Page 1 of 1

320/4 Air valve

Posted: Wed May 07, 2014 8:15 am
by pimmert
Beste,

Bij het inbouwen van mijn 320/4 heb ik helaas een ilde air valve gesloopt. Het gaat om dit schakelaartje:

http://www.wallothnesch.com/thermoluftv ... 11-20.html

Zijn er mensen die dit ding nog thuis hebben liggen, en deze aan kunnen bieden voor minder als de nieuwprijs?
En is het een idee als ik, voor de time being ofcourse, de twee vacuümslangen doorverbind zonder schakelaar er tussen? Heb helaas geen foto's voor handen, mochten deze nodig zijn dan roept u maar :)

Re: 320/4 Air valve

Posted: Wed May 07, 2014 8:38 am
by bmw e12 e21
Zit dat beest ook op andere modellen?

Re: 320/4 Air valve

Posted: Wed May 07, 2014 9:16 am
by Jeroen
Oeps! Als ik me niet vergis zit deze op:

E21 316 1.6 ; 318 1.8 ; 320/4 allen M10 en geproduceerd tot Aug 78
E12 518 520/4 M10

Re: 320/4 Air valve

Posted: Wed May 07, 2014 9:54 am
by pimmert
Exact.

Hebben een hoop m10 motoren rondzwerven, enkel zijn dit allen -02 motoren, welke deze sensor dus niet hebben. Ik hoop dat iemand een motor heeft rondzwerven welke niet meer gebruikt (gaat) word(en) en waarvan ik deze sensor zou kunnen overnemen o.i.d. :)

Re: 320/4 Air valve

Posted: Wed May 07, 2014 11:43 am
by bmw e12 e21
Ik zal eens aan een vriend vragen die een kleine oude stock bmw onderdelen heeft.
En ik zal eens bij Garage Brouwers langsgaan of die een sloop e21 m10 motor hebben liggen.
Weet wel niet of ik daar vandaag geraak.

Re: 320/4 Air valve

Posted: Wed May 07, 2014 12:46 pm
by Peter V.
Je zal inderdaad de oudere m10 motoren moeten hebben uit de E21/E12 omdat dit de ontstekingsverlating regelt tijdens opwarmen van de motor.

Re: 320/4 Air valve

Posted: Thu May 08, 2014 8:23 am
by pimmert
Heel graag, ben erg benieuwd. Kan ik in de tussentijd de twee vacuumslangen aan elkaar verbinden (helaas nog geen foto's, ben gisteren een e46 weeste bezichtigen).

Re: 320/4 Air valve

Posted: Fri May 09, 2014 11:30 pm
by BertjeConti
Als het goed is zit dat ding tussen de carburateur en de verdeler geplaatst.
Het zorgt ervoor dat als de motor warm is er meer verlating in je ontsteking optreed bij stationair draaien.

Niet echt belangrijk dus. Je kunt deslangetjes afsluiten met bijvoorbeeld fietskogeltjes.

Het gevolg is alleen een hoger stationair toerental en dus ook iets meer emissie bij stationair.

Re: 320/4 Air valve

Posted: Fri May 09, 2014 11:45 pm
by BertjeConti
105 euro voor zo'n simpel ding is helemaal beklopt e_surprised :screwy

Re: 320/4 Air valve

Posted: Mon May 12, 2014 10:36 pm
by pimmert
Remy, toevallig nog wat gehoord/gezien? :)

Re: 320/4 Air valve

Posted: Thu May 22, 2014 11:01 am
by loentje
heb nog een 315 en 316 blok staan, kunnen ze daar op zitten, want dan kijk ik wel even voor je.

groeten loentje

Re: 320/4 Air valve

Posted: Thu May 22, 2014 11:08 am
by Peter V.
Het enige waar ze op kunnen zitten is een hele vroege 316/318 dan. de uitvoering met de 32/32 didta carb.

Re: 320/4 Air valve

Posted: Thu May 22, 2014 11:08 am
by Jeroen
Zie hierboven Leon :roll: kan op de vroege zitten

Re: 320/4 Air valve

Posted: Thu May 22, 2014 6:34 pm
by Wondermike
Klopt, op een vroege 316 zit er inderdaad 1 zag ik net.

Re: 320/4 Air valve

Posted: Thu May 22, 2014 8:27 pm
by pimmert
Heeft 1 van jullie deze sensor ' over ' ? Voor een normaal bedrag wil ik deze wel overnemen. Laat het me even weten, misschien kunnen we op de sn-meeting dealen :boogie