Page 1 of 1

ontsteking 2 slangen en welke vervroegings curve?

Posted: Mon Oct 08, 2012 12:49 pm
by bmwe214cil
Goedenmiddag,

Ik heb op mijn bmw 320/4 uit 1976 2 slangen op mijn onstseking zitten, De een is zuigt vaccuum en wat doen de andere?

MVG

Joram

Re: onsteking, 2 slangen?

Posted: Mon Oct 08, 2012 2:08 pm
by Peter V.
De vacuumdoos van jouw ontsteking heeft inderdaad twee aansluitingen. Vacuumvervroeging en vacuumverlating.
Als ik me niet vergis gaat de slang van de verlating via een thermoswitch welke bij je inlaatspruitstuk in de koelwaterloop geplaatst is naar je carb. De vervroeging gaat rechtsreeks naar de carburateur.

Re: onsteking, 2 slangen?

Posted: Mon Oct 08, 2012 8:17 pm
by bmwe214cil
Ik ben bezig met een nieuwe ontsteking programeren voor mijn motor. Nou heeft deze maar 1 vaccuum aansluiting. En in de tabel van de vraagbaak staat vervroeging en verlaging DMV vaccuum. Moet ik dan het verschil nemen voor de goede waarde? En ik moet gewoon de slang hebben van de rechtstreekse?

MVG

Joram

Re: onsteking, 2 slangen?

Posted: Mon Oct 08, 2012 8:22 pm
by Peter V.
Hoe bedoel je met programeren? Het verschil delen gaat niet werken. Dat thermoventiel zorgt voor geen verlating bij een koude motor en boven een bepaalde temperatuur gaat deze wel meedoen.
het verschil nemen kan niet. Je zou dan nagenoeg geen vervroeging hebben bij hogere toerentallen wat ervoor gaat zorgen dat je een te late vonk krijgt met alle gevolgen erbij.

Re: onsteking, 2 slangen?

Posted: Mon Oct 08, 2012 9:12 pm
by bmwe214cil
dus de verlating weglaten en alleen de vacuum vervroeging gebruiken uit de tabel?

Re: onsteking, 2 slangen?

Posted: Tue Oct 09, 2012 12:09 am
by Peter V.
bmwe214cil wrote:dus de verlating weglaten en alleen de vacuum vervroeging gebruiken uit de tabel?
Dat zeg ik niet.

Het thermoventiel doet dit tijdens de warmdraai tijd. Persoonlijk ben ik wel van mening dat men wel vaker zonder verlating werkt.
Er zijn genoeg oudere auto's die geen verlating hebben en alleen met vervroeging werken. wellicht is dan wel de grondplaat van de ontsteking aangepast.
Je kan dan inderdaad kijken of je de vervroeging iets moet aanpassen. Of je rechtstreeks het verschil kan pakken lijkt mij niet.