Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46
Posted: Fri Jan 18, 2013 5:54 pm
Met een toenemend aantal E39's en E46's
hier kan deze wel handig zijn. Lijstje in de basis opgesteld door een bevriend oud-dealermonteur...
Hierbij wat belangrijke aandachtspunten ter verbetering van het rijgedrag en ter voorkoming van ellende onderweg voor de BMW E39 en E46.
Uiteraard benoem ik de normale onderhoudswerkzaamheden niet want de ernst daarvan is voor een ieder op dit forum natuurlijk duidelijk.
Motor M52 M52tu en M54
- vervang de waterpomp preventief elke 100 dkm (de schoepjes van de waterpomp laten spontaan los)
- hetzelfde geldt voor de thermostaat, zit in een kunststof huis dat barst of gaat lekken, zijn ook problemen bekend met de ingebouwde temp voeler
- controleer de radiateur en expansievat met aansluitingen goed, deze worden vaak broos en de radiateur gaat vaak bol staan aan de onderzijde. Met name de slang met dubbele aansluiting bovenop kent scheurtjes en lekkages. Ook de radiateurdop kan lekken, ontluchtingsschoef kan afbreken (preventief vervangen)
- nokkenassensoren laten het leven ook bij ongeveer 100dkm dus ook vervangen. (er wordt wel een uitleesbare foutcode geregistreerd maar de bestuurder ziet dit niet op het dashboard)
- controleer alle rubberdelen van het hele inlaattraject op scheurtjes evenals de carterventilatie slangen e.d. er onstaan vaak scheurtjes in waardoor er valse lucht wordt aangezogen (is goed te controleren door met remmenreiniger op de slangen te spuiten tijdens stationair draaien), de vacuumklep en slangen kunnen inwendig vervuilen en verstopt raken, hele set vervangen is raadzaam.
- vanos reviseren met Beisan Systems revisieset helpt het verbeteren van de gasrespons (vooral tot 3.000 rpm) en het brandstofverbruik. Symptomen: matig koppel of hakkelen bij lage toeren, ratelende Vanos/distributie
- olielekkages bij 100d km+ door gebruik van rubber pakkingen: klepdekselpakking, oliefilterhuis op de aansluiting met het motorblok
- terugslagklep van oliefilterhuis kan inslaan en daardoor minder goed afsluiten met als gevolg een langzame opbouw van oliedruk tijdens de start
- multiriem en spanner controleren op bijgeluiden.
Motor M60-M62 (V8-E39)
- Loslopende bouten oliepomp
- Koelbuis gáát lekken achterop. Een hele klus, maar relatief simpel sleutel werk voor 2 rubbertjes.
- Met name de m62 vanossen zijn niet heel sterk, ze gaan bij 2 ton echt rammelen. revisie is niet simpel, vele vanosspecialisten beginnen er niet eens aan.
- En dan de belangrijkste: van de M62 is de deflection rail (de geleider van de distributie) gemaakt van broodtrommelplastic, als die breekt kan je een complete revisie tegemoet zien. bij 250kkm preventief vervangen..en doe dan gelijk ook de vanossen. Kost wat, maar dan ben je voor de komende 3 ton weer klaar.
Onderstel en aandrijving
- uitscheuren ophanging achteras (E46 only): de verticale bouten gaan door een holle ruimte die daardoor uit kan scheuren. Grote scheuren zie je doorgaans niet, maar slechts kleine scheurtjes of roestspoortjes. Dan dient een lange stalen bus ingelast te worden, Paul Vlasblom doet dat goed, snel en betaalbaar. Vooral de coupe en de sedan hebben hier last van de touring eigenlijk niet (bij te lang doorrijden is er vaak een bonk hoorbaar bij optrekken en schakelen)
- draagarmkogels voor krijgen vaak ruimte, complete draagarm vervangen, laat imitatiemerken links liggen
- de draagarmrubbers voor worden vaak slap, dit is voelbaar in het stuur bij plots remmen, het stuur beweegt dan even
- draagarmrubbers aan de achterzijde voor de achterwielen zijn erg slap waardoor een zoekerig rijgedrag ontstaat op hogere snelheid. Deze kun je het beste vervangen voor paarse powerflex rubbers dit scheelt enorm in de handling
- stabilisatoreinden voor krijgen ruimte en gaan dan rammelen, vervang altijd beide
- de schokdempers zijn van goede kwaliteit maar bij 200dkm wel toe aan vervanging
- de achterveren breken regelmatig op de onderste winding, goed voelen/kijken
- rubberbussen van achterassubframe kunnen slap worden, waardoor ook een zweverig gevoel kan ontstaan op hoge snelheid
- de hardyschijf goed controleren op scheurtjes
- ververs ook de bak- en differentieelolie ondanks dat dit niet is voorgeschreven
- automaatbakolie: De ZF 5HP19 automaat heeft perodiek oderhoud nodig die wat verder gaat dan wat jij vermeldt. ZF geeft aan dat de bakolie om de 80k-100k km ververst moet worden. Maar let op; deze heeft ook een filter. De veelal aangeboden spoelservice is nutteloos als daarbij ook niet het filter wordt vervangen. Ook al wordt niet alle bakolie vervangen (koppel-omvormer), de premium service van ZF in Dortmund is BETER omdat ze daar (1) niet alleen de bakolie vervangen, maar (2) ook het filter vervangen en (3) de elektromagnetische schakeleenheid schoonmaken, nazien en reviseren voor circa 500 Euro!
- Defecten aan de luchtvering van de achteras (alleen E39 touring), vaak is het vervangen van de luchtbalgen voldoende, maar soms raakt ook de luchtcompressor defect.
Algemeen: de carrosserie en subframe's van de E39 sterker tov E46 waardoor er enkel sprake is van de normale items zoals draagarmen, schokdempers en (subframe) rubbers.
Carrosserie
- controleer op roest aan de onderzijde van de motorkap/grill hier laat de lak/kit soms los en begint corrosie op te treden. Bij de E39 zijn ook de achterklep en tankklepje gevoelig. Wielkastranden met name achter goed schoon houden anders treedt hier onherroepelijk roestvorming op!
- raammechanieken die geluiden maken met openen en sluiten gaan binnenkort kapot, dus complete mechaniek vervangen (geldt voor en achter)
- sloten die soms niet openen of sluiten, cv motor vervangen incl. slot (1 onderdeel)
- touring achterruit die niet opent is vaak de bedrading of schakelaar in de achterruit defect, complete achterruit vervangen
- sleutels willen wel eens defect gaan afstandsbediening werkt dan niet meer
- Verstopte afwateringskanalen van de ruimte onder de interieurfilters. Deze kan onder water komen te staan waardoor het vacuumsysteem via de rembekrachtiger water naar het inlaattraject kan zuigen.
Remmen
- achterremleidingen gaan vaak roesten en zijn een punt van afkeur, regelmatig ontroesten en behandelen helpt.
- voorremklauwen willen wel eens gaan aanlopen, soms is reviseren nog goed te doen, in sommige gevallen zijn de zuigers ernstig aangevreten en moeten de zuigers of complete remklauwen vervangen worden
- soms ook kromme voorremschijven door te slappe draagarmrubbers voor
Interieur en electronica
- de kachelweerstand wil wel eens sneuvelen, de ventilatie werkt dan niet meer of gaat spontaan hoog of laag draaien ("egel")
- ABS computer (Bosch 5.7) gaan defect met uitval DSC/ABS/ASC+T tot gevolg. http://www.actronics.eu in Almelo kan die dingen voor een fractie van de nieuwprijs reviseren
- Hoogteregeling verstelling van de Xenon koplamp-units raken defect, soms is het slechts een kwestie van een niveaugever vervangen, er zit er zowel een op de draagarm voor als achter. De kunststof armpjes van deze gevers worden door de jaren broos en breken af
- Defecte kabels van de stelmechanismes van de elektrisch verstelbare stoelen rekken op waardoor de verstelling niet meer correct werkt
- Defecte kachelkraan (easy fix bij de E39, wat lastiger bereikbaar bij de E46)
- Defecte airbag detectie mat (bestuurder-stoel); dit leidt tot een de-activatie van de airbag. Easy fix is het bypassen met een simpele op ebay verkrijgbare module
Exterieur
- chrome lijsten worden wat mat
- oxidatie in de spiegelglazen (m.n. bij verwarmde)
- handgreep met microschakelaar in achterklep is soms geoxideerd waardoor deze niet meer werkt, vervangen is de oplossing.
Het lijkt een hoop ellende zo in 1 lijst maar het zijn zeker goede, betrouwbare en lekker rijdende auto's en nog net voor het tijdperk dat je alles met een computer moet inleren en programmeren, dus dat is een groot voordeel als zelf nog wat wil doen. Probeer eea regelmatig te updaten.
Hierbij wat belangrijke aandachtspunten ter verbetering van het rijgedrag en ter voorkoming van ellende onderweg voor de BMW E39 en E46.
Uiteraard benoem ik de normale onderhoudswerkzaamheden niet want de ernst daarvan is voor een ieder op dit forum natuurlijk duidelijk.
Motor M52 M52tu en M54
- vervang de waterpomp preventief elke 100 dkm (de schoepjes van de waterpomp laten spontaan los)
- hetzelfde geldt voor de thermostaat, zit in een kunststof huis dat barst of gaat lekken, zijn ook problemen bekend met de ingebouwde temp voeler
- controleer de radiateur en expansievat met aansluitingen goed, deze worden vaak broos en de radiateur gaat vaak bol staan aan de onderzijde. Met name de slang met dubbele aansluiting bovenop kent scheurtjes en lekkages. Ook de radiateurdop kan lekken, ontluchtingsschoef kan afbreken (preventief vervangen)
- nokkenassensoren laten het leven ook bij ongeveer 100dkm dus ook vervangen. (er wordt wel een uitleesbare foutcode geregistreerd maar de bestuurder ziet dit niet op het dashboard)
- controleer alle rubberdelen van het hele inlaattraject op scheurtjes evenals de carterventilatie slangen e.d. er onstaan vaak scheurtjes in waardoor er valse lucht wordt aangezogen (is goed te controleren door met remmenreiniger op de slangen te spuiten tijdens stationair draaien), de vacuumklep en slangen kunnen inwendig vervuilen en verstopt raken, hele set vervangen is raadzaam.
- vanos reviseren met Beisan Systems revisieset helpt het verbeteren van de gasrespons (vooral tot 3.000 rpm) en het brandstofverbruik. Symptomen: matig koppel of hakkelen bij lage toeren, ratelende Vanos/distributie
- olielekkages bij 100d km+ door gebruik van rubber pakkingen: klepdekselpakking, oliefilterhuis op de aansluiting met het motorblok
- terugslagklep van oliefilterhuis kan inslaan en daardoor minder goed afsluiten met als gevolg een langzame opbouw van oliedruk tijdens de start
- multiriem en spanner controleren op bijgeluiden.
Motor M60-M62 (V8-E39)
- Loslopende bouten oliepomp
- Koelbuis gáát lekken achterop. Een hele klus, maar relatief simpel sleutel werk voor 2 rubbertjes.
- Met name de m62 vanossen zijn niet heel sterk, ze gaan bij 2 ton echt rammelen. revisie is niet simpel, vele vanosspecialisten beginnen er niet eens aan.
- En dan de belangrijkste: van de M62 is de deflection rail (de geleider van de distributie) gemaakt van broodtrommelplastic, als die breekt kan je een complete revisie tegemoet zien. bij 250kkm preventief vervangen..en doe dan gelijk ook de vanossen. Kost wat, maar dan ben je voor de komende 3 ton weer klaar.
Onderstel en aandrijving
- uitscheuren ophanging achteras (E46 only): de verticale bouten gaan door een holle ruimte die daardoor uit kan scheuren. Grote scheuren zie je doorgaans niet, maar slechts kleine scheurtjes of roestspoortjes. Dan dient een lange stalen bus ingelast te worden, Paul Vlasblom doet dat goed, snel en betaalbaar. Vooral de coupe en de sedan hebben hier last van de touring eigenlijk niet (bij te lang doorrijden is er vaak een bonk hoorbaar bij optrekken en schakelen)
- draagarmkogels voor krijgen vaak ruimte, complete draagarm vervangen, laat imitatiemerken links liggen
- de draagarmrubbers voor worden vaak slap, dit is voelbaar in het stuur bij plots remmen, het stuur beweegt dan even
- draagarmrubbers aan de achterzijde voor de achterwielen zijn erg slap waardoor een zoekerig rijgedrag ontstaat op hogere snelheid. Deze kun je het beste vervangen voor paarse powerflex rubbers dit scheelt enorm in de handling
- stabilisatoreinden voor krijgen ruimte en gaan dan rammelen, vervang altijd beide
- de schokdempers zijn van goede kwaliteit maar bij 200dkm wel toe aan vervanging
- de achterveren breken regelmatig op de onderste winding, goed voelen/kijken
- rubberbussen van achterassubframe kunnen slap worden, waardoor ook een zweverig gevoel kan ontstaan op hoge snelheid
- de hardyschijf goed controleren op scheurtjes
- ververs ook de bak- en differentieelolie ondanks dat dit niet is voorgeschreven
- automaatbakolie: De ZF 5HP19 automaat heeft perodiek oderhoud nodig die wat verder gaat dan wat jij vermeldt. ZF geeft aan dat de bakolie om de 80k-100k km ververst moet worden. Maar let op; deze heeft ook een filter. De veelal aangeboden spoelservice is nutteloos als daarbij ook niet het filter wordt vervangen. Ook al wordt niet alle bakolie vervangen (koppel-omvormer), de premium service van ZF in Dortmund is BETER omdat ze daar (1) niet alleen de bakolie vervangen, maar (2) ook het filter vervangen en (3) de elektromagnetische schakeleenheid schoonmaken, nazien en reviseren voor circa 500 Euro!
- Defecten aan de luchtvering van de achteras (alleen E39 touring), vaak is het vervangen van de luchtbalgen voldoende, maar soms raakt ook de luchtcompressor defect.
Algemeen: de carrosserie en subframe's van de E39 sterker tov E46 waardoor er enkel sprake is van de normale items zoals draagarmen, schokdempers en (subframe) rubbers.
Carrosserie
- controleer op roest aan de onderzijde van de motorkap/grill hier laat de lak/kit soms los en begint corrosie op te treden. Bij de E39 zijn ook de achterklep en tankklepje gevoelig. Wielkastranden met name achter goed schoon houden anders treedt hier onherroepelijk roestvorming op!
- raammechanieken die geluiden maken met openen en sluiten gaan binnenkort kapot, dus complete mechaniek vervangen (geldt voor en achter)
- sloten die soms niet openen of sluiten, cv motor vervangen incl. slot (1 onderdeel)
- touring achterruit die niet opent is vaak de bedrading of schakelaar in de achterruit defect, complete achterruit vervangen
- sleutels willen wel eens defect gaan afstandsbediening werkt dan niet meer
- Verstopte afwateringskanalen van de ruimte onder de interieurfilters. Deze kan onder water komen te staan waardoor het vacuumsysteem via de rembekrachtiger water naar het inlaattraject kan zuigen.
Remmen
- achterremleidingen gaan vaak roesten en zijn een punt van afkeur, regelmatig ontroesten en behandelen helpt.
- voorremklauwen willen wel eens gaan aanlopen, soms is reviseren nog goed te doen, in sommige gevallen zijn de zuigers ernstig aangevreten en moeten de zuigers of complete remklauwen vervangen worden
- soms ook kromme voorremschijven door te slappe draagarmrubbers voor
Interieur en electronica
- de kachelweerstand wil wel eens sneuvelen, de ventilatie werkt dan niet meer of gaat spontaan hoog of laag draaien ("egel")
- ABS computer (Bosch 5.7) gaan defect met uitval DSC/ABS/ASC+T tot gevolg. http://www.actronics.eu in Almelo kan die dingen voor een fractie van de nieuwprijs reviseren
- Hoogteregeling verstelling van de Xenon koplamp-units raken defect, soms is het slechts een kwestie van een niveaugever vervangen, er zit er zowel een op de draagarm voor als achter. De kunststof armpjes van deze gevers worden door de jaren broos en breken af
- Defecte kabels van de stelmechanismes van de elektrisch verstelbare stoelen rekken op waardoor de verstelling niet meer correct werkt
- Defecte kachelkraan (easy fix bij de E39, wat lastiger bereikbaar bij de E46)
- Defecte airbag detectie mat (bestuurder-stoel); dit leidt tot een de-activatie van de airbag. Easy fix is het bypassen met een simpele op ebay verkrijgbare module
Exterieur
- chrome lijsten worden wat mat
- oxidatie in de spiegelglazen (m.n. bij verwarmde)
- handgreep met microschakelaar in achterklep is soms geoxideerd waardoor deze niet meer werkt, vervangen is de oplossing.
Het lijkt een hoop ellende zo in 1 lijst maar het zijn zeker goede, betrouwbare en lekker rijdende auto's en nog net voor het tijdperk dat je alles met een computer moet inleren en programmeren, dus dat is een groot voordeel als zelf nog wat wil doen. Probeer eea regelmatig te updaten.