoge druk. Zo'n hoge druk heb je niet namelijk. Je brandstofdruk heeft alleen betrekking op de vlotternaald en die wordt door het dichtduwen van de vlotter al gestopt. Verder heb je nog een beetje druk welke je ontwikkeld met je acceleratiepomp maar dat is ook geen megahoogte en dat is niet losgekomen. De rest werkt via vacuum.

Het belangrijkste is dat het probleem gevonden is en dat je een motor heb die nu beter werkt.