Page 1 of 3
BMW e21 316 start niet
Posted: Wed Sep 19, 2012 9:12 pm
by ThaBase
Beste allemaal,
afgelopen weekend heb ik de koppakking van mijn bmw 316 met solex carburateur vervangen, met mijn domme hoofd heb ik geen merktekens gezet op de timing van de krukas en de nokkenas, waardoor nu denk ik de timing niet lekker staat afgesteld. maar ik heb even geen idee hoe ik dit weer netjes op tijd kan krijgen...
Ik heb het merkteken van de nokkenas gevonden, maar die van de krukas kan ik niet vinden.
Ik heb het vervolgens op de ouderwetse methode geprobeerd, motor in de 4e versnelling, even een stukje omduwen en dan het hoogste punt van de cilinder opgezocht en hem daar stilgezet. daar de nokkenas op gesteld, maar nu start hij nog steeds niet.
Ik heb absoluut zeker een vonk op alle 4 de bougies en ook de brandstof komt in de cilinders.
Ik weet het echt niet meer, wie helpt me???
Groet, Bas
Ps: foto's en een voorstel verhaaltje komen vanavond of morgen

Re: BMW e21 316 start niet
Posted: Wed Sep 19, 2012 10:43 pm
by 323baur
Ik zou beginnen om eens een goede Olyslager of zo te vinden.
In de vraagbaak staat heel duidelijk de handleiding voor het fiksen van de koppakking.
Op je nokas tand wiel staat ook een klein gleufje, die moet boven staan.
Dikke kans dat je nu in het beste geval 180 graden verkeerd staat.
Of; je hebt inmiddels een setje kromme kleppen.
Je kan iig weer opnieuw beginnen..
Re: BMW e21 316 start niet
Posted: Wed Sep 19, 2012 10:45 pm
by Jeroen
Zou zomaar kunnen idd. Alles op tijd zetten en eens compressie gaan meten. Als die nul is dan kun je idd weer aan de slag...
Re: BMW e21 316 start niet
Posted: Wed Sep 19, 2012 11:10 pm
by Arnold D
Als de kop eraf is gehaald, ook al staat deze niet op teken en je hebt de boel niet verdraaid, kun je nog geluk hebben.
Zit de ontsteking op dezelfde manier op de distributie als bij de M20 motoren, kan het zijn dat dit tandwiel verdraaid is en klopt de ontsteking niet.
Re: BMW e21 316 start niet
Posted: Thu Sep 20, 2012 12:43 am
by Peter V.
Hoi,
Je merkteken van de 4 cylinder op de krukas zit op de V-snaar poelie als streepje en op het blok als pin.
Re: BMW e21 316 start niet
Posted: Thu Sep 20, 2012 9:32 pm
by ThaBase
Mijn auto start inmiddels wel, nadat ik met een beetje hulpstroom hem een keer had gestart...
nu heb ik alleen een motor die stottert en ettert, behalve op ongeveer 2500 toeren, ofterwijl weer een nieuwe uitdaging...
Ik heb zo het vermoeden dat ik nu moet gaan zoeken in de carburateur, de ontsteking lijkt goed te zijn.
Compressie meten is misschien ook nog een idee.
Dankjewel Peter V. voor het herkenningspunt, dat hielp
Morgen weer een nieuwe dag.... Ik hou jullie op de hoogte!
Re: BMW e21 316 start niet
Posted: Fri Sep 21, 2012 8:59 pm
by ThaBase
Beste heren,
Ik ben weer een stukje verder met sleutelen, maar nu moet het allemaal weer een beetje rustiger gaan draaien.
Voor morgen actielijstje:
Compressie meten: tussen welke waardes hoort deze te zitten?
Contactpunten controleren
Bougies en bougiekabels heb ik gecontroleerd en hebben een fatsoenlijke vonk, alleen de timing kan misschien wat beter
Kleppen stellen, Inlaat 0,25 en uitlaat 0,35
Carburateur proberen beetje af te stellen
Iemand nog ideeën?
Ter ondersteuning een filmpje
http://www.youtube.com/embed/4dhX8GFWA-Y
En het gaat om deze carburateur

Re: BMW e21 316 start niet
Posted: Sat Sep 22, 2012 2:29 am
by Peter V.
Carburateur is een goede bekende. Al eens gereviseerd.
Je moet even kijken op de
www.bmwe21.net site voor de klepstelgegevens want 0,35 is wat ruim geloof ik.
Re: BMW e21 316 start niet
Posted: Sun Sep 23, 2012 12:31 pm
by ThaBase
Compressie meten is niet gelukt, slang was (denk ik door het weinige gebruik) uitgedroogt en gebarsten en had even geen andere in de buurt, gebeurd nu maandagavond
Carburateur is weinig aan veranderd, alleen stationair is iets teruggedraaid en iets minder benzine
Kleppen stellen is gebleven bij nalopen, want bij het nameten stonden ze allemaal strak op 0,25
Nu alleen nog een keer de ontsteking afstellen, maar daar heb ik een beetje hulp bij nodig
Tot zover
Re: BMW e21 316 start niet
Posted: Sun Sep 23, 2012 7:43 pm
by Peter V.
Gezien jouw filmpje zou het wel eens kunnen dat de flexibele voet van de carburateur (tussen carb en inlaatspruitstuk) zijn beste tijd heeft gehad. Je krijgt dan een vacuumlekkage onder de gasklep.
Ontsteking is niet zo heel moeilijk. Even de merktekens op het vliegwiel opzoeken en dan 25 graden voor BDP bij 2500 rpm zetten. Wel even de vacuumslangen van de vacuumdoos bij de ontsteking afhalen en afdoppen.
Een stroboscooplamp is wel zo makkelijk.
Re: BMW e21 316 start niet
Posted: Fri Aug 16, 2013 9:20 pm
by Niek
Ik neem het ier even over aangezien ik de auto nu bezit en bovenstaande info wellicht handig kan zijn.
Wat ik gedaan heb inmiddels.
Flexibelevoet en vacuumslangen vervangen (ook naar de remcylinder)
Distributieriem op tijd gezet, deze stond een tandje verkeerd.
Luchtreguleringsventiel vervangen.
Doorloopventiel getest = ok
compressie getest. De compressie varieerd van 12.2 tot 12.8
De pulldowndoos goed gezet.
Hoe zit het het met dit onderdeel wbt vacuum? Als ik deze demonteer en aan het slangetje zuig gaat het hendeltje naar binnen.
Heel langzaam loopt deze weer terug. Is dit ok of betekend dat een vacuumlekkage?
Ik vind dit ding ook wat los gemonteerd zitten.
De auto loopt nog niet helemaal goed. Wel beter. Het lijkt nog steeds of deze op 3 poten loopt.
Daara moet de boel afgesteld worden. Dit staat niet duidelijk in mijn boekje. Is er online een beschrijving?
Een nieuw boek aanschaffen is even geen optie. Volgende week kan ik er niet meer aan werken waarschijnlijk en gaat de auto een tijdje onder een zeil.
Wat ik de aankomende dagen nog kan doen is mooi meegenomen.
Re: BMW e21 316 start niet
Posted: Sat Aug 17, 2013 2:05 am
by Peter V.
Als je de vacuumdoos aantrekt moet ze natuurlijk wel blijven zitten en niet terugkomen.
Plaats even een foto welke vacuumdoos je precies bedoeld.
Re: BMW e21 316 start niet
Posted: Sat Aug 17, 2013 8:31 am
by Niek
Nummertje 17 bedoel ik.

Re: BMW e21 316 start niet
Posted: Sat Aug 17, 2013 3:35 pm
by Peter V.
Nummer 17 is voor het chokemechanisme. Een vacuumlek maakt wel een wat onrustige loop inderdaad maar de motor zou wel gewoon moeten kunnen draaien. Het is namelijk ook zo dat het bimetaal (15) de chokeklep wel opent en open houdt.
Dat dit los gemonteerd lijkt is niet de bedoeling.
Re: BMW e21 316 start niet
Posted: Sat Aug 17, 2013 5:12 pm
by Niek
Ik kan m makkelijk op en neer bewegen. De auto loopt wel maar niet goed.