Voor mij is de sharknose meeting eigenlijk wel een verplicht evenement; tenzij niet anders mogelijk wordt er altijd behoorlijk wat geschoven in de agenda. Ook voor gisteren moest er veel geregeld worden, met name de zaterdag is bij ons een behoorlijke doe-en regel dag zoals het sporten van de kinderen enz..
Vrijdagmiddag heb ik de E28 en de E32 van plaats verwisseld zodat ik deze eerste zaterdag zonder gedoe uit de loods kon halen. Dat is een behoorlijk gedoe aangezien Marco zijn niet rijdende S4 nu op de brug staat en de andere vier rijdende auto’s aan de andere kant…. Maar goed. Het slechte weer in Mei maakte het dat er met de E28 voor het laatst op 20 April was gereden, dus het werd weer eens tijd !
In April had ik al een behoorlijk goede indruk van de nieuwe veren en dempers op de vooras, maar de rit naar Arnhem geeft wat meer informatie over het gedrag bij een wat langere rit….. Na het voltanken met V-Power 95 bij Shell ben ik via de toeristenweg op de Sallandse Heuvelrug naar Holten gereden om vandaar uit de A1 te pakken.
De toeristenweg zelf heb ik met de GoPro vastgelegd; de heenweg was op zich niet zo bijzonder, voornamelijk omdat de motor nog in de opwarmfase zat. Op de terugweg was de motor wel warm…. Ik moet nog even nadenken of ik deze online wil zetten aangezien de toeristenweg precies dat moet zijn wat zijn naam al aangeeft…. De doelstelling van deze weg is NIET driving-fun en daar gebruik ik deze weg wel voor en op zaterdag en zondag is dat best lastig. Daarom zette ik ook niet echt door, maar op sommige stukken en dan met name bij het inhalen komt er een momentum die in ons landje niet algemeen geaccepteerd is/wordt ! De tegemoetkomende wielrenner die met zijn hand staat te wuiven dat het zachter moet terwijl ik amper op +20km/h zit spreekt boekdelen !
Desalniettemin heeft mij dit twee belangrijke kennis-momenten opgeleverd. Ten eerste de omgang met de Go-Pro van binnen de auto in zijn open montage-frame. Dat levert duidelijk veel betere geluidsindrukken op. Deze ervaringen kan ik goed gebruiken bij de September tocht met de E21 groep in de Eiffel.
Ten tweede geven beide filmpjes een heel goed inzicht in het gedrag van de E28 op bepaalde punten. Ik heb nu een veel beter inzicht in het weggedrag. Nu de voordempers en voorveren ook vervangen zijn is de voortrein trillings-vrij…… bij elke snelheid en onder elke situatie (accelereren, remmen, constant 80-120km/h etc). De snelweg rit over de A1 en de A50 stemde mij zeer tevreden. Het stuurwiel is stil en er is geen trilling voelbaar. Op de toeristenweg liet de E28 een wendbaarheid beheersbaarheid zien die gezien de wijze waarop ik het stuur vasthield nog steeds verbaast..
Echter, ik kan het gehele potentieel van de M88 niet benutten; het gaat anders veel te hard…. Zeker gezien de situatie, maar ook gezien mijn ‘comfort-zone’ t.a.v. de verkeersregels. Desalniettemin, met de actie van afgelopen winter, veren/dempers zijn alle openstaande issues van de voortrein opgelost en zijn er geen nieuwe bijgekomen. Door deze enorme verbetering wordt de veroudering van de achter-dempers merkbaar; ze zijn zeker niet op, maar bij lastwisselingen in bochten (outbound) hebben ze het wat moeilijker. Dat is iets wat ik op mijn roadmap voor 2014/2015 ga zetten en valt onder normaal onderhoud.
De sharknose meeting zelf was geweldig. Bij aankomst wordt je al verwelkomd door de vele vrijwilligers die inmiddels vrienden/bekenden zijn geworden. Ik had de E28 nor niet in de Rijnhal geparkeerd of ik werd al aangesproken door Chris van Schoonhoven en even later van Gertjan de Jong, de initiatiefnemers van het ‘F. Breeman Classic Car event.’ De rest van de dag verliep eigenlijk net zo…. veel gesprekken met bekenden, waaronder Rob en zijn partner Jitske, vader en zoon Nauwelaarts, Andries en zoon, Ivo Koenders, Johan Huis (om maar een paar namen te noemen) en onbekenden waardoor er te weinig tijd overbleef om de auto’s te bekijken.
Tegen een uur of half twaalf kwam Robert aanrijden en hij kreeg een soort van dispensatie om zijn E34 M5 als enige niet Sharknose het terrein op te rijden en naast mijn E28 M5 te parkeren. Dat zal ongetwijfeld tot discussie bij de andere bezoekers hebben geleid, maar ik heb van andere E34 eigenaren die ik heb gesproken geen kinnesinne gehoord. Sterker nog, de aanwezigheid van Robert zijn auto was herkenbaar voor een aantal E34 eigenaren en dat leidde tot leuke gesprekken en kennismakingen, waaronder met de eigenaar van de Avus-Blauwe E34 M5 die op het F. Breeman Classic event tentoongesteld stond.
Aan het einde van de dag kwam Arjan Lenoir van het E28 forum nog naar mij toelopen. Ook met hem heb ik een aantal leuke gesprekken gevoerd…… o.a. over de afschaffing WB-vrij regeling voor oldtimers waar hij actief in betrokken is om deze terug te proberen draaien. Tegen half zes was bijna iedereen wel vertrokken en was het ook voor mij tijd om te gaan. Ik had immers nog een verjaardag die avond in de agenda staan….
Al met al een leuke enerverende dag met vele nieuwe indrukken en ervaringen. Mijn foto’s heb ik op FB gezet, maar dit album staat wel op open, dus iedereen kan erbij
https://www.facebook.com/media/set/?set ... ce098b0168
@Jeroen en alle anderen van het sharknose-team;
Ad1) ik weet dat jij dit niet alleen hebt gedaan, maar wederom hartstikke bedankt voor alle moeite die het organiseren en managen ongetwijfeld kost. Ik kijk al uit naar volgend jaar.
Ad2) ik heb met Capture NX2 de foto’s die binnen de Rijnhal zijn genomen nog behoorlijk kunnen bijtrekken zodat contrast en helderheid acceptabel is geworden (met dank aan RAW)