Page 7 of 8

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Posted: Thu Mar 31, 2016 11:19 pm
by Peter V.
Jeroen wrote:Ik vond dat ook al curieus inderdaad haha. Schoonmaken, ultrasoon? Ik heb zo'n ding van de Lidl maar vind dat die maar bar weinig doet eigenlijk. Toegegeven, professioneel is anders haha
Ik heb een aantal jaren geleden een wat duurdere gekocht. Verschillende frequenties, digitale temperatuurinstelling, tijdsuur instellen etc. Ook groot genoeg om een 4A1 erin te stoppen.

Het is inderdaad niet zo dat je een carburateurdeel erin legt en hop....ze is schoon. Ik spoel de delen eerst al af met een brakecleaner en dan is het vooral het juiste reinigingsmiddel gebruiken in combinatie met de juiste temperatuur. De grootste fout die men maakt is het apparaat te lang laten reinigen, hierdoor gaat het vaak mis met het materiaal.

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Posted: Thu Mar 31, 2016 11:22 pm
by Jeroen
Daar zeg je wat... met welk reinigingsmiddel heb jij goede ervaringen? Misschien nog eens een poging wagen voordat ik 'm weg mik 8)

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Posted: Thu Mar 31, 2016 11:27 pm
by Peter V.
Ik gebruik Tickopur R33 voor de lichtmetalen delen en Tickopur RW77 voor de messing aanbouwdelen.

Leesvoer:
http://www.ultrasoonreiniger.com/inform ... rburateur/

Ik heb deze:
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... n-reiniger

Ook via hem gekocht.

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Posted: Sun Apr 03, 2016 11:59 pm
by geerling
Mooi Peter dat het een goed ding lijkt, ik vind het ingewikkeld maar wel reuze interessant, moet elke keer in mijn BMW 3serie vraagbaak kijken over welke onderdelen je het hebt. :roll:
Ondergetekende en denk velen met mij zijn blij met jouw kennis en kunde, derhalve respect!! :thumbsup

Gr. Geerling.

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Posted: Wed Apr 27, 2016 9:37 pm
by Ronpajo
Hoi, even voorstellen; Ron, eigenaar van (mijn tweede) 320/6 bj 82. Kleur Kastanjerood. 5 handbak en stuurbekrachtiging.
De solex 4A1 heeft mij al veel tijd (en ergernis) gekost. Eerste carburateur was krom en met een donor weer lekdicht gemaakt. Afstelling (bij een BMW garage) werd niet wat het moest zijn en heeft alleen maar geld gekost. Zelf pogingen ondernomen maar niet genoeg resultaat. (bij inkomen tweede trap viel vermogen weg: wel lucht maar geen benzine extra) Onlangs bij de dealer maar alles laten nazien en afstellen door een "mannetje met kennis van die oude dingen". En ik moet zeggen, het is een heel verschil. Tweede trap werkt nu weer zoals het zou moeten zijn.
Waar ik nieuwsgierig naar ben is of iemand ervaring heeft met ombouwen naar een andere carburateur. En zo ja, welk merk en type en wat het met de motoreigenschappen, het verbruik en vermogen van de auto heeft gedaan.
Wie kan er wat zinnigs over zeggen?

Groeten, Ronpajo

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Posted: Wed Apr 27, 2016 10:01 pm
by bmw e12 e21
De laatste plaats waar ik zou gaan met een oldtimer BMW is de dealer. Die kunnen meestal alleen nog een computer aanhangen en dikke facturen maken, voor de rest....

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Posted: Wed Apr 27, 2016 10:03 pm
by 323baur
Ik kan je maar 1 advies geven: wordt vriendjes met PeterV...
Kost wat..maar dan is het ook echt goed.
Heel veel mensen weten eigenlijk niet precies hoe en wat. Gevolg: kromme deksels, verkeerde afstelling en grote ergernis en schade.

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Posted: Wed Apr 27, 2016 10:07 pm
by bmw e12 e21
323baur wrote:Ik kan je maar 1 advies geven: wordt vriendjes met PeterV...
Kost wat..maar dan is het ook echt goed.
Heel veel mensen weten eigenlijk niet precies hoe en wat. Gevolg: kromme deksels, verkeerde afstelling en grote ergernis en schade.
Idd, die weet tenminste waar hij mee bezig is.

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Posted: Wed Apr 27, 2016 10:42 pm
by BertjeConti
De 4A1 is inderdaad een moeilijk te doorgronden stukje techniek.
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn 4A1 meestal goed functionerende, behoudens 1 probleem, en dat was dat hij af en toe niet stationair wilde draaien, en dat kwam alleen voor als vrouwlief met de bmw op pad was.
Mijn 4A1 is inmiddels ingeruild voor een megasquirt setup, en de 4A1 doet nu dienst in en wagen met een ster op de motorkap.

Vrouwlief is er ook erg happy mee.(megasquirt bedoel ik dan)

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Posted: Thu Apr 28, 2016 5:08 am
by Peter V.
Ronpajo wrote:Hoi, even voorstellen; Ron, eigenaar van (mijn tweede) 320/6 bj 82. Kleur Kastanjerood. 5 handbak en stuurbekrachtiging.
De solex 4A1 heeft mij al veel tijd (en ergernis) gekost. Eerste carburateur was krom en met een donor weer lekdicht gemaakt. Afstelling (bij een BMW garage) werd niet wat het moest zijn en heeft alleen maar geld gekost. Zelf pogingen ondernomen maar niet genoeg resultaat. (bij inkomen tweede trap viel vermogen weg: wel lucht maar geen benzine extra) Onlangs bij de dealer maar alles laten nazien en afstellen door een "mannetje met kennis van die oude dingen". En ik moet zeggen, het is een heel verschil. Tweede trap werkt nu weer zoals het zou moeten zijn.
Waar ik nieuwsgierig naar ben is of iemand ervaring heeft met ombouwen naar een andere carburateur. En zo ja, welk merk en type en wat het met de motoreigenschappen, het verbruik en vermogen van de auto heeft gedaan.
Wie kan er wat zinnigs over zeggen?

Groeten, Ronpajo
Ombouwen naar wat anders is mogelijk inderdaad. Weber heft conversiesets die je gelijk op je bestaande inlaat kan plaatsen. Desnoods met handchoke.

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Posted: Sat Apr 30, 2016 1:20 am
by Ronpajo
Ombouwen naar wat anders is mogelijk inderdaad. Weber heft conversiesets die je gelijk op je bestaande inlaat kan plaatsen. Desnoods met handchoke.[/quote]

Hallo Peter,
Ik begrijp dat jij nogal wat van de afstelling van deze carb weet. Als de problemen niet over blijken te zijn, kan ik dan tzt eens bij je aankloppen?
Liefst hou ik de zaak origineel, als het maar wel werkt.
Groeten Ronpajo.

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Posted: Sat Apr 30, 2016 9:32 pm
by Peter V.
Geen probleem hoor. Even een PB sturen en dan kunnen we wat afspreken. Hopelijk is het niet nodig en zal alles goed blijven toch.

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Posted: Sun May 01, 2016 4:27 pm
by Nick1984
Ronpajo wrote:Ombouwen naar wat anders is mogelijk inderdaad. Weber heft conversiesets die je gelijk op je bestaande inlaat kan plaatsen. Desnoods met handchoke.
Ik denk dat ik nog ergens zo'n weber heb liggen moest je nog interesse hebben, en nog een x-aantal 4a1 carburators ook moest je daar onderdelen van nodig hebben.

Grtn Nick

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Posted: Fri Jul 21, 2017 10:16 pm
by hazzie81
Hallo,
Ik ben eindelijk aan het rijden met mijn 320/6 automaat, maar ondervind wat problemen die volgens mij van de carburateur komen.
Hij start perfect en loopt mooi stationair als hij koud is.
Eens hij warm is en ik hou hem in drive dan loopt hij ook mooi stationair.
1. Maar als hij warm is en ik zet hem in P of N dan loopt hij zeer hoog in toeren?
Ik denk niet dat dit zo hoort te zijn bij een automaat.
2. Als ik de gas onder trap vanuit stilstand of wanneer ik trager dan 30 rij,dan houdt hij helemaal in,totdat ik minder gas geef.
Wanneer ik gas onder trap boven de 60km/h dan trekt hij echt heel vlot door. Zelfs echt verrassend vlot.
Wat kan dit zijn?

Alvast bedankt voor wat tips
Hans

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Posted: Sat Jul 22, 2017 12:48 am
by Peter V.
Een automaat en de 4A1 vraagt wat andere afstelling. We zijn natuurlijk allemaal verwend met de modern auto's en dat alles wordt bijgeregeld maar vroeger was dit niet.

Als je de automaat in P of N zet is het normal dat je toerental opkomt soms zelfs een 300 rpm.
Het is even zaak hoe dat jij hem afstelt. Persoonlijk zou ik het stationair toerental in P afstellen op ongeveer 1000 rpm.
Als je dan de automaat in zijn D zet zakt deze tot ongeveer 750 en daar draaien ze goed op.

Jouw reageren op het pedaal is een andere zaak.

Vanaf een laag toerental is het zaak dat je het aangrijpingspunt van je acc.pomp goed heb staan, deze is dan echt belangrijk. Verder weet ik niet hoe goed jouw tweede trap opent (luchtkleppen). Waar je wellicht ook eens naar kan kijken is je vervroeging bij de ontsteking.

Ik denk dat je het idee heb dat de motor gesmoord wordt bij lage toerentallen. (de carburateur heeft wat bedenktijd nodig lijkt het)