M10 onderblok revisie Ross Racing Pistons update 25-05-`14
Posted: Tue Aug 20, 2013 3:26 pm
We zijn begonnen
mijn zoon z`n M10 onderblok gaat gereviseerd worden, het oude blok gebruikte nog steeds olie na de kop revisie http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... 63&start=0 dus nu maar goed doen.
Voor specs zie hier: http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... 55&start=0
Wat gaat er gebeuren en is er tot nu toe gedaan:
We hebben een M10 320i M10B20 onderblok gekocht welke vers was gelijnboord en de krukas geslepen/polijst, de hoofd en drijfstang lagers allemaal nieuw en vers op de juiste overmaat. Dat blok weer helemaal kaal gemaakt en naar LG motoren revisie gebracht om op geboord te worden naar 90mm.
Het blok had nog wel mooie hoon strepen maar had ook wat lichte schade in cilinder 3, daarom nu eerst bijna 90mm laten boren/dek vlakken zodat we wisten of het helemaal weg was met 90mm zuigers. Het fijn honen naar de exacte maat komt zodra de zuigers binnen zijn.
Welke zuigers zijn besteld? De forged custom Ross Racing Pistons bij Ireland Enginering.
Dit in de maat 90mm met 11:1 CR
, voor een E12 Cilinderkop met een 304 graden Schrick nokkenas.
Deze zuigers zijn custom en het zal ongveer 7 a 8 weken duren voordat we ze hebben.
We hebben de originele drijfstangen nu heel precies uitgewogen, zat 5gr verschil in en nu allen helemaal gelijk op 512gr. Uiteraard de voor en achterkant van de drijfstangen allemaal gelijk kwa gewicht.
We gaan ook een nieuwe 215mm drukgroep/koppelingsplaat/druk en topendlager plaatsen, we laten het vliegwiel afdraaien zodat die ook weer mooi en strak is. Deze koppeling zou genoeg moeten zijn tot 190pk, moet dus wel lukken denken wij. We hadden met de originele 9,5:1 CR (6,8mm)pianotop zuigers bijna 170pk, weet niet wat we nu gaan halen met de nieuwe 11:1 CR zuigers?
Zodra we foto`s en meer info hebben ga ik het hier plaatsen.
Doen we iets fout? meld het ons want we willen nu een olierookvrije snelle M10 hebben.
Het inrijden van dit blok, kunnen we dit het beste doen met deze olie?: http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... ograde-30/
Running-In Monograde 30 is een speciale SAE 30 motorolie welke specifiek is ontwikkeld voor het optimaal en versneld in laten lopen van gereviseerde klassieke verbrandingsmotoren met de volgende eigenschappen:
• Zorgt voor een correct en versneld inlopen van alle bewegende delen van een gereviseerde motor
• Biedt een volledige bescherming van de gereviseerde motor gedurende het inloopproces
• Zorgt na revisie voor een optimale afdichting tussen zuigerveren en cilinderwand
• Bij een goed ingereden motor is het olieverbruik minimaal en het brandstofverbruik het meest economisch
dus 1000km inrijden dan nieuwe olie en filter erin en langzaam het toerental al km`s makend opvoeren?
Ze zeggen dat met gewone olie bij inrijden te veel smeerd en er dus niks goed inloopt op elkaar en je daardoor na het inrijden nog steeds veel blowby blijft houden in het blok ?
Wat denken jullie?
update 6-12-13
Motor ligt inmiddels in de auto en heeft nu zo`n 75km ingelopen, so far so good





mooie graden schijf gemaakt voor de afstelling

update 20-10-`13
Hier dan eindelijk foto`s van de zuigers en ander speelgoed wat binnen is.






Windagetray

Nieuwe oliepomp ketting

Oil catch can

MSD spullen voor de juiste vonk

Nieuwe 215mm drukgroep/plaat/lager en vers afgedraait vliegwiel om al dat geweld ook op de weg te zetten.

En om iets beter te sturen met dit komemde geweld


Deze week naar LG motoren revisie voor de juiste fijnhoon gegevens, kop vlakken en dan alles weer gaan opbouwen.
We hebben het onderblok inmiddels weer thuis, verse 90mm boring en gehoond. Mooi na het ontlakken nu weer vers in de engine paint black.
Cilinderkop weer aan het opbouwen na het vlakken. Morgen de nieuwe krukas(geslepen) overmaat lagers controleren met ACL Flexigauge groen en monteren.

Nieuwe koppelingsplaat zodat we nu hopelijk wel volgas in z`n 3 en 4 kunnen geven zonder dat de koppeling boven de 4000rpm begind te slippen.


ook nog even de kop revisie erbij voor het komplete plaatje



Alles wat bij elkaar een goede en snelle kop moet maken:

Hier foto`s van de tuimelaars en lockers, zie het verschil tussen Febi(standaard) en de Ireland HD rockers eens



Voor specs zie hier: http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... 55&start=0
Wat gaat er gebeuren en is er tot nu toe gedaan:
We hebben een M10 320i M10B20 onderblok gekocht welke vers was gelijnboord en de krukas geslepen/polijst, de hoofd en drijfstang lagers allemaal nieuw en vers op de juiste overmaat. Dat blok weer helemaal kaal gemaakt en naar LG motoren revisie gebracht om op geboord te worden naar 90mm.
Het blok had nog wel mooie hoon strepen maar had ook wat lichte schade in cilinder 3, daarom nu eerst bijna 90mm laten boren/dek vlakken zodat we wisten of het helemaal weg was met 90mm zuigers. Het fijn honen naar de exacte maat komt zodra de zuigers binnen zijn.
Welke zuigers zijn besteld? De forged custom Ross Racing Pistons bij Ireland Enginering.
Dit in de maat 90mm met 11:1 CR
Deze zuigers zijn custom en het zal ongveer 7 a 8 weken duren voordat we ze hebben.
We hebben de originele drijfstangen nu heel precies uitgewogen, zat 5gr verschil in en nu allen helemaal gelijk op 512gr. Uiteraard de voor en achterkant van de drijfstangen allemaal gelijk kwa gewicht.
We gaan ook een nieuwe 215mm drukgroep/koppelingsplaat/druk en topendlager plaatsen, we laten het vliegwiel afdraaien zodat die ook weer mooi en strak is. Deze koppeling zou genoeg moeten zijn tot 190pk, moet dus wel lukken denken wij. We hadden met de originele 9,5:1 CR (6,8mm)pianotop zuigers bijna 170pk, weet niet wat we nu gaan halen met de nieuwe 11:1 CR zuigers?
Zodra we foto`s en meer info hebben ga ik het hier plaatsen.
Doen we iets fout? meld het ons want we willen nu een olierookvrije snelle M10 hebben.
Het inrijden van dit blok, kunnen we dit het beste doen met deze olie?: http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... ograde-30/
Running-In Monograde 30 is een speciale SAE 30 motorolie welke specifiek is ontwikkeld voor het optimaal en versneld in laten lopen van gereviseerde klassieke verbrandingsmotoren met de volgende eigenschappen:
• Zorgt voor een correct en versneld inlopen van alle bewegende delen van een gereviseerde motor
• Biedt een volledige bescherming van de gereviseerde motor gedurende het inloopproces
• Zorgt na revisie voor een optimale afdichting tussen zuigerveren en cilinderwand
• Bij een goed ingereden motor is het olieverbruik minimaal en het brandstofverbruik het meest economisch
dus 1000km inrijden dan nieuwe olie en filter erin en langzaam het toerental al km`s makend opvoeren?
Ze zeggen dat met gewone olie bij inrijden te veel smeerd en er dus niks goed inloopt op elkaar en je daardoor na het inrijden nog steeds veel blowby blijft houden in het blok ?
Wat denken jullie?
update 6-12-13
Motor ligt inmiddels in de auto en heeft nu zo`n 75km ingelopen, so far so good





mooie graden schijf gemaakt voor de afstelling

update 20-10-`13
Hier dan eindelijk foto`s van de zuigers en ander speelgoed wat binnen is.






Windagetray

Nieuwe oliepomp ketting

Oil catch can

MSD spullen voor de juiste vonk

Nieuwe 215mm drukgroep/plaat/lager en vers afgedraait vliegwiel om al dat geweld ook op de weg te zetten.

En om iets beter te sturen met dit komemde geweld


Deze week naar LG motoren revisie voor de juiste fijnhoon gegevens, kop vlakken en dan alles weer gaan opbouwen.
We hebben het onderblok inmiddels weer thuis, verse 90mm boring en gehoond. Mooi na het ontlakken nu weer vers in de engine paint black.
Cilinderkop weer aan het opbouwen na het vlakken. Morgen de nieuwe krukas(geslepen) overmaat lagers controleren met ACL Flexigauge groen en monteren.

Nieuwe koppelingsplaat zodat we nu hopelijk wel volgas in z`n 3 en 4 kunnen geven zonder dat de koppeling boven de 4000rpm begind te slippen.


ook nog even de kop revisie erbij voor het komplete plaatje



Alles wat bij elkaar een goede en snelle kop moet maken:

Hier foto`s van de tuimelaars en lockers, zie het verschil tussen Febi(standaard) en de Ireland HD rockers eens


