mijmeringen over een nieuwe daily......

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by Ruud »

Niets leuker dan bedenken wat je volgende auto gaat worden. Tenminste, dat vind ik. Ter ontspanning kan urenlang het internet afstruinen, excel sheets invullen en dromen van de volgende. In de praktijk rij ik een jaar of twee en dan komt de volgende. De afgelopen jaren waren het stations van Duitse makelij, afwisselend uit Stuttgart en München. Bij voorkeur met 6 cilinders en een handbak. Het rijtje van de afgelopen jaren ziet er als volgt uit: W124 220TE, E46 330d, W124 E280T en de huidige is een E61 530d. En nu gaat de trend breken. Ik weet nog niet precies welke kant op maar een klassieke benz vind ik geen optie meer voor 50.000km per jaar, waarvan het gros zakelijke kilometers zijn. Niet voldoende comfort en niet voldoende sportiviteit, wat dat dan ook in mag houden. Bovendien heb ik de E280T nog bewaard en deze wordt zo nu en dan op de zaak gebruikt en hij is dus ook nog beschikbaar voor het geval ik een W124 enorm zou gaan missen. Ik merk dat ik de 5 eigenlijk te groot vind. Het is echt heel comfortabel en snel maar ondanks de handbak, mis ik de beleving en het rijplezier dat de 330 me wel gaf.

De afgelopen jaren heb ik meermaals overwogen om elektrisch of hybride te gaan rijden. Meestal kleefden er nog nadelen aan die voor mij onoverkomelijk waren. Een paar weken geleden heb ik gereden in een Tesla S en dat was echt een ervaring. Een andere beleving dan sportief en betrokken zoals ik me dat voorstel in de ideale daily maar wel een ervaring. De kosten voor zo'n apparaat zijn echter nog erg hoog, zelfs met alle fiscale grappen, ten opzichte van het rijden van een 10 jaar oude 530D. En toen heb ik eens serieus gekeken naar een i3. Over de esthetiek daarvan mag gediscussieerd worden maar ik vind het wel echt een innovatief ding. Het schijnt ook echt leuk te rijden en de kosten ervan zouden best in de buurt kunnen komen bij die van de 530D of zelfs eronder. Praktisch is er nog echt wel een probleem: de actieradius is dermate klein dat ik EN ontzettend goed moet gaan plannen EN voor een deel afhankelijk wordt van de range extender EN dat ik voor bepaalde ritten zal willen terugvallen op een andere auto. Dat kan natuurlijk dan de Benzz zijn maar een mooie E46 ernaast zou ook niet gek zijn. De M3 staat nog steeds hoog op m'n verlanglijst maar voor de volledige 50.000km zeker geen optie. De combi van een i3 en een E46 M3? Maar dan wordt het park dus weer groter. En dat was al een tijdje niet meer de bedoeling.

Als alternatief zou ik ook kunnen stellen dat de ontwikkeling enorm zal zijn op het gebied van de elektrische auto's en dat het heel waarschijnlijk is dat er over een paar jaar een meer passend alternatief beschikbaar is. Dan nog maar twee jaar doorrijden in de 530? Kan makkelijk. Totdat ik gisteren een E91 335d zag die me aansprak. Net weer een paar jaar nieuwer dan de 530, meer dan een ton minder op de teller en dus over twee jaar ook nog goed te verkopen en de juiste opties. Misschien de laatste ultieme power diesel die ik me van mezelf mag veroorloven?


User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by Manitoba »

"Echte mannen scheren zich niet electrisch, laat staan autorijden..." :wink:

Als die E91-335d een LCI is (en ik er de centen voor had), zou ik het wel weten.

Succes en veel wijsheid met je overwegingen!

Greetz,
Walter.
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by Ruud »

Een LCI is inderdaad echt veel mooier maar valt met acceptabele kilometerstand niet binnen budget nu. Dan moet je 25k uitgeven en dan gaat de afschrijving ook weer stevig meetellen. Deze inspireerde me:
http://www.winkelauto.nl/voorraad-occas ... 987562.php
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by Peter V. »

Absoluut een nette auto.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by uwbuurman »

Tja, Ruud, kosten spelen de grootste rol, bij een daily. Aanschaf, maar vooral running costs bepalen of een auto geschikt is of niet. Daarnaast een stukje wens en emotie, uiteraard.

In jouw geval, een nette auto, type BMW of mercedes, model middenklasse. Niets mis mee. Maar met 50k km per jaar is er maar 1 acceptabele brandstof, dat is diesel. 50k op benzine is niet kostentechnisch verantwoord, LPG is niet voor genoemde merken, met die kms en als je niet te veel gedoe wilt hebben.

Nu heb je een 530d. 2 ton en van 2005 ofzo? Die brengt net zoveel op met 2 ton als met 3 ton. Wel beschouwd zou ik dan ook lekker een ton doorrijden. Als deze auto niet te veel grappen heeft en betrouwbaar is...

Wil je, emotie en alles, toch wat anders, is dan een 335d een goede optie? Persoonlijk denk ik dat ze ten eerste erg stevig geprijsd zijn tov een 330d en ten tweede een stuk onrustiger dopen dan een 330d. Tot slot blijken ze minder betrouwbaar te zijn. Ik zou voor 50 k per jaar een mooie 330d zoeken, bij voorkeur in Duitsland. Snel zat, ik denk dat hij sneller aanvoelt dan de 530d en zeker lichtvoetiger is.

Maar zoals gezegd, mooi doorrijden...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by uwbuurman »

It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by Ruud »

Dat zijn ook mooie alternatieven.....wat is er toch veel moois te koop. Een 330d LCI is zeker ook de moeite waard en doet nauwelijks onder voor de 335d. Of er erg veel verschil zit in betrouwbaarheid, weet ik niet. Ja, een en ander wordt zwaarder belast in de 335d maar dat hangt vooral van de gebruiker af en er zit een extra turbo op. Ik heb weinig gelezen/ gehoord over grote verschillen.

Doorrijden is verreweg de goedkoopste optie. De afschrijving op de 530d, die van 2004 is, zal waarschijnlijk rond de 2.500 per jaar zijn voor de komende twee jaar. Bij aanschaf preventief inlaatspruitstuk vervangen en twee maanden geleden een nieuwe koppeling, vliegwiel en uitlaatspruitstuk. Verder probleemloos dus die rijdt nog wel even door. Mijn inschatting is dat de afschrijving op de 335d die ik gezien heb iets hoger zal zijn maar door de lage km stand nu en de prijs waarvoor ie nu te koop staat, denk ik dat de afschrijving beperkt kan blijven tot 4.000 per jaar. De vraag is natuurlijk of ik dat over heb voor 'iets anders' en wat compacter sturen.

De rustigere loop van een x30d tov van een x35d kan ik niet beamen. Heb er verschillende gereden en gehoord de afgelopen jaren en ze lopen allemaal anders maar ik kan er niet echt een lijn in zien. Gisteren een klein stukje gereden in de 335d uit m'n link en die draaide super zacht en soepel. Het belangrijkste verschil in rijden in de directe vergelijking met de mijne is dat je de drie echt aantrekt. In de 5 ben je de koning van de weg. Het verschil in rust en comfort komt op de tweede plaats, waarbij dat duidelijk in het voordeel van de 530d uitvalt. Dat heeft vooral te maken met de langere wielbasis, het minder harde onderstel en de betere geluidsisolatie van de 5 en niet zozeer met de loop van de motor. Maar daar wil ik dan juist wel weer vanaf als ik daar het directe en lichtvoetige voor terug krijg.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by Jeroen »

Mooie dilemma's en discussie zo! Tsja ik vind een E46 of E91 al niet lichtvoetig dus vandaar dat een recente 5 nooit mijn ding zou zijn, maar aan de andere kant is het wel een heerlijke machine om comfortabel je dagelijkse kilometers mee te maken en met jouw 530d is niks mis, die rijdt prima. Maar ik kan me dus wel voorstellen dat de kriebels voor wat anders en iets lichtvoetigers opspelen. Ik verwacht dat de running costs en afschrijving bij een 335d en zeker als je een hele frisse koopt wel wat hoger zullen zijn. Dan is het een lastige afweging... het hoofd zegt 530d houden, het hart zegt "kom op, tover die grijs op je snuit en trakteer jezelf op een 335d". Als de portemonnee het toelaat zou ik zeker voor de grijns gaan, maar ik zou wel extra kosten incalculeren, ik verwacht niet dat je er met louter 1500 euro meer afschrijving bent.
Regards/groeten, Jeroen
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by loentje »

In jouw geval, een nette auto, type BMW of mercedes, model middenklasse. Niets mis mee. Maar met 50k km per jaar is er maar 1 acceptabele brandstof, dat is diesel. 50k op benzine is niet kostentechnisch verantwoord, LPG is niet voor genoemde merken, met die kms en als je niet te veel gedoe wilt hebben.
Toch niet mee eens, ik rij al 10 jaar BMWs op lpg, mijn vorige 528i heeft inmiddels 540.000 gelopen op lpg. Huidige 330i e46 ruim 275.000 op lpg.

Hiervoor nog diverse e39s gehad op lpg en echt nog nooit problemen gehad met de installatie.

Kortom zwaar voorstander van lpg!


groeten loentje
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by uwbuurman »

Snap ik wel Leon, maar 1, dat zijn wat oudere motoren, waarbij die 2.5 van de 523i echt heel erg hufterproof is en 2, ik denk dat je eerder uitzondering bent dan regel, met die gasstellen.

Maar is zeg niet dat gas niet kan. Alleen dat een diesel in mijn beleving veel betrouwbaarder is.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by loentje »

Van de diesels klappen de turbo's er ook regelmatig uit, is ook een dure hobby.

De vier cilinders van bij de e46 op lpg zijn wat minder betrouwbaar idd. (maar dat zijn ze ook zonder :mrgreen: )

Eens is dat ik van nieuwere blokken niet weet omdat ik daar geen ervaring mee heb.


groeten loentje
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by Jeroen »

Tsja zo hoor je zat spookverhalen. Over moderne BMW's op LPI oid, over diesels met swirl flaps, turbo's en angstaanjagend dure en regelmatig falende inspuitventielen (maal zes). En -zoals Ruud inmiddels weet- het recente gezeur met een koppeling en gelijk het tweemassa vliegwiel moeten vervangen. Bij een 335d zit je daar nog sneller aan, met daarbovenop nog een bosje rubber twv een rug ex inbouw. Ben ook heel benieuwd hoe die achteras en z'n bevestiging omgaan met het koppel. Lastig hoor!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by uwbuurman »

Dacia logan. Elk jaar een nieuwe...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by Peter V. »

uwbuurman wrote:Dacia logan. Elk jaar een nieuwe...
Je wilt toch auto rijden of niet?

Het is wel die hele dure zaken die mij weerhouden om naar een BMW diesel te gaan jammer genoeg.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by uwbuurman »

Tja Peter, ik heb met de 320d nog geen gekke dingen gehad. ja een verplicht roetfilter, maar dat is met een Focus ook. en een koppeling, maar dat is met die kilometers niet gek. maar na 9 jaar heb ik de originele turbo, accu, onderstel, uitlaat en motor nog. bijna 250k km's. En ik spaar m niet. Mijn Audi A4 B8 tdi heeft nu 172k km's op de klok en het druklager nagels als een ouwe TDI, koppelingspedaal ingedrukt. Die klapt er binnenkort ook uit.... Niets aan BMW specifieke problemen...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply