Page 1 of 1

Koelvloeistof lek onder WUR achter stroomverdeler

Posted: Mon May 19, 2014 10:19 pm
by bmw e12 e21
Vanavond was ik laat thuis maar dacht nog ''even'' koelvloeistof op het systeem te zetten.
Nu heb ik een koelvloeistof lek ergens achter de WUR. :(
De darmpjes waren goed vastgedraaid, raar.
Nu zit onder de WUR een voetje waar koelwater door gaat met 2 aansluitingen.
Zie foto2.
NR 4 op volgende link:
http://bmwfans.info/parts-catalog/E21/E ... regulator/
Waar dient deze voor? Er komt koelwater binnen en van de andere kant uit.
Of zou het lek nog ergens in de buurt uit kunnen komen?

Ook zag ik dat de aansluit buisjes aangetast waren door koelvloeistef van vroeger, ik heb het ''poeder'' aluminium afgeschraapt met mesje. Zou dit de oorzaak geweest zijn?
Image
Image

Lek zit ergens tussen blok en WUR. Hier eeen overzichtsfoto bij demontage van de wagen enkele jaren geleden.
Image

Re: Koelvloeistof lek onder WUR achter stroomverdeler

Posted: Mon May 19, 2014 11:38 pm
by Jeroen
Die corrosie inderdaad wellicht, en je moet daar nog een rubber o-ring hebben meen ik? Kan het niet vanaf het thermostaathuis komen, dat die lekt op het deksel of via de ontluchtingsschroef?

Re: Koelvloeistof lek onder WUR achter stroomverdeler

Posted: Tue May 20, 2014 6:04 am
by bmw e12 e21
De thermostaat ontluchtingsschroef was dicht. Een rubberen O-ring? waarvoor dient die dan en waar zit die?
Weet je niet het nut van dat blokje? Er gaar gewoon koelwater in en uit.

Alvast bedankt.

Re: Koelvloeistof lek onder WUR achter stroomverdeler

Posted: Tue May 20, 2014 8:25 am
by Jeroen
Okee, wat uitgebreider dan...

- kan het koelvloeistof zijn geweest van een eerdere ontluchtingspoging?
- het komt weinig voor, maar het thermostaathuis kan soms door scheve montage, corrosie of een slechte o-ring op de thermostaat gaan lekken
- de o-ring in de ronde groef van het koelvloeistofhuis op je foto, staat ook in ETK

Globaal heb je twee systemen waarmee de koudverrijking wordt geregeld, in jouw geval is dat de versie die op mechanische wijze wordt geregeld door de temperatuur van de koelvloeistof. Dan zit er een koelvloeistof omloop in zowel de warmdraairegelaar als de extra luchtschuif, zodat het systeem daaraan kan detecteren wat de temperatuur is en hoeveel verrijkt moet worden.

De andere versie is elektrisch, maar door BMW in sept '81 juist vervangen door de mechanische versie omdat deze betrouwbaarder zou zijn. Evengoed kwam een vergelijkbare elektrische regeling twee jaar later weer terug op de E30's met L-Jet.

Re: Koelvloeistof lek onder WUR achter stroomverdeler

Posted: Tue May 20, 2014 5:56 pm
by bmw e12 e21
Bedankt jeroen,

Had het nog niet gemeld, maar ik had enkel de 5l koelvloeistof in vulreservoir gegoten zonder te starten.
Er is +/- 0.3l ontsnapt ergens bij de wur.

Dient dat koelvloeistof huis dan enkel om de koelvloeistof temperatuur door te geven aan de WUR? Als ik blaas aan 1 nippel, komt de lucht in de andere gewoon eruit.

Die O-ring zorgt er volgens mij voor dat geen olie van het motorblok tussen koelvloeistofhuis en blok wegdruppelt.
Die ring is ook NLA, maar deze past er perfect in:
11151714390
http://bmwfans.info/parts-catalog/E21/E ... ck/#pos_12
Alleen is deze O-ring veeel zachter, maar kan ook zijn omdat de andere verduurt is.

Ik heb idd de mechanische versie.

Ik ga vanavond nog eens kijken, er is daar vrij weinig ruimte hé.

Re: Koelvloeistof lek onder WUR achter stroomverdeler

Posted: Tue May 20, 2014 8:01 pm
by Jeroen
Klopt, volgens mij is het enige doel het oppikken van warme koelvloeistof om te weten hoe warm de motor is. Je moet 't ergens vandaan halen...

Re: Koelvloeistof lek onder WUR achter stroomverdeler

Posted: Tue May 20, 2014 8:11 pm
by bmw e12 e21
Het eerste wat in net heb gedaan is aan 1 nippe van koelvloeistofhuis een benzine leiding aangesloten en deze op druk gezet met kleine compressor. De andere nippel met vinger dichtgehouden.
Image
Toen kwamen er luchtbubbels met beetje vocht uit waar de 2 delen aan elkaar geemaakt zijn. Dus zal met de tijd de dichting wel stuk zijn.
Dichting is NLA, dus moet ik heel blokje kopen.
Dichting nr 5 dus:
http://bmwfans.info/parts-catalog/E21/E ... regulator/
Had gisteren avond al prijs gevraagd en kost iets minder als 18euro.
Deze zal ik dan maar bestellen en dan verder kijken.

Re: Koelvloeistof lek onder WUR achter stroomverdeler

Posted: Tue May 20, 2014 9:37 pm
by Jeroen
Klinkt als een goede kanshebber en de kosten vallen mee. Duimen dan maar...

Re: Koelvloeistof lek onder WUR achter stroomverdeler

Posted: Tue May 20, 2014 10:01 pm
by bmw e12 e21
Ik ben blij dat ik bovenstaande gevonden heb, maar ik vond het achteraf toch onwaarschijnlijk omdat er nog geen druk op het koelsysteem zat daar ik het koelwater gewoon erin had gegoten.
Bovenstaande zou wel kunnen lekken onder druk.
Maar ik HET gevonden.
De onderste nippel(6mm dik) word via een koelslang doorverbonden 'naar de 'Additional air slide valve'' (10mm dik).
De koelslang die dit moet overbruggen is NLA. :(
NR 13 op onderstaande link.
http://bmwfans.info/parts-catalog/E21/E ... or/#pos_13
Onder zie je het verschil in diktes van de nippels. (6mm nippel gesimuleerd met bout 6mm)
Image
Hieronder zie je waar het fout ging, de leiding was te dik en kon niet goed dicht genkepen worden.
Image
Het probleem is een dunne leiding op de dikke nippel te krijgen. De toegang met motor in auto is vrij beperkt.
Dus heb ik al een koelleiding in koknd water gezet en snel over een 10mm bout gezet met de hoop dat die wat lengt tegen morgen.