Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
Stoffie
Upcoming E21 fanatic
Posts: 92
Joined: Mon Apr 18, 2011 10:02 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Stoffie »

Interessant om lezen, ik overweeg zo'n upgrade misschien ook wel.

Nu heb ik in het verleden 1x meegemaakt dat de elektrische ventilator werd ingeschakeld op hoge snelheid door het 99° contact, in een erg langdurige file op onze heerlijke Brusselse ring. Toen ging de temperatuurmeter vlotjes naar driekwart maar werd wel rond die stand gehandhaafd door de elektrische ventilator.

Toen bleek dat de visco zijn tijd gehad had en na het vervangen is dit totnogtoe niet meer voorgekomen.

Dat noopt me wel om ook eens wat testen te gaan doen, nu de motor helemaal opnieuw is opgebouwd.

Ik hou alvast zoals steeds dit draadje in de gaten!


User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Hoi Rob (e.a.),

Ik zeg ook niet dat er een (directe) relatie tussen het inkomen van de mechanische koeling en de uitgelezen waarde van de water temperatuur is. Ik denk dat de volgende thermische scan, gemaakt net voordat de eerste trap van de elektrische ventilator inschakelde dat ook bewijst. Deze laat aanzienlijk lagere temperaturen zien dan de temperatuur van de delen waar het koelwater doorheen loopt.

Image

Om meer inzicht te krijgen heb ik met de Flir C2 een aantal aanvullende thermische scans gemaakt. In eerste instantie van de motor direct na het starten van de motor. Duidelijk te zien is dat het uitlaatspruitstuk direct erg heet wordt (circa 175°C tot 180°C). De rest van de motor is nog koud, waarbij de bypass voor de radiator net een klein beetje aan het opwarmen is.

Image

Na vrij korte tijd wordt de waterbuis aan de voorzijde van de motor warm, deze gaat naar de thermostaat welke op de volgende scan nog gesloten is. De motor is dus (versneld) aan het opwarmen (water in de radiator is nog koud).

Image

Na enige tijd is het water in de radiator voldoende opgewarmd om de thermostaat te laten openen. Dat gebeurt bij een temperatuur van om en nabij de 80°C.

Image

Op enig moment is de motor volledig opgewarmd en regelt de thermostaat de temperatuur. Daarmee is denk ik het bewijs geleverd dat de thermostaat op het juiste punt opent en de temperatuur conform de uitgangspunten van het ontwerp regelt.

Image

De uitlaatzijde is inmiddels volledig opgewarmd. Het heetst worden logischerwijs de buizen van het uitlaatspruitstuk. Dat vertroebelt de meting, ergo het is lastig een waardeoordeel over de temperatuur van de watergalerijen zelf te geven, maar wel is de voor mijn gevoel extreem hoge temperatuur van het uitlaatspruitstuk voor BMW Motorsport GmbH reden geweest om de constructie voor de S38B36 ingrijpend te wijzigen (dubbelwandige constructie en toevoegen van een hitteschild). Dat scheelt toch al gauw een aantal graden.

Image

Meer inzicht in de feitelijke temperatuur van de water-galerij krijgen we door detail scans van elke water-galerij te maken. De volgende scan is van de galerij die (net na het inschakelen van de elec. koeling) de hoogste waarde laat zien (cilinder #4). De andere vijf water-galerijen bereiken een waarde van tussen de 108° en 115°C met zowel de elec. Als de mech. koeling actief.
N.B: De rode hot-spots zijn niet van de watergalerij, maar van het onderliggende uitlaatspruitstuk welke tussen de aansluitingen op de watergalerij van bovenaf zichtbaar is.

Image

M.a.w; ik ben het met je eens er geen relatie tussen het trippunt van de mech. Koeling en de waarde van de water temp. meter is. Wat ik wel zeg is dat de radiator, eenmaal opgewarmd, voor vrij constante temperatuur reductie zorgt; er is dus wel een relatie tussen het trip-punt van de elec. koeling en de temp. sensor output voor de water-temp. meter. Maar ik ben geen specialist in de warmteleer, dus het model daarvoor moet ik schuldig blijven.
Last edited by raymondw on Sat Feb 17, 2024 10:36 pm, edited 2 times in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by BertjeConti »

Mooie analyses weer, en leuk eens een warmtebeeld opname te zien gemaakt met de Flir.

Je eerste plaatje kan ik echter helemaal niks mee, geen idee wat daarop te zien is, de rest is wel duidelijk.

Mooi te zien dat tijdens de opwarmfase er wel al warm water circuleert via de interieur-verwarming aansluiting op het thermostaat huis.
Wat mij opvalt is dat de aanvoer temperatuur naar de radiator toch nog wat lager is dan het thermostaat huis zelf bij volledig opgewarmde motor, interessant zou de retour temperatuur uit de radiator zijn, maar die is niet te zien op de plaatjes (of kijk ik verkeerd).

Ik zou de thermostaat toch maar niet helemaal uitsluiten, hij kan nog best goed de temperatuur regelen zonder volledig open te gaan, volledige opening heb je wel nodig bij flinke belasting.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Een poosje geleden wees de evenementen coördinator van BMW klassiek alle leden op een aankomende meeting van de Twentse BMW club in Beckum. Hiervoor werden ook de leden van andere clubs uitgenodigd. Omdat dit vrij dicht bij mij in de buurt is had ik al het plan gevat om een kijkje te gaan nemen. Toen ik kort daarna een WhatsApp berichtje van een oud medewerker van Smudde kreeg kon ik ook geen nee meer zeggen.

Tegelijkertijd een mooi ritje voor de E28S over de N35/A35 en de N739 ri Haaksbergen. Ergens halverwege ligt het kerkdorpje Beckum. Bij aankomst bleek het veel drukker als verwacht waardoor het parkeerterrein al vol was. Even ging de gedachte door mij heen om rechtsomkeert te maken, maar omdat ik de E28S nog wel binnen zicht kon parkeren accepteerde ik dat maar.

Op het parkeerterrein werd ik meteen aangesproken door Peter en Kathy die met de B6 vanaf hun camping in het midden des lands aan waren komen rijden. Het was goed om jullie weer eens te zien en bij te praten. Verder werd ik aangesproken door best wel veel mensen, een aantal herkende ik niet maar dan blijkt tijdens het gesprek het Twentse toch wat kleiner als gedacht. V.w.b. de auto’s was het een heel gemêleerd gezelschap; jong en oud waren breed vertegenwoordigd, ook best veel Duitsers van over de grens.

Pluspunten waren voor mij het b.g. sociale aspect, en ondanks het algemene karakter, toch wel een aantal mooie auto's gezien. Minpuntje waren enerzijds een toch wel aanzienlijk groepje dat het nodig vond om het netjes te zeggen met iets teveel bravoure de provinciale weg binnen de bebouwde kom onveilig te maken en anderzijds maar dat is persoonlijk, het toch wel grote aandeel aan zwaar verbouwde auto’s. Daarvan wil ik de eigenaren niets te kort doen omdat zij daar best veel energie in hebben gestoken, maar ik heb niets met bijvoorbeeld een E36 met vleugeldeuren en parelmoer lak. Buiten dat betrof het een goed georganiseerd en best wel leuk evenement dat vanwege de nabijheid mooi meegenomen was.

Ondanks dat Beckum dicht bij de Pruis ligt, had ik geen tijd om de grens over te gaan om mijn voordeel uit de voordeliger brandstof prijzen aldaar te halen. Dat dat voordeel significant is bleek later die dag wel toen ik bij mij in het dorp ruim 2,73 Euro voor een litertje V-Power aftikte. Dat bleek hoger dan de adviesprijs, dus blijkbaar wordt de korting voor Euro95 gecompenseerd met een verhoging voor V-Power. De volgende keer toch maar even door naar Alstätte?!
Last edited by raymondw on Mon Jun 13, 2022 10:27 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Hoi Rob,

De eerste scan (voor de duidelijkheid hieronder nog een keer) is van de (draaiende) ventilatorkoppeling van de mechanische koeling. Ergo, dit deel wordt ook wel viscose koppeling genoemd. De scan is genomen van de bovenzijde en laat de ruimte tussen de ventilator en de voorzijde van de motor zien. De rode vlakjes aan de voorzijde komen van de ruimte tussen de radiator en de ventilator zelf.

Image

De aanvoer voor de radiator is wel wat warmer, maar dat lijkt niet zo omdat de Flir C2 de kleurenschaal naar ratio van de gemeten temperatuur aanpast, ergo rood/wit komt altijd met de hoogst gemeten temperatuur overeen. Afh. van de hoogst gemeten waarde kan rood/wit op de ene scan met een lagere temperatuur overeenkomen dan bij een andere scan. Waar je naar moet kijken is de numerieke waarde van de gemeten temperatuur. De volgende scan laat de toevoerslang van de radiator zien (net nadat de eerste trap van de elec. fan s ingeschakeld).

Image

De marker leest een hotspot van 90,7°C op de toevoerslang af, maar omdat de uitlaatspruitstukken nog net binnen de scan vallen en veel heter zijn wordt de temperatuur van de toevoerslang als geel weergegeven terwijl dat op andere scans rood/wit kan zijn, bijvoorbeeld de scan van het expansievat.

Image

Van de uitgaande slang (naar de thermostaat) heb ik geen echt goede scan (todo), maar de volgende scan komt daar dicht in de buurt. De slang komt onder de koude (blauwe) MAF weg en is rood tot lichtrood, dus deze slang wordt aan de buitenkant circa 69°C. Ik neem aan dat de buienkant van de slang circa 10°C koeler is dan de binnenzijde , dus dat komt aardig overeen met de openingstemperatuur van de thermostaat.

Image

Een ander leuke bijkomstigheid midden bovenin het volgende plaatje; een ‘afdruk’ van een draaiende nokkenstok welke door het kleppendeksel zichtbaar geworden is.

Image

Hopelijk geeft deze toelichting meer duidelijkheid.
Last edited by raymondw on Sat Feb 17, 2024 10:33 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by BertjeConti »

Mooie uitleg en dito plaatjes Raymond!

Ik was even verward en dacht dat de aanvoer op de radiator links zou zitten en afvoer rechts, maar dat is dus precies andersom.

Verder leuk en duidelijk verhaal hoor.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Afgelopen zondag had ik een afspraak met een kennis die in het Sauerland woont. Met zijn E28S gaf hij kort geleden nog acte de presence voor een artikel van Autobild Klassik, maar hij heeft nog wel wat meer leuk spul. Parallel daaraan nodigde hij een vriend van hem uit die nog steeds dagelijks met een E28 B7 turbo rijdt, ofwel meer dan voldoende rationale voor deze trip en genoeg gespreksstof.

Normaal gesproken kan het deel van het Sauerland waar ik moest zijn het beste via de A45 bereikt worden, maar we kennen allemaal de situatie met de infrastructuur aldaar, dus moest ik een andere route zoeken. Al snel kwam ik uit op de A43 die richting Wuppertal gaat. Dan zit je meteen al aan de rand van het Ruhrgebied en het Sauerland. De rest is dan een mooi stukje binnendoor, maar helaas was de hele dag in het Sauerland regenachtig en op de heenweg miezerig, op zich prima reisweer.

Eigenlijk beviel me de combinatie A31/B58/A43 naar Wuppertal best goed. Op een klein stukje na zijn beide autobanen in hoge mate onbegrensd en bovendien is het van mijn kant uit amper een twee uur durende rit, tenminste wel als je een beetje ‘eile mit weile’ rijdt. Op de heenweg met zo af en toe miezerig weer was het met name op de A43 richting Wuppertal een beetje uitkijken, maar de nog vrij verse N0-gecodeerde Michelin Pilot Exalto type 2 (PE2) voelden ook op hogere snelheden betrouwbaar aan en combineerden dat met een voor de gebruiker progressief voorspelbaar gedrag. Desalniettemin, bij de grip en precisie van de PS2/PS4 komt de PE2 niet in de buurt, maar die eerste twee zijn helaas niet in 16” verkrijgbaar. Via Michelin Classic wel de PS1, maar die is niet beter dan de PE2.

Op de terugweg net voordat ik bij Schwelm de snelweg opreed, werd het droog, maar nog steeds niet warm, dus ideale omstandigheden om een stress test te doen. Tot aan Recklinghausen was het te druk, maar na Recklinghausen richting Haltern am See werd het wat rustiger en omdat de layout van de A43 aldaar net een klein Sauerland is was de E28S in zijn element. Wat mij opviel was het gemak waarmee heuvelop meerdere keren de tweehonderdvijftig aangetikt werd en andere veel jongere auto’s die het weliswaar probeerden eenmaal boven de 4000 toeren niet mee konden komen. En dat was dan nog gewoon in de vijfde versnelling. Dat maakt dat de E28S tot aan circa 180km/h gewoon sneller dan de E34S is, daarboven gaat de luchtweerstand tellen.

En deze observatie maakt dat het vervangen van de trillingdemper ook functioneel zin heeft gehad. Met de oude toch wel wat zwaardere trillingdemper was de fut er bij tweehonderdveertig wel uit, maar met deze lichtere versie is er duidelijk een verschil waar te nemen. Dat werd even later op de A31 toch echt wel duidelijk; daar ging het tempo nog met een kruissnelheid tussen tweehonderd en tweehonderdvijftig met een paar piekjes tot tweehonderdzeventig toch wel wat omhoog. En zelfs dan was er nog ruimte naar boven, zij het niet veel. Vanwege de meetfout zal de werkelijke snelheid iets lager zijn geweest, o.b.v. een theoretische berekening en benchmark getallen van anderen tussen de 243 en 257, waarbij met een zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de werkelijke snelheid tussen de 248 en 252 gelegen moet hebben. Al met al, prima in lijn met de opgave van BMW zelf en de testdata van AMS uit de jaren tachtig (251).

Eenmaal in Gronau moest er een kleine drieëntwintig liter bij en dat viel me gezien de aard van de trip voor de afgelegde 138 kilometer niet tegen. Overigens was dit ook de eerste keer dat ik een goede indruk van de Michelin PE2 op echt hoge snelheden heb gekregen en ik moet zeggen dat deze zeker voor het E28 concept echt wel een goed compromis tussen rijcomfort, performance en voorspelbaarheid oplevert. Over de remmen kan ik zeggen dat de keuze voor Pagid Blue (RS4-2) meer dan gerechtvaardigd is. De koude bijt is optimaal en zelfs na herhaaldelijk hard remmen is van fading geen sprake. Veel beter dan standaard dus.

Viel er verder nog wat aan te merken ? Op de auto eigenlijk niet, maar op het gedrag van een tweetal medeweggebruikers des te meer. Enerzijds was er het gedrag van de bestuurder van een zekere Jaguar F-pace die ondanks dat de rechterbaan voor kilometers vrij was, niet naar rechts wilde en met dat hoge konijnenhok het zicht op de weg blokkeerde. Uiteindelijk gaf hij wel op, maar bij het passeren in zijn vierde verzet liep ik kort tegen de toeren begrenzer aan wat voor de bestuurder van de Duitse AMG achter mij toch wel wat heftig moet zijn geweest omdat de onverbrande benzine eenmaal in het extreem hete uitlaattraject een echt luide knal produceert -> Niet fijn, maar dat weten we nu dan ook (en dus vastgelegd). De tweede negatieve ervaring met een bestuurder van een CLA shooting break op Nederlands kenteken betrof eveneens een weigering om een bijna zevenendertig jaar oude BMW er langs te laten. Toen hij eenmaal doorkreeg dat zijn auto met tweehonderdveertig toch vermogen en koppel tekort kwam, werd ik getrakteerd op een middelvinger. Na, ja, het zal de frustratie en de vernedering wel geweest zijn.

Al met al een prima dagje met veel nieuwe ervaringen en inzichten, al is de vraag wel hoe lang we ons dit moreel kunnen blijven verantwoorden, maar dat is een ander verhaal. Last but not least; alle exercities die hierboven zijn beschreven werden op de onbegrensde delen van de Duitse autobahn verreden. Daar waar er beperkingen waren hield ik me er redelijkerwijs wel aan.
Last edited by raymondw on Wed Jul 13, 2022 7:38 am, edited 3 times in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Mooi verhaal, Raymond. En die CLA rijder, tja. Triest volk eigenlijk.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Jeroen »

Lekker om even de omstandigheden te hebben om goed te testen, en heerlijk om niet alleen het overige verkeer maar vooral jezelf weer eens onder de indruk te brengen van deze grand old lady!

Die gefrustreerde reacties daargelaten idd. Met veel moderner spul zie ik wel dat met 220-230 de gang er wel uit is, en daar heeft men moeite mee. Recent op de terugweg uit Italië nog een meneer met een F11 die het een paar keer moet afleggen en toen bij wat verkeer (Nederlandse campers uiteraard) via de vluchtstrook voorbij moest en zou.
Regards/groeten, Jeroen
Stoffie
Upcoming E21 fanatic
Posts: 92
Joined: Mon Apr 18, 2011 10:02 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Stoffie »

Vind het altijd leuk om lezen dat je op deze manier toch nog het volle potentieel van je auto wil en kan benutten, dat doen weinig eigenaars van zo'n M5 je na, denk ik zo.

Hoe valt het lawaai en windgeruis eigenlijk mee bij die snelheden?

Bij de M635CSi en die problematische uitlijning van de frameless deuren en de rubbers eromheen, vond ik dat in het verleden toch wel behoorlijk tegenvallen, zelfs in die mate dat boven de 200 de ruiten soms uit hun zitting durven klappen, wat toch wel even schrikken is. Daar zal je bij de M5 vast geen last van hebben.

Vond het toen ook wel grappig dat die 1M achter mij (van een vriend) moest lossen aan 250 toen de snelheidsbegrenzer er in kwam en ik nog tot 270 op de teller door kon maar toen was de vrije ruimte er opeens niet meer.
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Hoi Christoph,

Dergelijke exercities zijn ook bij mij zeldzaam en durfde ik alleen aan omdat ik vertrouwen in de technische baseline heb. Bovendien heb ik de belasting gaandeweg de trip geleidelijk aan opgebouwd. Verder is jouw aanname dat ik in mij E28S op hogere snelheden geen windgeruis hoor correct en dat zal denk ik ook aan de hogere stijfheid van het koetswerk te danken zijn. Overigens reageert het onderstel ook goed op korte oneffenheden, van gebrek aan torsie is ook op hoge snelheden weinig te merken.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik meer en meer een fan van de Pagid Blue (RS4-2) remblokken ben geworden. Deze doen het niet alleen in koude toestand erg goed, maar blijven ook bij herhaaldelijk vanaf hoge snelheid remmen fading vrij. T.o.v. de eerste reactie is de vertraging niet wezenlijk anders, maar na een aantal keren kort achter elkaar wel. Zelfs na meerdere remacties vrij kort na elkaar blijft het gevoel in het rempedaal bij de RS4-2 constant. Met de std. remblokken is dat niet het geval.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Een poosje geleden bracht Jeroen mij via via in contact met het bedrijf dat voor BMW het vijftig jarig feestje van Zandvoort organiseerde. Voor die gelegenheid zochten zij een E28S. Na een aantal telefoontjes zegde ik toe, enerzijds om BMW te helpen hun story-lijn compleet te krijgen, anderzijds omdat het een mooie toevoeging aan het verhaal voor mijn E28S is. Ze vroegen wel of ik de auto kon brengen. Dat was in mijn agenda best wel puzzelen omdat ik tot donderdag half drie nog afspraken in Enschede had, maar het bood me ook de gelegenheid om de auto in wat meer normale omstandigheden verder te testen. Op de heenreis reed mijn oudste zoon ook met mij mee. De heenreis tussen Enschede en Zandvoort bedroeg exact tweehonderd kilometer.

Image

Ik had de aankomst verwachtingen wat gemanaged, maar deze ging vrij vlot waardoor we al even na vijven op de Boulevard aankwamen. Daarna melden bij het verzamelpunt bij het driver centrum en naar het Parc ferme. Tegen een uur of zes was alles wel rond en zijn we na menuutje met Kibbeling op de Boulevard met de trein weer huiswaarts gekeerd.

Image

Natuurlijk werden via BMW privileges ook toegang kaartjes geregeld; ondanks dat deze voor het gehele weekend gelden had ik zelf alleen maar op de zondag tijd. De kaarten voor zaterdag heb ik aan John, een mede-clublid van BMW klassiek doorgegeven. Bij aankomst tegen het middaguur werden we verwelkomd door het geluid van de single seaters uit de jaren zeventig en tachtig. Daarna was het tijd om te kijken in welk gezelschap de E28S stond en op het terras van BMW de lunch te genieten.

Image

Daar volgenden met diverse mensen nog een aantal leuke gesprekken. Na een rondje over het parc ferme en het duingebied liepen we tegen een uur of vier weer terug naar het BMW terras om beschermd tegen de zon, het V10 geweld uit de F1 aan te horen. Een aantal coureurs maakten er een mooie show van, maar dat geluid is onvergetelijk. Daar krijg je kippenvel van.

Image

Aan het einde van de dag, na op de Boulevard wat gegeten te hebben en Robert weer in Almere te hebben afgezet ben ik via de polder richting Zwolle en daarna via de stikstof protest-weg (N35) huiswaarts gereden. Tussen de twee tankstops welke bijna exact een week uit elkaar lagen lag het gemiddelde verbruik op net 1:8,9 wat gezien de aard van de rit niet slecht te noemen is. Het extreem trage stadsverkeer op de N200 in Haarlem zal wel wat invloed hebben gehad, maar bood mij ook de gelegenheid het koelsysteem te testen. Daarvan kan ik zeggen dat de totale keten nu wel naar behoren werkt en kritische temperaturen zich niet hebben voorgedaan.
Last edited by raymondw on Sat Feb 17, 2024 10:32 pm, edited 5 times in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Peter V. »

Uiteraard gespot tijdens de Oldtimer Grandprix op Zandvoort.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Ondanks alle leuke dingetjes met de E28S, hebben de andere auto’s ook aandacht nodig. Vooral de E39 welke over twee weken weer de jaarlijkse zomertocht gaat maken. Hoe lang deze dat na negentien jaar nog vol blijft houden is de vraag, maar voorlopig denk ik dat met de juiste maatregelen de beschikbaarheid van de E39 in de nabije toekomst op het hoge niveau blijft. Vooral met normaal onderhoud valt veel te halen, maar ik merk dat het lever-spook ook in onze wereld begint toe te slaan. Kort geleden had ik nog een paar flacons 5W50 olie van Mobil1 besteld en geleverd gekregen. Die was eigenlijk voor de E39 bedoeld, maar heb ik tussentijds aan de E32 gealloceerd. Dat had ik beter niet kunnen doen omdat deze olie bij mijn reguliere leverancier (longlife100.de) op dit moment niet leverbaar is. Dus daar moet ik voor nu een hogere prijs accepteren. Hopelijk lukt het verversen nog voor ons vertrek naar Oostenrijk.

Image

Een ander punt wat hoognodig aangepakt moest worden zijn de voorremmen. De voorste schijven hebben er nu bijna 150k kilometer en ruim vier rembloksetjes opzitten. Dat is rijkelijk veel dus werd het hoog tijd om deze te vervangen. Bergwerff had de benodigde delen al een poosje geleden geleverd, maar door andere projecten thuis bleef dat even liggen, maar met het snikhete weer in aantocht heb ik afgelopen zaterdag maar doorgepakt.

Image

Op zich is het vervangen van de schijven en blokken eenvoudig werk waar niet veel over te vertellen is. Maar na demontage bleek dat de slijtrandjes aan de buitenkant al aan het afbrokkelen zijn, ergo 150k kilometer is teveel van het goede voor deze schijven.

Image

Ik heb een eerste meting uitgevoerd en kan zeggen dat de oude schijven duidelijk onder de minimaal toegestane dikte van 28,4mm zitten. Bij normaal dealer onderhoud zal deze al veel eerder het vervangen van de schijven geadviseerd hebben, maar dat is en blijft bij dagelijks gebruik een onderwerp van discussie omdat dit voor corner-cases zeker een correct advies is, maar bij normaal dagelijks gebruik met lage belasting niet perse het geval hoeft te zijn. Desalniettemin denk ik dat de werkelijke levensduur grens ergens tussen de 80k en 100k kilometer ligt.

Image

Met nieuwe schijven en blokken ziet dat er meteen weer heel wat beter uit. Nu voorzichtig in-remmen en dan kunnen deze ook weer een autoleven lang mee. Al met al weer een klusje afgerond.
Last edited by raymondw on Sat Feb 17, 2024 10:14 pm, edited 2 times in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Verse spullen is gewoon fijn, Raymond. En ach ja, levensduur versus gebruik. Heb je het idee dat het onveilig was, zoals je reed? Volle bepakking op de autobahn of in de Alpen, dan is het wat anders. Dus nu een goede keuze.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply