Vandaag in de media - NIEUW

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29334
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Vandaag in de media - NIEUW

Post by Jeroen »

Misschien ook een leuke, een apart topic voor discussie over zaken in de media. Dat kan auto- of verkeersgerelateerd zijn, maar als ook jij je mening wilt geven over Sylvia en Sabia :roll: leef je uit!

De start mijnerzijds moet maar wel autogerelateerd zijn...
Veiligheid op provinciale wegen schiet tekort

Op 10 september heeft de ANWB een rapport gepresenteerd dat aangeeft dat de veiligheid op 62% van de provinciale wegen onvoldoende is en dat daardoor teveel doden vallen op deze wegen. Dagelijks vallen er in het Nederlandse verkeer twee doden en 50 gewonden. Een kwart van die slachtoffers valt op provinciale wegen.

Volgens de organisatie zijn de wegen meestal met simpele maatregelen veiliger te maken, zonder het landelijke karakter aan te tasten. De bond bepleit verbreding van rijstroken en een bredere scheiding tussen rijbanen of een fysieke rijbaanscheiding. Ook moeten objecten in de berm - zoals bomen - beter worden afgeschermd. Verder moeten onveilige situaties op kruispunten aangepakt.
Mijn insteek:
1. Ligt het nu echt aan die wegen? De laatste jaren zien we een explosie aan éénzijdige ongevallen, mensen die op onverklaarbare wijze op de andere weghelft komen, etc. Ik denk dat dat vooral aan onze mobiele telefoons te danken is. Niks onveilige wegen, gedrag!
2. Fysieke rijbaanscheiding, bredere rijstroken, bescherming van bomen etc en dat allemaal zonder het landelijke karaktyer aan te tasten? Uhuh. De ANWB becijfert vervolgens dat voor 1 miljard de wegen aanzienlijk veiliger kunnen maar inmiddels weten we dat het in overheidsincompetentieland minstens 3 miljard gaat kosten natuurlijk.


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11782
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Vandaag in de media

Post by 323baur »

Ik denk dat het vooral ligt aan de werkelijk belabberde rijstijl van vele weggebruikers. Ik zie dagelijks vele honderden mensen die maar wat doen, maar absoluut niet weten wát ze doen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18697
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Vandaag in de media

Post by uwbuurman »

tja, hangt er vanaf waaraan je toetst. Er zijn richtlijnen voor obstakelvrije zones naas de weg bijvoorbeeld. Die richtlijnen zijn de laatste jaren alleen maar aangeschrept, evenals de richtlijnen voor wegbreedte. Vroeger waren er eigenlijk geen 60km/h wegen of zones en tegenwoordig tref je ze overal. Dat komt niet omdat er meer wegen zijn, maar vooral omdat 80km/h wegen zijn afgewaardeerd. Als je nu alle 80km/h wegen gaat inspecteren en dan gaat constateren dat er nog teveel obstakels te dicht op de weg staan of dat de bermen te krap zijn oid, dan snap ik deze uitkomst wel, hoor. De vraag is alleen of je zo een realistisch beeld geeft.

Zelfde vraag ik me af inzake 130km/h wegen. Overal waar de snelheid van 120 naar 130 km/h is gegaan zie je hele stukken geleiderail gebouwd worden. Dat heeft te maken met de richtlijnen die daarvoor zijn opgesteld, maar je maakt mij echt niet wijs dat die wegen met 120km/h wel veilig zijn en met 10km/h meer niet. Of te wel, in mijn beleving een gruwelijk staaltje gedverspilling. Maar tijdens de inspecties van de toen nog 120km/h wegen zijn deze wegen wel afgekeurd om "zo" 130km/h te worden. Zou levensgevaarlijk zijn. Bullshit.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29334
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Vandaag in de media

Post by Jeroen »

Goh we zijn het wel weer eens. Jullie hebben allemaal die filmpjes van het verkeer in India gezien, en in relatieve zin wordt daar zelfs nog beter gereden. We zitten in de auto zoals we in de trein zitten, als passagier en bezig met van alles behalve autorijden. Eigenlijk alles heeft een hogere prio dan het verkeer. Daarnaast overschatten we onszelf en onze rijvaardigheid en schiet ook onze rij-opleiding aan alle kanten tekort.

Het debacle maximumsnelheid blijft krankjorum inderdaad. Als het onveilig wordt gaan we van 100 naar 90 of van 130 naar 120 :screwy

Ondertussen staat het hele land vol met borden om de plaatselijke snelheid aan te geven, maar dan wel in de trant van: het is hier 130, maar van 6-19u is het 120, tenzij de spitsstrook open is want dan is het 100. Tenzij het regent want dan maken we er 90 van en als er een pilon op de vluchtstrook staat is het 70, totdat de matrixborden aanduiden dat we een file naderen want dan is het natuurlijk 50 (omdat we te druk zijn om zelf op het verkeer voor ons te letten). Ofwel: nergens meer weet je waar je aan toe bent.

Ja, jawel, ik heb begrepen dat er in noordoost Groningen een stukje weg is van 3 km lang waar je gewoon de hele dag 130 mag. Laat het maar niet bekend raken in Den Haag.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2406
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Vandaag in de media

Post by Thegs »

De nieuwe service van BMW genaamd BMW Privileges (had ik overigens al eerder gehoord maar goed). Ze adverteren dus met een apk en olieverversing voor 99 euro. Op zicht niet heel gek, ware het niet dat het ook geen ruk voorstelt.

Terwijl ik dat even op de site van BMW zat te bekijken, werden er dan ook een aantal aantrekkelijke vaste pakketten aangeboden om het onderhoud van je BMW betaalbaar te houden. Het bougie verwisselpakket, wat voor een 116i al 100 euro kost. Ruitenwissers vervangen van een X5 kost je "slechts" 68 euro en de motorolie beurt voor een 330i krijg je voor een schappelijke 191 euro.

Ga mijn 740i maar snel naar de dealert brengen denk ik...
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29334
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Vandaag in de media - NIEUW

Post by Jeroen »

Motorolie voor een 330i. 7 liter TWS Pro is 79 eulo, filter 12 euro. Samen toevallig psies 91 euro. Voor 100 euro wil ik die carterstop ook wel losdraaien...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Vandaag in de media - NIEUW

Post by Wondermike »

Hier wordt je niet vrolijk van en geeft aan waar de wereld heen gaat:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2225 ... en___.html
So many cars, so little time
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29334
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Vandaag in de media - NIEUW

Post by Jeroen »

Al decennia lang kraait de farmaceutische industrie dat hoge prijzen het gevolg zijn van de hoge kosten van onderzoek en ontwikkeling, maar dat is allang achterhaald, als het al ooit waar was. Men maakt simpelweg handig gebruik van de via patenten verkregen monopoliepositie. En als men geen monopolie heeft dan worden marktpartijen wel anderszins onder druk gezet (als je medicijn A niet van me afneemt dan krijg je medicijn B -waarop we wel een monopolie hebben- ook niet).

Gezondheid is in dit geval dus gewoon dik handel, en dat zijn zorgverzekeringen ook. Zo lang de overheid dat niet doorheeft en deze partijen alle vrijheid geeft blijven we gewoon veel te veel betalen voor het ene medicijn, en komt het andere medicijn gewoon niet op de markt omdat het te weinig geld oplevert.

Recent was er discussie over medicijnen uit oa India. Veelal geproduceerd door dezelfde fabrikanten, maar daar op de markt voor doorgaans maar een fractie van de prijs die wij betalen. En echt maar een fractie. Zonder overheidssubsidies oid kosten medicijnen daar niet meer dan 5-10% van wat ze hier kosten!!! De productiekosten zijn niet significant anders, het kan dus wel. Na deze berichten haastten de fabrikanten zich te zeggen dat het om andere medicijnen ging (not) en dat niet werd voldaan aan EU regelgeving. Klopt, men heeft daar geen EU certificaatje, wat moet je in India ook met een EU certificaatje? Ik heb hier ook niks aan een Indiase APK tenslotte.

De overheid heeft een tijd terug alleen de ene roze bril verruild voor de andere en de meeste macht overgeheveld van de farmaceutische industrie naar de zorgverzekeraars. Zo lang daar niet veel meer sturend in opgetreden gaat worden blijf je dit soort situaties houden.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply