Page 1 of 1

2 vragen

Posted: Sat Nov 01, 2014 8:40 pm
by Daniel
Ik wilde vandaag mijn stuurkolom "even" demonteren....
Daarvoor heb ik een haakse slijper moeten gebruiken omdat deze met breekbouten zat gemonteerd!
Dus is mijn (1e) vraag hebben alle E21 modellen dit??

Met de E24 E28 E23 ben ik namelijk anders gewend!
Image
Image


Ik heb geen stroomschema van mijn E21 315. Ik kwam nog een kabelboomje tegen van de automaatschakelaar en één draad kwam bij dit verdeelblok uit.
Image

Wat de aansluiting voor mijn automaat-kabelboompje doet kan ik mij wel voorstellen( redelijk gelijk voor de E12 E24 E28).
Alleen ben ik benieuwd wat er eventueel op de andere aansluitingen kan komen (vraag 2)

thanx!

Re: 2 vragen

Posted: Sat Nov 01, 2014 10:59 pm
by 323baur
Breek bouten zijn idd standaard.

Re: 2 vragen

Posted: Mon Nov 03, 2014 7:58 pm
by marcel krol
Hoi,

Niet met de flex!! Scherpe beitel pakken en een paar tikken op de zijkant geven. Tot dusver altijd gelukt.

Re: 2 vragen

Posted: Mon Nov 03, 2014 8:47 pm
by baur21
Ik haal de bovenste schroeven nooit los, De stuurkolom los koppelen van het stuurhuis en de onderste klem los en dan de stuurkolom naar beneden schuiven en dan naar boven uitnemen.
Gr Jan.

Re: 2 vragen

Posted: Tue Nov 04, 2014 7:43 pm
by Daniel
Thanx,

Ik had de bouten aan de zijkanten al netjes afgeslepen :sealed


Anyway heeft iemand dan nog stroomschema??

Re: 2 vragen

Posted: Tue Nov 04, 2014 8:10 pm
by marcel krol
Ben al aan het zoeken geweest maar kan zo niks vinden.

Re: 2 vragen

Posted: Tue Nov 04, 2014 8:44 pm
by Thegs
Volgens mijn vraagbaak moeten groen/wit en blauw/wit aan elkaar en schakelen deze de achteruitrijlichten, andere draden is niets van vermeld. Kan me in een E21 ook geen andere functies indenken die je met de keuzehendel zou moeten bedienen?

Re: 2 vragen

Posted: Tue Nov 04, 2014 9:04 pm
by marcel krol
blauw wit is dacht ik verlichting, de andere draad zou dan voor het start relais zijn???

Re: 2 vragen

Posted: Tue Nov 04, 2014 9:52 pm
by Daniel
Misschien is mijn vraag niet helemaal duidelijk. (Bedradingautomaat geloof ik wel, die is al pleitte :mrgreen: )
De stekkers op de foto zitten in/aan de auto en ik denk in elke type2 E21

Groen wit en paars wit worden nu ook nog steeds gebruikt in de E46 en is (denk ik) een geschakelde plus via de zekering kast.

Voor welke accessoires worden ze gebruikt??



Grijs rood is verlicht meende ik mij te herinneren E23 E28.

Re: 2 vragen

Posted: Tue Nov 04, 2014 10:00 pm
by Daniel
dit is misschien wel handig

http://www.jtresto.com/e21info.htm

Re: 2 vragen

Posted: Wed Nov 05, 2014 9:12 pm
by marcel krol
Groen-wit = voeding vanaf zekering 14 voor achteruitrijlampen
blauw-wit = achteruitrij lichten
grijs-blauw = verlichting bedieningspanelen
violet-wit= voeding radio en remlicht schakelaar vanaf zekering 12

Hopelijk kun je hier wat mee

Re: 2 vragen

Posted: Thu Nov 06, 2014 6:31 pm
by Daniel
Thanx

Daar kan ik wat mee.

:thumbsup

Re: 2 vragen

Posted: Fri Nov 07, 2014 10:54 am
by RJ
Daniel wrote:Ik heb geen stroomschema van mijn E21 315. Ik kwam nog een kabelboomje tegen van de automaatschakelaar en één draad kwam bij dit verdeelblok uit.
Image

Deze connector ben ik ook al eens tegengekomen (zit achter de ruitenwisserinterval-blokje) maar ik weet ook niet wat je erop kunt aansluiten.
Ik heb nog ergens een papiertje liggen van wanneer waar stroom op komt (bijv. continue, bij contact etc.)
Ik heb er nu een gebruikt (ik dacht ook de blauwe) om de toerenteller van stroom te voorzien. Deze had ik eerst op de 12v + van de klok aangesloten, maar dan slurpt die je accu leeg... :bag

gr. Roel

PS
In de Haynes manual staat een stroomschema, misschien ook wel een handig boekje voor verder sleutelwerk :wink:

Image

Re: 2 vragen

Posted: Sun Nov 09, 2014 9:22 pm
by Daniel
:thumbsup