Page 1 of 1

Benzine optimaliseren (en gas eruit?)

Posted: Wed Oct 22, 2014 7:59 pm
by Wilmo
Hallo mensen! De tijd is rijp. De BMW is nu helemaal Zweeds, heeft een motorwarmer gekregen, een liter extra pure glycol erin, spikebanden zijn besteld en dus begin in voorbereid te zijn voor een echte winter. Ik verwacht wel -20 en dan zullen we eens zien hoe goed alles start.

Voorlopig ziet het er niet lekker uit. Ik heb natuurlijk een tijd op gas gereden en misschien de benzine iets teveel verwaarloosd. Maar toch in de zomer redelijk wat kilometers op benzine gemaakt en dat ging allemaal prima. Toen ik naar Zweden toereed heb ik voor boot gespeeld bij Malmö, inclusief boeggolf. Dat was dom, maar zulk slecht weer had ik nog nooit meegemaakt. Alles was grijs, ook de 30cm water onder een viaduct. Dus toen ik daarin knalde met 60 was er nog maar 1 weg en dat was rechtdoor. Het water stond in de auto, via de afwateringsgaten, maar de motor deed het nog. Tot een 400km later. Verdelerkap helemaal weggeërodeerd, rotor hetzelfde, contactpuntjes gaar, condensator einde. Dus de verdachte was al het water.

Maar. Eigenlijk vanaf Denemarken reed hij niet lekker meer op benzine. Wat schokkend, inhoudend. Niet lekker accelereren. Ik reed ook op benzine toen hij er helemaal mee ophield. Vanaf september kon eigenlijk telkens wel op gas rijden, ik kon telkens wel ergens tanken. Maar vandaag een heel stuk op benzine gereden en dat ging slechter en slechter. Dus van de weg af, verdelerkap los en weer alles zwart en geërodeerd. Schoongemaakt en het ging wel iets beter, maar niet veel. Dus overgeschakeld op het laatste beetje gas en op naar een pomp. Geen probleem, motor loopt als een zonnetje.

Een paar weken geleden in dit kader gewisseld naar Bosch bougies die 30.000km hebben gedaan. Dat ging niet goed op benzine. Het leek op 3 of minder cilinders die vuurden. Toen niet verder gezocht en mijn gasbougies weer teruggezet.

Ik weet dat mijn CO niet 100% staat, maar kan het zijn dat een slechte ontsteking terugslaat op de verdelerkap en dergelijke? Er lijkt geen verschil te zijn tussen Euro 95, 98 en mengels met of zonder ethanol.


Volgende hoofdstuk wordt trouwens het in topstaat brengen van de rest van de carburateur. Maar ik moet eerst dit euvel eruit hebben. Willen jullie mij helpen?

Re: Benzine optimaliseren (en gas eruit?)

Posted: Thu Oct 23, 2014 12:05 am
by Peter V.
Voor zover ik weet is er maar een verschil met de bougies omtrent LPG en benzine en dat is de warmtegraad. Het eroderen van de verdeelkap maakt niet dat de motor op benzine slecht draait en op LPG ineens goed.

Je CO afstelling zal wel wat verschil maken omdat de CO afstelling van de carburateur en die van je gasverdamper uiteraard los van elkaar afgeregeld staan. Wellicht is het zo dat je best wel wat rottigheid vanuit je tank naar de carburateur brengt. Heb je er een benzinefilter tussen zitten?

Re: Benzine optimaliseren (en gas eruit?)

Posted: Thu Oct 23, 2014 2:11 pm
by Wilmo
Jep, ik heb twee inline filters, een bij de tank en een voor de pomp.

Zit er in de carb ook niet een filtertje? Ik heb een Duits dokument teruggevonden om de carb eens open te maken en alle delen te controleren. Misschien dat dat me verder brengt. Dat dokument heeft wat meer info dan de vraagbaak en Haynes.

Re: Benzine optimaliseren (en gas eruit?)

Posted: Thu Oct 23, 2014 2:51 pm
by Peter V.
Als ik me niet vergis zit er bij de brandstofinlaat ook een filter inderdaad. Heb jij de 2B4 carburateur of nog een 32/32 DIDTA?

Re: Benzine optimaliseren (en gas eruit?)

Posted: Thu Oct 23, 2014 3:55 pm
by Jeroen
Het slechte lopen op benzine zou je idd in de carburateur moeten zoeken, voor de rest is alles hetzelfde, of je er nu gas of benzine in nevelt. Enige wat kan meespelen is als men de onstekingstiming licht heeft aangepast voor het rijden op gas, maar geen idee of dat noodzakelijk is hoor.

Wat er gebeurt in je verdelerkap kan in mijn ogen niks te maken hebben met welke brandstof je gebruikt, ik kan me niet voorstellen dat een andere warmtegraad dat veroorzaakt en verder is ook niets anders.

Re: Benzine optimaliseren (en gas eruit?)

Posted: Thu Oct 23, 2014 9:01 pm
by Wilmo
Ik vind die verdelerkap ook maf hoor, ik probeer alleen mijn waarnemingen aan elkaar te knopen.

In elk geval, van het weekend trek ik de carburateur wel open en zien we wel weer.


Ik heb de 1B2, maar sinds ik nu een freesbank tot mijn beschikking heb, ben ik stiekum wat aan het nadenken over van die volventurimotorfietscarbs, vooral nu gas geen zin meer heeft. Of M42.

Re: Benzine optimaliseren (en gas eruit?)

Posted: Sat Nov 01, 2014 3:20 pm
by Wilmo
Probleem is nu beheerst in elk geval. Misschien moet ik eens beginnen op te houden met moeilijk denken. Vacuümlek doordat het membraan van het chokehuis (9 op de afbeelding) kaputski is. Nu hoop ik dat die van mijn oude carburateur nog goed is. Nu in elk geval het vacuüm direct doorverbonden met de vacuümbox zodat ik in elk geval kan rijden (op benzine).

Image

Peter (of anderen ;)): De markeringen op het huis van het bimetaal voor de choke, dat was een beetje verdraaid. Volgens mij hebben wij dat samen gedaan, wat is het effect van dat verdraaien?

Re: Benzine optimaliseren (en gas eruit?)

Posted: Sat Nov 01, 2014 3:41 pm
by Peter V.
De markeringen op het bimetaal huis kun je het tempo van het openen van de chokeklep enigszins mee beïnvloeden. Eigenlijk rek je de veerspanning van het bimetaal op of ontspant deze. Normaal staat deze gewoon in het midden.

Re: Benzine optimaliseren (en gas eruit?)

Posted: Sat Nov 01, 2014 7:29 pm
by Wilmo
Nu loopt ze wel wat moeilijk als ze koud is. Maar dat is ook wel te verwachten als een deel van de choke mist. Ik hoop dat ik thuis het onderdeeltje heb liggen!