M30B25 olie
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
M30B25 olie
Omdat de diesel nu uit de roulatie gaat mag de 525i het stokje overnemen. Beetje laat maar vandaag bougies en filters besteld bij de dealer zodat we hem even kunnen verwennen.
Nu zocht ik wat voor olie er in het blok (M30B25) moet en dan krijg je in het onderhoudsboekje zo'n wazig tabelletje te zien met zo'n thermometer en daarnaast wel 15 soorten olie die voor verschillende temperaturen staan. Heel wazig eigenlijk dus hier maar de vraag, welke olie moet er normaal in een M30B25 blok? 10W40 ? 15W40 ? iets anders? Er hoeft geen High Tech olie wat mij betreft.
Ik weet inmiddels dat er 5,75 liter in gaat met vervanging van filter.
Nu zocht ik wat voor olie er in het blok (M30B25) moet en dan krijg je in het onderhoudsboekje zo'n wazig tabelletje te zien met zo'n thermometer en daarnaast wel 15 soorten olie die voor verschillende temperaturen staan. Heel wazig eigenlijk dus hier maar de vraag, welke olie moet er normaal in een M30B25 blok? 10W40 ? 15W40 ? iets anders? Er hoeft geen High Tech olie wat mij betreft.
Ik weet inmiddels dat er 5,75 liter in gaat met vervanging van filter.
So many cars, so little time
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11768
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: M30B25 olie
Aaah, daar kan ik wat over vertellen.
Al mijn M30 blokken draaien op minerale olie 15w40.
Vergis je niet, deze blokken zijn bullet proof en ontwikkeld ergens in de jaren 60..
Verfijning is best in de loop der jaren toegepast, maar in basis is dit echt techniek van de bronstijd.
Dure olie heeft in mijn opinie echt geen zin.
Wat algemene tips:
- Olie sproeileiding beslist loshalen tijdens het kleppen stellen (koud (in&uit) op 0.30). Goed doorblazen met lucht. Met name de achterste gaatjes zitten vaak dicht.
Het effect laat zich raden: ingelopen nokken..
- Ook als je de sproeileiding niet los haalt: boutjes altijd natrekken, lopen namelijk los. Je zal de eerste niet zijn met kapitale motorschade door een boutje in de kop.
- Bougies: eigenlijk alleen maar Bosch WR8DC gebruiken, daar lopen ze het beste op.
Al mijn M30 blokken draaien op minerale olie 15w40.
Vergis je niet, deze blokken zijn bullet proof en ontwikkeld ergens in de jaren 60..
Verfijning is best in de loop der jaren toegepast, maar in basis is dit echt techniek van de bronstijd.
Dure olie heeft in mijn opinie echt geen zin.
Wat algemene tips:
- Olie sproeileiding beslist loshalen tijdens het kleppen stellen (koud (in&uit) op 0.30). Goed doorblazen met lucht. Met name de achterste gaatjes zitten vaak dicht.
Het effect laat zich raden: ingelopen nokken..
- Ook als je de sproeileiding niet los haalt: boutjes altijd natrekken, lopen namelijk los. Je zal de eerste niet zijn met kapitale motorschade door een boutje in de kop.
- Bougies: eigenlijk alleen maar Bosch WR8DC gebruiken, daar lopen ze het beste op.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: M30B25 olie
Ik hoopte natuurlijk ook op jou reactie ouwe M30 fanaat.
15w40 mineraal it is then. De bougies zijn exact degene die ik besteld heb
De sproeileiding neem ik gelijk mee, bedankt!
15w40 mineraal it is then. De bougies zijn exact degene die ik besteld heb
De sproeileiding neem ik gelijk mee, bedankt!
So many cars, so little time
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11768
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: M30B25 olie
Als je de kleppen wil stellen; ik heb een speciale BMW tool daar voor. Die mag je best lenen.
Dat ding kan je op het tandwiel van de nokas zetten. Zo kan je hem easy draaien., zonder dat je iemand nodig hebt.
Als je hem wil lenen schreeuw je maar even, dan stuur ik hem op.
Dat ding kan je op het tandwiel van de nokas zetten. Zo kan je hem easy draaien., zonder dat je iemand nodig hebt.
Als je hem wil lenen schreeuw je maar even, dan stuur ik hem op.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
M30B25 startproblemen en uitvallen
Vandaag met Ite en andere de (start en andere) problemen van mijn E28 525i besproken.
De auto start koud goed, warm ook maar "lauw" niet. Dan moet je hem volgas trappen om hem eindelijk aan te krijgen waarna hij al bokkend uitvalt. Als dan de luchtbypass via de extra luchtschuif losgehaald wordt begint hij goed te lopen. Tijdens het rijden valt hij zomaar uit en schokt ook.
Ite blijkt hier echt heel veel van te weten waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt. Dus alle info die ik vandaag heb gehad in de praktijk gebracht.
Als eerste de sensor op het gasklep huis. Deze moet een klikje geven als je een heel klein beetje gas geeft, deed hij dus niet. Sensor verdraaid en nu hoor ik wel het klikje.
Dat betekent dat bij geen gas geven de inspuiting wordt geregeld naar stationair en niet naar belast. Motor liep gelijk goed rond nu.
Ook zijn er twee sensoren in het thermostaathuis die van belang zijn. Beide contacten zijn groen uitgeslagen en bij een beetje bewegen van de sensorstekker (dichtst bij de cilinderkop) viel de auto uit.
Bij het verwijderen braken van beide stekkers de borging af, het plastic is duidelijk over de houdbaarheidsdatum heen. Contacten goed schoongemaakt en aangedrukt, motor loopt goed rond maar zodra ik aan de eerste stekker frummel valt hij weer uit. Dit komt doordat hij nu niet meer vastgehouden wordt door de borging. Na goed klemzetten een rondje gereden, geen schok, geen uitval en een zoetsappig lopende M30 Angela gelijk een stuk laten rijden want die is het vertrouwen een beetje kwijt maar geen enkele misslag.
Nu laten afkoelen en lauw proberen te starten. Ben benieuwd.
En morgen even twee nieuwe stekkers aan de kabelboom solderen....
De auto start koud goed, warm ook maar "lauw" niet. Dan moet je hem volgas trappen om hem eindelijk aan te krijgen waarna hij al bokkend uitvalt. Als dan de luchtbypass via de extra luchtschuif losgehaald wordt begint hij goed te lopen. Tijdens het rijden valt hij zomaar uit en schokt ook.
Ite blijkt hier echt heel veel van te weten waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt. Dus alle info die ik vandaag heb gehad in de praktijk gebracht.
Als eerste de sensor op het gasklep huis. Deze moet een klikje geven als je een heel klein beetje gas geeft, deed hij dus niet. Sensor verdraaid en nu hoor ik wel het klikje.
Dat betekent dat bij geen gas geven de inspuiting wordt geregeld naar stationair en niet naar belast. Motor liep gelijk goed rond nu.
Ook zijn er twee sensoren in het thermostaathuis die van belang zijn. Beide contacten zijn groen uitgeslagen en bij een beetje bewegen van de sensorstekker (dichtst bij de cilinderkop) viel de auto uit.
Bij het verwijderen braken van beide stekkers de borging af, het plastic is duidelijk over de houdbaarheidsdatum heen. Contacten goed schoongemaakt en aangedrukt, motor loopt goed rond maar zodra ik aan de eerste stekker frummel valt hij weer uit. Dit komt doordat hij nu niet meer vastgehouden wordt door de borging. Na goed klemzetten een rondje gereden, geen schok, geen uitval en een zoetsappig lopende M30 Angela gelijk een stuk laten rijden want die is het vertrouwen een beetje kwijt maar geen enkele misslag.
Nu laten afkoelen en lauw proberen te starten. Ben benieuwd.
En morgen even twee nieuwe stekkers aan de kabelboom solderen....
Last edited by Wondermike on Sun Jan 19, 2014 10:01 am, edited 2 times in total.
So many cars, so little time
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11768
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: M30B25 olie
Tadaa! Leuk om te lezen en te horen.
En wat lopen ze mooi he die M30 blokkies.
En wat lopen ze mooi he die M30 blokkies.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: M30B25 olie
Net even "lauw" gestart, tikkie lopen. Super!
Morgen de koude start test doen
Probleem is waarschijnlijk de aansluiting op de temperatuursensor in het thermostaathuis waar alles mee begonnen is. Daarna ga je rommelen en proberen en maak je het probleem dus erger.
Ik vermoed dat de temperatuursensoren nog wel goed zijn maar de aansluitingen slecht. Jammer is dat die van de draadboom nu braken.
Had ik nou die CO meter van Ite maar meegenomen kon ik die ook nog goed afstellen.
Morgen de koude start test doen
Probleem is waarschijnlijk de aansluiting op de temperatuursensor in het thermostaathuis waar alles mee begonnen is. Daarna ga je rommelen en proberen en maak je het probleem dus erger.
Ik vermoed dat de temperatuursensoren nog wel goed zijn maar de aansluitingen slecht. Jammer is dat die van de draadboom nu braken.
Had ik nou die CO meter van Ite maar meegenomen kon ik die ook nog goed afstellen.
So many cars, so little time
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11994
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: M30B25 olie
Mooi dat de problemen duidelijk zijn.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11768
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: M30B25 olie
Kom maar halen!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4544
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: M30B25 olie
Das het leuke aan dit forum .. iedereen helpt mekaar gewoon ipv wat in het rond te lullen ..
Super dat het opgelost is .. heeft Angela vertrouwen in jouw soldeerkunsten
Super dat het opgelost is .. heeft Angela vertrouwen in jouw soldeerkunsten
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29267
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: M30B25 olie
Goed om te horen, idd de bekende boosdoeners dus, als het goed is kun je weer even probleemloos voort!
Regards/groeten, Jeroen
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: M30B25 olie
Zo even een update na de koude start vanmorgen. Geen probleem!
Eindje gereden waar de auto 2 uur stil heeft gestaan, tikkie lopen. Alle problemen lijken opgelost.
Top, allen bedankt voor het meedenken!
Nu de centrale vergrendeling nog fixen maar het is nou koud pis weer.
Eindje gereden waar de auto 2 uur stil heeft gestaan, tikkie lopen. Alle problemen lijken opgelost.
Top, allen bedankt voor het meedenken!
Nu de centrale vergrendeling nog fixen maar het is nou koud pis weer.
So many cars, so little time
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11768
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: M30B25 olie
Echt leuk om te lezen! Toch fijn he zo'n ouwe M30 die het altijd doet..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.