Even voorstellen - Pim, 315 -> 320/4

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Even voorstellen - Pim, 315 -> 320/4

Post by uwbuurman »

Ik ben het wel met Ite eens en de dealer kan je snel helpen denk ik


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29201
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Even voorstellen - Pim, 315 -> 320/4

Post by Jeroen »

In elk geval zijn de lagers van WN waardeloos maar als alternatief kun je eens bij een automaterialenzaak als Brezan vragen...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
pimmert
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Tue Feb 04, 2014 4:15 pm
My E21(s): 325i (315) '83

Re: Even voorstellen - Pim, 315 -> 320/4

Post by pimmert »

Snelle reply;

Heb inmiddels de motor uit mijn auto en de koppeling is haast hagelnieuw! Nauwelijks krassen of andere slijtage op de koppeling of 't vliegwiel, dus een blijvertje. Ben het wel eens dat het natuurlijk wel handiger is, dan weet je zeker dat er de komende jaren geen onderhoud aan hoeft te gebeuren, maar met de koppeling in deze staat durf ik het aan! :)

Wat plaatjes:
Motor los:
Image

Image

Lege motorruimte:
Image


Morgen hopelijk de motorruimte schoonmaken, en daarna alles weer in elkaar sleutelen.

Zag dat het uitlaatspruitstuk van een 1600 (in ieder geval mijn 1600) anders is als die op de 2liters. De 1600 loopt recht naar beneden en dan naar achteren. Het 2 liter spruitstuk loopt schuin naar onder (langs de bak) af. Moet hier nog iets voor gaan verzinnen, waarschijnlijk een extra stukje buis..

Daarnaast vroeg ik me nog af waar het "veer systeem" naast de linker draagarm voor is. De 2 liter heeft dit niet, maar ik kan het wel overschroeven.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Even voorstellen - Pim, 315 -> 320/4

Post by 323baur »

Gelijk een 5 bakje erin? Of had je die al?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
pimmert
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Tue Feb 04, 2014 4:15 pm
My E21(s): 325i (315) '83

Re: Even voorstellen - Pim, 315 -> 320/4

Post by pimmert »

Nee heb ik op korte termijn niet kunnen vinden, maar zal vast wel toekomst muziek zijn inderdaad.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Even voorstellen - Pim, 315 -> 320/4

Post by uwbuurman »

Kan je niet de spruitstukken omzetten? Dan past je uitlaat namelijk wel.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
pimmert
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Tue Feb 04, 2014 4:15 pm
My E21(s): 325i (315) '83

Re: Even voorstellen - Pim, 315 -> 320/4

Post by pimmert »

Kan. Heb alleen het spruitstuk al (zonder na te gaan of t zou passen) opnieuw gemonteerd met nieuwe pakkingen op de nieuwe motor. Weet niet of t verstandig is om die pakkingen dan weer voor een anders spruitstuk te gaan gebruiken?
Weet ook niet of het 1600 spruitstuk bijvoorbeeld een kleinere diameter heeft (ivm druk etc)? Of kan ik zonder consequenties het 1600 spruitstuk op een 2 liter gebruiken?
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Even voorstellen - Pim, 315 -> 320/4

Post by uwbuurman »

ehm: meten is weten! In principe is de flow naar de uitlaat wel anders, immers het spruitstuk heeft al een andere vorm. Maar de diameter kun je zo opmeten. Ik zou het denk ik gewoon doen, mits de diameter niet te veel afwijkt.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29201
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Even voorstellen - Pim, 315 -> 320/4

Post by Jeroen »

Eens, ff opmeten en vergelijken, en die pakkingen kun je hergebruiken, die hebben nog niks te lijden gehad.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
pimmert
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Tue Feb 04, 2014 4:15 pm
My E21(s): 325i (315) '83

Re: Even voorstellen - Pim, 315 -> 320/4

Post by pimmert »

Bedankt voor de input jongens. Ik ga eens kijken hoe ik het op ga lossen.
De motorruimte is inmiddels netjes ontvet en ziet er weer mooi uit (foto's blijf ik schuldig). Ben inmiddels toch erg benieuwd naar het eind resultaat. Heb immers de motor nog nooit horen lopen, laat staan ermee gereden!
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Even voorstellen - Pim, 315 -> 320/4

Post by 323baur »

Ik heb je nog een beetje gestuurd!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Even voorstellen - Pim, 315 -> 320/4

Post by loentje »

Leuk project, twee liter m10 blijven fijne blokjes.

Zie ik nu op de achtergrond ook een 02 en een race e21?


groeten loentje
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11987
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Even voorstellen - Pim, 315 -> 320/4

Post by Peter V. »

loentje wrote:Leuk project, twee liter m10 blijven fijne blokjes.

Zie ik nu op de achtergrond ook een 02 en een race e21?


groeten loentje
02 touring en een E30 denk ik.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
pimmert
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Tue Feb 04, 2014 4:15 pm
My E21(s): 325i (315) '83

Re: Even voorstellen - Pim, 315 -> 320/4

Post by pimmert »

Peter V. wrote:
loentje wrote:Leuk project, twee liter m10 blijven fijne blokjes.

Zie ik nu op de achtergrond ook een 02 en een race e21?


groeten loentje
02 touring en een E30 denk ik.
Ik heb het geluk dat ik bij mijn schoonfamilie mag klussen. Mijn schoonvader heeft een 2002 touring en een e9, mijn zwagers driften beide, een met een e36 compact 325i (krijgt ombouw naar lexus V8) en een met een e30 325i turbo coupe. De witte 02 is een nieuw driftproject. Verder zijn de dagelijkse auto's een e46 touring en f30 sedan. Gek he, dat ik aangestoken ben met het BMW virus :p
User avatar
pimmert
Upcoming E21 fanatic
Posts: 87
Joined: Tue Feb 04, 2014 4:15 pm
My E21(s): 325i (315) '83

Re: Even voorstellen - Pim, 315 -> 320/4

Post by pimmert »

Afgelopen dagen hard bezig geweest met het schoonmaken van mijn motor-compartiment. Hieronder wat fotootjes van het beginpunt en het eindresultaat:

Voor:
Image

Image

Image


En na:
Image

Image

Image

Wat een beetje ontvetter, wasbenzine en een hoop moeite wel niet kunnen doen!
Post Reply