Page 1 of 1
32/32 solex didta grondinstellingen
Posted: Mon Sep 15, 2014 10:21 pm
by pimmert
Hallo allemaal,
Omdat de persoon welke mijn e21 APK heeft gekeurd de co schroef heeft dicht gedraaid zonder dit weer ongedaan te maken, zit ik nu met een auto die niet rijdbaar is. Als klap op de vuurpijl heb ik mijn e46 naar de specialist kunnen brengen met kapotte vanos sturing. Heb momenteel dus geen vervoer, heel vervelend met 2 beamers!
Vandaar dat ik druk op zoek ben naar een oplossing voor mijn vermoedelijke afstellingsproblemen. Is er iemand die mij kan helpen aan basis instellingen voor de genoemde carburateur? Heb de vraagbaak al doorgespit en ook op het net wordt ik niet veel wijzer. Als er iemand is die serieus verstand van deze carbs heeft en eventueel een avond niks te doen heeft, dan zou dat ook enorm gewaardeerd worden. Verwacht wel dat we dan nog steeds wat basis instellingen nodig hebben, want mijn originele instellingen zijn in ieder geval goed verpest op het moment.
Alvast bedankt voor alle mogelijke info!
Re: 32/32 solex didta grondinstellingen
Posted: Mon Sep 15, 2014 10:38 pm
by Peter V.
Wat betreft de basisafstellingen van de 32/32 didta kun je twee versies hebben.
* Stel jij het stationair toerental af met een grote schroef in de carburateur of met de aanslagschroef bij de gasklep?
* Je CO schroef (de kleine onderin het gasklepdeel) kun je gewoon twee slagen uit draaien. Dan zal ze al wel blijven lopen. Uitdraaien verrijkt de CO en indraaien maakt armer.
1e generatie:
2de generatie.
Een beetje basis is als volgt (als je geen CO meter heb). Je draait de CO schroef 2 slagen uit en regelt met de stationair op ongeveer 900 RPM. Hierna zoek je met kleine aanpassingen via de CO schroef het hoogste toerental op wat je kan vinden (kan heel erg marginaal zijn). Dan met de stationair weer naar 900 RPM totdat je niet meer verder met de CO schroef kan om een hoger toerental te vinden. Op dat moment draai je de CO schroef maximaal 1/3 verder uit. Normaal zal je dan rond de CO 2% staan. Dit natuurlijk als alles van de motor en carburateur in orde is.
Re: 32/32 solex didta grondinstellingen
Posted: Mon Sep 15, 2014 10:43 pm
by BertjeConti
Ja leuk die apk keurmeesters. Ze weten geen van allen dat onze oudjes een CO mogen hebben van 4,5%. En stellen je CO af op 0,5% wat voor veel latere auto's de norm is. GGRRR.
Hebben ze mij ook een paar keer geflikt.
Ik zou de CO schroef zover uitdraaien tot hij fatsoenlijk loopt. Beter een beetje te rijk dan te arm.
Heb je de instelling naar wens. Dan de schroef helemaal indraaien en het aantal slagen tellen, noteren en weer terug zetten. Zo weet je voor de volgende keer je instelling snel weer terug te zetten.
Succes.
Re: 32/32 solex didta grondinstellingen
Posted: Tue Sep 16, 2014 7:06 am
by pimmert
Heren,
Hartstikke bedankt. Hier kan ik vanavond mee aan de slag!
Voor de goede orde, het is het eerste type carb met de grote luchtschroef op de carburateur. Co scheen wel heel hoog te zijn (>6), maarja je zou op z'n minst verwachten dat het aantal slagen onthouden wordt en dat deze na de APK weer terug gezet wordt, met mogelijk de mededeling dat deze een keer fatsoenlijk afgesteld behoord te worden.
Re: 32/32 solex didta grondinstellingen
Posted: Tue Sep 16, 2014 8:14 am
by BertjeConti
Uit de APK regelgeving:
Artikel 41 Koolmonoxide gehalte bij stationair toerental
De uitlaatgassen van personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor, niet meer koolmonoxide bevatten dan:
a. 4.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973, maar voor 1 oktober 1986;
b. 3.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar voor 1 juli 2002;
c. 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 maar voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde;
d. 0.3 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002;
e. 1.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 maar voor 1 juli 2002 en het voertuig volgens een aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig, wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas;
f. 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002 en blijkens een aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig, wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas.
Bij het vaststellen van het koolmonoxidegehalte mag het tweede cijfer achter de komma buiten beschouwing worden gelaten.
Confronteer daar je keurmeester maar mee !
meer info op:
http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/ ... fault.aspx
Re: 32/32 solex didta grondinstellingen
Posted: Tue Sep 16, 2014 8:44 am
by Jeroen
Altijd gezeuk met de doorsnee keurmeester, vandaar dat we in de Eifel ook te maken hadden met een aantal auto's met een veel te lage CO. Als je rustig aan toert in plat NL gaat dat nog wel goed, maar heuvels op wordt niks en de kans op een motorschade is ook vele malen groter. Vandaar dat je ook voor simpele zaken als een APK beter bij een gerenommeerd adres terecht kunt.
Re: 32/32 solex didta grondinstellingen
Posted: Tue Sep 16, 2014 12:25 pm
by bmw e12 e21
Gisteren ook de Ontsteking en CO van de 323i af laten stellen bij Autobedrijf Brouwers hier in de buurt. De Co stond op 0.7%, die op 2.0% gezet en hij draaide stationair nog duidelijk mooier.
Die keurmeesters zijn in NL blijkbaar nog erger dan in Belgie?

Re: 32/32 solex didta grondinstellingen
Posted: Tue Sep 16, 2014 9:51 pm
by BertjeConti
Mij kloten ze gelukkig niet meer. Aan mijn eigenbouw injectie systeem kunnen de keurmeesters niks meer veranderen.
Laatst bij de keuring vonden ze de CO ook te hoog en dat hebben ze opgelost door een flesje "brandstof verbeteraar" in de tank te mikken. Dat schijnt hetzelfde spul te zijn als wat in de extra dure benzine zit.
Re: 32/32 solex didta grondinstellingen
Posted: Sun Sep 21, 2014 8:40 pm
by pimmert
Nogmaals bedankt voor de info mannen.
Ben er helaas nog steeds niet uit gekomen. Motor draait stationair al een stuk beter, alleen tijdens het rijden/optrekken schokt de motor nog enorm. Wat is een 'normale' afstelling van de luchtschroef? Heb gemerkt dat stationair de motor lekkerder lijkt te draaien met de schroef bijna geheel dicht, maar het lijkt me dat dit niet de bedoeling is...
Re: 32/32 solex didta grondinstellingen
Posted: Mon Sep 22, 2014 3:51 am
by Peter V.
De "luchtschroef" is natuurlijk afhankelijk van o.a. de stand van de CO schroef. Mocht je er helemaal niet uitkomen om hiermee een basisafstelling te krijgen dan kan het zijn dat de gasklep niet goed staat afgesteld. Als deze bijvoorbeeld te ver open staat dan kan het zo zijn dat de stationairschroef helemaal dicht staat en dat ze nog te hoog in toeren blijft.
Je kan natuurlijk kiezen om er een soort type 2 carburateur van te maken en deze schroef helemaal in te draaien. Het stationair toerental kun je dan afstellen met de aanslagschroef van de gasklep (zoals een type 2 DIDTA carb).
Re: 32/32 solex didta grondinstellingen
Posted: Mon Sep 22, 2014 7:34 am
by BertjeConti
Als de motor schokt onder het rijden, dan krijgt hij op dat moment een te arm mengsel. Dat krijg je met de luchtschuif en co schroef niet opgelost.
Wellicht is het vlotterniveau te laag.
Pakt de motor wel goed op als je gas bij geeft ? Op het moment van gas bijgeven wordt het mengsel namelijk tijdelijk verrijkt door de acceleratie pomp/sproeier.
Re: 32/32 solex didta grondinstellingen
Posted: Tue Sep 23, 2014 8:34 pm
by pimmert
Heb een afspraak gemaakt met de plaatselijke specialist. Ben er zelf helaas niet uitgekomen, maar ben wel blij met het vooruitzicht op nog minstens een maandje lekker rijden voordat 'ie de winterstalling in moet. Bedankt heren.
Re: 32/32 solex didta grondinstellingen
Posted: Sun Nov 02, 2014 10:37 pm
by pimmert
Zo. Na een hoop gedoe de auto weer aan t rijden.
Na best wel wat afstelwerk zijn we er achter gekomen dat de luchtschroef geen reactie meer geeft. Draaien naar welke zijde dan ook veranderd niks in het toerental. De motor nu afgesteld op een co van 6.5. Dat is de enige waarde waarin ie lekker rijd. Daarnaast viel t me op dat ie naast t inspuiten uit de sproeier ook "lekt" tijdens t lopen (en ook wanneer d'r motor niet loopt). Er vallen dan druppels uit een buisje wat je van bovenaf via de luchtopening kunt zien in de carb. Ik denk dat de carburateur een revisie nodig heeft (net als de kop; speling op de tuimelaaras en gare klepseals).
Nu heb ik ook wel eens wat gezien van dubbele carburateurs, Webers etc. Kan iemand mij misschien hier wat wijzer in maken? Ik kijk sowieso tegen een revisie van m'n carb op, zou t wijsheid zijn om in plaats daarvan te investeren in dubbele carburateurs? Wat zijn voor en nadelen, en waar moet ik rekening mee houden bij een conversie? En als laatst, zijn er mensen hier die ervaring hebben met de aanschaf en t opbouwen en afstellen van een dergelijke setup?
Alvast bedankt!