E21 323i meets E36 323ti

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

E21 323i meets E36 323ti

Post by Ruud »

Gisteren een mooie ontmoeting van twee gelijkgestemden in de parkeergarage:

Image
IMG_4800 by PeperPakhuis, on Flickr

Vorige week zat ik op zaterdagavond met een vriend een biertje te drinken en begonnen we te fantaseren over zijn volgende auto. Hij wilde graag binnen een klein budget iets dat toch het nodige rijplezier kon bieden, geschikt voor dagelijks gebruik en als harde eis achterwielaandrijving. Zijn voorkeur ging uit naar een Mazda MX-5 en ik deed hem de suggestie om ook eens te kijken naar een leuke E36. Niet mijn favoriete serie voor wat betreft uiterlijk en helaas hier en daar een wat verkeerd imago maar toch...... met een beetje zoeken kun je een hele mooi, niet al te grote, sportieve premium auto kopen voor heel weinig geld. We pakten de laptop erbij en deze 323ti kwam langs. Zag er op de foto's uit als een redelijk nette, originele auto met 197.000 km op de teller. Met een beetje overmoed door de versnaperingen riep ik 'Als jij hem niet koopt, koop ik hem zelf wel'.
Op maandag ontving ik een SMS van Arthur waarin hij aangaf toch de voorkeur voor de MX-5 te hebben. Dus ben ik maandagmiddag zelf maar even gaan kijken. De handelaar had de auto nog maar net en er was nog niets aan gebeurd. Met de jumpstart erop liep het motortje direct. Volgens de verkoper had de auto alleen maar een nieuwe accu nodig en wat aandacht ;) Mijn inschatting was dat de auto erg lang onder een boom stil had gestaan maar dat er toch een redelijk nette 323ti met de juiste opties onder de groene aanslag verborgen zat. Een kleine proefrit gaf bevestiging: uitlaat rommelt een beetje, remmen een beetje vast maar onderstel dik voor elkaar en een motor die zijdezacht rond loopt en over het hele toerengebied een mooie lineaire versnelling geeft. Helaas ontbrak vrijwel alle historie afgezien van een paar APK keuringsrapporten (Ekris Utrecht) en had ik op internet uitgevonden dat de auto van 2003 tot 2013 niet gewijzigd was voor wat betreft de tenaamstelling. Hij nodigde me uit om een 'zo mee' bod te doen. Daar waren we snel uit. De handelaar heeft beloofd nog te proberen om de boekjes via de oude eigenaar er weer bij te vinden....
Afgelopen zaterdag het ding opgehaald. Starten zonder problemen. Na wat voorzichtig rijden, tanken en flink remmen begon hij steeds beter te rijden. Zaterdag en zondag wat gewassen en gepoetst en vanochtend meteen een nieuwe APK erop.

Image
IMG_4811 by PeperPakhuis, on Flickr

Image
IMG_4803 by PeperPakhuis, on Flickr

Het is echt een heerlijke rijdersauto en toch van alle gemakken voorzien. Even een kleine greep:
Leren M sportstuur (met gekleurde stiksels)
2 Airbags
Sportinterieur (zwart, half leer)
Middenarmsteun
Airco
Boordcomputer
Elektrisch bedienbare ramen
PDC
ABS
ASC+T
Mistlampen
S902A Special inspection press vehicles

Ik weet nog niet precies wat ik ermee ga doen. Mijn dagelijkse Benzzz heb ik alweer 2 jaar dus misschien moet die het veld maar ruimen en ga ik lekker even (zakelijk) in de 323i rijden. Van imagoproblemen heb ik toch geen last :) Of misschien bedenkt Arthur zich nog wel en komt hij tot de conclusie dat ie toch echt niet in een MX-5 past.......


User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 323i meets E36 323ti

Post by Jeroen »

Ik vond het al verdacht stil, maar het autootje was dus best goed, gelijk ook verse APK erop, super man! Blijkbaar persauto geweest maar geen hele vroege van de intro, apart.

Aangezien er een paar km bij jou vandaan een exemplaar staat in dezelfde kleur en met dezelfde wieltjes moeten we binnenkort maar eens een paar plaatjes schieten. Veel plezier ermee iig!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 323i meets E36 323ti

Post by uwbuurman »

Ha, leuk kerel, fijn speelgoed.

Nog foto's van de binnenkant?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: E21 323i meets E36 323ti

Post by Ruud »

Grappig die 'perscontrole'. Hij is van productiedatum 29-7-1997. Dat is toch wel redelijk vroeg voor een 323ti of heb ik dat mis? Volgens mij is die van Tamara inderdaad aardig hetzelfde. Alleen schuifdak en en airco maken het verschil of is er nog meer? Ik dacht overigens dat een 323ti standaard met 16" geleverd werd maar deze hebben dus beide 15" wieltjes.

Binnenkant was nog niet gepoetst en de foto's zijn ook niet zo lekker maar voor een indruk:

Image
IMG_4776 by PeperPakhuis, on Flickr

hier staan er nog een paar voor de liefhebber:
http://www.flickr.com/photos/peperpakhu ... 094698729/

Ik snap de achterruitenwisser niet......en de boekjes ontbreken. Hoe gaat ie uit?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 323i meets E36 323ti

Post by Jeroen »

Klopt, ik zie verder weinig verschillen. Standaard staan ze idd op 16" en dat staat die van Tamara ook, alleen nu op 15" winters. Deze wielen heeft ze voor de zomer:

Image

Wat de achterwisser betreft, eenmaal duwen tegen de hendel is aan, met een tweede maal duwen is 'ie weer uit.

Qua intro weet ik 't niet precies, misschien toch een vroege?! Leuk iig! Rijdt 't naar wens?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: E21 323i meets E36 323ti

Post by Ruud »

Tweede keer duwen had ik geloof ik wel geprobeerd..... nog maar eens proberen morgen. Ik had ook even gehoopt dat er winterbandjes op de 15" zaten maar daar zitten nog bijna nieuwe Dunlop SP Sport FastResponse bandjes op. Ik vind deze velgen er op een of andere manier wel heel lekker op staan. Als ik het voor het uitkiezen had ging ik geloof ik voor die 16" BBS achtige wielen (styling 42?) die je veel op Compacts ziet. Of 16" styling 32.... die staan op vrijwel elke BMW goed.

Voor wat het rijden betreft eigenlijk nog weinig opmerkingen. Ik doe nog even een paar dagen een beetje rustig aan. Het onderstel voelt prima aan, motor pakt lekker op en trekt fantastisch door en het remmen wordt steeds beter. De achterkant wil best opzij op een natte weg en dan grijpt de ASC redelijk ongenuanceerd in. Verder valt me op dat ik boven de 140 veel windgeruis heb. Misschien maar eens de raam en deurrubbers goed bekijken. Ook laat de uitlaat zich boven die snelheden wat meer horen. Ik weet niet of dat hoort of dat het uitlaatje een beetje aan z'n eind is. Ik stoor me er niet zo erg aan. Stabiliteit op hoge snelheid is super. In vergelijking met de Benzzz is het lekker actief rijden en dat lijk ik voor de dagelijkse kilometers toch wel lekker te vinden. En wat zit dat lekker laag en diep.......
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 323i meets E36 323ti

Post by Jeroen »

Dat zijn iig geen slechte banden, maar op 16" vind ik een compact wel lekkerder sturen, wat strakker en stabieler. Die styling 42 zijn idd BBS wielen, bijna identiek wiel als mijn 17" zomers. Styling 32 staat goed, maar vind ik weer zo gewoontjes. Tamara heeft voor de zomer styling 30's.

Die compactjes sturen met name met het snelle korte werk lekkerder dan de overige E36's door de korte kont en natuurlijk de E30 achteras, pas op flinke snelheid gaat het nieuwere onderstel van sedan en coupé voordelen bieden op het gebied van wegligging en stabiliteit. ASC grijpt idd wel abrupt in, is niet het meest geavanceerde systeem (gewoon gas los), maar kan uit en dat is voor in regen of sneeuw erg leuk. Door de stijve achteras kun je zelfs zonder sper best leuk dwars. Ik weet anders ook nog wel een vers gereviseerd sper voor je, de juiste verhouding, ligt in Voorburg.

Windgeruis merk ik in Tamara's auto ook wel, was ook nooit een van de sterke punten van E36's, maar verse deurrubbers helpt wel en evt de afdichting achter de deurpanelen eens controleren. Houd kofferbak en accubak in de gaten ivm lekkage oh en leuke gadget, van onder de auto kun je het reservewiel oppompen via een extern ventiel, is over nagedacht!

Tot slot voor nu haha de uitlaat van de 323ti is sportiever dan normaal bij bijv een sedan. Hij kan 't hebben.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: E21 323i meets E36 323ti

Post by Ruud »

De 323ti update: Ik had de auto uitgeleend aan een vriend van me en hij werd bij elke kilometer enthousiaster. Hij besloot de auto te kopen en binnen een week reed er een motorrijder tegen de rechter punt van de auto aan: bumper, grill, koplamp, motorkap en rechter voorscherm kapot. Gelukkig geen gewonden maar wel economisch total loss. Ik kon het wrak weer terugkopen. Het plan was om of de zaak weer op te knappen of slopen en de motor bewaren om hem eventueel in de Hennarode te plaatsen. Natuurlijk is het van beide niet gekomen en staat de ti er nu al een hele tijd zielig bij. Wie heeft er een goed plan?
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: E21 323i meets E36 323ti

Post by loentje »

Tja,

alles over swappen naar een e30 is een optie, alhoewel ik toch ook wel een zwak heb voor een 323ti compact. Dus laten repareren door de heer Groen en hem een mooie oude dag geven!

groeten loentje
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 323i meets E36 323ti

Post by Jeroen »

Tsja als je 'm een beetje budget kunt laten opknappen en dan kunt verkopen heb je met de minste hoeveelheid werk weer geld gemaakt, al heb je redelijke kans dat de auto in onderdelen meer oplevert, maar dan moet je 'm gaan plukken, of verpatsen aan Leon voor 3.000 euro :wink:

Misschien ken ik wel iemand die mogelijk interesse heeft in bepaalde delen :roll:
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 323i meets E36 323ti

Post by uwbuurman »

voor de juiste centen, Ruud, help ik je er wel vanaf. Maar een snelle fix is vast handiger. Het zijn allemaal schroefdelen toch? ff op onderdelenzoeker een vraag uitzetten en in de kleur blaffen handel!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: E21 323i meets E36 323ti

Post by Ruud »

Snelle fix is waarschijnlijk de meest economische oplossing maar ook een snelle fix zit er op het moment gewoon niet in. Afgezien van het schroefwerk is er ook een binnenscherm waarvan de voorste punt omgevouwen/ opgekruld is. Dat wordt of ouderwets hameren of de voorste 30cm uit een sloper zagen en lassen. Ik denk dat ik toch maar eens een advertentie ga maken....
Michiel E32
E21 Fanatic
Posts: 434
Joined: Sat Jul 10, 2010 6:10 pm

Re: E21 323i meets E36 323ti

Post by Michiel E32 »

Ruud, heb een antwoord naar aanleiding van je pb gestuurd.
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: E21 323i meets E36 323ti

Post by Ruud »

Bedankt voor het meedenken en een bod hier en daar. Hij is verkocht en wordt weer netjes gemaakt en dat is toch leuker dan dat ie gesloopt wordt denk ik.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 323i meets E36 323ti

Post by Jeroen »

Eens! Blijft 'ie een beetje bij jou in de omgeving rijden?
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply