323i van Walter
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2388
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
323i van Walter
Heb geprobeerd het spannend te houden tot ik de auto daadwerkelijk heb, maar wil het toch wel heel graag met jullie delen... Ite is als enige denk ik al wel op de hoogte, vooral ook omdat hij me tijdens mijn zoektocht vaak met woord en raad heeft geholpen. Waarvoor dank, Ite!
Er is zo goed als zeker een einde aan mijn zoektocht gekomen. Nee, niet de Brasilbraune 320/6, hoewel ik nog heel regelmatig contact met de huidige eigenaar heb. Hij heeft zelfs van een vriend van mij originele 13" lichtmetalen BMW-velgjes gekocht voor z'n "kindje". En ook niet de Sepia-bruine 320/6 uit Tsjechië van forum-lid Bambus, hoewel ik dat nog steeds een erg mooie auto vind waarvan de restauratie volgens mij erg netjes gedaan is.
Maar wat dan wel? Een week of 2 geleden ben ik op de Duitse Mobile site op een leuke, en voor mijn bedoelingen uitermate geschikte, E21 323i gestuit. Uitgebreid met de huidige eigenaar gemailed, deze is een Deen die de auto uit Zweden heeft geïmporteerd (daar in juli 1980 nieuw geleverd) en 1,5 jaar geleden met zijn verhuizing mee naar Stuttgart/Duitsland heeft genomen. Inmiddels 2 kindjes en de tijd ontbreekt hem om nog veel van dit wagentje te genieten, dus te koop gezet. Afgelopen weekend ben ik gaan kijken en proefrijden en dat beviel eigenlijk wel. Er waren 2 mechanische probleempjes die de huidige eigenaar inmiddels heeft laten verhelpen en gisteren hebben we telefonisch de deal rond gemaakt. Volgende week woensdag rijd ik met een vriend naar Stuttgart en donderdagochtend mag deze nieuwe aanwinst bewijzen of een rit van 500 km nog te doen is.
Er is veel aandacht (en geld!) geïnvesteerd in het onderstel met Bilstein schokdempers en originele H&R verlagingsveren, ook de meeste rubbers zijn met zorg vervangen door wat stugger en duurzamer spul. In het interieur prijken 2 prachtige, originele E21 Recaro's en last but not least, de kleur staat me erg aan. De carrosserie is niet 100%, maar wel overal hard. Er zal ergens in de komende jaren wel wat werk aan komen, maar daar is de prijs ook naar. De motor is 15.000 km geleden uit elkaar geweest en waar nodig gereviseerd; er zit een map van een paar kilo papierwerk bij de auto die dit, en grotendeels de hele historie van de auto, onderbouwt.
Kleine preview:
Tikkeltje ordinair, zeker met deze zwarte wielen maar mijn (persoonlijke!) mening is dat hij het kan hebben... . Bij de auto komt ook nog een aardige hoeveelheid nieuwe, originele reserve-onderdelen en een set nog goed bruikbare winterbanden op originele 13" Itala's. Wat ook wel opvallend is, is de in de middenconsole ingebouwde stereo-installatie. Separate units voor cassettes, een tuner, een equalizer en nog iets; allemaal van Clarion. Of dat uiteindelijk blijft zitten weet ik niet, maar het is wel old-school period. En ook opmerkelijk: de gereedschapsset aan het kofferbakdeksel is van het hele grote formaat zoals, voor zover ik weet, dat ook in een E3 zit/zat. Zou dat iets te maken hebben met z'n Scandinavische afkomst?
Ben benieuwd wat jullie er van vinden... Wie weet is de Brabantrit die Peter V organiseert nog wel haalbaar
Wordt vervolgd, hoop ik!
Greetz,
Walter.
Er is zo goed als zeker een einde aan mijn zoektocht gekomen. Nee, niet de Brasilbraune 320/6, hoewel ik nog heel regelmatig contact met de huidige eigenaar heb. Hij heeft zelfs van een vriend van mij originele 13" lichtmetalen BMW-velgjes gekocht voor z'n "kindje". En ook niet de Sepia-bruine 320/6 uit Tsjechië van forum-lid Bambus, hoewel ik dat nog steeds een erg mooie auto vind waarvan de restauratie volgens mij erg netjes gedaan is.
Maar wat dan wel? Een week of 2 geleden ben ik op de Duitse Mobile site op een leuke, en voor mijn bedoelingen uitermate geschikte, E21 323i gestuit. Uitgebreid met de huidige eigenaar gemailed, deze is een Deen die de auto uit Zweden heeft geïmporteerd (daar in juli 1980 nieuw geleverd) en 1,5 jaar geleden met zijn verhuizing mee naar Stuttgart/Duitsland heeft genomen. Inmiddels 2 kindjes en de tijd ontbreekt hem om nog veel van dit wagentje te genieten, dus te koop gezet. Afgelopen weekend ben ik gaan kijken en proefrijden en dat beviel eigenlijk wel. Er waren 2 mechanische probleempjes die de huidige eigenaar inmiddels heeft laten verhelpen en gisteren hebben we telefonisch de deal rond gemaakt. Volgende week woensdag rijd ik met een vriend naar Stuttgart en donderdagochtend mag deze nieuwe aanwinst bewijzen of een rit van 500 km nog te doen is.
Er is veel aandacht (en geld!) geïnvesteerd in het onderstel met Bilstein schokdempers en originele H&R verlagingsveren, ook de meeste rubbers zijn met zorg vervangen door wat stugger en duurzamer spul. In het interieur prijken 2 prachtige, originele E21 Recaro's en last but not least, de kleur staat me erg aan. De carrosserie is niet 100%, maar wel overal hard. Er zal ergens in de komende jaren wel wat werk aan komen, maar daar is de prijs ook naar. De motor is 15.000 km geleden uit elkaar geweest en waar nodig gereviseerd; er zit een map van een paar kilo papierwerk bij de auto die dit, en grotendeels de hele historie van de auto, onderbouwt.
Kleine preview:
Tikkeltje ordinair, zeker met deze zwarte wielen maar mijn (persoonlijke!) mening is dat hij het kan hebben... . Bij de auto komt ook nog een aardige hoeveelheid nieuwe, originele reserve-onderdelen en een set nog goed bruikbare winterbanden op originele 13" Itala's. Wat ook wel opvallend is, is de in de middenconsole ingebouwde stereo-installatie. Separate units voor cassettes, een tuner, een equalizer en nog iets; allemaal van Clarion. Of dat uiteindelijk blijft zitten weet ik niet, maar het is wel old-school period. En ook opmerkelijk: de gereedschapsset aan het kofferbakdeksel is van het hele grote formaat zoals, voor zover ik weet, dat ook in een E3 zit/zat. Zou dat iets te maken hebben met z'n Scandinavische afkomst?
Ben benieuwd wat jullie er van vinden... Wie weet is de Brabantrit die Peter V organiseert nog wel haalbaar
Wordt vervolgd, hoop ik!
Greetz,
Walter.
Last edited by Manitoba on Thu May 03, 2018 11:51 am, edited 4 times in total.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29267
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Sneak preview: 323i van Walter
Klinkt goed Walter, gefeliciteerd, is het toch gelukt om een behoorlijk nette auto te vinden zo te horen! Loods 'm ff langs de RDW, daarna bij je eigen garage APK erop... moet allemaal nog wel lukken voor de 13e als je snel naar de RDW gaat!
Omdat het een Zweed is zal hij wel voorzien zijn van EGR. Behalve dat het systeem wat storingsgevoelig is kost het ook vermogen dus ws wil je die tzt wel verwijderen.
Eerst maar even officieel op de weg en dan verder zien, maar een erg leuke aanwinst!
Omdat het een Zweed is zal hij wel voorzien zijn van EGR. Behalve dat het systeem wat storingsgevoelig is kost het ook vermogen dus ws wil je die tzt wel verwijderen.
Eerst maar even officieel op de weg en dan verder zien, maar een erg leuke aanwinst!
Regards/groeten, Jeroen
Re: Sneak preview: 323i van Walter
Gefeliciteerd met de aankoop Walter, een leuke wagen.
Het zou mooi zijn als je 13 oktober erbij bent met de nieuwe aanwinst.
Het zou mooi zijn als je 13 oktober erbij bent met de nieuwe aanwinst.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11994
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Sneak preview: 323i van Walter
Nette auto hoor. Zoals Jeroen aangeeft...... snel het kenteken regelen en 13 oktober lekker meerijden.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2388
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Sneak preview: 323i van Walter
Thanks Jeroen, Arnold en Peter! Ben er denk ik wel erg blij mee, ga zeker m'n best doen om er zo snel mogelijk een NL-kenteken en APK op te krijgen. @Jeroen: wat is een EGR? Dat ken ik wel van heel moderne auto's, maar bedoel jij hier hetzelfde?Jeroen wrote:Klinkt goed Walter, gefeliciteerd, is het toch gelukt om een behoorlijk nette auto te vinden zo te horen! Loods 'm ff langs de RDW, daarna bij je eigen garage APK erop... moet allemaal nog wel lukken voor de 13e als je snel naar de RDW gaat!
Omdat het een Zweed is zal hij wel voorzien zijn van EGR. Behalve dat het systeem wat storingsgevoelig is kost het ook vermogen dus ws wil je die tzt wel verwijderen.
Eerst maar even officieel op de weg en dan verder zien, maar een erg leuke aanwinst!
Greetz,
Walter.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29267
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Sneak preview: 323i van Walter
Is hetzelfde als op modernere auto's, was destijds een eis in Zweden maar ik weet niet exact vanaf welk jaar. Maar daarom vind je in ETK/Realoem/BMWFans ook vaak aparte vermeldingen voor (o.a.) de Zweedse versie.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Sneak preview: 323i van Walter
Mooi joh! Erg leuke kleur, dat kastanienrot. Afneembare trekhaak is ook grappig. Het ziet er allemaal goed uit en de zwarte velgen kunnen best onder deze kleur.
Veel plezier ermee en ook zeker een verslag maken van de thuisreis!!
Veel plezier ermee en ook zeker een verslag maken van de thuisreis!!
Re: Sneak preview: 323i van Walter
Ordinair???
Mooier kan bijna niet, de originele 15" bbs in combinatie met de kleur
Trouwens winterbanden niet gebruiken, gewoon niet in de winter rijden met die bolide, dat zou echt zonde zijn!!
Superaankoop,
groeten loentje
Mooier kan bijna niet, de originele 15" bbs in combinatie met de kleur
Trouwens winterbanden niet gebruiken, gewoon niet in de winter rijden met die bolide, dat zou echt zonde zijn!!
Superaankoop,
groeten loentje
- pattam2009
- E21 VIP
- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: Sneak preview: 323i van Walter
Ziet er zo goed uit Walter, gefeliciteerd ermee.
Leuke velgen en misstaat zeker niet in het zwart naar mijn mening.
Zijn dat speakers op de hoedenplank
Leuke velgen en misstaat zeker niet in het zwart naar mijn mening.
Zijn dat speakers op de hoedenplank
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11768
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Sneak preview: 323i van Walter
Mooi ding Walter!!
Snel ophalen en laten schouwen voor een NL plaat.
APK zelf doen he!!
Als ze in NL is even melden...ben best wel heel ernstig benieuwd!
Snel ophalen en laten schouwen voor een NL plaat.
APK zelf doen he!!
Als ze in NL is even melden...ben best wel heel ernstig benieuwd!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2388
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Sneak preview: 323i van Walter
Leuk hoor, al die positieve reacties. Word ik nu al blij van, kan je nagaan dat ik 'm nog niet eens heb
@Pattam2009: ja, dat zijn speakers... Bijna groter dan de hoofdsteunen die ervóór op de achterbank staan
@uwbuurman: jij hebt heel scherpe ogen! Of heb je de advertentie op Mobile.de opgezocht? Er zit inderdaad een heel mooi stuur in, alleen niet E21-origineel denk ik. Eerder (vroeg) E30.
@Ite: alleen al gezien onze woonplaatsen is de kans hééél groot dat jij 'm als eerste in real life zal zien. Niet in de laatste plaats ook vanwege al je raad en adviezen.
Maar wat bedoel je (Ite, en Jeroen heeft het ook over eigen garage) met zelf APK doen? Dacht dat eigenlijk meteen bij de RDW te (laten) doen, maar begrijp dat dat niet slim is? Ze houden toch ook rekening met de nieuwe TüV en H-Gutachten die bij de auto zitten?
Greetz,
Walter.
@Pattam2009: ja, dat zijn speakers... Bijna groter dan de hoofdsteunen die ervóór op de achterbank staan
@uwbuurman: jij hebt heel scherpe ogen! Of heb je de advertentie op Mobile.de opgezocht? Er zit inderdaad een heel mooi stuur in, alleen niet E21-origineel denk ik. Eerder (vroeg) E30.
@Ite: alleen al gezien onze woonplaatsen is de kans hééél groot dat jij 'm als eerste in real life zal zien. Niet in de laatste plaats ook vanwege al je raad en adviezen.
Maar wat bedoel je (Ite, en Jeroen heeft het ook over eigen garage) met zelf APK doen? Dacht dat eigenlijk meteen bij de RDW te (laten) doen, maar begrijp dat dat niet slim is? Ze houden toch ook rekening met de nieuwe TüV en H-Gutachten die bij de auto zitten?
Greetz,
Walter.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11768
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Sneak preview: 323i van Walter
Als er een geldige TUV bij zit heb je gelijk APK.
Ivm gelijke regels voor alle euro burgers moet de RDW deze Duitse APK overnemen.
DAar ben je dus gelijk klaar mee.
LEt op: Wel duidelijk aangeven tijdens de schouwing, want ze vergeten het zo.
Als je geen APK hebt nooit bij de RDW laten doen. Zij keuren alleen en bij afkeur moet je terug naar het RDW.
Ivm gelijke regels voor alle euro burgers moet de RDW deze Duitse APK overnemen.
DAar ben je dus gelijk klaar mee.
LEt op: Wel duidelijk aangeven tijdens de schouwing, want ze vergeten het zo.
Als je geen APK hebt nooit bij de RDW laten doen. Zij keuren alleen en bij afkeur moet je terug naar het RDW.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Sneak preview: 323i van Walter
Volgens mij wordt de tuv uit Duitsland overgenomen tegenwoordig. Daardoor kun je een paar jaar oude occasie met twee jaar APK halen, de tuv is ook twee jaar geldig namelijk. Voor deze is het sowieso twee jaar.
Over mijn ogen, ze zijn uitstekend en ik kan goed kijken en zien, maar ik heb wel even op mobile gekeken. Dat was een stuk makkelijker!
Over mijn ogen, ze zijn uitstekend en ik kan goed kijken en zien, maar ik heb wel even op mobile gekeken. Dat was een stuk makkelijker!