Page 1 of 1

e21 met m106b34

Posted: Tue May 29, 2012 12:55 pm
by vanherck
hallo allemaal

ik wou men e21 nog een beetje opvoeren en kwam bij een m106b34 uit de blok uit een e32 745i dit is een 3400cc turbo
deze ligt in een e30 momenteel zou deze in een e21 passen zonderal ter veel in de wielkasten te slijpen en dergelijke?
het is een 6 in lijn dus zou toch mogelijk moete zijn iemand hier al ervaring mee?
zou met mijn e21 op circuit wille gaan rijde de rolkooi en kuipen zitten er al in maar vond de 170 pk van de m20 b25 wat weinig
of zijn er nog andere alternatieven?

onder de e30 ligt al een sper diff en een goede remme set dus is het een goed koopje volgens mij als ik het diff en de remme zou moete kopen ben ik al bijna even veel kwijt volgens mij terwijl ik nu maar hoef over te bouwen en zou dus leuk projektje zijn volgens mij

mvg tom

Re: e21 met m106b34

Posted: Tue May 29, 2012 2:23 pm
by Jeroen
Als ik me niet vergis dan is dit blok in wezen een M30 met extra's. Als je in je leven meer dan een paar rondjes achter de rug hebt op het circuit dan denk ik dat je heel zeker weet dat je dat niet op de vooras wilt hebben liggen in een circuitauto. Denk dat je je dan ook niet moet blind staren op pk's maar op zoek moet gaan naar balans. Ik denk dat er een redelijke kans is dat je sneller kunt met je huidige setup door te investeren in de motor of in jezelf maar als je meer paarden wilt voor een schappelijke prijs zou ik kijken naar een M50/M52 conversie. Een M52B28 met M50B25 inlaat en wat kleine aanpassinkjes zet zomaar 235-240 pk neer en ligt duidelijk minder zwaar op de maag.

M54B30 is nog iets sterker maar kent wat aanvullende beveiligings-/codeer issues. S50/S52 wordt helaas alweer zwaarder en een S14 kopen en/of kietelen is een kostbare zaak, al is dat voor balans en gewichtsverdeling absoluut de beste optie. Enige leuke alternatief wat ik dan nog kan bedenken dat sterker is dan de 6-in-lijn blokken is een M60/M62 V8 vanwege een relatief laag gewicht en vanwege het feit dat je meer gewicht achter de vooras kunt leggen.

Edit: ik lees je bericht nog eens over en zie dat je waarschijnlijk nog niet echt circuitkilometers gemaakt hebt. Dan is 170 pk al uitdaging zat en durf ik zelfs te beweren dat een beetje ervaren rijder hieraan ruimschoots voldoende heeft om je de baas te zijn op de baan, al rijd je zelf in een GT3. Ik zou eerlijkheidshalve eerst eens gaan investeren in m'n eigen rijvaardigheid. Daar zit meer potentiële tijdwinst in tegen minder kosten, dan in een bos extra pk's.

Re: e21 met m106b34

Posted: Wed May 30, 2012 7:19 pm
by Wondermike
E30 achteras past niet 123, daar moet je wel crea voor gaan knutselen.

Re: e21 met m106b34

Posted: Wed May 30, 2012 9:59 pm
by bartgouda
Had die zwarte E21 die bij Schmiedmann stond op de SM12 niet een 745i blok er in? Googlen levert niks op maar ik dacht dat toch echt gezien te hebben...
Volgens wikipedia is het inderdaad gewoon een aangepaste M30. Dat betekent dat er een M10 bak op past toch?
Maar wat hierboven inderdaad al gezegd wordt... een M30 in een E21 lijkt me leuk om mee te knallen in een rechte lijn of op straat, maar op het circuit heb je dan echt wel teveel gewicht in de neus liggen...

Re: e21 met m106b34

Posted: Wed May 30, 2012 10:21 pm
by 323baur
bartgouda wrote:Had die zwarte E21 die bij Schmiedmann stond op de SM12 niet een 745i blok er in? Googlen levert niks op maar ik dacht dat toch echt gezien te hebben...
Volgens wikipedia is het inderdaad gewoon een aangepaste M30. Dat betekent dat er een M10 bak op past toch?
Maar wat hierboven inderdaad al gezegd wordt... een M30 in een E21 lijkt me leuk om mee te knallen in een rechte lijn of op straat, maar op het circuit heb je dan echt wel teveel gewicht in de neus liggen...
Klopt in die zwarte ligt een m30 turbo.
Nooit mee gereden, maar ik denk dat het vet tegen valt in de bochtjes..

Re: e21 met m106b34

Posted: Wed May 30, 2012 11:13 pm
by Arnold D
bartgouda wrote:... een M30 in een E21 lijkt me leuk om mee te knallen in een rechte lijn of op straat, maar op het circuit heb je dan echt wel teveel gewicht in de neus liggen...
Eigenlijk vindt dat best wel meevallen.

We zullen in September wel zien, dan start ik wel als laatste van de club.

Re: e21 met m106b34

Posted: Wed May 30, 2012 11:55 pm
by bartgouda
Ohja, jij hebt een m30 hè... het is ook eerlijk gezegd meer dat ik het telkens hoor en dat mn gevoel zegt dat het logisch is, maar misschien valt het in de praktijk wel erg mee! Zou je het aanraden voor een circuitauto denk je?

Re: e21 met m106b34

Posted: Thu May 31, 2012 1:47 am
by Arnold D
Dan telt alles mee voor de snelste ronde. Dan zou ik voor een lichter blok gaan.
vanherck wrote:zou met mijn e21 op circuit wille gaan rijde de rolkooi en kuipen zitten er al in maar vond de 170 pk van de m20 b25 wat weinig
Heb je race ervaring ?

Zo niet, dan zou ik eerst leren rijden. Ik heb 7 jaar race ervaring, niet op 4 maar op 2 wielen. Voordat je een volleerd racer bent, heb je aan de 170 Pk genoeg. Nog een voordeel met minder vermogen, je leert harder trappen om de snelleren bij te benen.

Re: e21 met m106b34

Posted: Thu May 31, 2012 8:18 am
by Jeroen
Dat was ook mijn insteek. Investeren in jezelf door circuitkilometers te maken zal snellere ronden neerzetten dan meer motorvermogen. Daarnaast liggen de grenzen van jouw auto waarschijnlijk veel verder weg dan je nu denkt.

Veelal ziet men piepende banden, glijden of whatever dat men zo hard gaat dat men tegen de beperkingen van de auto aan loopt. Maar meestal is het juist zo dat je niet optimaal gebruik maakt van de beschikbare grip, bijvoorbeeld door onvoldoende rust in de auto, een gebrek aan balans, een verkeerde remtechniek of door verkeerde lijnen te rijden. Schroom niet om eens instructie te nemen, daar leer je altijd van!

En dan geldt: hoe beter de balans, hoe beter je de techniek onder de knie krijgt. Je ziet ook vrij vaak dat kinderen van ervaren rijders een 316 onder hun gat krijgen als ze gaan lessen voor hun licentie, ga lekker spelen met die balans, dat motorvermogen komt daarna wel.