Page 1 of 2
verlagen achterkant e21
Posted: Sun Jun 16, 2013 8:42 pm
by Gator
Hallo Allemaal
Ik wil mijn auto achter iets verlagen maar wil niet teveel comfort inleveren wat kan ik het beste toepassen wat schokbrekers en veren betreft?
Het gaat om de Lumma cabrio die achter iets te hoog staat.
Wie kan mij een en ander aanbevelen zonder teveel comfort verlies?
Grt Jan
Re: verlagen achterkant e21
Posted: Sun Jun 16, 2013 10:34 pm
by Peter V.
Hoi Jan,
Wat had je nu als dempers/veren combinatie? Niet origineel toch?
Beproefd concept is H&R veren met gele Bilstein B6 dempers maar dan is er niet veel comfort meer.
Verschillende hebben de H&R veren naar Apex gedaan of naar eibach en komen al een stuk beter uit.
Ikzelf ga aankomende winter mijn 320/6 ook ombouwen naar Bilstein B6 dempers maar dan met de originele veren.
Re: verlagen achterkant e21
Posted: Mon Jun 17, 2013 6:57 pm
by Gator
Peter V. wrote:Hoi Jan,
Wat had je nu als dempers/veren combinatie? Niet origineel toch?
Beproefd concept is H&R veren met gele Bilstein B6 dempers maar dan is er niet veel comfort meer.
Verschillende hebben de H&R veren naar Apex gedaan of naar eibach en komen al een stuk beter uit.
Ikzelf ga aankomende winter mijn 320/6 ook ombouwen naar Bilstein B6 dempers maar dan met de originele veren.
Hallo Peter
Ik heb achter orginele monroes erop zitten met veren van Promax 60 mm verlaagd volgens hun ik zelf heb ook zitten denken aan B6 van Bilstein maar kan ik dan de veren die 60 mm verlaagd zijn erop zetten voorheen zaten er verkorte schokkers op van een Mazda MX 5 dan komt hij een stuk lager maar ook heel erg stug en dat wil ik niet want ik denk met die B6 schokkers en die veren dat de auto nog hetzelfde komt te staan.
Re: verlagen achterkant e21
Posted: Mon Jun 17, 2013 9:08 pm
by Peter V.
De bilstein B6 kan gecombineerd worden met verlagingsveren. Ze zijn immers voor een sportonderstel. Het is even de vraag of de promax veren de juiste veerconstante hebben voor het gewicht van de achterkant van de E21. De onderste schotels van de B6 zijn ook instelbaar dus je kan iets spelen met de hoogte en stugheid.
Re: verlagen achterkant e21
Posted: Mon Jun 17, 2013 10:41 pm
by Gator
Peter V. wrote:De bilstein B6 kan gecombineerd worden met verlagingsveren. Ze zijn immers voor een sportonderstel. Het is even de vraag of de promax veren de juiste veerconstante hebben voor het gewicht van de achterkant van de E21. De onderste schotels van de B6 zijn ook instelbaar dus je kan iets spelen met de hoogte en stugheid.
Ik was vrijdag bij mijn automaterialenleverancier en hij had het erover dat bij de B6 dempers er gas uitgelaten kan worden of bijgevuld worden naar wens dit doen ze dan bij Bilstein zelf maar hij zou dit nog navragen Ik ga ervan uit als dit inderdaad mogelijk is dan zal de demper soepeller of stugger worden.
Re: verlagen achterkant e21
Posted: Mon Jun 17, 2013 11:38 pm
by Jeroen
Gezien de hoogte achter heb ik sterk de twijfel of de huidige dempers correct zijn voor een E21, of dat de onderschotels veel te hoog staan. Je auto staat namelijk eerder hoger dan lager tov standaard. De veren kunnen daar ook zo hun invloed op hebben, ook die kan ik niet beoordelen.
Ik moet eens kijken of ik nog een set standaard achterveren heb, anders kunnen we die wellicht even van iemand anders lenen? Ik heb nog wel een paar Bilstejn dempers liggen, ik durf te wedden dat de auto op die combi lager staat, maar met behoud van comfort. Aangezien het niet noemenswaardig veel werk is lijkt dat me een nuttige test die de basis kan zijn voor het nemen van een juiste beslissing. Correcte dempers en verlagingsveren zullen jouw auto een enorm eind doen zakken met flink verlies van het door jouw gewenste comfort, daar ben ik iig bang voor.
Ik heb ook nog een set HD vering liggen, miss heeft Peter of Michel nog wat slingeren dan maken we er eens een dagje uit van.
Re: verlagen achterkant e21
Posted: Tue Jun 18, 2013 7:06 pm
by Gator
Jeroen wrote:Gezien de hoogte achter heb ik sterk de twijfel of de huidige dempers correct zijn voor een E21, of dat de onderschotels veel te hoog staan. Je auto staat namelijk eerder hoger dan lager tov standaard. De veren kunnen daar ook zo hun invloed op hebben, ook die kan ik niet beoordelen.
Ik moet eens kijken of ik nog een set standaard achterveren heb, anders kunnen we die wellicht even van iemand anders lenen? Ik heb nog wel een paar Bilstejn dempers liggen, ik durf te wedden dat de auto op die combi lager staat, maar met behoud van comfort. Aangezien het niet noemenswaardig veel werk is lijkt dat me een nuttige test die de basis kan zijn voor het nemen van een juiste beslissing. Correcte dempers en verlagingsveren zullen jouw auto een enorm eind doen zakken met flink verlies van het door jouw gewenste comfort, daar ben ik iig bang voor.
Ik heb ook nog een set HD vering liggen, miss heeft Peter of Michel nog wat slingeren dan maken we er eens een dagje uit van.
De orginele veren van de 320/6 van mijn vrouw heb ik nog liggen dat in combi met B6 bilstein achterdempers zou dan toch het gewenste resultaat moeten opleveren.
Ik denk dat ik toch even de prijs ga opvragen van deze B6 dempers en het gewoon ga proberen.
Re: verlagen achterkant e21
Posted: Tue Jun 18, 2013 7:50 pm
by Peter V.
Dan ben ik benieuwd want dat is wat ik deze winter dus ook ga doen.
Re: verlagen achterkant e21
Posted: Tue Jun 18, 2013 8:54 pm
by Jeroen
Eens, goed plan. De lengte van de veren in ongecomprimeerde toestand zegt niets dus laat je daardoor niet van de wijs brengen. Dan zou ik idd nieuwe B6-en proberen met standaard veren. Zelf zou ik de voorkeur geven aan de ietsjes lagere Motorsport veren maar angezien de achterzijde een klusje van niets is kan dat altijd nog, even gebruik maken van veren die je al hebt liggen lijkt me een prima start!
Re: verlagen achterkant e21
Posted: Tue Jun 18, 2013 9:06 pm
by Gator
Jeroen wrote:Eens, goed plan. De lengte van de veren in ongecomprimeerde toestand zegt niets dus laat je daardoor niet van de wijs brengen. Dan zou ik idd nieuwe B6-en proberen met standaard veren. Zelf zou ik de voorkeur geven aan de ietsjes lagere Motorsport veren maar angezien de achterzijde een klusje van niets is kan dat altijd nog, even gebruik maken van veren die je al hebt liggen lijkt me een prima start!
Ja dat klopt Jeroen wat ook eventueel nog kan als hij nog iets te hoog op de orginele veren staat er een wikkel van af te halen mits hij niet los komt als hij op de brug staat.
Grt Jan
Re: verlagen achterkant e21
Posted: Sun Aug 25, 2013 9:56 pm
by Gator
[quote="Jeroen"]Eens, goed plan. De lengte van de veren in ongecomprimeerde toestand zegt niets dus laat je daardoor niet van de wijs brengen. Dan zou ik idd nieuwe B6-en proberen met standaard veren. Zelf zou ik de voorkeur geven aan de ietsjes lagere Motorsport veren maar angezien de achterzijde een klusje van niets is kan dat altijd nog, even gebruik maken van veren die je al hebt liggen lijkt me een prima start
Heb vandaag de bilstein b6 gemonteerd met de standaard veren aan een zijde om te kijken of de cabrio iets lager stond helaas stond hij iets hoger dan de Monroe met verlagingsveer. Ik heb er flink in geinvesteerd maar nu is het even welletjes de cabrio staat weer op de monroes met korte veren voorlopig zal dit wel zo blijven misschien iets minder mooi maar daar zullen wij het maar mee doen.
Jan
Re: verlagen achterkant e21
Posted: Mon Aug 26, 2013 12:49 am
by Peter V.
Dan ben ik straks benieuwd naar mijn rijhoogte omdat ik ook B6 met originele veren ga monteren. Ik hoop toch echt niet dat ik een hogere E21 over houdt.
Ik wil eigenlijk zaterdag met de toerrit, als je komt, even onze auto's naast elkaar zetten. Ik heb dan een originele 320/6 in originele set-up maar wel met de 13 inch banden. Kunnen we e.e.a. vergelijken.
Re: verlagen achterkant e21
Posted: Mon Aug 26, 2013 1:37 am
by Jeroen
Blijft raar idd die rijhoogte achter die gewoon flink hoger is dan met welke andere E21 ook. Aan de draagarmen kan het eigenlijk niet liggen, binnenspatborden met schokbrekertorens achter anders??? Daarom dat ik al zoiets van eens wat dingen naast elkaar vergelijken een keer, iets is er afwijkend...
Re: verlagen achterkant e21
Posted: Mon Aug 26, 2013 8:24 pm
by Gator
Jeroen wrote:Blijft raar idd die rijhoogte achter die gewoon flink hoger is dan met welke andere E21 ook. Aan de draagarmen kan het eigenlijk niet liggen, binnenspatborden met schokbrekertorens achter anders??? Daarom dat ik al zoiets van eens wat dingen naast elkaar vergelijken een keer, iets is er afwijkend...
Ja ik denk dat de schokbrekertorens waarschijnlijk anders is dan bij de standaard model e21 dat zei ik ook tegen mijn vrouw gisterenavond de schokbreker die er eerst onder zat is 10 cm korter ongeveer dan de standaard schokbreker alsmede ook de veren maar dan ligt hij wel laag zie e23 forum vul lumma in en je komt een foto tegen zoals hij toen was.
Re: verlagen achterkant e21
Posted: Mon Aug 26, 2013 8:27 pm
by Thegs