Page 1 of 2

Bougiebeeld BMW e21 323i na 1900km

Posted: Wed Jul 15, 2015 9:51 pm
by bmw e12 e21
Ik heb er nu 1900km opzitten met de 323i.
Heb de bougies er even uitgedraait om ze te bekijken.
Wat mij opvalt is dat deze van de eerste 2 cilinders wat bruiner zijn.
Enig idee wat dat is? Zou de verdeler iets rijker staan op cil 1 en 2?
Hij draait mooi rustig en gaat gretig in toeren. Het oliepijl daalt ook niet.

Image

Image

Re: Bougiebeeld BMW e21 323i na 1900km

Posted: Wed Jul 15, 2015 9:58 pm
by Peter V.
Je zou daar een iets rijkere verbranding kunnen hebben.

Jou kennende zitten er nieuwe injectoren in uiteraard maar ik denk dat je de verdeler nooit heb afgesteld (Doet ook eigenlijk niemand).

Het kan dus zijn dat er gewoon meer brandstof naar cylinder 1 en 2 gaat. Maar ik vind ze er netjes uit zien hoor.

Re: Bougiebeeld BMW e21 323i na 1900km

Posted: Wed Jul 15, 2015 10:02 pm
by bmw e12 e21
Dat dacht Peter_P ook al. Maar waar vind je nog zo iemand die dat afsteld? En wie heeft die apparatuur?
Alles is idd nieuw, behalve de spinnekop.
Ik vind het ook vrij goed uitzien, bedankt. De CO staat op 2.2%

Re: Bougiebeeld BMW e21 323i na 1900km

Posted: Wed Jul 15, 2015 10:09 pm
by Jeroen
Er is wel een verschil, maar niet direct zorgwekkend in mijn ogen. Je hebt wel K-Jet afstelsets, dan kun je gelijk systeemdruk etc inregelen. Heb zelf nooit die behoefte gehad al kun je vast nog wel wat bereiken. Ben alleen bang dat je zomaar 2 dagen aan het prutsen en meten bent.

Re: Bougiebeeld BMW e21 323i na 1900km

Posted: Wed Jul 15, 2015 10:24 pm
by bmw e12 e21
Dan jan ik het idd beter zo laten.
Heb je foto's van zo een systeem? Word dan de benzinedruk per cilinder op de spinnekop geregeld?

Re: Bougiebeeld BMW e21 323i na 1900km

Posted: Wed Jul 15, 2015 10:42 pm
by Nick1984
Ik dacht dat de druk in de kop gelijk is, als ik iets zou doen is het de injectors van cil1 en 2 wisselen met die van 5 en 6.
Maar moesten dit mijn bougies zijn zou ik er niets aan doen, mokkabruin is goed ;)

Re: Bougiebeeld BMW e21 323i na 1900km

Posted: Wed Jul 15, 2015 11:29 pm
by Jeroen
Ja volgens mij stel je met ringen van verschillende dikte de systeemdruk af en met de instelling per injector regel je de hoeveelheid (te meten met maatbekers). Ik ben zelf nogal van liever veiligheidshalve wat aan de rijke kant dus eigenlijk zou je kunnen zeggen dat 1 en 2 precies goed staan en de rest ietsjes arm 8)

Met deze basis set kun je iig al drukken gaan meten en ook het functioneren van de WUR middels een setje bypass slangen:
http://www.amazon.com/Tool-Aid-33865-K- ... B0002SR5NU

Re: Bougiebeeld BMW e21 323i na 1900km

Posted: Thu Jul 16, 2015 12:16 am
by Peter V.
Ik heb wel een foto van zo'n officiƫle afstelset.

Foto is niet scherp dus dat is jammer maar het geeft een idee.
Image

Re: Bougiebeeld BMW e21 323i na 1900km

Posted: Thu Jul 16, 2015 12:34 am
by Jeroen
Ja was dat niet een keer op de Techno Classica ofzo?

Op zich is het ook weer niet extreem spannend. De manometers links meten de systeemdruk op de verdeler en de regeldruk vanaf de WUR, waarvan die laatste niet zo heel spannend is, alleen controle, kun je niks aan stellen. In het midden het bekende setje van brandstoffilter, pomp en drukregelaar, daarboven koude start injector en rechts daarvan de maatbekers voor de opbrengst per cylinder. De ontsteking (rechtsonder) staat eigenlijk op zich.

Oa aan de regeleenheid van de ontsteking kun je zien dat het een KE-Jet is die niet op E21 voorkomt, denk zelfs dat BMW die helemaal niet heeft toegepast. Belangrijkste verschil is een electronische drukregeling in de verdeler, te zien aan het regelventiel links van de luchtweger.

Re: Bougiebeeld BMW e21 323i na 1900km

Posted: Thu Jul 16, 2015 10:26 pm
by bmw e12 e21
Bedankt voor de reply's mannen!
Wat adviseer je Jeroen? De CO iets hoger zetten, op 2.5 of 3.0% CO?

Re: Bougiebeeld BMW e21 323i na 1900km

Posted: Thu Jul 16, 2015 10:34 pm
by Jeroen
Tsja ik vind dat dat altijd wel goed werkt, zit zelf nu ook op ca 2.8%

Re: Bougiebeeld BMW e21 323i na 1900km

Posted: Thu Jul 16, 2015 10:39 pm
by Nick1984
idd, en een oldtimer mag een beetje naar benzine ruiken ;)

Re: Bougiebeeld BMW e21 323i na 1900km

Posted: Tue Sep 08, 2015 8:55 pm
by raymondw
CO is eigenlijk niet echt relevant. Het gaat om een zo laag mogelijke waarde van hc ( onverbrande koolwaterstoffen) en een AFR van zo rond 13,5..14,0 . Dan staat het mengsel rijk genoeg en is het vermogen maximaal. Ga je veel lager in AFR, dan neemt de verzadiging toe en het vermogen af.

V.w.b de bougies. Die zien er prima uit.

Re: Bougiebeeld BMW e21 323i na 1900km

Posted: Tue Sep 08, 2015 9:05 pm
by bmw e12 e21
Raymond,

Ik neem aan dat je bedoelt onder belasting. Hoe kan je de Air Fuel Ratio meten?

Re: Bougiebeeld BMW e21 323i na 1900km

Posted: Tue Sep 08, 2015 9:21 pm
by raymondw
Met een 4-gas tester (co , hc , CO2, o2). De AFR ( is de reciproke van lambda) wordt met name door deze vier bepaald. Ofwel als co goed staat, maar hc erg hoog , dan loop je nog steeds kans op een te arm mengsel.