323i 1978 Martin
Re: 323i 1978 Martin
Maar je beseft je ook dat jouw plannen niet per se de auto beter laten remmen? Je zult naar geventileerd en grotere schijven moeten en sowieso is zijn de Volvoklauwen veel en veel zwaarder wat je in het bochtenwerk gaat merken. Dus als je iets doet, dan zou ik naar een variant van Wilwood gaan.
Monteer in elk geval een Wilwood remkrachtverdeler, zodat er iets valt in te stellen.
Monteer in elk geval een Wilwood remkrachtverdeler, zodat er iets valt in te stellen.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: 323i 1978 Martin
Beter remmen doet het zeker.
Dat is reeds bewezen in een test in het verleden.
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... 70#p151470
De 315 is nog wat lichter tov de 323i baur.
En uiteraard voorzien van 323i voorschijven.
WILWOOD is zeker beter maar ook veel duurder.
Dat is reeds bewezen in een test in het verleden.
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... 70#p151470
De 315 is nog wat lichter tov de 323i baur.
En uiteraard voorzien van 323i voorschijven.
WILWOOD is zeker beter maar ook veel duurder.
Last edited by bmw e12 e21 on Sun Sep 06, 2020 8:41 am, edited 1 time in total.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 323i 1978 Martin
Dat is fout. Je "realiseert het je", of je "beseft het".
Een combinatie van deze twee, zoals boven gequote, is geen Nederlands.
Re: 323i 1978 Martin
Dank voor deze bijdrage. Met vier talen door elkaar gaat er wel eens iets fout. Ik zal de volgende keer proberen het me te beseffen.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29199
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i 1978 Martin
Ik zie vooralsnog idd geen reden om voor een grotere HRC te gaan.
En ja, met de Volvo klauwen ga je wel meer vertraging genereren, maar ook meer onafgeveerd gewicht, dat is ook de reden waarom de meesten inmiddels voor Wilwood als upgrade hebben gekozen waarbij je juist het onafgeveerd gewicht vermindert.
Regards/groeten, Jeroen
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: 323i 1978 Martin
Blijft een leuk forum zo.
Van die grotere HRC volg ik net als Willem niet.
Zal je voorkeur zijn, zelf ga ik eerst eens voor de Volvo opzet denk ik.
Wilwood vindt ik nog vrij prijzig, zo ver ben ik nog niet
Re: 323i 1978 Martin
Haha, er zit geen originele auto tussen. En Sven met Volvoremmen eindigde bijna in de Alpen. Nee sorry. Ik zou er niet aan gaan. Dan maar de kleinere Wilwoods van Jeroen. Zo duur zijn die nou ook weer niet. En je hoeft tenminste niet de gaten uit te vijlen en te doen. En extra remleidingen enzo maken, met koppelstukjes.bmw e12 e21 wrote: ↑Sat Sep 05, 2020 11:42 am Beter remmen doet het zeker.
Dat is reeds bewezen in een test in het verleden.
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... 70#p151470
De 315 is nog wat lichter tov de 323i baur.
En uiteraard voorzien van 323i voorschijven.
WILWOOD is zeker beter maar ook veel duurder.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: 323i 1978 Martin
Ik heb even wat op een rijtje gezet.
De 323i remklauw weegt 3,7kg.
De VOLVO remklauw weegt 4,1kg.
Dus dat is te overzien vind ik.
De WILWOODS zijn veel lichter idd. Maar zien niet origineel uit. Dus NO GO voor Belgische keuring. Zeker met dat extra bracket ziet het er niet origineel uit.
De VOLVO klauwen worden aangepast zodat ze maar 1 aansliuting meer hebben dus geen extra remleidingen te maken.
Sven eindigde idd laatste in remtest met zware M30 blok erin. Arnold voorlaatste met M30 blok maar met FERODO DS2500 als ik het goed heb.
En Michel was 2de (met lek) met M20 blok. Dus Met M10 blok zal dat wel nog wat korter remmen neem ik aan.
Jeroen was met voorsprong de eerste e21.
Mijn conclusie
WILWOODS zijn het beste en duurste.
Maar ik heb de VOLVO´s dus komen die erop met mooi gefreesde gaten en de rest van de sleuf opgevuld met kneedbaar staal.
De 323i remklauw weegt 3,7kg.
De VOLVO remklauw weegt 4,1kg.
Dus dat is te overzien vind ik.
De WILWOODS zijn veel lichter idd. Maar zien niet origineel uit. Dus NO GO voor Belgische keuring. Zeker met dat extra bracket ziet het er niet origineel uit.
De VOLVO klauwen worden aangepast zodat ze maar 1 aansliuting meer hebben dus geen extra remleidingen te maken.
Sven eindigde idd laatste in remtest met zware M30 blok erin. Arnold voorlaatste met M30 blok maar met FERODO DS2500 als ik het goed heb.
En Michel was 2de (met lek) met M20 blok. Dus Met M10 blok zal dat wel nog wat korter remmen neem ik aan.
Jeroen was met voorsprong de eerste e21.
Mijn conclusie
WILWOODS zijn het beste en duurste.
Maar ik heb de VOLVO´s dus komen die erop met mooi gefreesde gaten en de rest van de sleuf opgevuld met kneedbaar staal.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: 323i 1978 Martin
HRC zit er al weer op, heerlijk rijden met dit nazomer weer.
Heb ook al de Volvo’s liggen.
Maar ga eerst alles verversen en netjes maken en daarna wisselen, wil het verschil wel eens voelen.
Kan daarna altijd nog naar de Wilwood. Denk eerst naar e30 voor de achterzijde al zie ik ook daar het voordeel nog niet. Zo gek doe ik niet met de auto. Eerst maar eens stapje voor stapje verder.
Heb ook al de Volvo’s liggen.
Maar ga eerst alles verversen en netjes maken en daarna wisselen, wil het verschil wel eens voelen.
Kan daarna altijd nog naar de Wilwood. Denk eerst naar e30 voor de achterzijde al zie ik ook daar het voordeel nog niet. Zo gek doe ik niet met de auto. Eerst maar eens stapje voor stapje verder.
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: 323i 1978 Martin
weer verse Apk!
Remde als nieuw.
Iets geluid in de aandrijving maar nog niet erachter waar het nu weg komt, misschien zijn we te kritisch...
Remde als nieuw.
Iets geluid in de aandrijving maar nog niet erachter waar het nu weg komt, misschien zijn we te kritisch...
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29199
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i 1978 Martin
Lekker, je kunt er weer even tegen! En yep, bijgeluidjes hou je toch haha
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: 323i 1978 Martin
Fijn als de apk weer achter de rug is.
Bijgeluiden heb je altijd, en als je het één hebt opgelost komt er wel weer een ander geluidje voor terug. Hoort erbij.
Bij mij zingt het diff iets, zover ik weet doet i dat al bijna honderd duizend kilometer.
Bijgeluiden heb je altijd, en als je het één hebt opgelost komt er wel weer een ander geluidje voor terug. Hoort erbij.
Bij mij zingt het diff iets, zover ik weet doet i dat al bijna honderd duizend kilometer.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: 323i 1978 Martin
Laatste keer rijden is al 2 weken terug, vorige week netjes in de zon gewassen en nu op stal.
Zingen van het wiellager valt eigenlijk nog hartstikke mee, gewoon van een oude auto en zijn geluiden genieten.
Begonnen met de winterstop klusjes.
Na helpen van Koos er achter gekomen dat bij mij de eerste stand van de fan niet werkt.
Maar nu kunnen de lampen en hun houders ook wel een opfris beurt gebruiken. Genoeg te doen deze winter.
Zingen van het wiellager valt eigenlijk nog hartstikke mee, gewoon van een oude auto en zijn geluiden genieten.
Begonnen met de winterstop klusjes.
Na helpen van Koos er achter gekomen dat bij mij de eerste stand van de fan niet werkt.
Maar nu kunnen de lampen en hun houders ook wel een opfris beurt gebruiken. Genoeg te doen deze winter.