Page 1 of 2
BMW 320/6 e21 dynamo
Posted: Sat Nov 08, 2014 5:41 pm
by Wouter
Hallo,
Ben al een tijdje bezig met een laad probleem van mijn BMW dynamo is goed accu is nieuw. Als ik auto op contact zet brand accu lampje. na dat ik hem start blijft hij branden. Hij geeft gewoon spanning naar D+. Komt geen spanning terug. B+ geeft ook geen laad stroom. Als ik dynamo los van de auto test geeft hij een laad stroom. Deze werkt goed. Mijn vraag is waar kan het probleem liggen. Wat zie ik over het hoofd.
Met vriendelijke groet,
Wouter Feenstra
Re: BMW 320/6 e21 dynamo
Posted: Tue Nov 11, 2014 3:54 pm
by Nick1984
Goede massaverbinding van de alternator?
Re: BMW 320/6 e21 dynamo
Posted: Sun Dec 14, 2014 11:55 am
by Wouter
Probleem opgelost. Alles werkt weer naar behoren. Heb nog wel een vraag is hier op het forum ook iemand die goed verstand heeft van de solex 4a1 carburateur
mvg,
Wouter Feenstra
Re: BMW 320/6 e21 dynamo
Posted: Sun Dec 14, 2014 12:59 pm
by Peter V.
Wat wil je weten over de 4A1?
Re: BMW 320/6 e21 dynamo
Posted: Sun Dec 14, 2014 1:20 pm
by uwbuurman
Pas op hoor, zelf zegt hij van wel, maar van die carburateurs, daar weet Peter niet heel veel van...
Hij weet er belachelijk veel van

Re: BMW 320/6 e21 dynamo
Posted: Sun Dec 14, 2014 2:03 pm
by BertjeConti
Wat was nou de oplossing met je dynamo ?
Ben ik blij dat ik van die solex 4a1 af ben

Re: BMW 320/6 e21 dynamo
Posted: Sun Dec 14, 2014 2:19 pm
by Jeroen
We willen graag weten wat er met die dynamo was. Een forum is er tenslotte niet alleen om info te halen maar vooral ook om ervaringen te delen. En het kan helpen om het betreffende onderdeel in
FAQ zo volledig mogelijk te maken.
Re: BMW 320/6 e21 dynamo
Posted: Thu Dec 18, 2014 7:15 pm
by Wouter
Hallo,
Eerst nog even terug komen op de dynamo. Beetje dom voorgeval. Ik was ook met de startmotor bezig geweest. Bij het aansluiten van de startmotor de kabels niet goed gedaan. Dit was het probleem. Maar door de bezigheid met de dynamo nooit meer aan de startmotor gedacht. Tot op het laatst.
De Solex 4a1.
Stationair kan ik hem niet bij de 900 toeren krijgen. Als ik hem start is het goed draai ie rond de 900 toeren. Langzamer hand loopt ie op tot ongeveer 1600 toeren. Stationair schroef zit op het laagste punt. Waar moet ik ga zoeken (voor het mooie met de CO meting moet ie stationair op ongeveer 2000 toeren).
mvg,
Wouter Feenstra
Re: BMW 320/6 e21 dynamo
Posted: Fri Dec 19, 2014 1:23 pm
by Peter V.
Werkt je gehele automatische choke wel goed?
*Gaat de chokeklep helemaal open?
*Afstelling gaskleppen/luchtklep tweede trap goed?
*Geen vacuumlekkages?
*CO goed afgesteld. Jij geeft aan bij 2000 rpm een goede CO te hebben? Wat is de CO dan bij die 900 RPM?
Meerdere zaken kunnen het probleem geven.
Waar zit jij ergens in Nederland?
Re: BMW 320/6 e21 dynamo
Posted: Fri Dec 19, 2014 2:26 pm
by Wouter
Hallo,
Kan geen lekkage vinden. co bij rond de 900 toeren was rond de 0,12
zit in Friesland (Nijemirdum)
Re: BMW 320/6 e21 dynamo
Posted: Fri Dec 19, 2014 3:49 pm
by Peter V.
Wouter wrote:Hallo,
Kan geen lekkage vinden. co bij rond de 900 toeren was rond de 0,12
zit in Friesland (Nijemirdum)
Dat is wel een heel erg arm mengsel bij 900 RPM. Als je beiden CO schroeven eens wat uitdraait zodat je rond de 2% uitkomt stationair dan heb je al een heel andere reactie bij je carburateur/motor.
Friesland is wel wat ver voor mij om even langs te komen zodat we samen kunnen kijken.
Re: BMW 320/6 e21 dynamo
Posted: Fri Dec 19, 2014 8:32 pm
by uwbuurman
Hoe zo, Peter, de koffie staat klaar!
Re: BMW 320/6 e21 dynamo
Posted: Fri Dec 19, 2014 8:37 pm
by Wouter
als ik hem bij 2 wil hebben dan staat hij stationair rond de 2200 en stationair schroef staat dan al op zijn laagste punt.
Re: BMW 320/6 e21 dynamo
Posted: Sat Dec 20, 2014 4:35 am
by Peter V.
De stationairschroef is uiteraard de aanslag van de gasklep.
Ligt de gasklep dan ook tegen deze aanslag aan of is ze dan overgenomen door die vacuumgestuurde demper?
Andere zaken zijn bijvoorbeeld verrijkingsventiel die niet goed werkt.
Wat vaak gebeurt is dat de grote luchtkleppen (tweede trap) niet geheel sluiten of dat zelfs de gaskleppen tweede trap iets open blijven.
Dit kan weleens gebeuren vanwege verkeerde montage chokehuis op de carburateur( meeneemhendel verkeerd).
Re: BMW 320/6 e21 dynamo
Posted: Sat Jan 24, 2015 3:37 pm
by Wouter
Hallo,
Heb er weer even tijd voor gehad om met de BMW bezig te zijn. Alles nagegaan wat dingen bij gesteld zoals in het boek beschreven stond hier door is hij wel wat in toeren gezakt. Maar zegt iemand van jullie het ook wat dat hij bij het starten wel mooi stationair goed draait en bij koude motor ook en langzaam in toeren klimt.