Page 1 of 1

Voor den leringh ende vermaeck

Posted: Fri Nov 22, 2013 8:44 pm
by 323baur
Vorige week heb ik het blok uit de Lumma gelepeld. Deze gaf zo'n slechte compressie, dat ik daar geen euro in wilde stoppen. Temeer daar de verkoper ook duidelijk had aangegeven dat ze met een lekke kop of iets anders stil stond. (reeds een jaar of 10..)
Inmiddels ligt het hele blok totaal uit elkaar, gewoon omdat ik daar zin in had.
Ik vermoed dat de slechte compressie vooral te wijten is geweest aan goed vast zittende zuigerveren. Een lekke koppakking kon ik zo niet 123 herleiden.
De lange stilstand was duidelijk te zien. Erg oude olie, veel water ipv kvs - met de bijbehorende roestsporen in het koelsysteem.

Nu het blok totaal uit elkaar ligt kon ik mooi eens zien hoe de lagers en zuigers er uit zien.
Nou ben ik enorm lui, vrij onhandig en vooral onwetend.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de meer technisch onderlegde personen kunnen roepen bij de volgende telefoon plaatjes:

Image

Image

Image

Image

Image

Oh ja, en eindelijk eens een fatsoenlijke luchtsleutel gekocht, wat is dat een genot zeg. tot 1250 nm :)

Re: Voor den leringh ende vermaeck

Posted: Sat Nov 23, 2013 3:25 pm
by uwbuurman
In ieder geval mooi ingesleten drijfstanglagers en veel koolafzetting op de zuigers. Goed bezig Ite, om zo een blok te slopen, daar leer je meer van dan welk boekje ook!

Re: Voor den leringh ende vermaeck

Posted: Sat Nov 23, 2013 4:01 pm
by Jeroen
Drijfstang- en krukaslagers zijn braaf zo. Ik denk dat je 't toch moet zoeken in de kop. Verbrande kleppen, scheurtjes tussen klep en bougiegat, koppaking

Re: Voor den leringh ende vermaeck

Posted: Sat Nov 23, 2013 6:42 pm
by 323baur
En die zuigers? Horen die zo bruin te zijn?

Re: Voor den leringh ende vermaeck

Posted: Tue Nov 26, 2013 1:35 am
by Nick1984
nieuwe segmenten en lagerschalen en die kon er nog gemakkelijk 200.000 km tegen :p