Page 1 of 1
krukas poelie losdraaien
Posted: Tue Jun 16, 2015 9:22 am
by krijnriemersma
heeft iemand een tip om de krukaspoelie los te draaien ? ik heb het al met een luchtsleutel geprobeerd maar er komt geen beweging in.
ik neem aan dat er normale draad op zit ? en dat ik hem niet linksom moet losdraaien ?
Re: krukas poelie losdraaien
Posted: Tue Jun 16, 2015 10:20 am
by krijnriemersma
ik bedoel natuurlijk rechtsom losdraaien
Re: krukas poelie losdraaien
Posted: Tue Jun 16, 2015 10:52 am
by Jeroen
Voorop bedoel je dan neem ik aan. En waarom moet die los?
Vaak wil het met de luchtsleutel wel lukken, anders heb je een blokkeergereedschap voor op die poelie nodig. Vastzetten is met iets van 440Nm meen ik, veel iig, luchttol kan ook, ik zou wel altijd loctite gebruiken want ze lopen vrij makkelijk weer los, idd omdat het normaal draad is.
Re: krukas poelie losdraaien
Posted: Tue Jun 16, 2015 11:37 am
by krijnriemersma
ja ik bedoel voorop; ik denk dat m,n krukas keerring lek is want er hangt telkens een druppie olie aan die kap van aluminium die er omheen zit.
Re: krukas poelie losdraaien
Posted: Tue Jun 16, 2015 11:47 am
by Jeroen
Hmmm ja dat zou dan zomaar eens kunnen. Bout losmaken, dan 3 slagen erin en poelie trekker erop was 't geloof ik.
Re: krukas poelie losdraaien
Posted: Tue Jun 16, 2015 11:54 am
by krijnriemersma
aangezien m,n luchtsleutel al overuren heeft gemaakt op die moer moet ik misschien dit klusje maar uitbesteden aan oude bekende van me . ( is jaren BMW monteur geweest in het E21/ E30 tijdperk ) kan die ook direct m,n cilinderkoppakking meenemen. ( zweet ) doeiii vakantiegeld !
Re: krukas poelie losdraaien
Posted: Tue Jun 16, 2015 11:37 pm
by Arnold D
Ik denk dat, voor dit soort klussen je luchtsleutel te licht is. Gebruik even een zwaardere.
Re: krukas poelie losdraaien
Posted: Fri Jun 19, 2015 6:50 pm
by Christoph
Een te lange bougie in de eerste cilinder,piston er tegen zetten en dan met een flinke hefboom. ...
werkt goed bij 2-takt
Re: krukas poelie losdraaien
Posted: Sat Jun 20, 2015 4:20 pm
by BertjeConti
Ik denk dat je die kerring er niet uit gaat krijgen als je alleen de krukaspoelie er af hebt.
normaal gesproken zal het distributie deksel eraf moeten en om die te verwijderen moet je eerst de oliepan verwijderen.
Is de oliepan verwijderd, dan kun je een blok hout tussen de krukas en het blok zetten om zo je krukas te fixeren en dan met een lange arm op je dop de moer verwijderen.
Die te lange bougie zou ik niet doen.
Re: krukas poelie losdraaien
Posted: Sun Jun 21, 2015 10:49 am
by Christoph
Heb het nog is bekeken, de bougie staat niet recht op de piston, dus idd een slecht idee.
Wat de keerring betreft, voorzichtig een gaatje boren in de ring, dan een dikke parkervijs erin en dan met een stevige kniptang op de vijs hefbomen. Vaak beproefde truck in de garage. Ik zal proberen een filmpje op te snorren
Re: krukas poelie losdraaien
Posted: Tue Jun 23, 2015 10:03 am
by Guido
Je kunt een blokkeergereedschap kopen.
Op Ebay voor 50 dollar.
Maar je kan m ook zelf maken van een oude V-riempoelie.
Wel opletten dat je genoeg ruimte hebt om de grote dopsleutel nog op te zetten.
Deze klemt tegen je chassisbalk en je kan kracht zetten zonder dat de krukas draait.
Werkt prima. Dop met wringijzer er op. En lange buis op wringijzer.
Juist als je denkt dat ie afbreek, schiet ie los
Voordeel is: omdat je weet hoeveel kracht nodig is om los te draaien, weet je ook hoe vast ie weer moet.
Tenminste, als je (zoals ik) geen momentsleutel hebt die 400Nm haalt.
Re: krukas poelie losdraaien
Posted: Tue Jun 23, 2015 8:37 pm
by bmw e12 e21
Je hebt geen momentsleutel nodig, net de hulp van je vrouw om die klus met die 430Nm te klaren, zie hier en scrol naar onderen:
viewtopic.php?f=20&t=21688&start=15#p228786
