Page 1 of 3
Hoeveel zuiniger is een 5 bak?
Posted: Tue Sep 11, 2012 1:57 pm
by sethhendriks
hallo,
Ik rij op dit moment veel met mijn 320/6 type 2.
En aangezien het redelijk duur is aan de benzine (wat ik van te voren ook wist) ben ik aan het twijfelen om een 5 bak te kopen.
maar kan iemand mij vertellen welke het beste is en of het ook zin heeft? (hoe veel zuiniger rij je dan)?
Alvast bedankt,
Gr,
Seth
Re: Hoeveel zuiniger is een 5 bak?
Posted: Tue Sep 11, 2012 3:18 pm
by Jeroen
Hangt uiteraard af van rijstijl en wat voor kilometers je maakt. Door de overdrive reduceer je voornamelijk de toeren in 5 en wel met zo'n 20% dus dat zal bij gelijkblijvend gedrag en snelheid je winst zijn, voor het gedeelte kilometers dat je in 5 aflegt. Als je schakelgedrag hetzelfde blijft zal de winst in andere versnellingen verhoudingsgewijs iig veel kleiner zijn. Maar rij je relatief veel 'snelle' kilometers ofwel in 5, dan is een besparing van minimaal 10% niet onrealistisch. Ofwel, 1 op 9 wordt dan wel minimaal zo'n 1:10 en met een beetje mazzel nog wel iets meer ook.
Bijkomend voordeel is dat je minder toeren draait dus de auto aanzienlijk stiller is, leuk stukje extra comfort!
Re: Hoeveel zuiniger is een 5 bak?
Posted: Tue Sep 11, 2012 3:33 pm
by Peter V.
Ik ben het helemaal eens met Jeroen maar als je de aanschaf van een vijfbak met cardanas bekijkt dan kun je dat verschil van 1:9 naar 1:10 lang mee blijven aanvullen.
Re: Hoeveel zuiniger is een 5 bak?
Posted: Tue Sep 11, 2012 3:57 pm
by uwbuurman
Dat is een zeker ding Peter. De kosten van de 5 bak en cardanas zijn ook best fors. Ik zou het zeker overwegen maar eerder doen voor de winst op gebied van geluid en comfort en dan de winst op verbruik als extraatje zien.
Re: Hoeveel zuiniger is een 5 bak?
Posted: Tue Sep 11, 2012 4:26 pm
by Arnold D
De aanschaf van een 5bak is geen weggegooid geld, mocht je de auto verkopen kun je de bak altijd weer los verkopen.
Volgend jaar is de planning om mijn 5-sportbak te wisselen voor een 5-ecobak.
Ik heb afgelopen weekend in Jeroen zijn Baur gereden met ecobak en deze maakt bij 80 Km/h 1800 Rpm, terwijl mijn sportbak nog eens 1000 Rpm meer maakt.
Re: Hoeveel zuiniger is een 5 bak?
Posted: Tue Sep 11, 2012 6:00 pm
by Peter V.
Dat is een wezenlijk verschil in toeren zeg!!
Je gaat dat dan wel merken met het trekken van de sleurhut. Toch een extra versnelling terugschakelen dan.
Maar ja, hoe vaak hangt er zo'n ding achter de auto.
Re: Hoeveel zuiniger is een 5 bak?
Posted: Tue Sep 11, 2012 10:57 pm
by sethhendriks
Ten eerste top voor de reactie's.
Ik moet zeggen dat ik niet heel veel kilometers maak maar ik den in de week ongeveer: 100 150 kilometer dit is niet echt veel maar
zuipt wel als een gek. (zoals ik al aangaf wist ik dit van te voren ook) ik heb 2 keuzes zoals ik het nu zie:
1: een 5 bak kopen en hopen dat het iets oplevert....
De enigste mogelijkheid dat ik hem kon verzekeren was als dagelijkse auto jullie mogen best weten dat dit mij iets meer dan € 68,00 in de maand kost
maar ik bouw nu wel no-claim op.
2: de auto schorsen voor de winter of als er een mogelijkheid is als 2e auto verzekeren en iets kopen als een vw jetta...? 1 op 16
haha het is meestal een taboe om over andere merken te praten....? maar dit is een goede en vrijwel goedkope oplossing?
dus graag jullie opbouwende kritiek
Gr,
Re: Hoeveel zuiniger is een 5 bak?
Posted: Wed Sep 12, 2012 1:11 am
by Robo
Waarom zet je de auto niet op naam van je pa? Heb ik ook en ik betaal slechts 14 euro aan verzekering in de maand hierdoor. Je kunt aan de ene kant wel no-claim opbouwen, maar omdat je nu in de risico groep zit betaal je extra veel. Volgens mij is het zo dat als je nu begint met no-claim opbouwen je over een tijd net zoveel betaald als iemand die net begint met opbouwen en uit de risico groep is. En wat de vijf bak betreft, ik denk dat het een hele goede toevoeging is qua comfort inderdaad. Flink toerenmaken op de snelweg maakt nogal herrie, maar het trekt toch wel lekker weg

Re: Hoeveel zuiniger is een 5 bak?
Posted: Wed Sep 12, 2012 8:14 am
by uwbuurman
Rijden met je eigen auto die verzekerd is op naam van de ouders? Gebeurt veel, maar als het uitkomt bij schade, dan heb je een probleem. Het gaat namelijk over de regelmatige bestuurder. Bouw maar lekker zelf een no claim op, die neem je gewoon mee, terwijl de toeslag voor een jeugdige bestuurder er over een paar jaar vanaf gaat, als je 24 wordt of bent (dacht ik).
De BMW als tweede auto inzetten? Dan moet je inderdaad eerst een auto erbij kopen. Deze moet verzekerd worden en heeft ook onderhoud nodig. Daarnaast wegenbelasting. Dan kun je volgens mij veel benzine kopen voor je dat eruit hebt. Schorsen heeft alleen zin als je de vaste lasten wilt drukken. Maar als je de vaste lasten al als probleem ziet, dan is benzine dat zeker. En onderhoud, dat straks komt, ook. Indien dat het geval is, dan denk ik dat een auto momenteel boven je budget ligt. Een tweede (eerste) auto erbij is dan helemaal af te raden. Als het alleen gaat om de kosten van de brandstof, tja, dan moet je denk ik wat minder gaan rijden, dat is de snelste besparing. Een auto erbij om de variabele kosten van je E21 te drukken lijkt me geen oplossing, vanwege eerder genoemde kosten.
succes met je afweging.
Re: Hoeveel zuiniger is een 5 bak?
Posted: Wed Sep 12, 2012 8:19 am
by Jeroen
Tsja, als je de aanschaf en onderhoud meeneemt dan zal een tweede auto niet snel voordeel opleveren anders dan dat de E21 behoed wordt voor pekel. Maar wat voor Jetta had jij in gedachten die 1:16 loopt? Die moet ik nl nog zien (tenzij diesel maar dan heb je weer hogere vaste lasten).
Robin: als je wat meer gang wilt hebben, veel versnellingsbakken daar wel een oplossing voor hoor. Dat heet terugschakelen
Er zijn veel jongeren die de auto verzekeren op naam van een familielid. Doorgaans zal dat wel goed gaan, maar houd er wel rekening mee dat het niet toegestaan is volgens de kleine lettertjes van elke maatschappij, juist voor dit soort gevallen. Er zit natuurlijk ook een reden achter. Er zijn gevallen bekend waar bekend is geworden dat de verzekering niet op naam stond van de vaste/regelmatige bestuurder. Dat is oneigenlijk gebruik van de verzekering en daarmee kan de verzekeraar de verzekering nietig verklaren en zijn bestuurder en verzekeringnemer aansprakelijk. Toegegeven, het is een veel gebruikte oplossing en meestal gaat het goed, maar het financieel risico loopt wel in de tonnen.
Re: Hoeveel zuiniger is een 5 bak?
Posted: Wed Sep 12, 2012 9:14 am
by sethhendriks
ja idd ik zou dat kunnen doen op mijn vaders naam maar dan is het risico bij een ongeluk dat ik eigenlijk niet verzekerd ben,
dus ik bouw nu zelf op en ik hoef niet bang te zijn dat ik niets verzekerd krijg als er iets gebeurd dus dit is een betere keuzen.
Mijn buurman heeft ook een jetta gehad en dat was een 1.6 bij normaal rij gedrag haalde hij ongeveer 1 op 16,
maar dit zijn dat speculaties.
als ik de bmw als 2e auto verzeker word dit weer goedkoper dus ik schat rond de 20 per maand en aangezien hij dan stil staat met de winter door het pekel enzo enzo. Maar goed ik moet dit niet overhaast beslissen.
Gr,
Re: Hoeveel zuiniger is een 5 bak?
Posted: Wed Sep 12, 2012 10:13 am
by Jeroen
sethhendriks wrote:Mijn buurman heeft ook een jetta gehad en dat was een 1.6 bij normaal rij gedrag haalde hij ongeveer 1 op 16,
maar dit zijn dat speculaties.
Je buurman houdt van een grapje denk ik. Aangezien dit om budgettaire redenen gaat denk ik dat je het over een eind jaren 80-begin jaren 90 Jetta 1.6 hebt. Die deden nieuw hooguit 1:12 en ik denk dat je in je handjes mag klappen als je met een oude Jetta nu 1:10 haalt. Daar schiet je dus nul mee op. Een gloednieuwe Jetta 1.6 FSI haalt trouwens ook de 1:16 niet. Als je een verbruik van 1:16 wilt met een goedkope auto dan moet je denken aan de klasse Suzuki Alto en dan maar hopen dattie motorisch in een bovengemiddld goede conditie is en niet harder rijden dan 90.
Ofwel, als je geld wilt sparen door het inzetten van een tweede en zuinigere auto dan moet je waarschijnlijk een auto kopen die waardevast is, onderhoudsvriendelijk, en flink zuiniger dan 1:20. Blijven zoeken.
Re: Hoeveel zuiniger is een 5 bak?
Posted: Wed Sep 12, 2012 10:42 am
by uwbuurman
alternatief is LPG in je 320/6 leggen. Ik zou het zonde vinden, maar het is voor mij geen dagelijkse auto en dus zijn mijn keuzes anders.
Re: Hoeveel zuiniger is een 5 bak?
Posted: Wed Sep 12, 2012 12:45 pm
by RJ
Ik heb nu sinds een jaar / 1,5 jaar een 5 eco bak onder mijn 316 en ik zou niet meer zonder willen. Het geeft echt veel rust op de auto weg en je kunt makkelijk 120/130/140 rijden, zonder dat het motortje begint te schreeuwen.
Of het echt zuiniger is weet ik niet, mijn E21 is echt mijn hobby auto en dus houd ik het niet zo bij. Voor mijn gevoel kan ik nu wel meer langere stukken afleggen op 1 tank
Qua verzekering zou je eens na moeten vragen of je je kunt registreren als regelmatige gebruiker. Dan kan bijv. je pa de verzekering betalen, maar sta jij als regelmatige gebruiker aangegeven. Mocht je een keer een eigen verzekering afsluiten, dan kan er altijd wel iets geregeld worden met (aantoonbare) schadevrije jaren

Maar hoe dat precies zit weet ik niet, had pas een eigen auto op mijn 24e... dus toen ik al buiten de "gevaarlijke groep" volgens de verzekering viel.
groeten, Roel
Re: Hoeveel zuiniger is een 5 bak?
Posted: Wed Sep 12, 2012 1:00 pm
by Arnold D
Jeroen wrote:sethhendriks wrote:Mijn buurman heeft ook een jetta gehad en dat was een 1.6 bij normaal rij gedrag haalde hij ongeveer 1 op 16,
maar dit zijn dat speculaties.
Je buurman houdt van een grapje denk ik. Aangezien dit om budgettaire redenen gaat denk ik dat je het over een eind jaren 80-begin jaren 90 Jetta 1.6 hebt. Die deden nieuw hooguit 1:12 en ik denk dat je in je handjes mag klappen als je met een oude Jetta nu 1:10 haalt. Daar schiet je dus nul mee op. Een gloednieuwe Jetta 1.6 FSI haalt trouwens ook de 1:16 niet. Als je een verbruik van 1:16 wilt met een goedkope auto dan moet je denken aan de klasse Suzuki Alto en dan maar hopen dattie motorisch in een bovengemiddld goede conditie is en niet harder rijden dan 90.
Ofwel, als je geld wilt sparen door het inzetten van een tweede en zuinigere auto dan moet je waarschijnlijk een auto kopen die waardevast is, onderhoudsvriendelijk, en flink zuiniger dan 1:20. Blijven zoeken.
Die oude vw's kunnen soms nog best zuinig zijn hoor.
Onze E21 keurmeester, Mark, heeft een paar jaar geleden een VW golf gehad. 1.6 diesel uit 1992 met 5 bak. Mark is een hele rustige rijder en reed over de snelweg vanuit Duitsland met een snelheid van 110 Km/h.
Jawel 1 op 24
