Page 1 of 2

m30b35 uit een e30

Posted: Thu Jan 02, 2014 11:33 am
by barry2830
Is het mogelijk om een m30b35 aan gepast voor een e30 zonder al teveel moeite in e21?
Of moet dan als nog de motor steunen en caterpan en bak steun en cardanas aan gepast worden?

Re: m30b35 uit een e30

Posted: Thu Jan 02, 2014 11:48 am
by Thegs
M30B35 in een E21 is mogelijk, maar past echt net (ga maar eens kijken naar het projecttopic van Sven). Ik denk dat je weinig hebt aan de aanpassingen voor een E30, dat is toch een compleet andere auto dan een E21.

Re: m30b35 uit een e30

Posted: Thu Jan 02, 2014 1:06 pm
by 323baur
Als je gaat voor vermogen en vooral geen verlies (minder..) aan agiliteit: M50.
Een M30 blok is gewoon te zwaar voor in de neus van een e21 imo.

Re: m30b35 uit een e30

Posted: Thu Jan 02, 2014 2:52 pm
by barry2830
323baur wrote:Als je gaat voor vermogen en vooral geen verlies (minder..) aan agiliteit: M50.
Een M30 blok is gewoon te zwaar voor in de neus van een e21 imo.
ja ik weet dat het een zwaare motor is het is ook meer om mee te spellen.
Ik vind het ook leuk om wat anders te hebben dan anderen
Er zit nu een m20b23 uit een e30 in mijn e21 en die is toch slechter dan ik dacht.
Dus ik zoek wat anders, en wat niet de hele wereld kost.( anders wordt moeder de vrouw boos :mrgreen: )
Maar ik wil wel af en toe het Circuit op en kippevel krijgen en met een lach van oor tot oor rond rijden.

Re: m30b35 uit een e30

Posted: Thu Jan 02, 2014 4:57 pm
by 323baur
Mik er dan een 2.7 in. Is echt veel grappiger en zeker zo snel in de bochtjes.
Alleen met volrechtuit sprinten ben je dan in het nadeel.
Ombouw is simpel en straight on.

Re: m30b35 uit een e30

Posted: Thu Jan 02, 2014 7:55 pm
by barry2830
323baur wrote:Mik er dan een 2.7 in. Is echt veel grappiger en zeker zo snel in de bochtjes.
Alleen met volrechtuit sprinten ben je dan in het nadeel.
Ombouw is simpel en straight on.
Ik heb er ook aan zitten denken en ook de http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=60&t=11708 bekeken.
maar gaat misschien toch een beetje boven me petje als ik er+/- 200 pk wil uithalen.

Re: m30b35 uit een e30

Posted: Thu Jan 02, 2014 11:22 pm
by Jeroen
M50 2.8 erin en gáán...

Re: m30b35 uit een e30

Posted: Thu Jan 02, 2014 11:23 pm
by Arnold D
323baur wrote: Een M30 blok is gewoon te zwaar voor in de neus van een e21 imo.
Waarom zou een M30 motor te zwaar zijn?
De m30 motor is maar 30Kg zwaarder dan de M20 motor. Met wat aandacht voor het onderstel en de juiste uitlijning kun je daar heel goed mee uit de voeten, vooral als je al een beetje kan sturen.
Ik heb de alpina op de sportstand uit laten lijnen en die stuurt ondanks de M30 motor zo strak door de bochten dat ik denk dat ik de meeste E21jes met M20 motor in de bochten de baas ben.
Daarbij klink de M30 geweldig.
Bij een evt. zelfbouw racer zou ikzelf weer voor een M30 gaan.

Re: m30b35 uit een e30

Posted: Fri Jan 03, 2014 9:36 am
by 323baur
Eens...maar dan hebben we het niet meer over een budget oplossing..

Re: m30b35 uit een e30

Posted: Mon Jan 06, 2014 4:42 pm
by barry2830
Oke ik heb de m30b35 toch maar afgeketse.
Ik wil van de zomer gewoon lekker rijden.
Ik heb nooit een motor gebouwt als wat ik weet heb ik mezelf geleerd met wat ervaring en van forums.
Ik heb nog even zitten kijken om een 327i tebouwen maar ik denk toch dat ik bij het begin moet beginnen.
Misschien toch maar 323i beginnen en als dat kunt kan ik altijd nog verder kijken.
Maar toch wil ik meer,is er uit een m20b23 meer pk,s tehalen? zoja hoeveel ongeveer? en zonder turbo,s.
Ik hoor het graag.

Re: m30b35 uit een e30

Posted: Mon Jan 06, 2014 6:26 pm
by Jeroen
Tunen van atmosferische blokken is best prijzig als je kijkt naar de vermogenswinst die je kunt behalen. De oorspronkelijke motor sneller maken of een 2.7 liter ombouw doen met behoud van K-Jet zodat alles er origineel uit blijft zien kost dus best geld. Als originaliteit minder belangrijk is en je wilt de kosten wat meer binnen de perken houden kun je beter een 2.5 liter M20 uit een E30 325i plaatsen of beter nog een 2.5 of 2.8 M50 uit een E36, compleet met injectie etc.

Dat kun je combineren met je eigen versnellingsbak zodat je de bestaande E21 M20 versnellingsbak kunt gebruiken en de telleraandrijving behoudt. Dat zijn heel betaalbare operaties waarmee je een vermogen van 170-200 pk behaalt met een kant en klaar standaard blok, voor een schappelijke prijs. Daar kun je niet tegenop tunen, daarom doen onze Engelse leden dat ook veelvuldig en zie je 't ook in NL steeds meer.

Re: m30b35 uit een e30

Posted: Mon Jan 06, 2014 7:26 pm
by barry2830
Jeroen wrote:Tunen van atmosferische blokken is best prijzig als je kijkt naar de vermogenswinst die je kunt behalen. De oorspronkelijke motor sneller maken of een 2.7 liter ombouw doen met behoud van K-Jet zodat alles er origineel uit blijft zien kost dus best geld. Als originaliteit minder belangrijk is en je wilt de kosten wat meer binnen de perken houden kun je beter een 2.5 liter M20 uit een E30 325i plaatsen of beter nog een 2.5 of 2.8 M50 uit een E36, compleet met injectie etc.

Dat kun je combineren met je eigen versnellingsbak zodat je de bestaande E21 M20 versnellingsbak kunt gebruiken en de telleraandrijving behoudt. Dat zijn heel betaalbare operaties waarmee je een vermogen van 170-200 pk behaalt met een kant en klaar standaard blok, voor een schappelijke prijs. Daar kun je niet tegenop tunen, daarom doen onze Engelse leden dat ook veelvuldig en zie je 't ook in NL steeds meer.
Oke dus een m50 zou de beste opzie zijn.
Origineel maakt mijn niet zoveel uit, ik vind het juist leuk als het anders is als anderen.
Maar kom ik dan niet in de knoei met bedraaden daar ben ik echt geen held in.

Re: m30b35 uit een e30

Posted: Mon Jan 06, 2014 11:47 pm
by Peter V.
Uiteraard moet je de bedrading aanpassen naar de draadboom van de E21.

Als je dit zelf niet kunt of aandurft moet je er niet aan beginnen want dan vinden we later een project op marktplaats terug.
Bedenk wel dat de meesten hier op het forum ook geen automonteurs zijn en dingen zelf hebben moeten uitvinden, dat maakt onze hobby zo leuk. Soms gaat het mis en vaak gaat het goed. Als je de zoekfunctie gebruikt op het forum dan kun je zelf bedradingschema's terugvinden van verschillende ombouwwerken.

De keuze is aan jou!

Re: m30b35 uit een e30

Posted: Tue Jan 07, 2014 11:23 am
by barry2830
Peter V. wrote:Uiteraard moet je de bedrading aanpassen naar de draadboom van de E21.

Als je dit zelf niet kunt of aandurft moet je er niet aan beginnen want dan vinden we later een project op marktplaats terug.
Bedenk wel dat de meesten hier op het forum ook geen automonteurs zijn en dingen zelf hebben moeten uitvinden, dat maakt onze hobby zo leuk. Soms gaat het mis en vaak gaat het goed. Als je de zoekfunctie gebruikt op het forum dan kun je zelf bedradingschema's terugvinden van verschillende ombouwwerken.

De keuze is aan jou!
het is niet dat ik het niet durf, ik weet zeker dat hier genoeg mensen zijn die mijn daar mee kunnen helpen.
Ik weet dat er veel info op het Engelse gedeelte tevinden is, maar ik ben heel slecht in Engels en Duits.
En goolgel vertaler kom ik wel een heel eind verder mee, maar ik weet niet of ik vergenoeg mee kom.

Re: m30b35 uit een e30

Posted: Tue Jan 07, 2014 1:07 pm
by uwbuurman
tuurlijk wel. En anders, foto maken en probleem voorleggen in een draadje. Niet bang zijn en gewoon beginnen. Maar wel nadenken over wat Peter zegt, als je het niet aandurft, dan niet beginnen, als je ook maar een beetje technische kwaliteiten hebt, dan kom je er zeker uit met hulp.