Uwbuurman: [f31] 2015 320dA xDrive ///Msport

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: [f31] 2015 320dA xDrive ///Msport

Post by Jeroen »

Zal het meegeven als tip, dank!


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Uwbuurman: [f31] 2015 320dA xDrive ///Msport

Post by Manitoba »

Blij dat het roetfilter en diesel-kat probleem getackeld is. Nette waarden ook, zo te zien. Nu duimen dat het trillen ook snel op wordt gelost; ik weet uit ervaring hoe irritant een trillende auto is :wink: Jou kennende duurt dat niet al te lang, denk ik.

Greetz,
Walter.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Uwbuurman: [f31] 2015 320dA xDrive ///Msport

Post by Peter V. »

Mooi dat vooruitgang is in het roetfilter verhaal.

Die hydrolagers van de draagarmen hebben de E60 BMW's ook al hoor.
De F31 bij mijzelf heeft alleen een lichte vibratie boven de 130 km/h. Op zomer en winterrubber trouwens. Nog niet echt irritant maar wel aanwezig.

Tsja, die lichte stuurbekrachtiging in comfortstand kan ik ook moeilijk aan wennen. Lang leven de moderne auto's zullen we maar zeggen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [f31] 2015 320dA xDrive ///Msport

Post by uwbuurman »

Een foto-update van mijn F31, zo aan het begin van 2022 even terugkijkend. De auto doet wat hij moet doen, dus veel spannends is er niet te melden.

Wat moet hij dan zoal doen? Nou, in de winter dan ‘20/’21 voorkomen dat de ladder, die de dakgoot niet moet slopen, niet onderuitgaat…

Image

In mei heb ik de f31 voor het eerst gebruikt als trekauto. Dat komt omdat de e91 een elektrisch bediende trekhaak heeft, dat is stukken makkelijker dan die stomme afneembare op deze f31. Dat moet ooit nog eens anders, maar nu ben ik gewoon te beroerd om steeds op de knieën dat ding eronder te prutsen. Echter, dit keer moest er een autootje uit Duitsland komen, midden in coronatijd met lockdown en alles en de F31 mag 200kilo meer trekken, daarmee zat ik dus dichterbij het gewicht wat er op de terugweg aan hing. Superfijne trekauto! En ja hoor, op de terugweg Polizeicontrole, alles goedgekeurd op de manier van spanbanden vastzetten na, wat in Nederland wel mag, mag daar niet. Maar verder geen centje pijn. 10 euro boete was te overzien. Maar wel weer een bewijs dat je je rommel gewoon voorelkaar moet hebben, voor een ander, maar ook voor jezelf.

Image

Tijdens het ophalen van de aanhanger bij m’n maat, kwam ik ook tot de conclusie dat de stomme-afneembare een 7 polige stekkerdoos heeft, in plaats van 13, wat ik op mijn eigen aanhanger en trailer wel heb. Dus dat heb ik thuis wel gelijk even aangepast.

Image

Op die foto hierboven zie je hoe zwart de uitlaat eindstukken zijn. Ik heb echt lang gedacht dat het zwarte eindstukken waren, maar dat gedonder met het roetfilter maakte dat ik het eens wilde onderzoeken. Het zijn chromepijpjes… Tijd dus, na de derde keer rammelen in de uitlaat, voor een nieuwe roetfilter. Dat werd een zeer jong gebruikte. Van een schadeauto, ding is maar kort gebruikt en een paar jaar jonger dan de auto. En dat voor een fractie van de prijs van een nieuwe. Het verhaal is op de vorige pagina te lezen.

Image

Image

Image

Ik merk werkelijk geen verschil in rijden, vermogen oid. Dus daarna gelijk eens aan de slag met die eindstukjes.

Image

Helemaal schoon worden ze niet meer, een paar nieuwe is beter, maar eerst een kijken of ze nu echt schoon blijven.

Image

Vervolgens een setje nieuwe zomerbanden gehaald. Daar was het tijd voor, ik reed al 1,5 jaar op gare winterbanden op 17”.

Image

Image

Gelijk doorgereden naar Lammert van der Meulen om uit te lijnen. Lammert’s hond kwam ook mee.

Image

Image

Omdat ik geen gekloot bij de uitlijner wil hebben had ik de garage bij het roetfilter wisselen gevraagd alles gangbaar te maken, qua onderstelbouten. Dat hadden ze op hun manier gedaan…. Na wat martelen bleken ze de belangrijkste twee niet gedaan te hebben en Lammert kreeg ze niet los. Dus ik ben de volgende dag gelijk teruggegaan en die bouten los laten halen waarvan 1 brak. Dus gelukkig niet bij Lammert. Nu twee nieuwe erin en toen ging het beter. Daarna de auto weer uitgelijnd en nu stuurt hij strak!

Image

Verder gewoon lekker rijden en af en toe nog een keer een trailertje erachter.

Image

Halfjaartje verder heb ik twee week geleden de winterbanden er maar opgezet. Dat zijn uiteraard ook 4 nieuwe, want de oude waren wel gaar.

Image

En zo kwam weer een jaar ten einde en mag de f31 nog even blijven!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [f31] 2015 320dA xDrive ///Msport

Post by uwbuurman »

Gister paar nieuwe schijven en blokken aan de achterzijde geplaatst. Was allemaal nog mooi gangbaar, toch even een rondje borstelen en schoonmaken gedaan. Het remt weer als nieuw. Ge

Deze actie stond al een poosje op het programma, maar door de levering van de verkeerde schijven, namelijk die voor een M-remsysteem, kon het onlangs niet doorgaan. Nu toch, vlak voor de APK die aanstaande donderdag op het programma staat.

Daarnaast gelijk naar de zomerbanden gewisseld en uiteraard gekeken of er potentiële APK puntjes zijn, ik heb niks gevonden.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: [f31] 2015 320dA xDrive ///Msport

Post by Jeroen »

Hoppa, en dóór!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Uwbuurman: [f31] 2015 320dA xDrive ///Msport

Post by Peter V. »

Lekker bezig zo.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [f31] 2015 320dA xDrive ///Msport

Post by uwbuurman »

Wat een saaie auto. Apk zonder een centje pijn. Wel zag ik bij de winterbandenwissel dat ik een setje nieuwe achterdempers wil hebben. Die ene zweet minimaal.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Uwbuurman: [f31] 2015 320dA xDrive ///Msport

Post by BertjeConti »

Fijn toch, zo'n saaie bak
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [f31] 2015 320dA xDrive ///Msport

Post by uwbuurman »

Haha, jahoor, zeer content mee.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: [f31] 2015 320dA xDrive ///Msport

Post by Jeroen »

Da's te overzien! En weer dóór!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [f31] 2015 320dA xDrive ///Msport

Post by uwbuurman »

Kleine maar fijne update over de f31. Ik rij die auto bijna nooit meer, het is nu de auto waar mijn vrouw de meeste kilometers in maakt. Ik rij erin als ik een zware trailer moet trekken of een lange rit rij, dus meer dan 500 kilometer. Zo ging ik in januari op wintersport, de perfecte auto daarvoor met z’n power, ruimte en Xdrive. We zaten met 4 volwassen en bepakking en ski’s in de auto en dat was prima te doen. Maar voor die reis aanving, wilde ik een ergernisje oplossen en dat was het knopje van de cruise control. Dit is een knopje met van die softtouch afwerking. Het knopje rechts op het stuur is een wieltje, maar links is het een wieltje met een ribbel, beetje omhoog of naar beneden is 1 km/h erbij of eraf en doorklikken is stapjes van 10km/h. Dat ribbeltje wordt na een aantal jaar week en gaar en valt uit elkaar. Ik heb dat bij de f30 ook gehad en daar onder garantie een nieuwe knop in gekregen, maar bij de f31 is de garantie verlopen.
Dus ik heb bij BMW even gekeken hoe dit op te lossen was en wat dacht je wat, er is een pasklare oplossing. Je koopt namelijk gewoon een complete set stuurknoppen. Alles compleet, dus rechts en links. Dat is per uitvoering anders, ik heb de meest uitgebreide versie alle stuurknoppen zijn ingevuld. Dus kost het losse onderdeel €276,49. In de BTW, dat weer wel. Maar voor 1 knopje is me dat wel wat veel…

Dus ik zoeken en als je zelf niet te bang bent en minimaal handig, koop je in China via ome Ali een reproductieknopje en dop je de bende uit elkaar, vervang je een los soft touch knopje door hard plastic en heb je de problemen nooit meer. Kosten dezes: €4,50, inclusief thuisbezorgd. Die optie kost zo weinig, dat als het me zou mislukken, ik alsnog de dure BMW optie kan kiezen en op het totaal marginaal duurder uit zou zijn. Dus besteld en een weekje voor de wintersport de doppenset voor het licht gehaald en aan de slag.

Het makkelijkste werken is door eerst het stuur te demonteren. En geloof me, dat heb je binnen 2 minuten los, inclusief demontage van de airbag. Geheel in tegenstelling tot de roversbende die door het hele land BMW’s openmaakt en het halve interieur eruit doppen op je oprit, heb ik wel eerst de accu even afgekoppeld. Maar demontage is echt niks dus zo ligt het stuur op tafel.

Image

Het gaat dus om het linker middelste knopje.

Image

Image

Die hele unit haal je uit het stuur, één geheel met de knoppen aan de rechterkant. Na demontage, printplaatje eruit, kabels eraf, hou je het kapje
over met de knopjes

Image

Het is tijd om het nieuwe knopje er bij te pakken om te zien hoe dat eigenlijk vast zit, daarna haal je het oude knopje zelf los, dat zit geklikt over twee pennetjes, dat is tricky om los te maken, je wilt niet dat ze afbreken.

Image

En zie je goed het verschil tussen oud en nieuw.

Image

Montage is omgekeerd werken. Ik bedoel niet dat ik achterstevoren ben gaan zitten, maar de werkvolgorde is omgedraaid. En zo is het uiteindelijk weer een fris knopje op het stuur.

Image

Image

Tot slot, zo’n BMW is goed ge-engineerd, alles werkt mooi en modulair. Zie de stekkerverbindingen. Dat maakt echter wel dat ik als hobbysleutelaar met enige kennis binnen 2 minuten een stuur en airbag in m’n handen heb. De meer geoefende boef haalt dus inderdaad binnen 4 minuten je navi, je stuur en je iDrive uit je auto…

Image
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: [f31] 2015 320dA xDrive ///Msport

Post by Jeroen »

Mooie hersteloperatie, en niet te duuâh!

En idd, een klapzakstuur haal je er eigenlijk net zo snel af als een old school stuur, die airbag druk je zo los. Doorgaan met oefenen dan kun je binnenkort ook eens 's avonds op pad om in de regio Breda es wat te gaan rausen. Want dat moet je nooit in je eigen achtertuin doen haha.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [f31] 2015 320dA xDrive ///Msport

Post by uwbuurman »

Precies. Er is een lijstje met dingen die je nooit in je eigen postcode moet doen....
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: [f31] 2015 320dA xDrive ///Msport

Post by Jeroen »

:mrgreen:
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply