Page 1 of 1
BMW E28, motor (M20) - startprobleem
Posted: Wed Jul 31, 2013 1:55 pm
by JvW
Ondanks dat ik niet in het bezit van BMW e21, maar een BMW e28, hoop ik dat dit bericht niet wordt beschouwd als "SPAM"
Zowel bij voorbaat mijn oprechte excuses!
Auto: BMW 520i, 1985
Motor: M20 (6 cilinder)
Aandrijving: Handmatig
Het probleem:
Auto heeft in de afgelopen (winter)maanden in de stalling gestaan.
Na opladen van de akku, startte de auto gewoon en bleek er niets aan de hand.
Echter enige tijd stationair draaien en een klein stukje te hebben gereden (ca 1 km) auto stilgezet.
Vervolgens auto weer gestart en doorgereden naar het volgende adres.
Toen ik daar weg wilde rijden (motor was warm) startte hij niet meer....diagnose geen vonk....wel brandstof (althans brandstoftoevoer gemanipuleerd).
Een week later de ontstekingsmodule vervangen en de auto startte weer.
Weer de auto stationair warm laten draaien en gaan rijden. Bij benzinestation auto stilgezet (warm) en startte weer niet.
Een paar dagen later auto weer gestart zonder problemen.
Dus probleem zat volgens ons in de tempatuursensor (koud wel/ warm niet starten).
Nu was dat al een raadsel, omdat het thermostaathuis 4 sensoren kent...
Bij navraag bleek het de tempatuursensor dichtst tegen klepdeksel te zijn. Deze sensor voor de aansturing van motormanagement is vernieuwd.
Echter weer hetzelfde probleem. Ook na een dag afkoelen start hij koud nu ook niet meer
Heeft iemand ervaring met dergelijk symptonen en in welke richting dienen wij te zoeken?
In een ander forum las is iets over de positie-gever en de 2 vliegwielsensoren in de versnellingsbak.
Nu heb ik de positie-gever van de krukaspolie ter controle verwijderd . Deze sluit direct aan op de diagnose-stekker boven op de motor.
Heeft deze enige betekenis of is alleen voor een diagnose vast te stellen?
Mochten jullie suggesties/aanbevelingen welke richting ik moet zoeken, verneem ik dit uiteraard graag!
Bij voorbaat hartelijk dank
JvW
Re: BMW E28, motor (M20)
Posted: Wed Jul 31, 2013 3:00 pm
by Jeroen
Ik verkas 'm zo even naar het 'off topic' topic, dat is miss nog de beste plek aangezien jouw auto is uitgerust met een Motronic en dit daarmee geen technisch probleem is wat we kennen uit E21 land.
Evengoed kan ik je ws wel in de goede richting helpen, is namelijk (naar alle waarschijnlijkheid) een bekend probleem met de vroege Motronic M20's in E28 en E30. Je zat al in de goede richting, namelijk die sensoren op het belhuis. Daarop zitten twee identieke exemplaren voor positie en snelheid, en een ander type voor diagnose. Die laatste heeft geen enkele invloed op het functioneren van je auto.
Die andere twee wel! Het komt vaker voor dat er eentje gaat haperen met een startprobleem zoals jij beschrijft als gevolg, ene keer prima starten, andere keer helemaal niks. Die situatie wordt steds slechter totdat je 'm helemaal niet meer aan de praat krijgt.
Wat nu: regel één zo'n sensor, gebruikt kan maar met het risico dat deze ook defect is en je blijft zoeken, ik zou zelf één nieuwe bestellen. Deze probeer je uit, eerst in plaats van de ene bestaande sensor, helpt dat niet dan op de positie van de andere. Let wel op dat je de stekkers niet door elkaar haalt. Echt eerst 1 afkoppelen en vervangen door de nieuwe. Geen verschil dan de oude situatie herstellen en dan pas de tweede vervangen. Tip voor iedereen die een M20 met Motronic heeft ca tot bouwjaar eind 1986: overweeg zo'n reserve sensor in de kofferbak te bewaren aangezien het een veel voorkomend probleem is en dan is het wel zo prettig als je vrij snel gewoon weer verder kunt. Er zijn trouwens meer series motoren die hiervan last hebben, oa S14 en M30's uit dezelfde periode.
Overigens is er geen 100% garantie dat dit de oorzaak is. Problemen met de Motronic zelf zijn ook een mogelijkheid. Soms kan deze dan gerepareerd worden, soms is vervanging de enige oplossing. Oorzaak is meestal waterschade en dit kun je meestal vrij goed zien aan de printplaten van de Motronic, maar soms loopt het water er al uit als je 'm demonteert. Handigheidshalve zit dat ding namelijk op z'n kop gemonteerd en is het deksel juist een mooi bakje om water op te vangen. Alleen jammer dat er electronica in ligt.
Anyway, hopelijk kom je er zo en ondanks dat je geen E21 hebt horen we graag of je probleem hiermee opgelost is. Succes!
Re: BMW E28, motor (M20) - startprobleem
Posted: Wed Jul 31, 2013 4:19 pm
by uwbuurman
Aan het verhaal van Jeroen heb ik niets toe te voegen. Wel hoop ik dat je met je e28 naar de door mensen van dit forum georganiseerde Sharknosemeeting komt. Die vindt plaats op 24 mei komend jaar. Dat is gelijk een lustrum editie, 5 jaar eerder was de eerste. Het is een evenement waar je bij moet zijn!
Re: BMW E28, motor (M20) - startprobleem
Posted: Thu Aug 01, 2013 1:30 pm
by JvW
Beste Jeroen,
Bedankt voor je reactie, heb de BMW gebeld om nieuwe sensoren te bestellen, echter kunnen ze deze niet vinden op het chassisnummer.
Heb zelf ook in REALOEM gezocht, maar ook niets.....
Hebben deze sensoren een specifieke naam, waar zitten ze precies want in je verhaal spreek je over belhuis. Ook daar hadden ze volgens mijn geen idee bij.....
(ik eerlijk gezegd zo 1,2,3 ook niet maar, heb het beeld in de ruimte waarin het vliegwiel draait.....)
@ Uw buurman: Staat genoteerd in de agenda....alleen moet de auto nog starten....

Re: BMW E28, motor (M20) - startprobleem
Posted: Thu Aug 01, 2013 1:55 pm
by 323baur
Mijn kennis;
ze zijn of stuk of goed..
maw de weerstand moet voor beide tussen de 950 en 1050 liggen. Elke andere waarde is niet goed.
ik heb met e23s nog nooit meegemaakt dat ze half werken.
Re: BMW E28, motor (M20) - startprobleem
Posted: Thu Aug 01, 2013 2:03 pm
by Jeroen
Chips ik maak een denkfout. De E28 520i heeft namelijk de eerste generatie Motronic overgeslagen en is direct van L-Jet overgestapt op tweede generatie Motronic eind '86. Ofwel, jij hebt nog een L-Jet en die heeft maar 1 sensor, de diagnostische gever die voorop het blok zit (op de trillingsdemper). En die heeft geen invloed.
Grmbl want in veel gevallen zijn die twee aparte sensoren de oorzaak van startproblemen. De computer van de L-Jet blijft net als de Motronic DME wel een verdachte, je zou eens kunnen proberen of je een beetje betaalbaar aan een gebruikt exemplaar kunt komen om te testen. Andere mogelijkheden die heel goed passen bij 'geen vonk' met een L-Jet zijn de impulsgever in de stroomverdeler of de regeleenheid van de ontsteking (nr 8 op onderstaande foto). Die laatste zou je ook eens kunnen wisselen met een ander exemplaar, samen met de computer zijn dan eenvoudige en -mits gebruikt gekocht of geleend- betaalbare checks.
Excuses voor de verwarring, E28 is net even iets minder routine dan E21 of E30 hier!
Re: BMW E28, motor (M20) - startprobleem
Posted: Tue Aug 13, 2013 11:41 am
by JvW
Het probleem is opgelost!
Auto loopt weer, en start weer normaal ook als hij op bedrijfstemperatuur is!
Naar lang zoeken en advies te hebben ingewonnen bij jullie en een BMW-dealer, hebben we het zoekgebied kunnen verkleinen en ons uiteindelijk geconcentreerd op de ontstekking....
Tja..... dat 1 stekkertje voor deze "ellende" (lees: uitdaging) kan zorgen. De aansluiting van het voedingscircuit was gecorrodeerd. Alles goed schoongemaakt en gangbaar gemaakt.....en het resultaat is er.....
Blijft echter voor mij wel een onbeantwoord puntje openstaan.
Ik verbaas mij erover dat corrosie klaarblijkelijk meer effect (negatieve zin) heeft als de motortemperatuur hoger......uhmmmmm......meer weerstand misschien?
In ieder geval dank aan iedereen (Jeroen, F. Breeman R'dam) voor het meedenken!
Re: BMW E28, motor (M20) - startprobleem
Posted: Tue Aug 13, 2013 11:57 am
by Jeroen
Mooi dat 't opgelost is!
Qua temperatuur, iets meer info aub, hoeveel hoger, waar stond de meter eerst en waar staat deze nu? Mogelijke invloed omgevingstemperatuur? Wanneer is de temp hoger, rijdend, voor het verkeerslicht, continu? Is de temp na opwarmen stabiel?