Page 1 of 2

Stuurbekrachtiging past niet

Posted: Fri Jul 06, 2012 9:26 am
by Majestic
Ik heb eerder gepost over een poulie op de stuurbekrachtiging.

Wat is nu het geval. Heb het hele verhaal uitgelegd bij Kalfsbeek en gevraagd wat nog nodig was. Ik kreeg een snaar en poulie mee.
Op mijn post hier op de forum las ik dat ik 3 snaren nodig heb.
Ik kreeg maar 1 snaar mee. En een poulie met drie gaten.

Gisteren naar de garage gegaan en meneer zegt dit kan niet erop. Stuurhuis klopt maar de poulie heef 6 gaats ipv 3 gaats. Dus waar komt hij nou?
Ik heb het uitleg van mijn behulpzame bmwe21.net vrienden uitgelegd. Maar dit kwam niet door bij hem. Omdat ik jammer genoeg niet al te technisch ben aangelegd heb ik het wel geprobeerd. Maar helaas.

Toen wees hij een onderdeel die aan de motor (onder) vast komt te zitten (Volgens mij de pomp maar weet niet zeker heb wel een foto, maar ik neem aan dat jullie het meteen weten), Monteur wees me erop dat er geen bevestigingsmogelijkheid (twee klemmen) is. Mijn set is dus niet compleet.

Mensen help help wat doe ik verkeerd (en niet zeggen dat ik naar de verkeerde monteur ben gegaan want dat weet ik al. :loll

Mochten jullie foto's hebben zie ik ze graag op welke plaatsen en hoe het is bevestigd. En de benodigde onderdelen op foto.
Het verhaal van Jeroen over het lucht afvloeien door stuur te draaien heb ik onthouden.

Pieps alvast bedankt.

Re: Stuurbekrachtiging past niet

Posted: Fri Jul 06, 2012 10:04 am
by Jeroen
Als je een driegaats enkele poelie hebt meegekregen, die is voor op de pomp. Er zijn twee types pomp in omloop, een met ééngaats poelie en één met driegaats.

Maar als je stuurbekrachtiging gaat inbouwen, dan moet die zojuist genoemde poelie ook ergens zijn aandrijving vandaan krijgen. Op de trillingsdemper op de motor zit maar een groef voor 1 snaar en die is voor dynamo en waterpomp, de zogenaamde v-snaar. Je komt dus poelies tekort op de aandrijvende (motor) kant.

Daarvoor is een dubbele poelie los verkrijgbaar die je voorop de trillingsdemper schroeft, met jawel 6 boutjes. Een dubbele poelie waar evt ook de riem van een airco op gaat, maar als je die niet hebt heb je op dit moment dus niet 3 maar 2 snaren.

Plaatsen is vrij eenvoudig, 6 boutjes los, poelie erbij en weer vastdraaien. Gebruik 6 nieuwe boutjes.

Re: Stuurbekrachtiging past niet

Posted: Fri Jul 06, 2012 10:45 am
by Arnold D
Jeroen wrote:Maar als je stuurbekrachtiging gaat inbouwen, dan moet die zojuist genoemde poelie ook ergens zijn aandrijving vandaan krijgen. Op de trillingsdemper op de motor zit maar een groef voor 1 snaar en die is voor dynamo en waterpomp, de zogenaamde v-snaar. Je komt dus poelies tekort op de aandrijvende (motor) kant.

Daarvoor is een dubbele poelie los verkrijgbaar die je voorop de trillingsdemper schroeft, met jawel 6 boutjes. Een dubbele poelie waar evt ook de riem van een airco op gaat, maar als je die niet hebt heb je op dit moment dus niet 3 maar 2 snaren.
Image

De onderste poelie, waar hier nog geen snaar op zit en die komt dan op de voorste. Het verst van de motor.

Re: Stuurbekrachtiging past niet

Posted: Mon Jul 09, 2012 3:51 pm
by Majestic
@ Jeroen

Dus de poelie die ik heb meegekregen is gelukkig niet voor niets. Ik zal meteen weer op zeok gaan. Dank je wel.

@ Arnold

Heb je de foto ook van de linkerzijde (slag gedraaid op de foto) zodat ik kan zien hoe de pomp is bevestigd. Ik ben bang dat de pomp niet klopt en dat zou een teleurstelling voor mij zijn.

Bedankt voor jullie reacties

Re: Stuurbekrachtiging past niet

Posted: Mon Jul 09, 2012 4:51 pm
by ac/dennis
Voor de pomp heb je weer een aparte steun nodig. Op deze steun pas je dan de pomp en je dynamo.
Enkele jaren geleden, kon je deze nog bij de dealer bestellen.

Re: Stuurbekrachtiging past niet

Posted: Mon Jul 09, 2012 5:25 pm
by Arnold D
Deze foto had je al en onder de dynamo zie je nog 2 schroefgaten waar de plaat met de pomp op geschroefd wordt.

Image

Dit zijn de foto's van een M30 motor, maar het principe en uitvoering is nagenoeg hetzelfde.

Image

Image

Image

Re: Stuurbekrachtiging past niet

Posted: Mon Jul 09, 2012 10:51 pm
by ac/dennis
Is die motor in die enorm mooie groene E21 op de achtergrond geplaatst?

Re: Stuurbekrachtiging past niet

Posted: Mon Jul 09, 2012 11:03 pm
by Arnold D
:loll

:nah

Re: Stuurbekrachtiging past niet

Posted: Sat Sep 01, 2012 1:29 am
by Majestic
Ben vandaag langs Breeman geweest.
Vroeg er om een dubbele poelie.
Meneer zei "oh dat is een krukaspoelie" Kost 530 euro MAAARRR je krijgt wel 15% korting.

Ik schrok me de t*****.

Kost dat ding zo duur!!! Of hebben we hier te maken met een foutje mijnerzijds of heeft meneer mij verkeerd begrepen?

Re: Stuurbekrachtiging past niet

Posted: Sat Sep 01, 2012 2:43 am
by Arnold D
Hij verkoopt jou zeker de krukas en poelie. :)

Dat lijkt mij een foutje van de meneer.
Is het voor de stuurbekrachtiging ? Daar zitten volgens mij 3 groeven in, de dubbele is al standaard.

Heb even gekeken, maar deze kost €37,-.

Re: Stuurbekrachtiging past niet

Posted: Sat Sep 01, 2012 3:05 am
by Majestic
Hoi Arnold,

Het is idd voor de stuurbekrachtiging.
DUIDELIJK tegen meneer verteld.
37 klinkt weer veel beter

Re: Stuurbekrachtiging past niet

Posted: Sat Sep 01, 2012 11:22 am
by Jeroen
De poelie voor het toevoegen van stuurbekrachtiging en/of airco (voegt 2 groeven toe) voor de M20 heeft als part no 1123 1 280 958 maar zoals veel BMW onderdelen is ook deze wel een stukkie omhoog geschoten qua prijs, reken op een kleine 50 euro. Vervang ook gelijk de 6 M8 boutjes waarmee trillingsdemper en poelie vastgezet worden want die breken vrij snel.

Re: Stuurbekrachtiging past niet

Posted: Fri Sep 14, 2012 12:46 am
by Majestic
Vandaag poelie en steun besteld.
Wou meteen de olie voor het reservoir ook kopen maar de dealer zei even te kijken op de reservoir. Daar zou moeten staan welk olie erin moet.
en wat denk je? Juist dat sticker zit er niet op.
Heb even rondgeneusd op de forum en kwam Dexron ATF2 tegen voor de reservoir.
Voor de zekerheid wou ik vragen of dit klopt?

Re: Stuurbekrachtiging past niet

Posted: Fri Sep 14, 2012 12:55 am
by Jeroen
Klopt zie ook de specs pagina, ATF D2.

Re: Stuurbekrachtiging past niet

Posted: Tue Oct 02, 2012 4:32 pm
by Majestic
De stuurbekrachtiging is duidelijk van een ander type BMW.
Beugel past wel maar de schroefgaten van de pomp verschilt met de pomp beugel.
Dit wordt aanpassen..

Hier nog mijn laatste vraag (hoop ik) op dit topic.

Waar komt de reservoir eigenlijk? Er is vrij weinig ruimte ook vanwege de plaatsing vd accu en luchtfilter.
Wij komen uit op een bevestiging maken in de (als je voor de auto staat) linkerkant en gebruik maken van langere slangen.
Is dit fout of is er wel een pasklare optie die wij over het hoofd zien dan graag jullie hulp.
Fotos zouden enorm helpen alvast bedankt