Page 1 of 2

hij slaat af en wil niet echt stationair blijven lopen.

Posted: Tue Apr 23, 2013 5:33 pm
by jim.e21
Hmmm vreemt sinds gister vooral bij koude strart blijft hij niet meer staionair lopen..
Ook gaat hij heel laag in de toeren dan en gaat weer omhoog ff tot de 3000.
Nu zelfs ook als hij warm is wil hij niet echt blijven lopen..

Iemand enig idee?

Re: hij slaat af en wil niet echt stationair blijven lopen.

Posted: Tue Apr 23, 2013 7:56 pm
by Peter V.
Er zijn wel wat mogelijkheden.

Als eerste de standaard vragen:

* Is er onlangs iets veranderd of aangepast?
* Is het gelijk begonnen of waren er al eerdere klachten?

Mogelijke zaken:
* De choke werkt niet goed. Staan de kleine kleppen bij koud wel gesloten en bij warm wel open?
* De grote kleppen blijven open staan.
* Eventueel wat losse delen van de automatische choke kapot. (TN-verrijkingsklep en/of extraluchtvoorziening (koelwatergestuurd))
* Magnetische stationairssproeiers zijn kapot.
* Temperatuurvoeler onder in het inlaatspruitstuk is kapot.
* Vacuüm lekkage (slang/pakking).

Je ziet dat de lijst van mogelijke oorzaken groot is dus graag een precieze omschrijving vanaf de koude start

Re: hij slaat af en wil niet echt stationair blijven lopen.

Posted: Tue Apr 23, 2013 8:17 pm
by jim.e21
Hoi.

De grote kleppen staan dicht.
Kleine kleppen werken na behoren.
Hij mist alleen dat bi metaaltje.. maar dat is al een tijdje.
Temp sensor durf ik niet te zeggen.
Vacuum dacht ik ook niet..
Dat kan ik morgen ff testen..

Het probleem..
Als ik de auto smorgens start. Maakt hij ff 3000 toeren.
Ik moet een beetje gas geven en dan (normaal liep hij gewoon) nu slaat hij gelijk af..
Als ik wat gas blijf geven kan ik gewoon rijden. Tot ik bij een stoplicht ofzo kom. Dan zakt hij erg laag en slaat af..
Als hij warm is doet hij dat minder maar ook nog een beetje.. soms slaat hij bijna af en krijgt hij wat benzine waardoor hij ff 3000 toeren maakt.. soms 2 tot 3x

Volg je me nog.

Re: hij slaat af en wil niet echt stationair blijven lopen.

Posted: Tue Apr 23, 2013 8:20 pm
by jarnotim
Dat bi-metaaltje regelt toch de stand van je chokekleppen..? Deze is dan volgens mij wel degelijk van belang voor een goed lopende motor.

Re: hij slaat af en wil niet echt stationair blijven lopen.

Posted: Tue Apr 23, 2013 8:50 pm
by jim.e21
Maar die is er een week of 2 al af..
En toen liep hij nog gewoon goed.
Vreemt

Re: hij slaat af en wil niet echt stationair blijven lopen.

Posted: Tue Apr 23, 2013 9:09 pm
by Peter V.
Dat bimetaal is niet het enige wat de chokekleppen regelt.

Je heb een combinatie van het bimetaal, het koelwater wat door het bimetaalhuis gaat en de thermostelmotor die eronder zit en eigenlijk de beweging van het bimetaal kan vertragen. E.e.a is afhankelijk van de temperatuursensor in het inlaatspruitstuk. Dit is alleen al het bedienen van de kleppen laat staan de andere onderdelen voor de verrijking van het mengsel.

Het op en neer vliegen van je toerental wordt vaak veroorzaakt door het wegvallen van je vacuüm. Als het vacuüm wegvalt zal de gasklep worden geopend vanwege een veer die bij die bewuste vacuumdoos zit. Bij aanwezigheid van vacuüm wordt deze vacuumdoos ingetrokken en komt je gasklep tegen de stelschroef van het stationaire toerental.

Re: hij slaat af en wil niet echt stationair blijven lopen.

Posted: Tue Apr 23, 2013 9:26 pm
by jim.e21
Hmm dat bi metaaltje valt zeker niet makkelijk aan te komen.
Ik heb hier nog wel een 2de carb liggen maar die heeft dat ding helemaal niet.. die
Is ook iets anders dan die ik er op heb zitten..
Vind het een beetje raar.. hij liep zo lekker.

Re: hij slaat af en wil niet echt stationair blijven lopen.

Posted: Tue Apr 23, 2013 9:37 pm
by Peter V.
Nagenoeg alles is nog nieuw te koop dus dat is geen probleem. Als je oude reserve een andere constructie heeft is het waarschijnlijk een heel oud type met alleen koelwaterregeling.

Voor zulke zaken zorg ik dat ik altijd een paar oude 4A1 carburateurs heb liggen. Misschien niet alles werkt nog maar specifieke dingen zijn nooit weg om als reserve te hebben.

Zet eens wat foto's op het forum en wellicht kan ik aangeven wat je precies mist.

Re: hij slaat af en wil niet echt stationair blijven lopen.

Posted: Wed Apr 24, 2013 2:28 pm
by jim.e21
Nou ik had gister een beetje afgestelt waardoor hij nu redelijk blijft lopen.. alleen nu het volgende.
Als hij koud is draait hij zn 800 toeren en als voorheen.. echter zodra hij warm word en met namen wanneer hij boven de 4000 toeren is geweest.. zeg maar de grote kleppen heeft gebruikt.. dan draait hij 1500 toeren stationair.. normaal hoor dat anders om te zijn lijkt mij.

Ook heb ik net hem even met remreiniger ingespoten maar geen stoot of kik..

Trouwens ook nog ff bij bmw geweest en zn bimetaaltje kunnen ze zo bestellen.. dat is overgens wel 45euro..

Image

Image

Image

Re: hij slaat af en wil niet echt stationair blijven lopen.

Posted: Wed Apr 24, 2013 2:28 pm
by jim.e21
Nou ik had gister een beetje afgestelt waardoor hij nu redelijk blijft lopen.. alleen nu het volgende.
Als hij koud is draait hij zn 800 toeren en als voorheen.. echter zodra hij warm word en met namen wanneer hij boven de 4000 toeren is geweest.. zeg maar de grote kleppen heeft gebruikt.. dan draait hij 1500 toeren stationair.. normaal hoor dat anders om te zijn lijkt mij.

Ook heb ik net hem even met remreiniger ingespoten maar geen stoot of kik..

Trouwens ook nog ff bij bmw geweest en zn bimetaaltje kunnen ze zo bestellen.. dat is overgens wel 45euro..

Image

Image

Image

Re: hij slaat af en wil niet echt stationair blijven lopen.

Posted: Wed Apr 24, 2013 2:33 pm
by 323baur
No offence maar als je niet precies weet wat je aan het doen bent kan je er beter vanaf blijven.
Peter weet echt joe alles zit en hoe het hoort te werken.

Re: hij slaat af en wil niet echt stationair blijven lopen.

Posted: Wed Apr 24, 2013 2:36 pm
by jim.e21
Ja klopt weet ik wel.. maar ja toch ff eigenwijs.. maar goed in het begin had ik er al wat aan gedaan omdat
Hij niet zo lekker liep.. daarna wel.. was hij opzich super.. zegmaar 3maanden lang. Tot van de week
Zo in eens.

Re: hij slaat af en wil niet echt stationair blijven lopen.

Posted: Wed Apr 24, 2013 3:33 pm
by Jeroen
Het is met de 4A1 eigenlijk heel eenvoudig. Je MOET de afstelprocedure exact van stap tot stap volgen anders ga je 'm niet goed krijgen. Elke andere benadering is ronduit zinloos bij deze carb.

Tip: verzamel alles in 1 topic want voor je 't weet lopen dingen hopeloos door elkaar.

Re: hij slaat af en wil niet echt stationair blijven lopen.

Posted: Wed Apr 24, 2013 5:12 pm
by jim.e21
Is dit dan niet wat voor mij? Of moet er dan nog te veel veranderd worden?.
Qua vacuum of stroom voorzieningen en gas hendel?
Iemand ervaring mee?
http://www.jegs.com/i/Edelbrock/350/1403/10002/-1

Re: hij slaat af en wil niet echt stationair blijven lopen.

Posted: Wed Apr 24, 2013 6:44 pm
by Peter V.
Als ik je foto's bekijk (wel heel erg klein trouwens) mis je nog meer onderdelen.

Het bimetaaldoosje heb je er wel op zitten. Deze is een combi met de koelwateraansluitingen en elektrische aansluiting.
Het hefboompje eronder mis je wel. Deze zit tussen de thermostelmotor en het vacuumdoos van de automatische choke.

Zoals andere ook al aangeven komt het erg net bij deze carb. Je heb bijvoorbeeld 2 CO-schroeven die absoluut synchroon moeten staan om geen jojo te krijgen.

Op het moment heb ik zelf een weberconversie erop zitten totdat mijn oude carb weer gereed is. Deze zijn heel makkelijk te plaatsen.