M30B25 olie

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

M30B25 olie

Post by Wondermike »

Omdat de diesel nu uit de roulatie gaat mag de 525i het stokje overnemen. Beetje laat maar vandaag bougies en filters besteld bij de dealer zodat we hem even kunnen verwennen.
Nu zocht ik wat voor olie er in het blok (M30B25) moet en dan krijg je in het onderhoudsboekje zo'n wazig tabelletje te zien met zo'n thermometer en daarnaast wel 15 soorten olie die voor verschillende temperaturen staan. Heel wazig eigenlijk dus hier maar de vraag, welke olie moet er normaal in een M30B25 blok? 10W40 ? 15W40 ? iets anders? Er hoeft geen High Tech olie wat mij betreft.
Ik weet inmiddels dat er 5,75 liter in gaat met vervanging van filter.


So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11768
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: M30B25 olie

Post by 323baur »

Aaah, daar kan ik wat over vertellen.

Al mijn M30 blokken draaien op minerale olie 15w40.
Vergis je niet, deze blokken zijn bullet proof en ontwikkeld ergens in de jaren 60..
Verfijning is best in de loop der jaren toegepast, maar in basis is dit echt techniek van de bronstijd.
Dure olie heeft in mijn opinie echt geen zin.

Wat algemene tips:
- Olie sproeileiding beslist loshalen tijdens het kleppen stellen (koud (in&uit) op 0.30). Goed doorblazen met lucht. Met name de achterste gaatjes zitten vaak dicht.
Het effect laat zich raden: ingelopen nokken..
- Ook als je de sproeileiding niet los haalt: boutjes altijd natrekken, lopen namelijk los. Je zal de eerste niet zijn met kapitale motorschade door een boutje in de kop.
- Bougies: eigenlijk alleen maar Bosch WR8DC gebruiken, daar lopen ze het beste op.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: M30B25 olie

Post by Wondermike »

Ik hoopte natuurlijk ook op jou reactie ouwe M30 fanaat.
15w40 mineraal it is then. De bougies zijn exact degene die ik besteld heb :thumbsup

De sproeileiding neem ik gelijk mee, bedankt!
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11768
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: M30B25 olie

Post by 323baur »

Als je de kleppen wil stellen; ik heb een speciale BMW tool daar voor. Die mag je best lenen.
Dat ding kan je op het tandwiel van de nokas zetten. Zo kan je hem easy draaien., zonder dat je iemand nodig hebt.
Als je hem wil lenen schreeuw je maar even, dan stuur ik hem op.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

M30B25 startproblemen en uitvallen

Post by Wondermike »

Vandaag met Ite en andere de (start en andere) problemen van mijn E28 525i besproken.

De auto start koud goed, warm ook maar "lauw" niet. Dan moet je hem volgas trappen om hem eindelijk aan te krijgen waarna hij al bokkend uitvalt. Als dan de luchtbypass via de extra luchtschuif losgehaald wordt begint hij goed te lopen. Tijdens het rijden valt hij zomaar uit en schokt ook.

Ite blijkt hier echt heel veel van te weten waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt. Dus alle info die ik vandaag heb gehad in de praktijk gebracht.
Als eerste de sensor op het gasklep huis. Deze moet een klikje geven als je een heel klein beetje gas geeft, deed hij dus niet. Sensor verdraaid en nu hoor ik wel het klikje.
Dat betekent dat bij geen gas geven de inspuiting wordt geregeld naar stationair en niet naar belast. Motor liep gelijk goed rond nu.

Ook zijn er twee sensoren in het thermostaathuis die van belang zijn. Beide contacten zijn groen uitgeslagen en bij een beetje bewegen van de sensorstekker (dichtst bij de cilinderkop) viel de auto uit.
Bij het verwijderen braken van beide stekkers de borging af, het plastic is duidelijk over de houdbaarheidsdatum heen. Contacten goed schoongemaakt en aangedrukt, motor loopt goed rond maar zodra ik aan de eerste stekker frummel valt hij weer uit. Dit komt doordat hij nu niet meer vastgehouden wordt door de borging. Na goed klemzetten een rondje gereden, geen schok, geen uitval en een zoetsappig lopende M30 :thumbsup Angela gelijk een stuk laten rijden want die is het vertrouwen een beetje kwijt maar geen enkele misslag.

Nu laten afkoelen en lauw proberen te starten. Ben benieuwd.
En morgen even twee nieuwe stekkers aan de kabelboom solderen....
Last edited by Wondermike on Sun Jan 19, 2014 10:01 am, edited 2 times in total.
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11768
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: M30B25 olie

Post by 323baur »

Tadaa! Leuk om te lezen en te horen.
En wat lopen ze mooi he die M30 blokkies.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: M30B25 olie

Post by Wondermike »

Net even "lauw" gestart, tikkie lopen. Super!
Morgen de koude start test doen ;-)

Probleem is waarschijnlijk de aansluiting op de temperatuursensor in het thermostaathuis waar alles mee begonnen is. Daarna ga je rommelen en proberen en maak je het probleem dus erger.
Ik vermoed dat de temperatuursensoren nog wel goed zijn maar de aansluitingen slecht. Jammer is dat die van de draadboom nu braken.

Had ik nou die CO meter van Ite maar meegenomen :bag kon ik die ook nog goed afstellen.
So many cars, so little time
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: M30B25 olie

Post by Peter V. »

Mooi dat de problemen duidelijk zijn. :thumbsup
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11768
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: M30B25 olie

Post by 323baur »

Kom maar halen!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4544
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: M30B25 olie

Post by gerrit323 »

Das het leuke aan dit forum .. iedereen helpt mekaar gewoon ipv wat in het rond te lullen :mrgreen: ..

Super dat het opgelost is .. heeft Angela vertrouwen in jouw soldeerkunsten :bag
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: M30B25 olie

Post by Jeroen »

Goed om te horen, idd de bekende boosdoeners dus, als het goed is kun je weer even probleemloos voort!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: M30B25 olie

Post by Wondermike »

Zo even een update na de koude start vanmorgen. Geen probleem!
Eindje gereden waar de auto 2 uur stil heeft gestaan, tikkie lopen. Alle problemen lijken opgelost.
Top, allen bedankt voor het meedenken!

Nu de centrale vergrendeling nog fixen maar het is nou koud pis weer.
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11768
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: M30B25 olie

Post by 323baur »

Echt leuk om te lezen! Toch fijn he zo'n ouwe M30 die het altijd doet..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3578
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: M30B25 olie

Post by Arnold D »

Mooi man :thumbsup
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: M30B25 olie

Post by uwbuurman »

Top
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply