Probleempje 330i cardanas

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Probleempje 330i cardanas

Post by loentje »

Heren,

omdat er hier ook een paar e46 330i rijders zijn, ik heb een probleem met mijn cardan as.

Vorige week begon de auto gruwelijk te bonken, diagnose was snel gesteld. Kapot hanglager. Deze wilde ik dus vervangen.

Op zich kon ik overal goed bij, echt nu is het achterste gedeelte van de as in het diff blijven zitten :hammer

de homokineet is dus open komen te liggen. Heb al in het nl, engels en duits gegoogled maar volgens mij heeft nog niemand dit probleem gehad.

Vragen die ik nu dus heb:
- hoe zit het afdekkapje (achterkant cardanas) normaal vast, zit dit gelijmt? Aangezien dit nu nog in het diff zit.
- is de homokineet nieuw te bestellen of makkelijk weer in elkaar te zetten (het lijkt niet zo moeilijk, ballagers, maar is het zo eenvoudig)

Zie link naar het plaatje wat ik heb gevonden (330i as is blijkbaar enige met homokineet), achterste kapje zit dus in mijn diff vast.
Image

Soms zit het mee, vaak zit het tegen :bag

Groeten loentje


User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11768
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Probleempje 330i cardanas

Post by 323baur »

Oei, das echt naar. diff eraf en dan met een trekker gaan pielen??
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Probleempje 330i cardanas

Post by Jeroen »

Denk dat het kapje gewoon geklemd zit dus dat je die er ook wel weer uit moet kunnen wippen en aan de kant van de tussenas weer op moet kunnen drukken. Maar als het alleen dat dekseltje is en de boel is niet beschadigd, dan kun je toch gewoon de cardanas er weer tegenaan drukken, of niet? Dacht even dat de borgveer van de homokoneet los was gekomen waardoor de flens van de homokineet nog aan het diff hing maar dat valt dus mee.
Regards/groeten, Jeroen
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Probleempje 330i cardanas

Post by loentje »

ik ga het dit weekend eens even proberen. Hij zal er inderdaad uit moeten komen. Ergste geval een andere aandrijfas scoren.

Hou jullie op de hoogte


groeten loentje
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29267
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Probleempje 330i cardanas

Post by Jeroen »

Wat hangt er nou nog aan je diff dan, je hebt het over het achterste kapje, of bedoel je die flens? Als dat het geval is, dan moet die er idd zeker uit, dat moet geen probleem zijn met de bouten eruit. Dan met een nieuwe klemring terugplaatsen, als je die nu bestelt is 'ie morgen ws al wel binnen.
Regards/groeten, Jeroen
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Probleempje 330i cardanas

Post by loentje »

zie de view van realoem

Image

van nr 14 is de helft in het diff blijven hangen, andere helft aan de as.

zie ook eerder plaatje van de 330i as hierboven. Het homokineet gedeelte zie je een pakking halverwege zitten, achterste helft hangt dus nog aan het diff.


groeten loentje
Post Reply