Verschillen in E21 voorpoten

Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Verschillen in E21 voorpoten

Post by Jeroen »

In de meest recente versies van ETK tracht BMW zoveel mogelijk naar eenheidsworst te gaan, ofwel men heeft tegenwoordig nog maar 1 type veerpoot in de aanbieding en wekt daarmee de indruk dat het altijd zo was. Nee dus! Oorspronkelijk was het als volgt:

- viercylinder veerpoten: kleinere lagers op een dunnere as (29x50.29x14.22 & 17x39.87x13.84), andere wielnaaf, 45mm schokdemper
- 320/6 heeft de dunne poot (45mm, zelfde dikte als viercylinders) maar met grotere lagers op dikkere as (31.7x59.1x15.8 & 19x45.23x15.49), lagers en naaf identiek aan 323i
- 323i (alle) en 320/6 in tropen uitvoering hebben ook de grotere lagers en zescylinder naaf, maar bovendien een grotere diameter veerpoot (48mm ipv 45mm) en gebruiken normaliter dus ook een dikkere schokdemper.

Het lijkt erop dat alle modellen in tropen-uitvoering vanaf productie 9/81 de dikkere 323i voorpoot hebben, maar dat weet ik niet 100% zeker. BMW veegt tegenwoordig zoveel mogelijk op een hoop en dan is ineens alles uitwisselbaar. We weten inmiddels wel beter :roll:


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Verschillen in E21 voorpoten

Post by Peter V. »

Mijn 320/6 is dus van na 9/81 en heeft als tropenuitvoering de dikke 323i voorpoten inderdaad.

Mijn lagers waren de volgende:

31 21 1 107 456. €72.64 per kant ex BTW. Deze zijn trouwens dezelfde als de standaard 320/6 en 323i lagers
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Verschillen in E21 voorpoten

Post by Jeroen »

Klopt, de lagers zijn voor de zespitters allemaal gelijk, het ond nr dat jij opgeeft is een reparatieset van binnenste en buitenste (grote) lagers (1 set per kant benodigd idd).
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Re: Verschillen in E21 voorpoten

Post by e-einundzwanzig »

Kwam er net achter op bmwfans.info dat er voor de 320 alleen nog maar motorsport voorveren leverbaar zijn, klik je deze vervolgens aan, krijg je een lijstje te zien dat deze toepasbaar zijn op alle modellen...
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Verschillen in E21 voorpoten

Post by Jeroen »

BMW veegt tegenwoordig alles zoveel mogelijk op één hoop, zie ook de eerste post. Ook bij andere modellen. Niet te vertrouwen dus, want verschillen waren er echt wel. Als je een nieuwe voorveer bestelt voor een E30 M3 krijg je de veer van een E30 316. Ach, zowat hetzelfde... maar houd er dus rekening mee dat de uitwisselbaarheid met bestaande delen soms nul kan zijn, of tot verschillen kan leiden. Ik vind het een kwalijke zaak om dat niet duidelijk aan te geven in de recente versies van ETK.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply