Page 1 of 1
2 vragen
Posted: Sat Nov 01, 2014 8:40 pm
by Daniel
Ik wilde vandaag mijn stuurkolom "even" demonteren....
Daarvoor heb ik een haakse slijper moeten gebruiken omdat deze met breekbouten zat gemonteerd!
Dus is mijn (1e) vraag hebben alle E21 modellen dit??
Met de E24 E28 E23 ben ik namelijk anders gewend!
Ik heb geen stroomschema van mijn E21 315. Ik kwam nog een kabelboomje tegen van de automaatschakelaar en één draad kwam bij dit verdeelblok uit.
Wat de aansluiting voor mijn automaat-kabelboompje doet kan ik mij wel voorstellen( redelijk gelijk voor de E12 E24 E28).
Alleen ben ik benieuwd wat er eventueel op de andere aansluitingen kan komen (vraag 2)
thanx!
Re: 2 vragen
Posted: Sat Nov 01, 2014 10:59 pm
by 323baur
Breek bouten zijn idd standaard.
Re: 2 vragen
Posted: Mon Nov 03, 2014 7:58 pm
by marcel krol
Hoi,
Niet met de flex!! Scherpe beitel pakken en een paar tikken op de zijkant geven. Tot dusver altijd gelukt.
Re: 2 vragen
Posted: Mon Nov 03, 2014 8:47 pm
by baur21
Ik haal de bovenste schroeven nooit los, De stuurkolom los koppelen van het stuurhuis en de onderste klem los en dan de stuurkolom naar beneden schuiven en dan naar boven uitnemen.
Gr Jan.
Re: 2 vragen
Posted: Tue Nov 04, 2014 7:43 pm
by Daniel
Thanx,
Ik had de bouten aan de zijkanten al netjes afgeslepen
Anyway heeft iemand dan nog stroomschema??
Re: 2 vragen
Posted: Tue Nov 04, 2014 8:10 pm
by marcel krol
Ben al aan het zoeken geweest maar kan zo niks vinden.
Re: 2 vragen
Posted: Tue Nov 04, 2014 8:44 pm
by Thegs
Volgens mijn vraagbaak moeten groen/wit en blauw/wit aan elkaar en schakelen deze de achteruitrijlichten, andere draden is niets van vermeld. Kan me in een E21 ook geen andere functies indenken die je met de keuzehendel zou moeten bedienen?
Re: 2 vragen
Posted: Tue Nov 04, 2014 9:04 pm
by marcel krol
blauw wit is dacht ik verlichting, de andere draad zou dan voor het start relais zijn???
Re: 2 vragen
Posted: Tue Nov 04, 2014 9:52 pm
by Daniel
Misschien is mijn vraag niet helemaal duidelijk. (Bedradingautomaat geloof ik wel, die is al pleitte

)
De stekkers op de foto zitten in/aan de auto en ik denk in elke type2 E21
Groen wit en paars wit worden nu ook nog steeds gebruikt in de E46 en is (denk ik) een geschakelde plus via de zekering kast.
Voor welke accessoires worden ze gebruikt??
Grijs rood is verlicht meende ik mij te herinneren E23 E28.
Re: 2 vragen
Posted: Tue Nov 04, 2014 10:00 pm
by Daniel
Re: 2 vragen
Posted: Wed Nov 05, 2014 9:12 pm
by marcel krol
Groen-wit = voeding vanaf zekering 14 voor achteruitrijlampen
blauw-wit = achteruitrij lichten
grijs-blauw = verlichting bedieningspanelen
violet-wit= voeding radio en remlicht schakelaar vanaf zekering 12
Hopelijk kun je hier wat mee
Re: 2 vragen
Posted: Thu Nov 06, 2014 6:31 pm
by Daniel
Thanx
Daar kan ik wat mee.

Re: 2 vragen
Posted: Fri Nov 07, 2014 10:54 am
by RJ
Daniel wrote:Ik heb geen stroomschema van mijn E21 315. Ik kwam nog een kabelboomje tegen van de automaatschakelaar en één draad kwam bij dit verdeelblok uit.
Deze connector ben ik ook al eens tegengekomen (zit achter de ruitenwisserinterval-blokje) maar ik weet ook niet wat je erop kunt aansluiten.
Ik heb nog ergens een papiertje liggen van wanneer waar stroom op komt (bijv. continue, bij contact etc.)
Ik heb er nu een gebruikt (ik dacht ook de blauwe) om de toerenteller van stroom te voorzien. Deze had ik eerst op de 12v + van de klok aangesloten, maar dan slurpt die je accu leeg...
gr. Roel
PS
In de Haynes manual staat een stroomschema, misschien ook wel een handig boekje voor verder sleutelwerk

Re: 2 vragen
Posted: Sun Nov 09, 2014 9:22 pm
by Daniel