Page 1 of 1

323i slecht lopen slangen wirwar

Posted: Tue Aug 14, 2012 11:07 am
by pietje1983
Hallo,

Onze 323i loopt niet mooi. We zijn er mee aan de slag gegaan maar komen er niet helemaal uit.
Uiteraard motortiming gecontroleerd. Ontsteking afgesteld (zonder vacuum bij 1500 rpm op 22 graden).
Er zit bij deze auto 2 systemen voor extra lucht toevoer voor verhoogd toerental tijdens warmlopen.
Een electrische regelaar zie schema 1. (slang 4 en 6 met bijbehorende extra luchtschuif).

Image

En een koelwatergestuurde regelaar zie schema 2.

Image

Deze koelwatergestuurde regeling hangt eraan maar de luchtdoorvoer is niet gebruikt.
In feite is het dus een waterdoorvoer en meer niet.

Op een of andere manier zijn de 2 systemen gedeeltelijk door elkaar gehaald en met t-stukken aan elkaar gekoppeld.
De slang tussen 1 en 6(schema2) was met een t-stuk gekoppeld tussen slang 4 (schema1)
Daardoor reageerde de stationairschroef niet. Nadat we die slang 4 weer origineel hadden gemaakt en de andere kant dichtgemaakt konden we stationair weer afstellen.
De CO afgesteld op 3,0 bij 900 rpm. Rijden met de auto maar hij trekt niet lekker door maar met horten en stoten.
Eigenlijk zoals voorheen ook al. Daarna telkens de CO met 1 verhoogd tot 7 maar in geen geval een zuiver doortrekkende motor. Het toerental waarop de motor begint te trekken verlegd zich wel naar een ruimer gebied naarmate de CO verhoogd word maar met een CO van 7 worden we hoofdsponsor van de Shell en das niet de bedoeling. Tevens word ook het aanslaan van de motor moeilijker als de CO zo hoog word bij warme motor.

We hebben nu alleen het electrische systeem aangesloten en het 2e systeem helemaal eraf gehaald.
De overgebleven aansluiting op het spruitstuk uiteraard afgedicht.
Daarmee loopt de auto gewoon alleen verhoogd toerental pakt ie niet meteen tijdens de koudstart maar duurt een minuut of 2. Verder reageerd de auto nagenoeg gelijk als voorheen en met een huidige CO van 4,0 bnij 900 rpm is de auto rijbaar maar hij trekt nog niet mooi door in alle toerengebieden.

We zijn er redelijk van overtuigd dat beide systemen op de auto horen te zitten maar de vraag is dan hoe en waarom 2 systemen die feitelijk hetzelfde doen???
Tevens hebben we 2 aansluitingen voor die slangen op het spruitstuk zitten maar als beide systemen gebruikt worden hebben we 3 aansluitingen nodig.

Klopt het dat in schema 2 slang 4 uitkomt op de rembekrachtiger,
slang 7 is mij onduidelijk en 3 is ook een vraagteken???

wie kan hier een antwoord op geven of (duidelijke) fotos sturen van hoe deze slangen aangesloten horen te worden.
In het ETK is weinig te vinden over de hoe deze onderdruk sturing aangesloten moet zitten.
Alvast bedankt

MVG Peter Weijs

Re: 323i slecht lopen slangen wirwar

Posted: Tue Aug 14, 2012 9:24 pm
by Peter V.
Ik kan het mis hebben maar volgens mij zijn beide systemen nooit met elkaar gecombineerd. Als ik me niet vergis hebben de vroege 323i-ers een koelwater gestuurde en de latere een elektrische extra luchtschuif.

Re: 323i slecht lopen slangen wirwar

Posted: Tue Aug 14, 2012 9:47 pm
by Jeroen
Andersom volgens mij. De vroegere modellen hebben een elektrieke versie waarbij dus alleen twee luchtslangen gebruikt worden. De latere modellen hebben een water omloop oa ook op het gasklephuis en de waterslangen gaan dan op de mechanische extraluchtschuif. De watertemperatuur bedient dan via een waselement de extra luchtschuif. Een later systeem is volgens mij prima om te bouwen door de waterslangen die anders op de schuif gaan te koppelen, de stekker van de elektrische versie zit bij die latere modellen nog altijd aan de kabelboom. De oude versie ombouwen zal al lastiger zijn verwacht ik.

Maar goed, ik denk dat je met de huidige oplosing al een eind bent en met een CO van 3% moet de aito gewoon prima door de toeren kunnen lopen. Ik verwacht dan ook dat er eerder iets fout zit aan de vacuumslangen van de ontstekingsvervroeging. We hebben een tijdje terug al eens beschreven welke dan waarop moet, weet iemand nog welk topic dat was? En dan natuurlijk het statische ontstekingstijdstip goed hebben staan maar dat staat zo te horen goed, mits afgesteld met de vacuumslangen even afgekoppeld en gedicht, of simpelweg dichtgeknepen met griptangetjes.

Re: 323i slecht lopen slangen wirwar

Posted: Tue Aug 14, 2012 9:51 pm
by Peter V.
Even nagekeken en inderdaad Jeroen je heb gelijk....... Vanaf 1982 is het koelwatersysteem gekomen.

Re: 323i slecht lopen slangen wirwar

Posted: Tue Aug 14, 2012 9:55 pm
by pietje1983
Mijn auto is van 1982, dus daar zou dan oorspronkelijk het koelwatersysteem op moeten zitten?
Die zat niet aangesloten, alleen maar met twee waterslangen.
Heb wel een foto in een BMW boek gezien waarop het lijkt alsof deze ook allebei de systemen heeft.
Ik zal deze foto nog eens opzoeken.

Re: 323i slecht lopen slangen wirwar

Posted: Tue Aug 14, 2012 10:45 pm
by pietje1983
Image


De bestaande situatie was zoals hierboven op de foto aangeven.
De carterontluchtings slang was 1 geheel, daar heb ik een tstuk tussen gezet met de dunne vacuumslang naar het inlaatspruitstuk zoals op de foto.
De slang aangegeven met de blauwe pijl loopt naar de hrc, Waar zou de slang aangegeven met de groene pijl naar toe moeten lopen?

De blauwe slang rechtstreeks aangesloten op de hrc en de groene er gewoon tussenuit gelaten.

Even een foto van Jeroen geleend :mrgreen:

Image

Zoals op deze foto loopt het bij mij nu ook.

Re: 323i slecht lopen slangen wirwar

Posted: Tue Aug 14, 2012 10:46 pm
by pietje1983
Peter, waar heb jij dat na kunnen kijken?
Wij hebben lopen zoeken, maar bij etk op chasisnr geeft ie voor mijn auto allebei de systemen op.
En verder weet ik dan niet waar ik dat zo snel kan vinden welk systeem is gebruikt.

Re: 323i slecht lopen slangen wirwar

Posted: Tue Aug 14, 2012 11:52 pm
by Peter V.
Als je de ETK gaat bekijken dan laat deze het plaatje met de koelwaterslangen pas zien vanaf 1982. Bij een 81-er bijvoorbeeld krijg je alleen de elektrische extra luchtschuif te zien.

Re: 323i slecht lopen slangen wirwar

Posted: Mon Aug 20, 2012 3:26 pm
by Ruud
Wellicht heb je hier nog wat aan:

Image
P7100009 by PeperPakhuis, on Flickr

Dit is zoals het zat op mijn '82-er. Waarschijnlijk heb je ook de WUR met daaronder twee koelwateraansluitingen. Bij mij zat deze niet aangesloten, waarschijnlijk omdat deze verstopt zat. In dezelfde set op Flickr staan nog meer detailfoto's.

Overigens zou ik mijn geld ook zetten op een probleem met de vacuumvervroeging en niet direct op een mengselprobleem.....

Succes!

Re: 323i slecht lopen slangen wirwar

Posted: Mon Aug 20, 2012 5:07 pm
by Jeroen
Vanaf productie sept 81 is het model met de mechnische schuif zoals op Ruud z'n foto toegepast op de 323i

Re: 323i slecht lopen slangen wirwar

Posted: Mon Aug 20, 2012 8:43 pm
by pietje1983
Dank je, we gaan weer even verder zoeken.

Re: 323i slecht lopen slangen wirwar

Posted: Mon Jan 14, 2013 3:34 pm
by pietje1983
Zo na een tijdje er niet mee bezig te zijn geweest hebben we toch weer wat tijd geinvesteerd.

Ons extra lucht systeem terug gebouwd naar origineel met de watergestuurde luchtschuif.
Mede dankzij de foto van Ruud.THNX

Zoals we al verwachte is de luchtschuif kapot omdat hij erg hoog stationair koud loopt. Hij zakt daarna wel iets terug maar nog maar tot 1500 met de stationair schroef helemaal dicht. Knijpen we dan de slang dicht naar de lucht schuif dan slaat de motor alsnog af. Dus blijft de schuif warm open staan gedeeltelijk.
Nu hebben we de watergestuurde luchtschuif afgedopt wat betreft de lucht en stationair afstelling via de stationairschroef en CO op ongeveer 2,5 gedaan.

Hij is er vandaag mee goedgekeurd dus das alweer een zorg minder.
Er zijn nog wel wat andere dingen naar voren gekomen en dat is dat het stationair toerental op +/- 1200 blijft lopen en dan nog eens terug zakt naar +/- 800 na enkele minuten.
Daarlangs rijd hij met deze CO afstelling tussen stationar toerental en +/-1800 rpm best oke. Dan tussen 2000 en 4000 is het drama. Alleen maar horten en stoten en dan boven 4000 gaat ie als de brandweer.
Lijkt mij opgeteld op een slecht functionerende ontsteking vervroeging/verlating.
(Ontsteking op basiswaarden afgesteld volgens fabrieksgegevens 22 graden bij 1500 rpm zonder vacuum)

Na wat research komen we erachter dat de electriche luchtschuif eigenlijk niks anders is dan een klepje die ook aangestuurd word door warmte alleen word die warmte door electrisch verwarmen verkregen.
Dat zou betekenen dat we eigenlijk de koelwater gestuurde luchtschuif kunnen wisselen met de electrische als daar dan ook 12v op komt tijdens motorlopen???

Dus onze planning voor nu is:
vacuum aansluitingen controleren voor vervroeging en verlating (via ander topic van Peter V)
Ontsteking unit uitbouwen en controleren op gangbaar/gangbaar maken
Extraluchtschuif wisselen van watergestuurde naar electrische

We zijn benieuwd naar jullie mening van deze problemen en conclusies.

In ieder geval bedankt tot zover.

MVG Peter Weijs

Re: 323i slecht lopen slangen wirwar

Posted: Mon Jan 14, 2013 8:41 pm
by Jeroen
Beide types luchtschuif zijn in te stellen. De mechanische versie, mits je het oorspronkelijke type hebt, heeft achterop (wat normaal richting je zekeringkast wijst zeg maar) een dop die je eraf kunt draaien, daarachter zit een plunjer die je met een platte schroevendraaier kunt verstellen om zo de opening in te stellen. Hoewel daar ook wel issues mee zijn (Arnold heeft daar uitgebreid ruzie mee gemaakt) kon ik daar doorgaans prima de boel netjes mee krijgen. Ik gok dat je dan de boel weer gewoon kunt afstellen en dan is je onderdruksysteem waarschijnlijk weer op orde en dus je ontstekingsverstelling ook.

Het proberen waard, maar je kunt ook overschakelen op de elektrieke. Die kun je vervolgens weer instellen (opening) door het kleine moertje op het huis iets te lossen en dan het losgekomen asje iets te verschuiven. Instelbereik is bij de elektrische wel minder.