Page 1 of 2

M10 onderblok revisie Ross Racing Pistons update 25-05-`14

Posted: Tue Aug 20, 2013 3:26 pm
by A.P.V.
We zijn begonnen :D mijn zoon z`n M10 onderblok gaat gereviseerd worden, het oude blok gebruikte nog steeds olie na de kop revisie http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... 63&start=0 dus nu maar goed doen. :mrgreen:
Voor specs zie hier: http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... 55&start=0

Wat gaat er gebeuren en is er tot nu toe gedaan:
We hebben een M10 320i M10B20 onderblok gekocht welke vers was gelijnboord en de krukas geslepen/polijst, de hoofd en drijfstang lagers allemaal nieuw en vers op de juiste overmaat. Dat blok weer helemaal kaal gemaakt en naar LG motoren revisie gebracht om op geboord te worden naar 90mm.
Het blok had nog wel mooie hoon strepen maar had ook wat lichte schade in cilinder 3, daarom nu eerst bijna 90mm laten boren/dek vlakken zodat we wisten of het helemaal weg was met 90mm zuigers. Het fijn honen naar de exacte maat komt zodra de zuigers binnen zijn.

Welke zuigers zijn besteld? De forged custom Ross Racing Pistons bij Ireland Enginering.
Dit in de maat 90mm met 11:1 CR :mrgreen: , voor een E12 Cilinderkop met een 304 graden Schrick nokkenas.
Deze zuigers zijn custom en het zal ongveer 7 a 8 weken duren voordat we ze hebben.
We hebben de originele drijfstangen nu heel precies uitgewogen, zat 5gr verschil in en nu allen helemaal gelijk op 512gr. Uiteraard de voor en achterkant van de drijfstangen allemaal gelijk kwa gewicht.

We gaan ook een nieuwe 215mm drukgroep/koppelingsplaat/druk en topendlager plaatsen, we laten het vliegwiel afdraaien zodat die ook weer mooi en strak is. Deze koppeling zou genoeg moeten zijn tot 190pk, moet dus wel lukken denken wij. We hadden met de originele 9,5:1 CR (6,8mm)pianotop zuigers bijna 170pk, weet niet wat we nu gaan halen met de nieuwe 11:1 CR zuigers?

Zodra we foto`s en meer info hebben ga ik het hier plaatsen.
Doen we iets fout? meld het ons want we willen nu een olierookvrije snelle M10 hebben.

Het inrijden van dit blok, kunnen we dit het beste doen met deze olie?: http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... ograde-30/
Running-In Monograde 30 is een speciale SAE 30 motorolie welke specifiek is ontwikkeld voor het optimaal en versneld in laten lopen van gereviseerde klassieke verbrandingsmotoren met de volgende eigenschappen:
• Zorgt voor een correct en versneld inlopen van alle bewegende delen van een gereviseerde motor
• Biedt een volledige bescherming van de gereviseerde motor gedurende het inloopproces
• Zorgt na revisie voor een optimale afdichting tussen zuigerveren en cilinderwand
• Bij een goed ingereden motor is het olieverbruik minimaal en het brandstofverbruik het meest economisch

dus 1000km inrijden dan nieuwe olie en filter erin en langzaam het toerental al km`s makend opvoeren?
Ze zeggen dat met gewone olie bij inrijden te veel smeerd en er dus niks goed inloopt op elkaar en je daardoor na het inrijden nog steeds veel blowby blijft houden in het blok ?
Wat denken jullie?

update 6-12-13
Motor ligt inmiddels in de auto en heeft nu zo`n 75km ingelopen, so far so good :D
Image
Image
Image
Image
Image
mooie graden schijf gemaakt voor de afstelling
Image


update 20-10-`13
Hier dan eindelijk foto`s van de zuigers en ander speelgoed wat binnen is.
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Windagetray
Image

Nieuwe oliepomp ketting
Image

Oil catch can
Image

MSD spullen voor de juiste vonk :twisted:
Image

Nieuwe 215mm drukgroep/plaat/lager en vers afgedraait vliegwiel om al dat geweld ook op de weg te zetten.
Image

En om iets beter te sturen met dit komemde geweld :mrgreen:
Image
Image

Deze week naar LG motoren revisie voor de juiste fijnhoon gegevens, kop vlakken en dan alles weer gaan opbouwen.

We hebben het onderblok inmiddels weer thuis, verse 90mm boring en gehoond. Mooi na het ontlakken nu weer vers in de engine paint black.
Cilinderkop weer aan het opbouwen na het vlakken. Morgen de nieuwe krukas(geslepen) overmaat lagers controleren met ACL Flexigauge groen en monteren. :D
Image

Nieuwe koppelingsplaat zodat we nu hopelijk wel volgas in z`n 3 en 4 kunnen geven zonder dat de koppeling boven de 4000rpm begind te slippen. :launch
Image
Image

ook nog even de kop revisie erbij voor het komplete plaatje
Image

Image

Image

Alles wat bij elkaar een goede en snelle kop moet maken:
Image

Hier foto`s van de tuimelaars en lockers, zie het verschil tussen Febi(standaard) en de Ireland HD rockers eens
Image
Image
Image

Re: M10 onderblok revisie met forged Ross Racing Pistons

Posted: Wed Aug 21, 2013 10:08 am
by Jeroen
Klinkt allemaal weer fraai en ben dan ook benieuwd naar de foto's hoor!

Qua inlopen, klinkt als een goede optie en dan inderdaad op de inloopolie rustig aan en na max 1.000 km wisselen, met rustig aan denk ik dan aan max 3.000-3.500 rpm en geen volle belasting

Daarna over op de 'definitieve' olie, heb je daar al een beeld van qua merk en spec? De eerste keer zou ik die er ook niet extreem lang in laten zitten, ik zou voor het complete inrijden (na de eerste 1.000 km) toch zeker 2.000 km uittrekken om voorzichtig toerental en belasting op te bouwen. Dan weer een oliewissel en dan mag het wel een keer goed zijn lijkt me.

Re: M10 onderblok revisie met forged Ross Racing Pistons/fot

Posted: Sun Oct 20, 2013 1:50 pm
by A.P.V.
update zie eerste post

Re: M10 onderblok revisie met forged Ross Racing Pistons/fot

Posted: Sun Oct 20, 2013 4:10 pm
by Jeroen
Mooi man. Die zuigers of catchtank zou je toch bijna gewoon in de vitrinekast zetten!

Re: M10 onderblok revisie forged Ross Racing Pistons /foto`s

Posted: Mon Oct 21, 2013 8:40 pm
by A.P.V.
neeee die gaan zo snel mogelijk aan het werk, lol

Re: M10 onderblok revisie forged Ross Racing Pistons /foto`s

Posted: Mon Oct 21, 2013 9:38 pm
by uwbuurman
Gaaf spul hoor! Jullie bouwen een fijn blokje zeg!

Re: M10 onderblok revisie forged Ross Racing Pistons /foto`s

Posted: Fri Oct 25, 2013 12:44 am
by A.P.V.
Vandaag telefoontje van LG revisie dat het blok en de kop klaar staan, gaan we ze morgen ophalen en zal dan foto`s maken.

Re: M10 onderblok revisie forged Ross Racing Pistons /foto`s

Posted: Fri Oct 25, 2013 7:34 am
by e21-Mark
Any chance of a translation please? The photos look great. :thumbsup

Re: M10 onderblok revisie forged Ross Racing Pistons /foto`s

Posted: Mon Oct 28, 2013 11:51 pm
by A.P.V.
We hebben het onderblok inmiddels weer thuis, verse 90mm boring en gehoond. Mooi na het ontlakken nu weer vers in de engine paint black.
Cilinderkop weer aan het opbouwen na het vlakken. Morgen de nieuwe krukas(geslepen) overmaat lagers controleren met ACL Flexigauge groen en monteren. :D
Image

Re: M10 onderblok revisie forged Ross Racing Pistons /foto`s

Posted: Tue Oct 29, 2013 7:57 am
by 323baur
Volgens mij gebeuren hier mooie dingen..
petje af!
enige kans dat dit af is op de sm14?

Re: M10 onderblok revisie forged Ross Racing Pistons /foto`s

Posted: Tue Oct 29, 2013 9:27 am
by A.P.V.
323baur wrote:Volgens mij gebeuren hier mooie dingen..
petje af!
enige kans dat dit af is op de sm14?
Deze motor zal toch wel over een week of twee gaan draaien :driving als er niks tegen zit

Re: M10 onderblok revisie forged Ross Racing Pistons /foto`s

Posted: Tue Oct 29, 2013 9:28 am
by 323baur
Zeker laten zien op de SM! Dit is echt kunst hoor.
Ik zou het zelf allemaal niet kunnen, maar ben wel erg geïnteresseerd.

Re: M10 onderblok revisie forged Ross Racing Pistons /foto`s

Posted: Tue Oct 29, 2013 11:23 pm
by Jeroen
:thumbsup

ben heel benieuwd!!!!

Re: M10 onderblok revisie Ross Racing Pistons update 7-12-13

Posted: Sat Dec 07, 2013 4:19 pm
by A.P.V.
update met foto`s in start post

Re: M10 onderblok revisie Ross Racing Pistons update 7-12-13

Posted: Sat Dec 07, 2013 7:01 pm
by uwbuurman
Mooi werk, dus hij doet het! Leuk en zo zal het ook wel tijden denk ik?