Page 1 of 6
mijn zoektocht naar een opvolger voor de 2.7
Posted: Tue Nov 27, 2012 8:09 pm
by gerrit323
De laatste tijd mss wat minder aktief maar wel in stilte de markt aan het bekijken .. nog niet 100% zeker of het terug een e30 wordt maar rondkijken kan nooit kwaad
Met de eigenaar van deze heb ik contact .. kwa prijs zit er nog wel wat marge op en dat vind ik maar goed want zijn vraagprijs is mij te hoog voor een 320i
http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?i ... 8290000000
Komt in de buurt van wat ik zoek in een e30 .. mist naar mijn gevoel volgende delen .. 15" bbs'jes maar das niet echt een probleem, ook de missende grijze recaro's zijn geen probleem en een iets pittiger hart

en een 325i uitlaatlijn ook geen probleem

al deze delen heb ik nog op het wrak zitten.
Ik weet niet zeker of het iets zal worden want ik wil enkel tot aankoop overgaan als ik de ruimte heb om hem te stallen en dat zal pas ten vroegste maart volgend jaar zijn.
De eigenaar is echter niet gehaast om te verkopen dus das mss wel een voordeel.
Gerrit
Re: mijn zoektocht naar een opvolger voor de 2.7
Posted: Tue Nov 27, 2012 8:30 pm
by Jeroen
Ziet er absoluut netjes uit maar voor een 320i met 250K kms is dat echt wel heel veel geld. Laat 'ie dat eerst maar ervaren dan wordt de prijs vanzelf lager, jij hebt toch geen haast. Moet overigens zeggen dat ik bij een gooi en smijt auto ABS wel prettig zou vinden en bij een 320i betekent dat ook gelijk schijfremmen achter, scheelt weer sleutelen natuurlijk...
Re: mijn zoektocht naar een opvolger voor de 2.7
Posted: Tue Nov 27, 2012 9:00 pm
by uwbuurman
wat weer niet mag in Belgie, die aanpassing van de remmen naar schijven.
Overigens Gerrit, dat van die sportstoelen, de jouwe is een 4deurs, dus die stoelen kunnen niet naar voren klappen, is het wel? Dat maakt de instap voor Thomas in een 2 deurs best lastig.
Re: mijn zoektocht naar een opvolger voor de 2.7
Posted: Tue Nov 27, 2012 9:06 pm
by Jeroen
Een auto met ABS heeft standaard schijven achter, dus dan zou 't juist weer wel mogen!
Re: mijn zoektocht naar een opvolger voor de 2.7
Posted: Tue Nov 27, 2012 9:10 pm
by gerrit323
Mijn sportstoelen komen al uit een 2 deurs Koos dus dat komt wel goed.
Ombouw van trommels naar schijven kan wel hoor, zo slim zijn ze hier niet op de keuring
De prijs idd ,ik vind het ook te hoog .. het is en blijft een 320i die nooit echt in waarde zal pieken maar de looks en opties komen in de buurt, ik bekijk de eerste pogingen ook als oefening
en het geen haast hebben is idd een groot voordeel

Re: mijn zoektocht naar een opvolger voor de 2.7
Posted: Wed Nov 28, 2012 12:46 pm
by Peter V.
Ziet er wel netjes uit maar inderdaad wel aan de prijs. Die antisteenslag cover is wel apart.
Re: mijn zoektocht naar een opvolger voor de 2.7
Posted: Wed Dec 05, 2012 9:22 pm
by gerrit323
Laat me toe om hier een klein stukje neer te schrijven over de dingen die zijn beslist en uitgesloten de voorgaande weken ...
Na het ongeval was ik van zin om zo snel mogelijk terug een vervang e30 320i aan te schaffen .. terug vvfl omdat die het goedkoopst zijn en redelijk simpel terug om te bouwen zijn ... echter naarmate de maanden vorderen een aantal keer gevoelsmatig heen en weer geslingerd tussen vvfl, vfl en nfl. De vvflen vfl vind ik net iets mooier maar de nfl heeft meer voordelen kwa opties en roestbestendigheid
Ook doordat het drukker wordt beroepsmatig begon ik te denken aan een meer alledaags inzetbare wagen zodat ik ipv altijd bestelbuskm's te maken ook eens op projectbespreking kon gaan met een auto.
De volgende opties zijn overwogen en hierbij werd rekening gehouden met het zwakke economische klimaat dat toch bij iedereen wat voor onzekerheid zorgt.
1 ste optie een e36 m3 keuze spreekt voor zich leuk vermogen voor aanvaardbare prijzen en dagelijks inzetbaar, hiervoor moesten we wel terug naar 2 wagens ipv 3 om het budgetmatig mogelijk te maken. Ik hield echter vast aan de Hartge en Sarah wil de cabrio absoluut niet weg dus dit plan moest ik laten voor wat het is.
2de optie een 2 zitter ala opel speedster maar dit is kwa prijs vergelijkbaar met de e36 dus is om dezelfde reden redelijk snel opgeborgen.
Komen we wederom bij de oldies ... de toekomstige aankoop zal het meest gebruikt worden (cabrio en hartge veel minder)
3de optie de e30 vervangen door een andere e30 met terug de inbouw van mijn motorblok en beschikbare sportonderdelen.
Ik ben er bij wijze van oefening al een paar gaan bekijken (steeds vfl) en heb na wat opzoekwerk beslist om DEFINITIEF voor een NFL 320i 2 deurs met open dak (325i kan ook als ik echt een goeie vind voor een redelijke prijs) te gaan indien deze optie zou gaan gebeuren. Reden roestbestendigheid, inbouw motorblok 1 op 1, elke NFL 6 cilinder heeft ABS dus ook een 320i heeft schijven achter en de oliekoeler kan zonder problemen in een NFL front. In mijn hoofd is de wagen al gebouwd zoals ik hem wil hebben alleen de kleur kan ik nog niet invullen. Consequentie van te gaan voor een NFL is dat de markt op dit moment in mijn geval enorm klein is. Een NFL is gebouwd vanaf 10/87 dus enkel de eerstgebouwde zijn nu al als oldtimer in te schrijven. Naargelang de maanden vorderen in 2013 kan ik kiezen voor het bj 1988 maar dan nog blijft dit een kleine vijver .. er staan meer cabrio's te koop dan 2 deurs versies. De prijzen voor wagens die mij aanstaan vallen me verder ook tegen .. prijzen van 5000€ voor een goede basis waar nog verbeteringspotontieel inzit vind ik eigenlijk te veel voor een 320i die geef toe nooit echt zo gezocht zal zijn als bvb een 325i of 318is.
laatste optie is om dit sleutelmoment te gebruiken om voor de 3de wagen van het merk bmw af te stappen, het wrak compleet te verkopen, de opbrengst bij het budget te leggen en te gaan voor een ander icoontje van eind jaren 70 begin jaren 80 waar ik al lang fan van ben, de golf 1 gti. Deze vind je als degelijke basis voor 5 a 6000 € en die hebben meer een classic status dan een simpele e30 320i dus meer value for money. Ik wil ook geen perfekte want wat ik nu eigenlijk mis aan mijn hobby is het kunnen bezig zijn met zoeken naar onderdelen en de wagen stap voor stap verbeteren tot het volledig mijn ding is. Een goede basis moet dus ook hier volstaan
Deze optie zou voor mij een geheel nieuwe wereld van mogelijkheden openen zowel op persoonlijk vlak als technisch want neem het maar aan ook hier zijn voldoene aanpassingsmogelijkheden om de wagen sportiever en sneller te maken zonder de tijdsgeest uit het ook te verliezen .. Zo snel als een 2.7 m20 zal het echter nooit zijn.
De garage zal er dus in het vervolg gaan uitzien ...
1 Hartge
2 cabrio
3 NFL 320i of mss 325i (met 2.7 ombouw) aankoop zal afhangen van wat ik wanneer vind in de kleine markt waar ik keuze uit heb dus dit kan ook pas in 2014 zijn
of
3 golf 1 gti (die ook zou geupgrade worden naar mijn eigen wensen) als ik een goeie basis vind.
Zo hopelijk alles duidelijk .. twijfels bij mezelf alleen nog of ik een snelle 2.7 wil of een meer charismatische maar zowiezo tragere golf 1 gti.
Budget matig is er geen probleem dus de aankoop kan technisch gezien morgen al maar zal pas ten vroegste in het betere seizoen plaatsvinden
Gerrit
Re: mijn zoektocht naar een opvolger voor de 2.7
Posted: Wed Dec 05, 2012 9:46 pm
by Jeroen
Duidelijk! Ik kan me dat soort gedachten levendig voorstellen, sterker nog, ik ben ook altijd aan het puzzelen wat een leuke toevoeging zou zijn en da's niet makkelijk! Als rijdersauto zie ik een Golf 1 nog niet zo zitten, daarin is de auto door de tijd wel achterhaald, maar als icoon natuurlijk wel. Is een kwestie van keuzes maken maar je gaf eerder de wens aan om die nog aan te schaffen auto de meest sportieve te maken van het trio en dat gaat dan niet lukken, evengoed is de E21 ook leuk sportief natuurlijk.
Ik heb uitgebreid mogen testen met E30's door de jaren heen en ik heb iig de overtuiging dat de facelift E30 stijver is dan die van voor de facelift, en idd beter tegen roest bestand. Voor max 5K moet dan toch echt wel wat fatsoenlijks te scoren zijn.
Alternatieven? Misschien combi open en snelle auto? Z3M roadster of E36 M3 cabrio? Met hardtop zelfs prima het hele jaar inzetbaar. Ligt er ook een beetje aan welk gebruik je met welke auto in gedachten hebt. Ik heb overigens ook nog een handgeschakelde Z3 2.8 in de aanbieding

Re: mijn zoektocht naar een opvolger voor de 2.7
Posted: Wed Dec 05, 2012 10:57 pm
by gerrit323
Voor de door jouw voorgestelde alternatieven Jeroen zouden we van 3 wagens terug moeten naar 2 om het budgetair gezond te houden dus dwz of de hartge weg wat ik niet wil of de cabrio weg wat sarah dan weer niet wil dus das een NO GO tenzij ik het geduld opbreng en nog een jaartje of 3 doorspaar
Wat jij zegt over de golf 1 klopt .. door de tijd achterhaald maar mits goede onderstel /velgen setup en wat meer vermogen (140pk voor 830 kg moet volstaan) ook nog leuk te sturen (heb ik mogen ondervinden in de golf 1 gti van een goede kennis)
Blijft wat je zegt ... de wens om terug een snelle e30 te hebben waarvoor de basis eigenlijk al voorhanden is, ook hiervoor zal ik geduld moeten hebben en zie ik de aankoop niet zo direkt gebeuren wegens zeer weinig keuze.
Moeilijk allemaal maar aan de andere kant besef ik ook dat deze keuze maken een grote luxe is met al een leuke e21 en e30 in de garage.
Ik kijk gewoon rustig verder en post mijn bevindingen hier wel neer maar zo weten jullie tenminste ongeveer wat ik zoek .. en tijd speelt geen rol, als het resultaat maar goed is.
Re: mijn zoektocht naar een opvolger voor de 2.7
Posted: Wed Dec 05, 2012 11:44 pm
by Jeroen
Nah sterkte met puzzelen maar bekijk
deze nog ff
Re: mijn zoektocht naar een opvolger voor de 2.7
Posted: Thu Dec 06, 2012 10:15 am
by Arnold D
Hier staat bij de garage een GTI type 1, welke nog in de verkoop moet. Harde auto, rood van kleur, kunststof spatbord verbreders en BBS velgen. Voor de prijs koop je ook de 325i van de vorige post.
Re: mijn zoektocht naar een opvolger voor de 2.7
Posted: Thu Dec 06, 2012 2:46 pm
by loentje
Had Ruud Adriaans op de e30 fansite niet een mooie 325i te koop voor een acceptabele prijs?
groeten loentje
Re: mijn zoektocht naar een opvolger voor de 2.7
Posted: Thu Dec 06, 2012 8:44 pm
by gerrit323
@ Jeroen .. die 325i lijkt mij toch geen '88 want toen waren de chroom bumpers al een tijdje verdwenen, mss is hij gebouwd in '87 en 1ste maal ingeschreven in '88 ? .. en automaat ook
@ Arnold .. die gti .. geen foto's van ?? al is rood niet echt mijn favoriete kleur
@Leon alle info welkom hoor
indicaties hoe ik de wagens zie kwa uitzicht ...
de e30 .. inclusief de 318is lip vooraan enkel geen rood graag
de golf i gti

Re: mijn zoektocht naar een opvolger voor de 2.7
Posted: Thu Dec 06, 2012 9:09 pm
by uwbuurman
zon Golfje is leuk voor erbij, maar verder? Barkrukken en een stuiteronderstelletje. Dat is geen vervoersmiddel, maar een hobbelpaard met hele leuke specs en lekker te tunen. Maar dat is mijn bescheiden mening
Kijk en dan die rode erboven, tja

Re: mijn zoektocht naar een opvolger voor de 2.7
Posted: Thu Dec 06, 2012 9:38 pm
by Peter V.
Mijn E30 NFL die ik heb gehad was van december 1987 en toen is in Nederland de wisseling geweest van VFL naar NFL. Ik had namelijk nog electrische zaken van het oude type erin en tevens het oudere type M10b18 erin liggen.
