Benzine optimaliseren (en gas eruit?)
Posted: Wed Oct 22, 2014 7:59 pm
Hallo mensen! De tijd is rijp. De BMW is nu helemaal Zweeds, heeft een motorwarmer gekregen, een liter extra pure glycol erin, spikebanden zijn besteld en dus begin in voorbereid te zijn voor een echte winter. Ik verwacht wel -20 en dan zullen we eens zien hoe goed alles start.
Voorlopig ziet het er niet lekker uit. Ik heb natuurlijk een tijd op gas gereden en misschien de benzine iets teveel verwaarloosd. Maar toch in de zomer redelijk wat kilometers op benzine gemaakt en dat ging allemaal prima. Toen ik naar Zweden toereed heb ik voor boot gespeeld bij Malmö, inclusief boeggolf. Dat was dom, maar zulk slecht weer had ik nog nooit meegemaakt. Alles was grijs, ook de 30cm water onder een viaduct. Dus toen ik daarin knalde met 60 was er nog maar 1 weg en dat was rechtdoor. Het water stond in de auto, via de afwateringsgaten, maar de motor deed het nog. Tot een 400km later. Verdelerkap helemaal weggeërodeerd, rotor hetzelfde, contactpuntjes gaar, condensator einde. Dus de verdachte was al het water.
Maar. Eigenlijk vanaf Denemarken reed hij niet lekker meer op benzine. Wat schokkend, inhoudend. Niet lekker accelereren. Ik reed ook op benzine toen hij er helemaal mee ophield. Vanaf september kon eigenlijk telkens wel op gas rijden, ik kon telkens wel ergens tanken. Maar vandaag een heel stuk op benzine gereden en dat ging slechter en slechter. Dus van de weg af, verdelerkap los en weer alles zwart en geërodeerd. Schoongemaakt en het ging wel iets beter, maar niet veel. Dus overgeschakeld op het laatste beetje gas en op naar een pomp. Geen probleem, motor loopt als een zonnetje.
Een paar weken geleden in dit kader gewisseld naar Bosch bougies die 30.000km hebben gedaan. Dat ging niet goed op benzine. Het leek op 3 of minder cilinders die vuurden. Toen niet verder gezocht en mijn gasbougies weer teruggezet.
Ik weet dat mijn CO niet 100% staat, maar kan het zijn dat een slechte ontsteking terugslaat op de verdelerkap en dergelijke? Er lijkt geen verschil te zijn tussen Euro 95, 98 en mengels met of zonder ethanol.
Volgende hoofdstuk wordt trouwens het in topstaat brengen van de rest van de carburateur. Maar ik moet eerst dit euvel eruit hebben. Willen jullie mij helpen?
Voorlopig ziet het er niet lekker uit. Ik heb natuurlijk een tijd op gas gereden en misschien de benzine iets teveel verwaarloosd. Maar toch in de zomer redelijk wat kilometers op benzine gemaakt en dat ging allemaal prima. Toen ik naar Zweden toereed heb ik voor boot gespeeld bij Malmö, inclusief boeggolf. Dat was dom, maar zulk slecht weer had ik nog nooit meegemaakt. Alles was grijs, ook de 30cm water onder een viaduct. Dus toen ik daarin knalde met 60 was er nog maar 1 weg en dat was rechtdoor. Het water stond in de auto, via de afwateringsgaten, maar de motor deed het nog. Tot een 400km later. Verdelerkap helemaal weggeërodeerd, rotor hetzelfde, contactpuntjes gaar, condensator einde. Dus de verdachte was al het water.
Maar. Eigenlijk vanaf Denemarken reed hij niet lekker meer op benzine. Wat schokkend, inhoudend. Niet lekker accelereren. Ik reed ook op benzine toen hij er helemaal mee ophield. Vanaf september kon eigenlijk telkens wel op gas rijden, ik kon telkens wel ergens tanken. Maar vandaag een heel stuk op benzine gereden en dat ging slechter en slechter. Dus van de weg af, verdelerkap los en weer alles zwart en geërodeerd. Schoongemaakt en het ging wel iets beter, maar niet veel. Dus overgeschakeld op het laatste beetje gas en op naar een pomp. Geen probleem, motor loopt als een zonnetje.
Een paar weken geleden in dit kader gewisseld naar Bosch bougies die 30.000km hebben gedaan. Dat ging niet goed op benzine. Het leek op 3 of minder cilinders die vuurden. Toen niet verder gezocht en mijn gasbougies weer teruggezet.
Ik weet dat mijn CO niet 100% staat, maar kan het zijn dat een slechte ontsteking terugslaat op de verdelerkap en dergelijke? Er lijkt geen verschil te zijn tussen Euro 95, 98 en mengels met of zonder ethanol.
Volgende hoofdstuk wordt trouwens het in topstaat brengen van de rest van de carburateur. Maar ik moet eerst dit euvel eruit hebben. Willen jullie mij helpen?
