Page 1 of 2

Trackday E21 met motorfietsblok

Posted: Sat Mar 02, 2013 8:15 am
by Bumperspec
Ik wil toch weer een keer een trackday auto gaan bouwen... Nu heb ik lang zitten denken aan een E36 325 of 328, maar daar rijdt zowat iedereen mee...

Omdat ik vanacht om 4 uur wakker werd en niet meer kon slapen, is het gaan malen in mijn kop; heb ik vaker, kwaaltje van me... :screwy
Toen is het idee ontstaan om een E21 te pakken en daar een krachtig 4 cilinder motorfiets-blok in te hangen. Omdat het toch een trackdayracer wordt, trek ik er alles uit wat niet nodig is, ik ga er toch niet mee naar RDW. Wat overblijft is dan een koets met ophanging en wielen.

Nu dacht ik zelf om de cardanas te verlengen tpv de versnellings bak en deze te laten draaien in 2 lagerblokken. Op het uiteinde komt dan het kettingwiel en zo kan ik de overbrenging naar Motorfietsblok maken.

Ik weet het; het is vrij ambitieus, maar moet toch te doen zijn? Of heeft er iemand ooit zoiets (in een E21) gezien op internet of zo?

Zou een standaard diff een 175 pk van motorfiets (met relatief laag koppel) aankunnen?

Nu wil ik de remmen ook goed in orde hebben en daarover heb ik wat vragen:
Is alleen de 323i voorzien van schijven aan achteras? Of de 320 bijvoorbeeld ook?
Zijn de remmen aan voorzijde van alle E21's gelijk? Of zijn er betere (Geventileerde) exemplaren? Wellicht weet iemand of het bijv van E36 pas is (te maken)?

Het is nog maar een idee en ik heb er eigenlijk toch geen tijd voor waarschijnlijk, maar wie weet.... Het is in ieder geval leuk om over te fantaseren en te ouwehoeren toch?

Re: Trackday E21 met motorfietsblok

Posted: Sat Mar 02, 2013 8:55 am
by Wondermike
Ik denk dat er wel meerdere voorbeelden van auto's met motorfiets motoren op internet te vinden zijn.

Schijfremmen achter is 323i specifiek maar kan zo gewisseld worden.
Geventileerde schijven (standaard op de 323i en 320i!)voor kunnen op de standaard voorpoten alleen moet je dan ook de bredere remklauwen monteren, plug and play.
323i voorpoten zijn iets dikker in diameter maar dus niet noodzakelijk. Standaard diff kan heel wat hebben, 175 pk moet volgens mij geen probleem zijn.

Ben wel benieuwd als je er aan gaat beginnen :thumbsup

Re: Trackday E21 met motorfietsblok

Posted: Sat Mar 02, 2013 11:53 am
by Bumperspec
Ik zit alleen met het idee te worstelen; motor voorin of toch achter de stoelen.

Vraag me af of de cardan wel de goede kant op draait hopelijk tegen de klok in / linksom anders gaat voorin sowieso niet lukken, denk ik, want dan zou de cardan eerst onder de motor door moeten lopen en zal er te weinig hoogte onder de motorkap zijn schat ik zo....

Eens kijken of ik daar achter kan komen, zonder onder de auto te kruipen :mrgreen:

Re: Trackday E21 met motorfietsblok

Posted: Sat Mar 02, 2013 11:56 am
by Bumperspec
YES, volgens mij heb ik geluk, hij draait linksom :boogie :
http://bmwfans.info/parts/catalog/E21/S ... tial_case/

Re: Trackday E21 met motorfietsblok

Posted: Sat Mar 02, 2013 12:49 pm
by Bumperspec
Ik ben verder aan het beredeneren gegaan om te kijken of ik eventueel de cardan rechtstreeks op de uitgaande as van het motorfietsblok zou kunnen zetten. Hierbij ben ik eens gaan berekenen wat de theoretische topsnelheid zou worden. Deze mag uiteraard niet te laag zijn, maar ook zeker niet te hoog, anders krijg ik hem nooit van z'n plek. Zal toch niet meevallen om weg te rijden denk ik met zo'n licht vliegwiel... :oops:

Ik ben even uitgegaan van Yamaha R1 blok en een standaard 316 diff. Volgens BMW-fans zou de ratio 4,11 zijn. De ratio van R1 is 45/17 dus 2,65. De omtrek van een achterwiel van R1 is 527 mm De wielen van E21 zijn ongeveer 580 mm. De topsnelheid van de R1 is 270 km/u.

Even rekenen:

270 km/u x 2,65/4,11 x 580 mm /527 mm = 192 km/u
Dat is wat aan de lage kant, want met mijn 205 GTI haalde ik op zandvoort 175 km/u dus op een sneller circuit kom ik dan te kort. :wtf

Even kijken wat een 323i diff voor ratio heeft; als goed is 3,45 ??? Dan wordt het:
270 km/u x 2,65/3,45 x 580 mm /527 mm = 228 km/u da's al beter!!! Dat staat mijn ideeen dus niet in de weg :shake

Re: Trackday E21 met motorfietsblok

Posted: Sun Mar 03, 2013 10:27 am
by Bumperspec
Dit principe is ook al in een golfje toegepast, dus zou geen probleem moeten zijn, lijkt me;
http://www.vw-r1.nl/fotos/category/1-opbouw.html

Re: Trackday E21 met motorfietsblok

Posted: Sun Mar 03, 2013 11:24 am
by Wondermike
Haha leuk he, 3,45 diff heb ik nog wel liggen voor je 8)

Re: Trackday E21 met motorfietsblok

Posted: Sun Mar 03, 2013 2:04 pm
by Jeroen
Tenzij je voor dikke upgrades gaat (a la Hayabusa turbo) om dat ding debiel hard te laten lopen, is het in mijn ogen wel heel veel werk om 'm wat harder te laten lopen. Plof er met relatief weinig inspanning een M52B28 of M54B30 in en de auto loopt al harder dan die 228, met een berg extra koppel. Maar goed, met R1 blok is wel wat aparts natuurlijk!

Re: Trackday E21 met motorfietsblok

Posted: Sun Mar 03, 2013 4:38 pm
by Bumperspec
Het gaat mij ook niet alleen om hem harder te laten lopen...anders waren er inderdaad wel logischere opties :screwy Maar 150 pk en 15000 rpm :rev is natuurlijk wel vet. En diep in mijn hart ben ik toch nog een die hard "biker" :bag
Het gaat me met name om weinig gewicht, geweldig geluid en kan niet wachten op de reacties op de parkeerplaats op zandvoort na een sessie janken met dat ding :takepicture

Re: Trackday E21 met motorfietsblok

Posted: Sun Mar 03, 2013 8:51 pm
by Jeroen
Haha tenzij je er eerder afgehaald wordt ivm overschrijden geluidslimiet, hetgeen een reële optie is...

Re: Trackday E21 met motorfietsblok

Posted: Sun Mar 03, 2013 11:09 pm
by Bumperspec
Als ik gewoon standaard dempers gebruik zal dat waarschijnlijk wel meevallen... Het hoeft ook weer geen herrie-bak te worden.

Ik ben er inmiddels achter dat er een hele wereld van "Bike engined cars".
Zie bijv: http://www.abperformance.co.uk

Ook ben ik er inmiddels achter dat een motorfietsblok in principe niet geschikt is voor een auto, ivm de olie die in bochten naar 1 kant gaat. Hier zijn ook weer schotten voor te krijgen voor in het carter...

Maar ik zie nog steeds relatief eenvoudige mogelijkheden!

Plan de campagne:
1 E21 kopen #16/320 (323i is te duur...en heiligschennis?)
2 Donorblok/motorfiets kopen (R1/hayabusa/blackbird/gsxr1000/zzr1100)
3 Alles uit de E21 slopen behave stuurkolom en assen
4 Frame voor Blok lassen
5 Frame in carrosserie lassen
6 Cardanas pas maken
7 Blok erin hangen en aansluiten
8 Proefrijden
9 Pas als alles goed is en het een potentieel goede set-up blijkt te zijn investeren in 323i onderstel en het ding "mooi"maken, rolkooi erin, brede bandjes eronder enz enz :blablabla :blablabla

Als ik het zo beschrijf, lijkt het eigenlijk al bijna klaar.... nu nog een begin maken. Maar eerst even sparen voor de e21 en motorfiets. Kan haast niet wachten om eraan te beginnen.

Aan de andere kant zegt mijn verstand: koop een 328i voor €2000, rolkooi erin en knallen met die bak... :launch Maar da's wel erg makkelijk he :bag

:goodnight

Ik zal eerst eens beginnen met kijken of ik plaats kan maken in mijn werkplaats voor een dergelijk (maanden durend???) project. :stupidme

Re: Trackday E21 met motorfietsblok

Posted: Sun Mar 03, 2013 11:20 pm
by Jeroen
Dan ben je idd wel even zoet en wel even geld kwijt. Maar dan heb je wel wat snels en wat bijzonders. Alleen moet je je afvragen wat je ermee wilt. Wat je erin steeks ga je er helemaal nooit meer uit krijgen. Als het een blijvertje is maakt dat niks uit.

Re: Trackday E21 met motorfietsblok

Posted: Mon Mar 04, 2013 12:02 am
by Bumperspec
Daarom wil ik in 1e instantie ook niet al te veel geld uitgeven en het spul rijdend maken en proberen of het uberhaupt iets kan worden.

Ik wil sowieso weer een trackdayracer binnen 1 jaar, want die uitlaatklep mis ik echt te erg!

Jammer dat deze zo afschuwelijk is: http://link.marktplaats.nl/651226631
Maar aan de andere kant misschien toch een aardige basis voor mij....

Een unieke trackdaycar is overigens ook geld waard... Er zijn zat gekken die zoiets willen hebben als ze het gezien hebben, lijkt me. Het wordt ook geen + €10000 project!

Re: Trackday E21 met motorfietsblok

Posted: Mon Mar 04, 2013 7:02 pm
by uwbuurman
en de 316 staat te koop omdat je de centen wel in je verhuizing kan stoppen toch? Niet verkeerd bedoeld, maar ik denk dat zoiets nog best wat knaken kan kosten als je het goed wilt doen.

Re: Trackday E21 met motorfietsblok

Posted: Mon Mar 04, 2013 7:40 pm
by Bumperspec
Terechte scherpe opmerking. Ik koop waarschijnlijk ook pas iets na de zomer als er nog wat geld over is... Maar alvast fantaseren, rondsnuffelen en informatie inwinnen is altijd leuk. :whistle

Bovendien wil ik het voorlopig simpel houden, ook omdat het een probeersel is... Ik denk dat het best mee valt. Ik verwacht het volgende:

E21 max €1000
Motorfiets max €2500
Onderdelen max €1000

En dan denk ik dat ik de overgebleven onderdelen van de motor en E21 kan verkopen. Dit zal toch ook wel €1500 moeten kunnen opbrengen. Totale kosten €3000 is denk ik redelijk en dat wil ik er wel in investeren.

Overigens ben ik vandaag weer meer gehecht geraakt aan mijn 316. Heerlijk voor het eerst in het zonnetje met open dakje een rondje gereden! Genieten :driving Hij loopt als een zonnetje!