BMW 315 1983 Hennarot

Post Reply
User avatar
RickR
E21 Fanatic
Posts: 266
Joined: Mon May 21, 2012 4:39 pm
My E21(s): '83 315 Hennarot

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by RickR »

Hoi Peter,

Het treedt inderdaad alleen op bij een koude motor anders had ik me grotere zorgen gemaakt. De rook is meer wit/blauw als zwart. Ik laat een mooie pluim achter in de straat bij het wegrijden, haha!

Is het aan te raden de klepsteelrubbers in zo'n geval te vervangen? Of mag dit bij een koude motor best voorkomen?
Ik neem aan dat dit een echte ouderdomskwaal is :wink:

Peter V. wrote:Als eerste de vraag wat voor kleur de rook is?

Zwarte rook is veelal een rijk mengsel en blauw is olie. Het kan ook gewoon zijn dat bij een koude motor de klepsteelrubbers wat doorlaten en tevens via de zuigerveren wat meekomt. Als de motor op temperatuur is heeft er wat uitzetting plaatsgevonden zodat je minder olielekkage heb.
Last edited by RickR on Mon Oct 21, 2013 9:34 pm, edited 1 time in total.


User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by Peter V. »

Meest waarschijnlijk is dan inderdaad de klepsteelrubbers alhoewel je dan met gaslos laten ook een pluim moet zien.

Wat voor olie gebruik je?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
RickR
E21 Fanatic
Posts: 266
Joined: Mon May 21, 2012 4:39 pm
My E21(s): '83 315 Hennarot

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by RickR »

De olie verversen heb ik nog niet gedaan sinds de aankoop, maar was wel van plan dat binnenkort te gaan doen. Weet dus helaas niet wat er de laatste keer voor olie in is gegaan. Doelt u erop om in het vervolg een dikkere olie te kiezen? Beter dus 15W40 als bijvoorbeeld 10W40?
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by Peter V. »

Ik denk dat zelfs 15W40 dan dun is. Er zijn mensen die er zelfs 20 W 50 erin stoppen. Ik zou eerst eens een goede kwaliteit olie nemen en dan absoluut geen semi synthetisch of vol synthetisch maar gewoon een Multigrade.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
RickR
E21 Fanatic
Posts: 266
Joined: Mon May 21, 2012 4:39 pm
My E21(s): '83 315 Hennarot

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by RickR »

Vandaag de 315 uit de winterstalling gehaald! In hoeverre je het een winter mocht noemen. In ieder geval heb ik de auto weer lekker bij huis.

Begin deze week een nieuwe voetpakking voor de carburateur besteld bij de dealer. Ik begon voor de winter al te merken dat de motor niet helemaal lekker liep stationair, zeker niet bij een koude motor. Hopelijk is dit straks in één klap opgelost. Ik zal er tegen die tijd even een klein verslagje van proberen te maken.

Groeten Rick
User avatar
RickR
E21 Fanatic
Posts: 266
Joined: Mon May 21, 2012 4:39 pm
My E21(s): '83 315 Hennarot

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by RickR »

Gisteravond bezig geweest met de rubberen pakking onder de carburateur. Ik ben lid van een sleutelclub hier in de buurt (tevens mijn stallingsadres voor in de winter) Tegenwoordig heb ik dus toegang tot een lekkere ruime en droge sleutelplek.

Vervangen van de pakking was goed te doen met ondersteuning van Haynes en Vraagbaak. Het verbaasde me wel dat de pakking er eigenlijk nog heel goed uit zag, beter dan ik had verwacht. Uiteraard de boel toch maar vervangen:

Image

Links nieuw, rechts oud.
Image

Vandaag was een vrije dag en dus lekker verder geprutst. Tijd geleden een gereedschapssetje gekocht, ik ben inmiddels dus weer compleet in de kofferbak:

Image

Het was wel apart dat de houder die al in de auto zat uit '78 kwam. De nieuwe komt uit '81 dus ben er in originaliteit een paar jaartjes op vooruit gegaan :mrgreen:

Image
Image

Na een was en (Turtle) wax beurt staat ze er weer mooi bij, klaar voor het voorjaar!

Image


Binnenkort ga ik aan de slag met een andere set velgen die ik hier helemaal schoon gestraald heb liggen.

Image



Groeten Rick
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29197
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by Jeroen »

RickR wrote:Image
Mogge! Je mag wel een zonnebril op, mooi geworden! Wanneer gaan we 'm live zien?!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
RickR
E21 Fanatic
Posts: 266
Joined: Mon May 21, 2012 4:39 pm
My E21(s): '83 315 Hennarot

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by RickR »

Jeroen wrote:Mogge! Je mag wel een zonnebril op, mooi geworden! Wanneer gaan we 'm live zien?!
Thanks Jeroen! t' Kon minder zeggen we hier dan :mrgreen: Vandaag nog even een plaatje geschoten in de zon.

Image


Ik hoop er de 24e zeker bij te zijn op de SM, lijkt me leuk alle gezichten eens bij de auto's te zien. Samen met al het andere moois dat er staat natuurlijk.


Groeten Rick
User avatar
pimmert
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Tue Feb 04, 2014 4:15 pm
My E21(s): 325i (315) '83

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by pimmert »

Rick,

Mooie kleur dat rood, echt gaaf!
Ben even benieuwd naar 't originele gereedschapssetje, ik heb 'm bijna kompleet, mis alleen t onderdeel welke bij jou geheel onderin de afbeelding hoort te liggen. Kan iemand mij vertellen wat dit is? :P

Ben benieuwd, zie ook uit naar de Sharknose meeting :)
User avatar
RickR
E21 Fanatic
Posts: 266
Joined: Mon May 21, 2012 4:39 pm
My E21(s): '83 315 Hennarot

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by RickR »

Hoi Pim,

Dat heb ik me laatst ook afgevraagd. Er zijn volgens mij twee versies van de kleine houder zelf. Links is de houder van '81 die op dit moment in m'n auto zit en recht die van '78 (type 1 denk ik dan?) die er in zat.

Image

Er is bij de type 2 dus een extra pen bij gekomen, maar waarvoor die dan dient?!

Image

Groeten Rick
Groentje_me
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 971
Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
Location: Steenwijkerwold, the Netherlands

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by Groentje_me »

Hey Rick,

Ziet er goed uit! Mooi kleurtje ook!

Wat betreft het gereedschapssetje, de pen met het grijze deel eraan hoort tussen de 2 steeksleutels. De pen die je daar nu hebt zitten is dezelfde maar daar is het grijze kunststof waarschijnlijk af.
In het vakje waar je nu de pen met het grijze kunststof hebt liggen hoort iets van een bandenspanningsmetertje o.i.d. Maar die heb ik nog nooit in real life gezien.

Gr. Jan
Groeten Jan Groen

- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
User avatar
RickR
E21 Fanatic
Posts: 266
Joined: Mon May 21, 2012 4:39 pm
My E21(s): '83 315 Hennarot

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by RickR »

Tijdens het struinen op internet naar meer informatie over E21's en striping kwam ik (nota bene op onze eigen site :oops:) een stukje tegen over de Edition M uitvoering. Hier had ik nog niet eerder over gehoord of een auto mee gezien. Ineens viel het kwartje over het idee achter de modificaties die één van de vorige eigenaren aan mijn auto heeft aangebracht!

Nu vroeg ik mij af hoe deze opsmuk op een 315 komt. Waren delen van deze kit ook los te koop bij de dealer? Of was er imitatie spul in omloop?
Eigenlijk mis ik voor de volledigheid alleen nog een reflectorplaat en voorspoiler en een lekkere 6-cilinder natuurlijk :mrgreen:

Image


Groeten Rick
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29197
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by Jeroen »

Goeie site he! :P De losse delen waren inderdaad afzonderlijk verkrijgbaar, mijn ouders hadden in de jaren '80 ook een aardig opgedirkte 316.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
RickR
E21 Fanatic
Posts: 266
Joined: Mon May 21, 2012 4:39 pm
My E21(s): '83 315 Hennarot

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by RickR »

Laatste tijd lekker bezig geweest met de 315! De auto is onlangs getaxeerd, dat kon voor een leuk bedrag via de verzekering. Geeft toch een gerust gevoel mocht het ooit nodig zijn.

De taxateur merkte tijdens het taxeren (waar ik zelf helaas niet bij kon zijn wegens andere verplichtingen) op dat de auto op drie cilinders liep. Toen ik dit later die dag hoorde wou ik meteen onder de motorkap duiken op uit te zoeken wat het probleem was, tot op dat moment de kabel van de motorkapvergrendeling gebroken bleek te zijn. Ik heb meteen maar even een belletje gedaan. Volgens meneer was het al zo toen hij aan de taxatie begon. Ik heb maar niet verder doorgevraagd, alhoewel ik het apart vond dat ik achteraf zelf moet ondervinden dat er blijkbaar dus niet onder de motorkap is gekeken. Nouja, ook een fout van mijzelf en les voor de volgende keer: bij de taxatie aanwezig zijn.

Maar die motorkap moest dus nog steeds even open! Na wat turen onder de auto en door de grille de hoop toch maar opgegeven en Jan Groen even gebeld voor zijn wijze raad. Die legde mij simpel uit hoe ik de kap weer los kon krijgen, bovendien had 'ie ook nog wel een tweedehands kabeltje voor me liggen! Nogmaals dank Jan :thumbsup

Image

Bij het terugplaatsen van de kabel mezelf even wat extra ruimte verschaft.

Image

Het probleem van het op drie poten lopen was te danken aan een slechte bougieplug. Deze 'pakte' de bougie niet meer goed. Ik kon hem met gemak lostrekken van de bougie. Deze bleek dus aardig gaar.

Image

Via Leon vervolgens snel een setje kabels op de kop getikt. Deze werden met dank aan de mensen van PostNL helaas pas afgelopen zaterdag laat in de ochtend bezorgd (daaaaagg Sharknose Meeting :wtf ) en bleken achteraf ook nog eens niet te passen... Mijn huidige set kabels blijkt van een smaller type. Blijkbaar kan daar verschil in zitten. Dus nog even verder zoeken.

Image

Gelukkig de rest van de dag nog wel goed kunnen besteden met wat was en poetswerk!

Image


Groeten Rick
User avatar
heidjan
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 57
Joined: Mon Apr 15, 2013 9:05 pm
My E21(s): '82 316 manual
Location: Oldenzaal

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by heidjan »

RickR wrote:Hoi Pim,

Dat heb ik me laatst ook afgevraagd. Er zijn volgens mij twee versies van de kleine houder zelf. Links is de houder van '81 die op dit moment in m'n auto zit en recht die van '78 (type 1 denk ik dan?) die er in zat.

Image

Er is bij de type 2 dus een extra pen bij gekomen, maar waarvoor die dan dient?!

Image

Groeten Rick
Is het vakje onderin de houder, dus het meest links op de onderste afbeelding, niet bedoelt om een reserve bougie in te stoppen?
Post Reply