Page 1 of 1

carterpan pakking vervangen

Posted: Sun Jan 25, 2015 12:18 pm
by krijnriemersma
mijn carterpanpakking ( 6 cil. ) lekt en nou wil ik deze vervangen.

in de vraagbaak ( p.h. olving ) staat " het verwijderen van de oliepan zal niet veel problemen opleveren"

-plaats de wagen op een brug en tap de olie af.
-verwijder de bevestigingsboutjes en kantel de oliepan.
-verwijder de overdrukklep en de oliepomp.
-maak de pasvlakken schoon en breng de oliepan weer aan. gebruik een nieuwe pakking en smeer Atmosit of Curil K2 op de overgang van cilinderblok met keerringhouders.
- zet de carterboutjes vast met 9-11 NM.

nou las ik in een eerder topic over het lichten van de motor / subframe / stuurinrichting .

Wat is nu de beste manier ????

ervaringsdeskundigen ?

Re: carterpan pakking vervangen

Posted: Sun Jan 25, 2015 1:36 pm
by Jeroen
De oliepomp zit in de weg waardoor je de pan niet weg krijgt, en je wilt de boel echt wel even verwijderen voor een fatsoenlijke schoonmaak. Zo uit m'n hoofd is de snelste manier de motor even ophangen met een motordrager en dan het subframe verwijderen. Brug is een vereiste en je bent even een paar uurtjes zoet, maar dan zit je niet aan te klooien en loop je niet het risico dat je je oliepomp beschadigt.

Image

http://link.marktplaats.nl/m511756339

Re: carterpan pakking vervangen

Posted: Sun Jan 25, 2015 1:46 pm
by Wondermike
Zo'n ding heb ik ook, erg handig!
Het is mogelijk door de motorsteunen los te draaien en alleen de motor op te tillen maar dan komen er allemaal spullen onder druk te staan.
Jeroen zijn optie is de beste.

Re: carterpan pakking vervangen

Posted: Sun Jan 25, 2015 8:21 pm
by krijnriemersma
ok , bedankt voor de reacties.

aangezien ik toch de distributie ook nog moet doen wordt het misschien makkelijker? om het zonder subframe demontage te doen ? omdat er dan minder zaken onder spanning komen te staan.


nog een vraag over de distributie : ik heb een automaat; als je de radiateur demonteert gaat er dan veel olie verloren uit het koelgedeelte voor de automaat ? of valt dat mee als je de boel direct goed afdicht ?

Re: carterpan pakking vervangen

Posted: Sun Jan 25, 2015 8:29 pm
by Jeroen
Helaas, weinig synergie tussen deze twee operaties, distributie kun je van bovenaf prima doen, sterker nog, onderaf valt er weinig te winnen.

Voor de distributie is het idd vele malen handiger om de radiateur te verwijderen (voor dat en veel meer handige tips hebben we een mooi topic annex instructie trouwens). Als je de aansluitingen van de ATF leidingen even aftaped dan verlies je alleen wat er in de radiateur zit, litertje misschien?

Re: carterpan pakking vervangen

Posted: Mon Jan 26, 2015 12:31 pm
by Duke
Ik heb laatst ook (noodgedwongen) de carterpan vervangen. En de motor of het subframe moeten echt aan de kant, anders past hij er niet tussendoor.
Het is mij gelukt met de auto op as-steunen en een krik onder de motorsteun, alleen de rechter motorsteun hoefde los. De motor kantelt dus iets naar links.
Het is te doen, maar de manier van Jeroen is zeker beter en scheelt een hoop gevloek :wtf
Als je het subframe toch laat zitten is een kniestukje onmisbaar.