Page 1 of 2
De solex 4A1......Wat moet ik ermee?
Posted: Wed May 28, 2014 12:37 pm
by Peter V.
Hoi Allen,
Omdat ik ook niet alles weet over carburateurs en vast zit met beredeneren even een vraagje.
Ik heb onlangs mijn weber eraf gehaald omdat ik terug naar origineel wilde. Dit betekent dat de solex 4A1 weer compleet gereviseerd terug zit.
Toch doet ze niet precies wat ik wil, sterker eigenlijk is er nog steeds hetzelfde probleem als eerder.
Het belangrijkste is dat ze warm heel goed draait en zoals een 320/6 moet. Dus dat is geen probleem. Het is tijdens opwarmen.
* Motor slaat goed aan en loopt dan ongeveer 1100 rpm.
* Voorzichtig gaan de chokekleppen openen en dan begint het.
* De motor dreigt uit te vallen waardoor het vacuüm wegvalt wat resulteert dat de vacuümdoos die de gasklep opent bij laag vacuüm dit opvangt en de gasklep opent. Resultaat is een motor die loopt te jojoën.
* Duw je de chokekleppen dicht dan is het goed en loopt de motor vlak (dus verrijk je het mengsel dan is het goed).
* Zodra de temperatuur op het eerste streepje na het blauwe vlak komt is dit voorbij en draait ze mooi vlak.
Wat is gecontroleerd:
* CO basis = goed (1,7 vol%).
* Chokeklep-opening eerste en tweede (met thermoklep). alles werkt en staat afgesteld zoals het hoort.
* Thermoswitch in inlaatspruitstuk is goed en stuurt de bimetaal aan om de kleppen te openen.
* Extra mengsel verrijking (TN starter) koelvloeistof gestuurd staat goed en sluit en opent goed.
* Geen vacuümlekkages (alle slangen nieuw).
* Vacuümvervroeging/verlating ontsteking werkt goed.
Ik zit vast in mijn denkwijze dus nieuwe gedachtes zijn van harte welkom.
Re: De solex 4A1......Wat moet ik ermee?
Posted: Wed May 28, 2014 1:15 pm
by Jeroen
Dus eigenlijk openen de chokekleppen teveel? Kun je daar niks aan stellen? Ik ben absoluut geen expert op het gebied van carbs maar thermoklep, bimetaal of TN starter, zijn die 100% te vertrouwen? Ik heb in het verleden vergelijkbaar gedonder gehad met het bimetaal dat de chokeklep stuurt van een 2B4 (als ik het nu goed verwoord) en die heb ik vanaf de fabrieksinstelling versteld. Daarna nooit meer problemen gehad.
Ik neem aan dat je de hele afstelprocedure van stap tot stap gevolgd hebt, wat je wel zou kunnen proberen is kijken wat het gedrag wordt als je het CO aanzienlijk wijzigt. Probeer bijv eens 0.8 of 2,5%.
Re: De solex 4A1......Wat moet ik ermee?
Posted: Wed May 28, 2014 2:07 pm
by Peter V.
Het bimetaal heb ik al aangepast zodat ze langer dicht blijven. Dat helpt niet echt. Het aparte is dat ze ongeveer 20 seconden op 1100 rpm blijft en zodra de kleppen richting de 2mm opening gaan gaat het toerental alle kanten op. Druk ik de kleppen dan weer dicht blijft ze goed lopen.
Het wordt pas een beetje beter als ik warm de CO richting de 5 % breng. Ik heb eigenlijk nog niet de CO waarde bekeken tijdens de opwarmfase. Dat zullen we eens gaan bekijken.
Wat natuurlijk kan, hopelijk niet maar..... Dat mijn CO meter een aanzienlijke afwijking heeft en dat ze eigenlijk wel heel arm staat. Zou wel snel zijn bij een relatief nieuwe meter.
Ik weet dat ze bij de APK ongeveer 0,3 % armer stond dan dat ik gecontroleerd had (was weliswaar met de weber maar OK.) Een afwijking van 0,5% zou acceptabel zijn bij dit apparaat wordt gezegd.
Thermoklep, bimetaal en TN starter zijn wel duizend keer gecontroleerd en absoluut betrouwbaar en goed werkend.
Re: De solex 4A1......Wat moet ik ermee?
Posted: Wed May 28, 2014 3:45 pm
by 323baur
Ik breed dat ik jou niet kan helpen..of het moet al zijn dat je mijn co meter leent.
ben 4 dagen thuis straks.
Re: De solex 4A1......Wat moet ik ermee?
Posted: Wed May 28, 2014 4:45 pm
by Peter V.
323baur wrote:Ik breed dat ik jou niet kan helpen..of het moet al zijn dat je mijn co meter leent.
ben 4 dagen thuis straks.
Ik heb dezelfde CO meter dus dat zal niet zo'n verschil uitmaken. Ik kan me ook niet voorstellen dat het verschil tussen stabiel blijven draaien en het op en neer gaan van het toerental op 0,5% CO aankomt.
Het typische is dat het net zo snel weer weg is als dat het begint. Het moet dus een temperatuur gestuurd iets zijn en net die delen zijn mijn inziens in orde. De uitlaatgassen tijdens dit stinken enorm zodanig dat het prikt in de ogen. Deze stank is weg zodra ze stabiel draait en op temperatuur is.
Re: De solex 4A1......Wat moet ik ermee?
Posted: Wed May 28, 2014 6:57 pm
by 323baur
Ik heb natuurlijk de Nils mobiel staan. JE mag best eens komen puzzelen en vergelijken hoor.
Deze loopt nadat ze zaterdag eens goed is gebruikt nu echt heel fraai.
Re: De solex 4A1......Wat moet ik ermee?
Posted: Wed May 28, 2014 7:09 pm
by Peter V.
323baur wrote:Ik heb natuurlijk de Nils mobiel staan. JE mag best eens komen puzzelen en vergelijken hoor.
Deze loopt nadat ze zaterdag eens goed is gebruikt nu echt heel fraai.
Ik had dus afgelopen keer verwacht dat ik hier iets uit zou kunnen halen maar helaas.
Het enige wat mij opviel was dat bij Nils zijn auto het heel lang duurde voordat de chokekleppen helemaal open waren en ook de motor op temperatuur was.
Dat is ook niet zoals het hoort maar is niet storend.
Een 320/6 hoort bij koude start naar 1900 rpm te gaan en dan langzaam af te zakken naar 850. Nu hoeft dat voor mij ook niet maar gewoon netjes blijven draaien zoals die van Nils is al goed.
Ik ga vanavond eerst eens de opwarmtijd bekijken met de CO meter erbij. Wellicht dat ik voor de gein eens een reservecarb erop zet om te proberen.
Re: De solex 4A1......Wat moet ik ermee?
Posted: Wed May 28, 2014 8:37 pm
by Guido
'Vroegguh' meetten we per kant.
Dus via het boutje in de uitlaatspruitstukken CO meten.
Zo kan je de carb per kant synchrrom afstellen.
Ik heb twee BMW werkplaatshandboeken liggen van de 4A1 (wel even zoeken).
1 gaat over werking. 1 legt alle afstellingen uit, welke gedaan kunnen worden.
En dat zijn er nogal wat.
Ik kan het inscannen en mailen?
Re: De solex 4A1......Wat moet ik ermee?
Posted: Wed May 28, 2014 10:05 pm
by Peter V.
Ik heb natuurlijk graag die ingescande delen.
Het originele blauwe BMW boek heb ik en de beschrijvingen van solex pierburg heb ik ook (inclusief diegene met opengewerkte tekeningen).
Apart per spruitstuk weet ik maar die boutjes krijg je er natuurlijk nooit meer heel uit dus dat is geen optie helaas.
Vanavond het opwarmen met de CO meter erbij gedaan:
Ik had de basisinstelling afgelopen dagen met warme motor al opgehaald naar 2,5%.
* Eerst het aanslaan wat een CO geeft van 3,5%. De kleppen liggen helemaal dicht (1,2mm) zodat ook de extra nozzles bovenin brandstof geven. Motor loopt strak.
* Zodra de kleppen gaan openen zakt de CO waarde naar 1,7%.
* Tijdens het jojoën blijft de CO rond de 1,8 - 1,9%.
* Zodra ze strak gaat draaien stijgt de CO naar 3,4%.
* Naarmate de motor op temperatuur komt daalt het weer naar 2,5%.
Het is dus duidelijk dat ze brandstofverrijking mist tijdens de opwarmfase. Op de kleppen na welke een rijker mengsel geven vanwege een diep vacuüm (aanzuigen via extra nozzle en hoofdsproeier) is er dan alleen nog maar de TN starter die een extra mengsel geeft. De opening hiervan en het sluiten werkt goed en staan goed afgesteld.
Nu weet ik dat er in de carburateurdeksel een schroef verborgen zit die de hoeveelheid brandstof hiervan regelt. Deze is vanaf fabriek ingesteld en is afgedopt met een metalen cap.
Een andere oorzaak kan ik niet indenken of de nieuwe tussen pakkingen missen een gaatje welke een bepaald kanaal afschermen.
Re: De solex 4A1......Wat moet ik ermee?
Posted: Wed May 28, 2014 10:31 pm
by bmw e12 e21
Hhmmm, ik kan je helaas niet veel van carbs.
Ik hoop dat je snel een oplossing vind.
Re: De solex 4A1......Wat moet ik ermee?
Posted: Thu May 29, 2014 10:19 pm
by Peter V.
Het probleem is waarschijnlijk opgelost.
Het was de opwarmtijd en het deel dat de CO daalde naar 1,7% wat mij toch extra duidelijk maakte dat de TN starter niets deed.
Nu kan de schuif wel goed werken maar de constructie hoe de brandstof aanzuigt is vragen om problemen.
De brandstof komt vanaf 1,5 mm van de bodem van de vlotterbak. Hier zit een gaatje wat naar een naast gelegen kanaal gaat. Tussen de aanzuigpijp en het gat zit een vernauwing( messing). De constructie is zodanig dat het zand uit Italie daar parten heeft gespeeld. Dus de deksel eraf en met een naald gaan prikken en schrapen. Hierna voorzichtig wat lucht er door en toen kwamen de stukjes vervuiling los.
Hierna een proefstart gedaan en het lijkt er al meer op. Dus dit eigenlijk gemist tijdens de controle van alle kanalen na het ultrasoonbad.

Re: De solex 4A1......Wat moet ik ermee?
Posted: Thu May 29, 2014 10:52 pm
by bmw e12 e21
Mooi dat je dat wweer opgelost hebt.

Re: De solex 4A1......Wat moet ik ermee?
Posted: Thu May 29, 2014 10:58 pm
by uwbuurman
Hopelijk is het dat, Peter!
Re: De solex 4A1......Wat moet ik ermee?
Posted: Thu May 29, 2014 11:43 pm
by geerling
Ik heb alle vertrouwen in jou kunsten, Peter!!

Re: De solex 4A1......Wat moet ik ermee?
Posted: Fri May 30, 2014 8:23 am
by Jeroen
Dat zou toch mooi zijn. Met alles kennis en recente werkzaamheden eraan moet het ook wel zoiets zijn!