Page 1 of 2

320 M10 rollenbank uitdraai 7-7-14

Posted: Tue Nov 27, 2012 3:16 pm
by A.P.V.
UPDATE OP LAATSTE POST PAGINA 2

Beste mensen,

we hebben het nu zo aangesloten, naar ons idee is dit goed voor de 2002Tii ontsteking met Hot-Spark in plaats van punten. Er is op internet zoveel over dit te vinden en allemaal hebben ze problemen
met mooi draaien van de motor. We hebben nu volgende week een afspraak gemaakt bij Beek Auto Racing voor het afstellen van de 45DCOE carbs.
Alles voor de rest moet dus wel helemaal goed zijn aangesloten.

Is dus de ontsteking zo goed aangesloten? (volgorde, de motor draaid nu wel maar niet goed door carb afstelling enzv.)
Is 0.3bar goed voor de webers?
Hoeveel graden voorontsteking bij hoeveel toeren met dit blok?
welke klepspeling met deze schrick 304 nokkenas?

dit is wat je op de foto ziet:

Onder blok: 4 cilinder BMW M10 2002Tii 1973 (hoge kamzuigers 9.5:1) ,
Cilinderkop: in/ uitlaatpoorten bewerkt(klepsteel geleiders glad weg), inlaatpoorten exact passend aan 45mm DCOE inlaat spruitstukken.
Nokkenas: Schrick 304° + versterkte enkele klepveren(Schrick).
Ontsteking: 2002Tii met mechanische vervroeging.(centrifugaal), geen contact punten maar met Hot-Spark , KV85 Magnecor kabels, Bosch Blue bobine.
Koppeling: 215mm vliegwiel, drukgroep en plaat van BMW 316(goed voor max 190pk) in plaats van zwaardere 228mm 2002 vliegwiel/drukgroep/plaat.
Benzinepomp: Facet Redtop competition, King Filter en benzinedruk regelaar(met meter) op 0.3bar
Uitlaat: Spaghetti spruitstuk 4:1 van 2inch, 2x free flow demper en pijp maat ook 2 inch. >> uitlaat bung voor wideband sensor is in uitlaat geplaatst strak(10cm) achter 4:1
Koeling: Standaard radiateur(binnenin gereinigd) elektrische fan in plaats van de Visco Fan.
Carburateurs: Dubbele Weber 45DCOE (40mm chokes)

Image

Image

Hier dan de uitdraai welke we vandaag na het afstellen kregen e_surprised , was al met al een zeer gezellige en leerzame middag.
Beek Auto Racing is ongeveer 3 uur serieus bezig geweest met diverse runs met vollast enzv. Uiteidelijk een vermogens run als laatste en daar kwam dit uit rollen.
We zijn bij 7000RPM van het gas afgegaan ondanks dat de PK curve nog steeds stijgende was, willen eerst andere tuimelaars monteren voordat we meer toeren gaan maken.
(hadden ook makkelijk nog tot 7500 kunnen gaan(hebben we op de weg ook gedaan zonder schade maar dat risico wilden ze op de bank niet nemen)

Image
Image
Image
Image

Re: 2002Tii ontstekings volgorde

Posted: Tue Nov 27, 2012 3:28 pm
by uwbuurman
Kan je niet helpen, maar het ziet er erg gaaf uit!!!!!

Re: 2002Tii ontstekings volgorde

Posted: Tue Nov 27, 2012 3:31 pm
by A.P.V.
uwbuurman wrote:Kan je niet helpen, maar het ziet er erg gaaf uit!!!!!
thanks, dit is de motorruimte van de E21 315 van mijn zoon, dit torretje zal wel beter gaan lopen als het originele :launch
wel aardig wat werk geweest.
Hoop dat iemand wat antwoorden heeft op de vragen.

Re: 2002Tii ontstekings volgorde

Posted: Tue Nov 27, 2012 6:32 pm
by Tjurd
Erg netjes! :shock
Welke kant draait je rotor om als je de krukas met de klok mee draait?
staat me iets bij dat ik ergens heb gelezen dat dit wel eens wil verschillen.

Re: 2002Tii ontstekings volgorde

Posted: Tue Nov 27, 2012 11:17 pm
by A.P.V.
Bedankt, ik zal morgen even kijken.

Re: 2002Tii ontstekings volgorde

Posted: Tue Nov 27, 2012 11:24 pm
by Jeroen
Inderdaad, ontstekingsvolgorde is correct mits de rotor met de klok mee draait, anders moeten ze andersom. Wel een hele fraaie motorruimte zo!

Verdere vragen kan ik je helaas niet mee helpen, maar misschien een van de 02 fanaten: Loentje en Mich.

Re: 2002Tii ontstekings volgorde

Posted: Wed Nov 28, 2012 7:35 pm
by marcel krol
Hoi,

Voor controle kun je op de stroomverdeler kijken, hier staat een pijl op welke de draairichting aangeeft. De draairichting van een motor met elektronische ontsteking(315) is net andersom als van een motor met contactpunten(02). De verdelers zijn ook niet te verwisselen omdat de vertanding net andersom staat. Het zou alleen mogelijk zijn door het verwisselen van de nokkenas

groeten

Marcel

Re: 2002Tii ontstekings volgorde

Posted: Wed Nov 28, 2012 8:41 pm
by A.P.V.
Tjurd wrote:Erg netjes! :shock
Welke kant draait je rotor om als je de krukas met de klok mee draait?
staat me iets bij dat ik ergens heb gelezen dat dit wel eens wil verschillen.
heb gekeken en die draait nu met de klok mee, bij het oude 315 blok was hij electronisch en draaide hij de anderekant op geloof ik, wokkel onderaan ontsteking was
precies tegenovergesteld.
Betekend dat de bougiekabels dus nu goed zitten met 1-3-4-2.
Nu de kleppen, ik denk dat de klepspeling afgesteld moet worden, de oude eigenaar van dit blok met 304 graden nokkenas mailde mij vandaag
dat de inlaat op 0.15 en de uitlaat op 0.20 moeten. Is dit voor de inlaat met veel meer lift niet erg veel ?(dus weinig speling)

Re: 2002Tii ontstekings volgorde

Posted: Wed Nov 28, 2012 8:58 pm
by Jeroen
Dat zijn de normale waardes voor een M10. Met een scherpere nokkenas misschien iets ruimer, je kunt 0.20 om 0.25 proberen en dan proberen wat dat voor verschil maakt qua rijden, en of je dan niet heel veel kleppen hoort. Kan dat de motor dan iets rustiger stationair loopt.

Re: 2002Tii ontstekings volgorde

Posted: Wed Nov 28, 2012 9:58 pm
by A.P.V.
Jeroen wrote:Dat zijn de normale waardes voor een M10. Met een scherpere nokkenas misschien iets ruimer, je kunt 0.20 om 0.25 proberen en dan proberen wat dat voor verschil maakt qua rijden, en of je dan niet heel veel kleppen hoort. Kan dat de motor dan iets rustiger stationair loopt.
met meer speling is de klep korter open, en willen we wel een rustige motor met al deze spullen :mrgreen:
Hoop dat alles goed gaat op de rollenbank en dat het allemaal heel erg lekker gaat lopen.
Ik ben nu bezig met de Carbon airbox zodat de carbs koude lucht aanzuigen van voor de radiateur en door een groot KN filter.
Alleen is de carbon airbox in diepte beperkt bij de laatste kelk op hoogte van de rembekrachtiger.(kelk is 45mm en de ruimte van rant kelk tot buitenkant airbox 45mm verder)
Twijfel nog wat tedoen?
wel of niet bij het afstellen erop zetten, maakt namelijk wel uit voor de afstelling.
Nu in de winter niet nodig maar in de zomer zeker wel beter voor de motor.

Re: 2002Tii ontstekings volgorde

Posted: Wed Nov 28, 2012 10:17 pm
by Jeroen
Haha ik zou beginnen met de standaard waardes denk ik. En die airbox, het beste eroverheen zetten lijkt me, ik neem aan dat de auto voornamelijk zomers wordt gebruikt dus voor dat gebruik wil je 'm optimaliseren. Of gewoon nu afstellen en in het voorjaar aanpassen aan airbox en andere temp. Als je tegen die tijd een paar kms weg hebt zul je ws toch wel opnieuw moeten afstellen.

Re: 2002Tii ontstekings volgorde

Posted: Wed Nov 28, 2012 10:48 pm
by Jeroen
Ben trouwens erg benieuwd naar de resultaten bij Beek.. succes iig!

Re: 2002Tii ontstekings volgorde

Posted: Wed Nov 28, 2012 11:34 pm
by A.P.V.
we gaan volgendeweek donderdag, zullen wat fotos maken en hier posten.

Re: 2002Tii ontstekings volgorde/rollenbank uitdraai

Posted: Thu Dec 06, 2012 8:33 pm
by A.P.V.
is inmiddels gedaan.
zie eerste post voor foto`s en meer info.

Re: 2002Tii ontstekings volgorde/rollenbank uitdraai

Posted: Thu Dec 06, 2012 9:12 pm
by uwbuurman
166pk! netjes, en die koppelkromme is ook niet heel gek, redelijk vlak! mooi!