automaat naar hand bak leidraad
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3022
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
automaat naar hand bak leidraad
Ooit heb ik m'n BMW van automaat omgebouwd naar een handgeschakelde 5 bak. Dit was de beste aanpassing die ik aan m'n BMW heb gedaan. Ik heb daar toen een lijstje van bijgehouden, dus als iemand het idee heeft dit ook te doen, dan kun je je alvast in onderstaande verdiepen:
benodigde onderdelen aut -> handbak:
versnellingsbak
vliegwiel + koppeling
pedalenbevestigingsplaat (in schutbord)
rem en koppelings pedalen
hydraulische nemer en gever + verbindingsslang
reservoir hoofdremcylinder
toplager
schakelpook met toebehoren
cardanas
kabelboom achteruitrijlampen
blindplaat in dashboard
tellerkabel (= korter)
uit te voeren werkzaamheden:
koelsysteem leeglaten
luchtfiter verwijderen
slangen tussen motor en kachel wegnemen
accu loskoppelen
uitlaat kompleet vanaf spruitstukken verwijderen
cardanas verwijderen
hydroliekolie uit de bak aftappen
remolie uit reservoir halen (pipet)
remleidingen van de hoofdremcylinder verwijderen
rembekrachtiger met hoofdremcylinder verwijderen
krik onder de bak zetten en steunplaat wegnemen
bak zo hoog mogelijk omhoog duwen om ruimte tussen motor en schutbord te creeren
bovenste bouten van bak aan motor wegnemen (met platte ringsleutel 19)
startmotor van bak losschroeven (met platte ringsleutel 17)
binnenbekleding onder dashboard verwijderen
bekabeling aan stuurkolom losnemen
stuuras aan flexplate bij stuurhuis losnemen
stuur met stuurkolom kompleet uit de auto verwijderen
gaskabel losmaken van de pedalenplaat
bevestigingsplaat met rem en gaspedaal uit de auto verwijderen
tellerkabel onder dashboard losmaken
tellerkabel van bak losmaken en uit de auto verwijderen
km teller unit uit het dashboard halen (alle kabels losnemen)
km teller unit aanpassen (blindplaat i pl v selecteur lampen)
selecteurstang van bakbediening loshalen
selecteurhandle met console uit auto nemen
kabelboom selecteur + startrelais verwijderen (zwarte draad uit relaisvoet halen)
koppelomvormer losschroeven van de flexplate (= vliegwiel bij automaat) ( 4 schroeven , die bereikbaar zijn als de afdekplaat vooronder de bak verwijder is
houten plank tussen motor en schutbord leggen
overige bouten tussen bak, motor en beschermplaat weghalen
bak met koppelomvormer op de krik naar achteren trekken tot hij naar beneden kan en wegnemen
flexplate van krukas verwijderen
Zo nu is het demontage werk klaar
bevestigingsplaat met rem en gaspedaal ,koppelingspedaal , kabelboom en gever in de auto monteren
leiding naar nemer aansluiten op de gever en nemer onder auto ophangen (hier kun je niet meer bij als de rembekrachtiger gemonteerd is)
km teller unit in dashboard bouwen en aansluiten
kabelboom achteruitrijlampen aansluiten op de juiste connector
stuurkolom met stuur en handels terugplaatsen
stuuras aan flexplate bij stuurhuis vastmaken
bekabeling van stuurkolom aansluiten en zwarte draad van contactslot direct op losse zwarte draad aansluiten
gaskabel bevestigen op pedalenplaat en aansluiten
toplager in krukas persen (diepte goed controleren)
gaten voor de bouten van vliegwiel in krukas en de bouten zelf goed vetvrij en schoonmaken
vliegwiel op krukas monteren en bouten vastzetten met borgvloeistof (100 nm)
tellerkabel (kort type) plaatsen
koppelingsplaat met drukgroep mbv richtgereedschap op vliegviel monteren
versnellingsbak op krik onder de auto zetten en kabel voor achteruitrijlampen aansluiten boven op de bak
versnellingsbak op de motor schuiven en vastzetten met de 2 onderste bouten (dit moet soepel gaan , er mag geen grote kracht gebruikt worden , als het niet lukt , dan is de koppelingsplaat niet juist uitgericht)
schakelpookmechanisme achter tegen de bak schroeven en aan de tunnelbevestigen en aansluiten
nemer van koppelingsbediening monteren
startmotor op de versnellingsbak monteren , en bovenste bouten van bak op motor bevestigen
beschermplaat voor op de bak monteren
steun onder bak monteren , en de motor met bak tov differentieel uitrichten mbv touw ,zodat deze in één lijn liggen
schakelmechanisme aan de bak koppelen
cardanas monteren
tellerkabel aansluiten op de versnellingsbak
uitlaat monteren
hoofdremcylinder met bekrachtiger op schutbord monteren en alle leidingen aansluiten
remvloeistofreservoir met aansluiting voor koppelingbediening monteren en aansluiten
remsysteem ontluchten
koppelingbediening ontluchten
koelvloeistof slangen tussen motor en kachel monteren
koelsysteem vullen en ontluchten
accu aansluiten
schakelpookconsole met hoes en pookknop monteren
binnenbekleding onder dashboard monteren
luchtfilter plaatsen en alle slangen aansluiten
klok goedzetten en proefrit maken.
tip:
zorg ervoor dat je een donorauto hebt met hetzelfde type basismotor, dat maakt het leven een stuk gemakkelijker.
Hier zie je nog een staatje met de verschillen in motortoerentallen bij bepaalde snelheden tussen de automaat en 5-bak
Bij 100 km/uur:
automaat -> 3900 rpm
hand 5e -> 2800 rmp
benodigde onderdelen aut -> handbak:
versnellingsbak
vliegwiel + koppeling
pedalenbevestigingsplaat (in schutbord)
rem en koppelings pedalen
hydraulische nemer en gever + verbindingsslang
reservoir hoofdremcylinder
toplager
schakelpook met toebehoren
cardanas
kabelboom achteruitrijlampen
blindplaat in dashboard
tellerkabel (= korter)
uit te voeren werkzaamheden:
koelsysteem leeglaten
luchtfiter verwijderen
slangen tussen motor en kachel wegnemen
accu loskoppelen
uitlaat kompleet vanaf spruitstukken verwijderen
cardanas verwijderen
hydroliekolie uit de bak aftappen
remolie uit reservoir halen (pipet)
remleidingen van de hoofdremcylinder verwijderen
rembekrachtiger met hoofdremcylinder verwijderen
krik onder de bak zetten en steunplaat wegnemen
bak zo hoog mogelijk omhoog duwen om ruimte tussen motor en schutbord te creeren
bovenste bouten van bak aan motor wegnemen (met platte ringsleutel 19)
startmotor van bak losschroeven (met platte ringsleutel 17)
binnenbekleding onder dashboard verwijderen
bekabeling aan stuurkolom losnemen
stuuras aan flexplate bij stuurhuis losnemen
stuur met stuurkolom kompleet uit de auto verwijderen
gaskabel losmaken van de pedalenplaat
bevestigingsplaat met rem en gaspedaal uit de auto verwijderen
tellerkabel onder dashboard losmaken
tellerkabel van bak losmaken en uit de auto verwijderen
km teller unit uit het dashboard halen (alle kabels losnemen)
km teller unit aanpassen (blindplaat i pl v selecteur lampen)
selecteurstang van bakbediening loshalen
selecteurhandle met console uit auto nemen
kabelboom selecteur + startrelais verwijderen (zwarte draad uit relaisvoet halen)
koppelomvormer losschroeven van de flexplate (= vliegwiel bij automaat) ( 4 schroeven , die bereikbaar zijn als de afdekplaat vooronder de bak verwijder is
houten plank tussen motor en schutbord leggen
overige bouten tussen bak, motor en beschermplaat weghalen
bak met koppelomvormer op de krik naar achteren trekken tot hij naar beneden kan en wegnemen
flexplate van krukas verwijderen
Zo nu is het demontage werk klaar
bevestigingsplaat met rem en gaspedaal ,koppelingspedaal , kabelboom en gever in de auto monteren
leiding naar nemer aansluiten op de gever en nemer onder auto ophangen (hier kun je niet meer bij als de rembekrachtiger gemonteerd is)
km teller unit in dashboard bouwen en aansluiten
kabelboom achteruitrijlampen aansluiten op de juiste connector
stuurkolom met stuur en handels terugplaatsen
stuuras aan flexplate bij stuurhuis vastmaken
bekabeling van stuurkolom aansluiten en zwarte draad van contactslot direct op losse zwarte draad aansluiten
gaskabel bevestigen op pedalenplaat en aansluiten
toplager in krukas persen (diepte goed controleren)
gaten voor de bouten van vliegwiel in krukas en de bouten zelf goed vetvrij en schoonmaken
vliegwiel op krukas monteren en bouten vastzetten met borgvloeistof (100 nm)
tellerkabel (kort type) plaatsen
koppelingsplaat met drukgroep mbv richtgereedschap op vliegviel monteren
versnellingsbak op krik onder de auto zetten en kabel voor achteruitrijlampen aansluiten boven op de bak
versnellingsbak op de motor schuiven en vastzetten met de 2 onderste bouten (dit moet soepel gaan , er mag geen grote kracht gebruikt worden , als het niet lukt , dan is de koppelingsplaat niet juist uitgericht)
schakelpookmechanisme achter tegen de bak schroeven en aan de tunnelbevestigen en aansluiten
nemer van koppelingsbediening monteren
startmotor op de versnellingsbak monteren , en bovenste bouten van bak op motor bevestigen
beschermplaat voor op de bak monteren
steun onder bak monteren , en de motor met bak tov differentieel uitrichten mbv touw ,zodat deze in één lijn liggen
schakelmechanisme aan de bak koppelen
cardanas monteren
tellerkabel aansluiten op de versnellingsbak
uitlaat monteren
hoofdremcylinder met bekrachtiger op schutbord monteren en alle leidingen aansluiten
remvloeistofreservoir met aansluiting voor koppelingbediening monteren en aansluiten
remsysteem ontluchten
koppelingbediening ontluchten
koelvloeistof slangen tussen motor en kachel monteren
koelsysteem vullen en ontluchten
accu aansluiten
schakelpookconsole met hoes en pookknop monteren
binnenbekleding onder dashboard monteren
luchtfilter plaatsen en alle slangen aansluiten
klok goedzetten en proefrit maken.
tip:
zorg ervoor dat je een donorauto hebt met hetzelfde type basismotor, dat maakt het leven een stuk gemakkelijker.
Hier zie je nog een staatje met de verschillen in motortoerentallen bij bepaalde snelheden tussen de automaat en 5-bak
Bij 100 km/uur:
automaat -> 3900 rpm
hand 5e -> 2800 rmp
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29367
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: automaat naar hand bak leidraad
Zo, klasse! Die gaat rechtstreeks door naar "De belangrijkste technische topics" om bewaard te worden voor het 'nageslacht' haha!
En heel belangrijk:
Zoals de Engelsen zouden zeggen: many thanks for sharing!
En heel belangrijk:
BertjeConti wrote:... klok goedzetten ...
Zoals de Engelsen zouden zeggen: many thanks for sharing!
Regards/groeten, Jeroen
- 02-er
- E21 VIP
- Posts: 459
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: automaat naar hand bak leidraad
En of dat dit van pas komt.
Eens kijken wat ik nog niet heb verzameld.
Eens kijken wat ik nog niet heb verzameld.
E21 323i. Baur Alpine White '80
- 02-er
- E21 VIP
- Posts: 459
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: automaat naar hand bak leidraad
Wat ik mij nog afvraag.
Moet de radiator ook niet vervangen worden bij ombouw naar handgeschakeld ?
Moet de radiator ook niet vervangen worden bij ombouw naar handgeschakeld ?
E21 323i. Baur Alpine White '80
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12008
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: automaat naar hand bak leidraad
De twee aansluitingen voor de automaatbakolie kun je afdoppen. Verder moet het gewoon lukken.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29367
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: automaat naar hand bak leidraad
Dat is idd de eenvoudigste benadering maar vervanging kan wel beter zijn omdat de radiateur van de handgeschakelde versie volgens meer koelcapaciteit heeft (het gedeelte dat bij de automaat dienst doet als ATF-koeler is dan ingenomen door koelvloeistof).
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12008
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: automaat naar hand bak leidraad
Dat klopt zeker maar de motor opzich verandert niet en de radiateur, uiteraard mits in goede staat, voldoet dan ook al.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3022
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: automaat naar hand bak leidraad
Afdoppen van de oliekoeler in de radiator is zelfs niet nodig
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- 02-er
- E21 VIP
- Posts: 459
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: automaat naar hand bak leidraad
Ik heb intussen de auto omgebouwd van automaat naar handgeschakeld.
Nu wou ik even de motor laten ronddraaien. Maar de startmotor slaat niet aan.
Deze werkt wel is vooraf getest.
Ik zit te denken aan het startrelais die moet verwijdert worden bij de ombouw.
Maar waar zit dat ding ?
Ergens aan de stuurkolom of aan de zekeringkast ?
IK zie het zwart draadje wel aan de connectieblok van het sleutelcontact. Als ik mij niet vergis zie ik deze naar het motorcompartiment gaan.
Nu wou ik even de motor laten ronddraaien. Maar de startmotor slaat niet aan.
Deze werkt wel is vooraf getest.
Ik zit te denken aan het startrelais die moet verwijdert worden bij de ombouw.
Maar waar zit dat ding ?
Ergens aan de stuurkolom of aan de zekeringkast ?
IK zie het zwart draadje wel aan de connectieblok van het sleutelcontact. Als ik mij niet vergis zie ik deze naar het motorcompartiment gaan.
E21 323i. Baur Alpine White '80
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12008
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: automaat naar hand bak leidraad
Ik denk dat je moet zoeken naar de draad die normaal bij de keuzehendel van de automaat zit. Deze geeft de startmotor alleen vrij als je in P of N staat. Of heb je de draadboom omgezet naar een schakelbak? Op het startrelais zit op contact 85 een draad die hier naartoe gaat. Deze moet je aan massa leggen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11787
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: automaat naar hand bak leidraad
Ha. Ik zie net dat ik het zelfe ongeveer heb geappt naar Geert.
Je kan het complete relais het beste volledig verwijderen. Inclusief draad aan het contact.
Je kan het complete relais het beste volledig verwijderen. Inclusief draad aan het contact.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- 02-er
- E21 VIP
- Posts: 459
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: automaat naar hand bak leidraad
Peter, Ite bedankt al voor dit advies.
Maar hoe simpel het ook klinkt ik kom er voorlopig niet uit.
Het is zo. De kabelboom was er al uitgehaald bij de weder opbouw.
Ik heb dit ding terug boven gehaald om te weten welke geleider contact geeft op “P”
Is Bruin/zwart.
Maar zoals je kan zien op de foto was deze volledig getapet. Was eigenlijk ook niet aangesloten.
Dus begin ik stilaan te denken dat het startrelais voorheen ook al niet aanwezig was.
Maar ik heb de auto indertijd wel kunnen starten met de automaat erin?
Het is ook zo dat aan de stuurkolom waar de onderbreking wordt gemaakt voor het startrelais (zwarte draad), volgens het elektrisch schema dat ik bezit, geen connectieblokje zit om dit te kunnen doen.
Zwarte draad heb ik zelf doorgeknipt. Maar nergens in de buurt zie je een connectieblokje voor de aftakking van het relais.
Het enige connectieblokje die er zit en waar de Grijs/blauwe draad van automaat kabelboom op aangesloten was.
Dit is ook waar het relais voor de wissers zit.
Zit hiernaast normaal hier het startrelais ????
Of zit het startrelais aan de zekeringskast naast het relais voor de benzinepomp ?
Hier het schema op het relais. Ook 86c is aangesloten.
Dit is het schema waar ik mij op baseer.
32 is de kabelboom aan de hendel van de automaat. Is eruit gehaald.
34 is het relais welke ik dus nergens kan terugvinden.
40 connectie om af te takken voor het relais. Niet te zien.
De zwarte draad (2,5) aan het contactslot op het schema is in werkelijkheid dat aan het contactslot zowel een zwarte (4mm2) en bijkomend de zwarte (2,5mm2)
Deze beide draden heb ik proberen te traceren waar ze uitkomen maar nog niet gevonden.
Ik heb intussen de zekeringskast lost gemaakt om achteraan te kunnen meten.
De zwarte (4mm2) gaat naar de aansluitblok waar de kabelboom voor het motorcompartiment op aangesloten wordt.
Maar of het contact nu in of uitgeschakeld is. Deze blijft doormeten.
Voor alle zekerheid ben ik nu de batterij nog eens volledig aan het opladen zodat ik zeker ben dat deze krachtig genoeg is om de startmotor goed rond te krijgen.
Misschien nog meegeven. De startmotor is volledig aangesloten.
De verbinding tussen de batterij en de startmotor is gemaakt + de 2 stekker verbindingen.
Mannekes, ik krijg er rillingen van.
Wij kan mij helpen aub. !!!!!!!!
Alvast bedankt.
Maar hoe simpel het ook klinkt ik kom er voorlopig niet uit.
Het is zo. De kabelboom was er al uitgehaald bij de weder opbouw.
Ik heb dit ding terug boven gehaald om te weten welke geleider contact geeft op “P”
Is Bruin/zwart.
Maar zoals je kan zien op de foto was deze volledig getapet. Was eigenlijk ook niet aangesloten.
Dus begin ik stilaan te denken dat het startrelais voorheen ook al niet aanwezig was.
Maar ik heb de auto indertijd wel kunnen starten met de automaat erin?
Het is ook zo dat aan de stuurkolom waar de onderbreking wordt gemaakt voor het startrelais (zwarte draad), volgens het elektrisch schema dat ik bezit, geen connectieblokje zit om dit te kunnen doen.
Zwarte draad heb ik zelf doorgeknipt. Maar nergens in de buurt zie je een connectieblokje voor de aftakking van het relais.
Het enige connectieblokje die er zit en waar de Grijs/blauwe draad van automaat kabelboom op aangesloten was.
Dit is ook waar het relais voor de wissers zit.
Zit hiernaast normaal hier het startrelais ????
Of zit het startrelais aan de zekeringskast naast het relais voor de benzinepomp ?
Hier het schema op het relais. Ook 86c is aangesloten.
Dit is het schema waar ik mij op baseer.
32 is de kabelboom aan de hendel van de automaat. Is eruit gehaald.
34 is het relais welke ik dus nergens kan terugvinden.
40 connectie om af te takken voor het relais. Niet te zien.
De zwarte draad (2,5) aan het contactslot op het schema is in werkelijkheid dat aan het contactslot zowel een zwarte (4mm2) en bijkomend de zwarte (2,5mm2)
Deze beide draden heb ik proberen te traceren waar ze uitkomen maar nog niet gevonden.
Ik heb intussen de zekeringskast lost gemaakt om achteraan te kunnen meten.
De zwarte (4mm2) gaat naar de aansluitblok waar de kabelboom voor het motorcompartiment op aangesloten wordt.
Maar of het contact nu in of uitgeschakeld is. Deze blijft doormeten.
Voor alle zekerheid ben ik nu de batterij nog eens volledig aan het opladen zodat ik zeker ben dat deze krachtig genoeg is om de startmotor goed rond te krijgen.
Misschien nog meegeven. De startmotor is volledig aangesloten.
De verbinding tussen de batterij en de startmotor is gemaakt + de 2 stekker verbindingen.
Mannekes, ik krijg er rillingen van.
Wij kan mij helpen aub. !!!!!!!!
Alvast bedankt.
E21 323i. Baur Alpine White '80
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12008
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: automaat naar hand bak leidraad
De dikke zwarte gaat van contactslot naar startmotor. Deze wordt onderbroken door het startvergrendelingsrelais volgens het schema in de vraagbaak. Het startvergendelingsrelais wordt aangestuurd door de keuzehendel automaat (bruin/zwart). Als je die dikke zwarte rechstreeks doorbrengt naar de startmotor omzeil je dit alles.
Volgens mij is het zwarte relais het ontlastrelais... heb ik ook en heeft elke E21. Die andere zou het weleens kunnen zijn. Ik zou eens moeten kijken naar de oude foto's die ik heb van mijn vorige E21 320/6 automaat en hoe dat deze loopt en welke relais er bij zaten.
Volgens mij is het zwarte relais het ontlastrelais... heb ik ook en heeft elke E21. Die andere zou het weleens kunnen zijn. Ik zou eens moeten kijken naar de oude foto's die ik heb van mijn vorige E21 320/6 automaat en hoe dat deze loopt en welke relais er bij zaten.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11787
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: automaat naar hand bak leidraad
Ik heb destijds bij de brasil de hele kabel boom van de selectiehandel compleet verwijderd. Dus ook de zwarte draad uit het contactblok en het relais. Daarmee is de auto weer standaard spec, als zijnde handgeschakeld.
En dus ook gewoon startend op de sleutel. Ik heb niks hoeven overbruggen.
En dus ook gewoon startend op de sleutel. Ik heb niks hoeven overbruggen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.