E21 remmen upgrade met E30 remklauwen (achterzijde)

User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3568
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

E21 remmen upgrade met E30 remklauwen (achterzijde)

Post by Arnold D »

MOD: afgesplitst van Aldo z'n remdruk/ontluchtings topic (zie http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=26&t=18184 )

Dat was wel toevallig. Ik was net een uurtje thuis van vakantie om de caravan te dumpen.
Dat rammeltje klinkt als een loszittende stofplaat. Zit er ook nog een hittewerende plaat boven je vooras? Kijk even of die los zit.

Leuk om de oude auto van Reinier weer te zien en hou me op de hoogte van de plannen met de motorkap. Ben geinteresseerd.
Je hebt E30 remklauwen achter gemonteerd, maar daar moet iets weggefreesd worden. Heb je nog foto's. Dat ben ik namelijk ook van plan, omdat voor de E30 wel Ferrodo remblokken verkrijgbaar zijn.

Pb me je nr. even, dan kunnen we even contact houden i.v.m. de 'Brabantrit'.


e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Aldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 126
Joined: Mon Aug 22, 2011 6:37 pm

Re: Geen remdruk?

Post by Aldo »

E30 remklauwen aan de achterzijde monteren gaat als volgt.

Het enige onderdeel dat aangepast moet worden is de hieronder afgebeelde "remzadel geleider":
Image
De E30 remklauwen hebben in tegenstelling tot de E21 remklauwen schroefdraad waarmee de klauw bevestigd wordt op de draagarm. Deze draad dien je uit de boren, met uit mijn hoofd een 10 mm boor. Op deze manier kunnen de E30 klauwen op de oorspronkelijke manier bevestigd worden. De offset van de E30 klauw t.o.v. de schijf is net iets anders waardoor de klauw op de E21 draagarm niet netjes gecentreerd is.
Hiervoor moeten de afstandsnokjes tot ongeveer een dikte van 14.7 mm afgefreesd worden. Dit heb ik gedaan d.m.v. trial and error, net zo lang tot ik tevreden was met de centrering.

In onderstaande afbeelding is te zien dat de uitsparing van "remzadel geleider" netjes gecentreerd is t.o.v. de schijf.
Image

Nog wat sfeerfoto's:
Image
Image
Image
Image
Image
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Geen remdruk?

Post by 323baur »

Hmm, leuke up grade, maar eigenlijk heb ik niet het idee dat de e21 schijfjes achter zo ernstig gebruikt worden dat dit een up grade nodig heeft.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Geen remdruk?

Post by Jeroen »

Ik denk dat je hiermee, en met fatsoenlijke remblokken, wellicht weer een beetje richting 25% remmen achter kunt en dat scheelt wel serieus vertraging verwacht ik. Met de upgrade aan de voorkant en met 't oude en bedaagde spul achter denk ik dat je hooguit aan een procent of 10 komt. Aan de andere kant hebben we allemaal al een kortere remweg dan een E46 M3 :lol: (voor diegenen die later zijn ingeschakeld, zie hier: http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=35&t=14968 )
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3568
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: Geen remdruk?

Post by Arnold D »

Goed, ik heb het even opgezocht. Dit zijn dus klauwen en blokken aan de achteras.

http://www.ferodo.com/catalogue-downloads.aspx

Nu zie ik op de lijst dat er wel Ferodo remblokken voor een E21 beschikbaar zijn, maar aangezien ik meer toekomst en een betere werking in andere remklauwen zie van b.v. E30, ga ik die monteren.

Zo zouden de remklauwen van een E 23 en E28 gelijk moeten zijn aan die van de E30.

Dat klopt gedeeltelijk, volgens de catalogus van Ferodo. Gebruik dan wel die van het merk ATE.

-De E30 remklauw.
Ferodo blokken nr. FDB 296 voor DS-Performance, of FCP 296H voor DS2500 (aanzienlijk duurder)
Niet de M3 versie

-E28 5 serie
Passen op alle type's

- E23 7 serie
Hiervan zijn de versies met injectie alleen geschikt en vanaf 8/81
728i, 732i, 733i, 735i en 745i.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 remmen upgrade: E30 remklauwen achter

Post by Jeroen »

Done! Wat wel de moeite waard is, is het onderscheid tussen Ferodo Premier wat zeg maar zo'n beetje OEM kwaliteit is maar net een trapje hoger (deze hielden het in mijn 328i al beter dan OEM), en de sportblokken DS2500 en hoger. Die moeten wel iets warmte hebben willen ze goed functioneren, maar dan doen ze het ook aanzienlijk beter en blijven ze constanter functioneren. DS2500 is prima voor op straat en lijkt me de juiste keuze, hebben we vooraan met de Wilwoods ook. DS3000 is weer een trapje hoger en meer voor trackday en circuit gebruik. Hebben dan ook meer warmte nodig willen ze fatsoenlijk functioneren. Ben nog niet helemaal thuis in die catalogus maar dikke kans dat voor E30 klauwen wel DS2500 verkrijgbaar is. Voor E21 achter zijn die er bij mijn weten niet meer.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: E21 remmen upgrade met E30 remklauwen (achterzijde)

Post by 323baur »

Die achterste klauwen van een e23 zijn idd per 81 gewijzigd.
Ik moet even met mijn compaan overleggen, maar ik denk dat we daar wel een mooi forumprijsje van kunnen maken.
We hebben zeker een setje of 10 liggen.
Note: alle remklauwen komen van slopers af. En wanneer is iets een sloper...inderdaad na járen van verwaarlozing.
Alle remklauwen moeten dus - hoe dan ook - eerst gereviseerd worden!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3568
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: E21 remmen upgrade met E30 remklauwen (achterzijde)

Post by Arnold D »

Jeroen wrote:Ben nog niet helemaal thuis in die catalogus maar dikke kans dat voor E30 klauwen wel DS2500 verkrijgbaar is.
Klopt, daar ben ik dus naar gaan zoeken en wil voorlopig niets anders.
Arnold D wrote:De E30 remklauw.
Ferodo blokken nr. FDB 296
Dit zijn Ferodo 2500DS blokken.

DS3000 zijn verboden voor de openbare weg.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 remmen upgrade met E30 remklauwen (achterzijde)

Post by Jeroen »

Volgens mij ben jij ook verboden voor de openbare weg! Maar zoals wij onze auto's gebruiken heeft DS3000 ook geen zin dan vreet je alleen maar je schijven op.

Ite: revisie is idd must, anders heeft de hele operatie geen zin lijkt me. Deze klauwen opgefrist achter plaatsen zonder op z'n minst een recent gereviseerde set klauwen aan de voorkant is zelfs ronduit gevaarlijk: dan heb je veel te veel de balans naar achteren staan en dat levert -uit eigen ervaring- een aardig kwispelende kont op. Net zoiets als een caravan die achter je in de slip raakt, bijna geen houden aan en je gaat gewoon mee. Belangrijke waarschuwing dus voor andere geïnteresseerden: pas overgaan tot deze upgrade als de voorkant ook in de revisie is geweest en vergelijkbare blokken heeft.
Regards/groeten, Jeroen
Aldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 126
Joined: Mon Aug 22, 2011 6:37 pm

Re: E21 remmen upgrade met E30 remklauwen (achterzijde)

Post by Aldo »

@Jeroen, ik begrijp je waarschuwing. Maar mensen verwacht niet dat deze ombouw een gigantische hoeveelheid remkracht teweeg brengt. Het is een leuke upgrade, maar verder niet "spectaculair" te noemen. Voordat de verwachtingen bij mensen iets te hoog zijn.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3568
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: E21 remmen upgrade met E30 remklauwen (achterzijde)

Post by Arnold D »

Kan, maar wij gaan naar de Alpen en daar wordt hard getrapt. We zoeken iedere verbetering in remkracht. Dit in combinatie met Ferodo's, dat scheel in de bergen weer een beetje en dat hebben we nodig.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 remmen upgrade met E30 remklauwen (achterzijde)

Post by Jeroen »

Even om verwarring te voorkomen: als upgrade op een fris systeem helpt dit gewoon vertragen, en dat maakt met name op momenten waarop je meer van de auto vergt dan gemiddeld (zware belading, circuit, bergen) een verschil. Niet de wereld, maar het helpt vertragen en het zorgt ook dat de remmen voor wat minder heet worden.

Mijn waarschuwing geldt echter voor een andere groep: er zijn veel mensen die rondrijden met een remsysteem dat de laatste 10 jaar niet uit elkaar is geweest. Dat vertraagt dus niet noemenswaardig meer maar vaak weet men niet beter tot men eens op een remmen testbank komt. Als je met dat soort remklauwen vóór rijdt, dan is frisse remklauwen achter plaatsen, en dan ook nog eens met een wat beter remblok, ronduit risicovol. De rembalans zal dan veel te ver naar achteren liggen.

Iedereen mag eigenwijs doen, maar blijf dan aub wel met je auto bij mij uit de buurt.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: E21 remmen upgrade met E30 remklauwen (achterzijde)

Post by gerrit323 »

Leuk .. ik lees dit nu pas, deze aanpassing lijkt mij zeker geen overbodige luxe voor de alpen :thumbsup

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: E21 remmen upgrade met E30 remklauwen (achterzijde)

Post by 323baur »

1 set klauwen heb ik meegenomen voor Arnold om te proberen.
Ik heb zeker een setje of 5-6 liggen, dus als dit werkt kan dit een 'group buy' worden.
Met Michiel een mooie setprijs per setje afgesproken van euro 50,-, soms inclusief remblokken, die mag je zelf weggooien :)
Hoewel de meeste zuigers wel los zullen zijn, adviseer ik nu al ten zeerste om deze even te reviseren.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
bartgouda
E21 Fanatic
Posts: 489
Joined: Tue Mar 22, 2011 9:58 am

Re: E21 remmen upgrade met E30 remklauwen (achterzijde)

Post by bartgouda »

Ik overweeg dit zelf ook te doen. Heb nog een setje 323i draagarmen liggen waar nog nieuwe (PU) bussen en RVS remslangen in moeten. Dit heb ik allemaal al liggen, maar de klauwen en blokken zijn helemaal op.
Nu kan ik wel de klauwen gaan reviseren, maar zo te horen kan ik voor hetzelfde geld of iets meer dus ook E30 klauwen gebruiken, waarvoor goede blokjes weer beter betaal- en verkrijgbaar zijn.
Wat raden jullie aan? Een nieuw setje complete remklauwen kopen, of een gebruikte set van bijvoorbeeld Ite kopen en die zelf reviseren? Indien een nieuw setje, iemand een adresje waar die betaalbaar zijn? De prijzen lopen nogal uiteen op internet.
Post Reply