Page 1 of 1

Koelvloeistof en lichtmetaal.

Posted: Wed Jan 07, 2015 9:11 pm
by Peter V.
Hoi Allen.

Voor de tweede jaar achter elkaar heb ik weer iets typisch.
Zoals de meeste weten was mijn thermostaathuis bij aanschaf van de E21 totaal weggevreten door oxidatie.

Dus alles vernieuwd. Slangen, huis en deksel van de thermostaat, thermostaat zelf, waterpomp, radiateur en uiteraard de koelvloeistof.

Vorige winter tijdens de lange stilstand had ik het fenomeen dat bij een enkele slang aansluiting op het thermostaat huis weer van die aluminiumoxidatie ontstond en zelfs gewoon koelvloeistof naar buiten kwam.
Dit had ik schoongemaakt (geen slang losgehaald). Het complete seizoen lekker gereden zonder lekkages. Nu vandaag wilde ik wat zaken bekijken en was het wederom aan het oxideren. De motor staat stil sinds 1 december.

Image

Wat kan het zijn dat dit zodanig oxideert dat er gewoon koelvloeistof doorheen sijpelt?

Re: Koelvloeistof en lichtmetaal.

Posted: Wed Jan 07, 2015 9:20 pm
by uwbuurman
Ik heb exact hetzelfde gehad met de 325i cabrio, Peter. Tweede keer heb ik de boel gewoon kaalgeschuurd en de slang schoongemaakt. Daarna niet weer gehad. Kan het zijn dat de buitenste, bewerkte laag van het huis dit effect kan geven? En zodra die laag weg is, dat het dan beter is?

Re: Koelvloeistof en lichtmetaal.

Posted: Wed Jan 07, 2015 9:30 pm
by Peter V.
Wellicht dat dit werkt. Ik ga het in ieder geval proberen.
Thanks.

Re: Koelvloeistof en lichtmetaal.

Posted: Wed Jan 07, 2015 9:33 pm
by Jeroen
Is idd iets wat je wel vaker ziet na lange stilstand, wellicht ook geholpen door een wat hogere luchtvochtigheid en een wat lagere temperatuur? Ik deed ongeveer hetzelfde als Koos: loshalen, schoonmaken, heel lichtjes insmeren met vaseline en terugplaatsen. Daarna was het goed.

Re: Koelvloeistof en lichtmetaal.

Posted: Thu Jan 08, 2015 12:37 pm
by gerrit323
Ik had dit fenomeen vroeger ook .. ik weet niet welje koelvloeistof jij gebruikt maar die kant en klare groene schijnt nogal hard te zijn voor lichtmetalen delen .. op aanraden van de garagist met de rode deels hartge e21 gebruik ik nu blauwe .. merk weet ik niet meer .. deze heeft een andere samenstelling .. op de cabrio en de hartge zit blauwe geen oxidatie meer gehad .. op de 2.7 zit nog groene en daar heb ik er ook nog wat last van .. in april tijdens distri wissel ook blauwe opdoen en dan zou ook daar het probleem moeten wegzijn

Re: Koelvloeistof en lichtmetaal.

Posted: Thu Jan 08, 2015 5:41 pm
by Peter V.
Ik heb er blauwe inzitten. Maar ik ga eerst eens e.e.a. schuren en reinigen. Hopelijk is dan het euvel verholpen.