E21 315 Loopt op 3 cilinders
- Vasco de Gama
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 50
- Joined: Tue Mar 05, 2013 9:42 am
- My E21(s): 315
E21 315 Loopt op 3 cilinders
Na het uitbouwen van de gasinstallatie loopt mijn 315 op 3 cilinders bij de koude start. Ook rookt hij wat blauw indien koud. Na opwarmen van de motor loopt deze goed en is het walmen weg. Ontsteking, regeleenheid en carburateur zijn reeds vervangen en gesteld. Wat zijn de opties? Na inlezen krijg ik het idee dat het iets met de kleppen / klepsteelrubbers / zuigerveren is. Ik kreeg het advies de motor eerst te flushen en het oliefilter te vervangen. Wat is hierover jullie mening? Wat zou jullie werkwijze zijn bij het aanpakken van dit probleem?
Graag jullie reacties!
Graag jullie reacties!
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: E21 315 Loopt op 3 cilinders
Ik begrijp dat tijdens LPG het probleem met de drie cylinders er niet was?
Wat betreft het roken bij koude motor, Het flushen hoeft niet slecht te zijn maar kan ook het olieverbruik verhogen. Voor verdroogde klepsteelrubbers (veelal door LPG rijden) is er geloof ik een toevoeging welke je in de olie kan doen die deze weer iets soepel maken, het blijft een lapmiddel maar wellicht werkt het.
Wat betreft het roken bij koude motor, Het flushen hoeft niet slecht te zijn maar kan ook het olieverbruik verhogen. Voor verdroogde klepsteelrubbers (veelal door LPG rijden) is er geloof ik een toevoeging welke je in de olie kan doen die deze weer iets soepel maken, het blijft een lapmiddel maar wellicht werkt het.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Vasco de Gama
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 50
- Joined: Tue Mar 05, 2013 9:42 am
- My E21(s): 315
Re: E21 315 Loopt op 3 cilinders
Toen ik op LPG reed, startte en reed ik hierop. Op benzine starten ging toen ook niet soepel, rijden wel. Maar dit was toen geen issue, omdat ik eigenlijk alleen tijdens het rijden met warme motor wel eens overschakelde naar benzine om zo een poosje te rijden.
Het woord "lapmiddel" klinkt niet als een grondige aanpak van het probleem. Mocht het niet werken en het olieverbruik hierdoor stijgen, dan is het a. jammer van het geld en b. een bijkomend slecht resultaat. Werkt het wel, dan is dit fantastisch. Maar voor hoe lang? Hoe ziet een grondige aanpak er uit?
Het woord "lapmiddel" klinkt niet als een grondige aanpak van het probleem. Mocht het niet werken en het olieverbruik hierdoor stijgen, dan is het a. jammer van het geld en b. een bijkomend slecht resultaat. Werkt het wel, dan is dit fantastisch. Maar voor hoe lang? Hoe ziet een grondige aanpak er uit?
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: E21 315 Loopt op 3 cilinders
Als het walmen weg is zodra de motor op temperatuur is dan zou je kunnen overwegen om er een andere dikte/kwaliteit motorolie in te doen. Ik weet niet wat er nu in zit uiteraard. Ik zou persoonlijk er verder niet veel aan doen nu omdat het walmen weg is zodra er temperatuur in het motorblok zit.
Wat betreft het drie cylinders lopen.... Als dit goed is zodra ze warm is kun je eventueel kijken naar overgangsweerstand van je kabels/verdeelkap/rotor. Dit is in ieder geval geen issue voor de carburateur lijkt mij omdat een 315 geen gescheiden inlaattraject heeft verder.
Wat betreft het drie cylinders lopen.... Als dit goed is zodra ze warm is kun je eventueel kijken naar overgangsweerstand van je kabels/verdeelkap/rotor. Dit is in ieder geval geen issue voor de carburateur lijkt mij omdat een 315 geen gescheiden inlaattraject heeft verder.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 315 Loopt op 3 cilinders
Okee, even meerdere issues tegelijk. Mijn aanvullende twee cent...
Blauwe rook: heeft doorgaans te maken met klepsteelrubbers, als het vooral koud optreedt dan valt het alleszins mee, niks om je heel veel zorgen over te maken, niks te maken met lopen op 3 cilinders, en idd een olietoevoeging die seals iets zachter maakt (seal conditioner, oil treatment oid) kan dan soms wel helpen zodat je niet aan een cilinderkoprevisie hoeft te gaan denken (zou ik sowieso overkill vinden als je alleen koud iets blauwige rook hebt). Daarnaast heeft de gebruikte motorolie en met name de viscositeit daarvan grote invloed, ik zou niet dunner dan 15W40 gebruiken en regelmatig verversen.
3 cilinders: kan zijn dat een bestaande issue nu beter merkbaar is omdat je op benzine rijdt. Mogelijkheden:
- compressieverlies: compressie meten dus
- ontstekingsprobleem, met name bougies en verdelerkap (inspecteren) of bougiekabel (doormeten, evt vervangen)
- inlaatlek, bijv voetpakking carburateur of pakking inlaatspruitstuk, beide vervangen
Eerste twee zijn niet heel lastig dus daar zou ik mee beginnen.
Blauwe rook: heeft doorgaans te maken met klepsteelrubbers, als het vooral koud optreedt dan valt het alleszins mee, niks om je heel veel zorgen over te maken, niks te maken met lopen op 3 cilinders, en idd een olietoevoeging die seals iets zachter maakt (seal conditioner, oil treatment oid) kan dan soms wel helpen zodat je niet aan een cilinderkoprevisie hoeft te gaan denken (zou ik sowieso overkill vinden als je alleen koud iets blauwige rook hebt). Daarnaast heeft de gebruikte motorolie en met name de viscositeit daarvan grote invloed, ik zou niet dunner dan 15W40 gebruiken en regelmatig verversen.
3 cilinders: kan zijn dat een bestaande issue nu beter merkbaar is omdat je op benzine rijdt. Mogelijkheden:
- compressieverlies: compressie meten dus
- ontstekingsprobleem, met name bougies en verdelerkap (inspecteren) of bougiekabel (doormeten, evt vervangen)
- inlaatlek, bijv voetpakking carburateur of pakking inlaatspruitstuk, beide vervangen
Eerste twee zijn niet heel lastig dus daar zou ik mee beginnen.
Regards/groeten, Jeroen
- Vasco de Gama
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 50
- Joined: Tue Mar 05, 2013 9:42 am
- My E21(s): 315
Re: E21 315 Loopt op 3 cilinders
Dank voor jullie replies. Er zit nu 15w40 olie in, dit moet ik regelmatig controleren en bijvullen. Een ontstekingsprobleem is het niet, dit is vorig jaar allemaal vernieuwd, evenals een nieuwe voetpakking voor de carburateur. De pakking voor het inlaatspruitstuk is nog niet vervangen.
Hoe gaat zo'n compressietest in z'n werk? Welke waardes moeten zijn goed en wat kunnen stappen zijn als één van de vier cilinders ondermaats scoort?
Hoe gaat zo'n compressietest in z'n werk? Welke waardes moeten zijn goed en wat kunnen stappen zijn als één van de vier cilinders ondermaats scoort?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 315 Loopt op 3 cilinders
Okee, hij lust dus wel wat olie, hoewel daarmee niet gezegd is dattie dat allemaal verbrandt. Als de motor relatief veel olie staat te verbranden zie je ook een blauwige aanslag op de bougies. En misschien wordt het tijd voor 20W50 voor bedaagde motoren.
Ontsteking vorig jaar vernieuwd (ik neem aan incl bougiekabels dan) is natuurlijk geen garantie. Altijd verdelerkap en rotor inspecteren op barstjes, beschadigingen of aanslag. Dat zou ik sowieso jaarlijks doen.
Daarnaast kunnen de bougies je altijd heel veel info geven, niet alleen vanwege de bovengenoemde blauwe gloed. Demonteer ze en hou ze op de juiste volgorde. Wat voor kleur hebben de bougies? Is er een verschil in kleur tussen bougies? Dat kan nl al veel vertellen, bijv of een cilinder niet goed meeloopt of bijv koelvloeistof staat te verbranden.
Inlaatpakking is geen veel voorkomende issue met M10's dus die zou ik nog even onderop de lijst laten.
Compressietest gaat met een compressiemeter via de bougiegaten. Gezond is in principe 11-14 Bar meen ik, maar het gaat idd vooral om een ondermaats presterende cilinder. Is dat het geval dan kun je een lektest laten doen, dat helpt je om de oorzaak van compressieverlies vast te stellen. Lektest goed: toe aan een koprevisie vanwege bijv slecht sluitende klep(pen) of lekke koppakking. Lektest slecht: dan heb je mogelijk ook last van overmatige slijtage cilinderwanden of zuigerveren en kun je beter op zoek naar een ander blok.
Ontsteking vorig jaar vernieuwd (ik neem aan incl bougiekabels dan) is natuurlijk geen garantie. Altijd verdelerkap en rotor inspecteren op barstjes, beschadigingen of aanslag. Dat zou ik sowieso jaarlijks doen.
Daarnaast kunnen de bougies je altijd heel veel info geven, niet alleen vanwege de bovengenoemde blauwe gloed. Demonteer ze en hou ze op de juiste volgorde. Wat voor kleur hebben de bougies? Is er een verschil in kleur tussen bougies? Dat kan nl al veel vertellen, bijv of een cilinder niet goed meeloopt of bijv koelvloeistof staat te verbranden.
Inlaatpakking is geen veel voorkomende issue met M10's dus die zou ik nog even onderop de lijst laten.
Compressietest gaat met een compressiemeter via de bougiegaten. Gezond is in principe 11-14 Bar meen ik, maar het gaat idd vooral om een ondermaats presterende cilinder. Is dat het geval dan kun je een lektest laten doen, dat helpt je om de oorzaak van compressieverlies vast te stellen. Lektest goed: toe aan een koprevisie vanwege bijv slecht sluitende klep(pen) of lekke koppakking. Lektest slecht: dan heb je mogelijk ook last van overmatige slijtage cilinderwanden of zuigerveren en kun je beter op zoek naar een ander blok.
Regards/groeten, Jeroen
- Vasco de Gama
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 50
- Joined: Tue Mar 05, 2013 9:42 am
- My E21(s): 315
Re: E21 315 Loopt op 3 cilinders
Duidelijk. Helder. Dank jullie.
Mijn eerste stap wordt het controleren van de bougies en vaststellen welke cilinder de boosdoener is. Daarna een compressietest.
Mijn eerste stap wordt het controleren van de bougies en vaststellen welke cilinder de boosdoener is. Daarna een compressietest.
-
Christoph
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 57
- Joined: Thu Feb 26, 2015 9:51 am
- My E21(s): groene 315 van 1982
- Location: Zichem België'
Re: E21 315 Loopt op 3 cilinders
Mij is geleerd dat de mate van compressie minder belangrijk is dan de onderlinge gelijkheid (min of meer welteverstaan)
Alvast veel succes
Alvast veel succes