Page 1 of 1

automaat doet gek

Posted: Wed Oct 24, 2012 3:56 pm
by JaccoS
Ik kamp sinds ik lpg heb laten inbouwen met schakelproblemen in de automaatbak.
Verscheidene kenners zeggen dat het vermoedelijk met vacuüm te maken heeft en dat er een slang vervangen moet worden.. Een ander beweert dat het te maken heeft met de CO-afstelling (???)

Vóórdat ik lpg liet inbouwen was er niks aan de hand daarna wel, kan dit überhaupt wel iets met elkaar te maken hebben? Of is het puur toeval?
Afijn, ik heb 'm ook weer even op benzine laten rijden maar hij vertoond dezelfde problemen.

Wanneer ik wegrijd schakelt hij een beetje te laat en met tegenzin naar de 2e trap. Rond de 50-60 hoort hij normaal gesproken vloeiend verder te schakelen, maar dit gebeurd niet. Zodra ik het gas even los laat gaat ie pas schakelen, wat je overigens ook heel duidelijk hoort, je hoort echt "tok". Je zou denken, valt wel een beetje mee. Maarrr. Zodra je m dus helpt met schakelen en je drukt het gas weer een beetje verder in gaat ie weer terug!! Pas als je bij de 70 het gas los laat schakelt hij zonder terug te vallen.. :screwy

Is dit een beetje een duidelijk verhaal?

Ik zou graag zien dat jullie hierop gaan schieten!;) (oja, oliepeil van de bak is goed)

Re: automaat doet gek

Posted: Wed Oct 24, 2012 4:44 pm
by Jeroen
Als je een vacuumprobleem hebt zou ik niet door blijven rijden en experimenteren, maar eerst oplossen om te voorkomen dat je onherstelbare schade toebrengt. Daarna weer eens proberen. CO mag niet uitmaken in mijn ogen. Weet niet hoe de automaatolie gepeild moet worden, bij de ene bak is dat met draaiende motor, bij de andere weer met stilstaande motor. Dat je iig wel de juiste methode hebt gebruikt. ATF verversen kan nooit kwaad maar als het probleem is ontstaan met de LPG inbouw zou ik daar beginnen.... wat hebben ze mogelijk overhoop gehaald? Kijk eens of de pull down kabel niet onder spanning zit.

Re: automaat doet gek

Posted: Wed Oct 24, 2012 4:56 pm
by JaccoS
Bedankt voor je reactie Jeroen!
Waar kan ik de pull down kabel vinden? Waar herken ik m aan?

Ik zal m met draaiende motor ook nog es meten..

Re: automaat doet gek

Posted: Wed Oct 24, 2012 5:37 pm
by Peter V.
Ik ben bang dat het inderdaad niets met de CO te maken heeft.
Sterker, volgens mij schakelt de automatische bak van een E21 d.m.v. de oliedruk van de bak en heeft deze helemaal geen verbinding met de motor zelf. Oftewel vacuüm is geen issue bij deze bakken.

Voor de kickdown kabel te vinden is het makkelijk. Bij je carburateur heb je de gaskabel en een tweede kabel welke aan dit mechanisme vastzit. Deze is de kickdownkabel. De kickdownkabel zit aan de onderzijde van de auto verbonden met de keuzehendelhefboom.

Hopelijk heb je hier wat aan:

Image

Image

Image

Re: automaat doet gek

Posted: Wed Oct 24, 2012 5:39 pm
by Jeroen
Kijk! En Peter heeft gelijk, het heet kick down kabel :screwy

Re: automaat doet gek

Posted: Wed Oct 24, 2012 6:11 pm
by JaccoS
Peter! Hier heb ik zeker wat aan!
Ik laat het nog even horen;)

@ Jeroen; oliepeil van de bak is bij draaiende motor exact hetzelfde als bij lopende motor..

Re: automaat doet gek

Posted: Wed Oct 24, 2012 6:33 pm
by uwbuurman
Die olie is overigens geen roze ATF maar witte. Is het dan geen dexronII? Wat moet er eigenlijk in? (jaja, de specs pagina...)

Re: automaat doet gek

Posted: Wed Oct 24, 2012 6:42 pm
by Peter V.
Nog even een kleine toevoeging anders heb je niets aan het afstel hoofdstuk

Re: automaat doet gek

Posted: Fri Oct 26, 2012 1:54 pm
by JaccoS
Heb de kabel gevonden en bekeken maar dat ziet er gewoon goed uit voor zo ver ik het kan zien. Hij loopt over de bovenkant van de bak en dan verdwijnt ie uit t zicht..