Motorolietopic

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Motorolietopic

Post by Jeroen »

Dit topic is een afsplitsing van Raymond's ///M en ///M's projecten draadje. Reeds langere tijd houdt Raymond zich bezig met een onderzoek naar de eigenschappen van verschillende motoroliën, een grondig onderzoek onderbouwd met diverse analyses door een gespecialiseerd onafhankelijk lab gespecialiseerd in motorolie. Alles bij elkaar gerust wetenschappelijk te noemen!

Waarom een dergelijk onderzoek? De samenstelling van motorolie wordt door fabrikanten veelvuldig gewijzigd. Om in te spelen op nieuwe technische ontwikkelingen, gewijzigde milieu-eisen, eisen vanuit de automobielbranche en uiteraard voortschrijdend inzicht, ervaringscijfers dus. Van belang om in de gaten te houden, want motorolie wordt voornamelijk toegespitst op de behoefte van de markt, ofwel vooral op de behoefte van de massa: een goedkope olie voor moderne motoren van het doorsnee type. Overduidelijk dat dit lijnrecht staat op de behoefte van liefhebbers van ouder spul die zich wellicht voornamelijk richten op het behoud en de prestaties van oudere motoren, waarbij het prijskaartje een ruimschoots ondergeschikte rol heeft.

Aanbevolen motorolie
Dit is de huidige stand van zaken per motortype (laatst bijgewerkt 19 juli 2015):

///M motoren M88-S14-S38
Voorkeur: Mobil 1 Extended Life 10W60
Goed alternatief: ...

M10
...

M20
...

M30/M90
...

Wordt vervolgd!


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Motorolietopic

Post by raymondw »

bmw e12 e21 wrote:Dat is inderdaad een hele klus aan die 944. :thumbsup
voor mijn M30(M90)-blok van de e12 M535i gebruik ik motul classic oil 2100 15w50.
https://www.motul.com/system/product_de ... 1290086771
Hoi Remy,

Deze kende ik nog niet en aangezien ik altijd nieuwsgierig ben heb ik het datasheet bekeken. Ik kan me goed indenken dat dit voor een M30/M90 een hele goede olie is, maar voor zware belastingen verwijzen ze eigenlijk al naar Motul 300V Competition 15W50 en dat lijkt me voor een S38/M88/S14 eigenlijk de betere keus. Ondanks dat we mogen aannemen dat gezien de aanbevolen toepassing, het ZDDP gehalte hoog genoeg is zou ik dat graag gespecificeerd willen zien. Toegegeven, dit is wat minder kritisch voor een SOHC motor zoals de M30/M90, maar wel kritisch voor de DOHC M88/S38 en S14.

Een ander voordeel van Mobil1 SHC's, maar ook Castrol TWS is dat de olie langer dan een jaar mag blijven zitten. Elk jaar olie verversen voor een olie die dan amper 1500km heeft gereden vindt ik wel een beetje veel van het goede.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Motorolietopic

Post by bmw e12 e21 »

Dag Raymond,

Bedankt voor de info.
Ik maak idd ook maar een 1500km per jaar met de M535i. en ga zelden boven de 5000tr/min.
Weet jij toevallig welke olie daar geschikt voor is om enkel om de 2jaar te verversen?
Voor de 323i gebruik ik Castrol 15w40 magnetic. Deze heeft wel wat meer toeren nodig dan de m535i om goed vooruit te gaan, minimaal 3500tr/min, de m535i begint veel vroeger te sleuren.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Motorolietopic

Post by raymondw »

Hoi Remy,

Voor de S38 neig ik wel een beetje naar Motul 300V Competition 15W50, een echte groep V (Ester) basisolie en daarmee prima geschikt om wat langer te laten zitten. Deze schijnt ook veel in elfjes gebruikt te worden.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Motorolietopic

Post by bmw e12 e21 »

Zou deze ook geschikt zijn voor de m20 en m30? Het is een volsyntheet zie ik.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Motorolietopic

Post by raymondw »

bmw e12 e21 wrote:Zou deze ook geschikt zijn voor de m20 en m30? Het is een volsyntheet zie ik.
Waarom niet?

Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen een minerale olie. Integendeel, maar je draait nu ook al op een een groep III basisolie, dus een raffinageproduct uit minerale olie die met het begrip synthetisch op de markt wordt gebracht. Daar zijn hele rechtszaken om gevoerd, maar omdat de definitie van synthetisch nooit is vastgelegd oordeelde die rechter dat het begrip synthetisch gebruikt mag worden om een performance level aan te tonen. Als je het mij vraagt is dat je reinste volksverlakkerij.

De enigste reden waarom groep III basisolie zo populair is, is dat ze zo goedkoop te maken zijn. Het betreft namelijk een hoger niveau van raffinage, maar geen echte hydrocrack zoals een groep IV P.A.O (Poly Alpha Olyfen) waarbij de verschillende moleculen van een minerale olie onder een chemisch proces van elkaar worden gescheiden en daarmee worden dan op een synthetiscehe wijze nieuwe oliemoleculen opgebouwd. Deze hebben eigenlijk maar twee nadelen, ze zijn niet polair, ergo de olie trekt zich terug in het karter en P.A.O's hebben krimpende effecten op seals. Om dat te compenseren wordt vaak een groep V ester bijgemengd die het tegenovergestelde effect heeft. Castrol TWS is net als Mobil1 SHC's een echte groep IV/V mix en deze mag zonder meer gebruikt worden op auto's die op mineraal rijden.

http://www.mobil-1.nl/wat-is-synthetisc ... delen.aspx

Motul's Lemans is een echte groep V (ester), maar heeft daardoor wel zijn prijs.

N.B: Ik ben wel gecharmeerd van sommige groep II mineralen zoals Bradd Penn 15W40. Deze olie wordt uit een bron gemaakt (Pensylvania) die in tegenstelling tot de olie uit het midden oosten een veel homogenere structuur heeft.

http://www.penngrade1.com/products/High ... 15W40.aspx
Carpe Diem, Raymond
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Motorolietopic

Post by bmw e12 e21 »

Bedankt voor de info Raymond, hier was ik bang voor:
Mythes: Mobil 1 zal lekken uit de dichtingen van oudere auto’s.
Waarheid: Mobil 1 veroorzaakt geen lekken. De nieuwe Mobil 1 is aan tal van standaard- en OEM-tests onderworpen om zijn dichtingscapaciteiten te kennen. Het is volledig compatibel met het elastomeermateriaal waaruit autodichtingen en -pakkingen gemaakt zijn. Voor een oudere motor in goede staat en zonder olielekken biedt Mobil 1 dezelfde voordelen als bij nieuwe motoren. ExxonMobil raadt aan om de lekken te herstellen voor u Mobil 1 gebruikt en de instructies van de autofabrikant over het oliegebruik te volgen.
Nu nog zoelen naar de juiste olie, de 15w50 vind ik zo direct nergens te koop en 10w40 is geen volsyntheet.
Heeft castrol ook van die volsyntheet die de pakkingen niet aantast en maar om de 2j vervangen moet worden?
Als ik het dus goed versta zorgt de groep V (Ester) dat de seals intakt blijven(niet krimpen) en is de Motul 300V Competition 15W50 de geknipte olie voor mijn e21 323i en e12 m535i.
Deze lijkt me zeer schappelijk qua prijs:
http://www.ebay.de/itm/Motul-300V-COMPE ... 25a9e04d29
Ik lees wel op forums soms dat vol synthetische olie een TE reinigende functie heeeft waardoor er bij oude motoren vuil kan loskomen met soms negatieve gevolgen voor je motor.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Motorolietopic

Post by raymondw »

JHoi Remy,

Je E21 heeft toch een verse motor? Zo ja, dan is die van binnen nog helemaal schoon en dan moet de omschakeling naar een moderne olie die i.d.r. een hoge detergentie heeft eigenlijk geen probleem zijn. Maar omdat je aangeeft dat de M20 harder moet werken zul je ook hogere toerentallen vragen en dan zou ik je adviseren om een xW50 olie toe te passen. Dan zijn Motul 300V Competition 15W50 en Mobil1 Peak Life 5W50 gewoon hele goede keuzes. Die laatste is wel beter voor de koude start en dat is de reden waarom we in ons klimaat beter geen olie met een viscositeit-klasse van 20Wx en hoger moeten toepassen.

N.B: Ik zou het voor een M20/M30 alleen wel bij een xW50 houden en niet naar een 10W60 omdat deze laatste een hogere oliefilm-sterkte heeft waardoor de dynamische verliezen in de drijfstangen toeneemt.

Bij je M90 zou ik voorzichtiger zijn; het gaat niet om de discussie synthetisch of mineraal, maar wel omdat ik ervan uitga dat deze motor nooit open is geweest en zeer waarschijnlijk een hoge mate van koolstof vervuiling heeft opgebouwd. Als je dan een hoog-detergente olie gaat toepassen worden bijna al deze vervuiling losgeweekt. Als je je daar niet van bewust bent en je maakt de switch zonder de randeffecten mee te nemen, zal de slijtage enorm toenemen, immers de olie is veel sneller abrasief (TBN<1) terwijl je denkt dat je nog een paar duizend kilometer door kan rijden. Dat is de reden dat voor oudere auto's vaak een olie met een lage TBN wordt toegepast. Deze laat de opgebouwde vervuiling zoveel mogelijk zitten, maar laat de smerende en beschermende werking zo lang mogelijk intact.

Mobil1 geeft voor de M30/M90 haar Extended Life 10W60 aan. Voor de hoogtoerige S38/M88/S14 kan ik me daar helemaal in vinden, maar voor de laagtoerige M30/M90 ?......... Niet echt, daarom hebben we de 735i gedowngrade naar Mobil1 Peak Life 5W50. Als je niet zeker bent van de interne vervuiling (met name in het karter), zou ik zeker geen hoog detergente olie toepassen zonder daarvoor een plan te hebben.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Motorolietopic

Post by Jeroen »

Misschien moeten we deze meer algemene motorolie discussie even afsplitsen naar een algemeen motorolie draadje?

Erg leuk en aangezien er hier genoeg mensen zijn die meerdere motortypes bezitten ook over de hele linie erg nuttig! Goed om te zien met welke overwegingen je tot welke keuzes komt. Nou ja 'je', vooral Raymond, en zijn redenering/onderbouwing kan ik me alleen maar in vinden.

Misschien is het mogelijk om langs deze weg tot een advies te komen voor de verscheidene motortypes, dat in een startpost vermelden en onderhouden obv ervaringen en ontwikkelingen van de zijde van fabrikanten?

Voor de S14 ben ik in volle overtuiging overgestapt op Mobil 1 Extended Life 10W60. De Castrol oliën die vroeger de standaard waren voor de ///M blokken zijn qua samenstelling dusdanig gewijzigd dat zij naar alle waarschijnlijkheid flink bijdragen aan de slijtages die je in toenemende mate ziet, met name aan nokkenassen (pitting en delamineren). Ofwel, Castrol is 'het' niet meer voor de oude M motoren.

Inmiddels heb ik de E21 323i ook op de Extended Life 10W60 gezet, op basis van zichtbare vervuiling (iig erg weinig in de kop), uitgaande van een historie op Castrol en vanwege een regelmatig hoogtoerig gebruik. In die combinatie leek mij, in belangrijke mate vanwege het hogere ZDDP gehalte, de Mobil1 zeer geschikt. Maar ik vraag me wel af hoe deze zich in de M20 zal verhouden tot de Motul 300V Competition 15W50.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Motorolietopic

Post by bmw e12 e21 »

Een appart motorolie draadje lijkt me leuk Jeroen. :thumbsup
Ik zit hier nl, Raymond zijn ///M draadje te vervuilen.

Klopt Raymond, de 323i motor heb ik kompleet nagemeten en terug opgebouwd. Kop gereviseerd(Laten doen, maar zelf opgebouwd), zuigerveren en lagerschalen(zuigers waren nog binnen toleranties). Het M90 blok heeft enkel een gereviseerde kop, (ben ik net de kleppen van aan het stellen) Dus die is mooi zuiver. Het blok had 3j geleden compressie van 11-12bar Dus is het nog goed gezond.
Image
Als ik nog even naar de gegevens kijk vand de verschillende olien Heeft:
Motul 2100 15w50 TBN 8.00mg => https://www.motul.com/system/product_de ... 1290086771
Motul 300V comp. 15w50 TBN 8.25mg => https://www.motul.com/system/product_de ... 1329125523
Mobil 1 Ext. Life 10w60 TBN 11.80mg => http://www.chemcorp.co.uk/creo_files/up ... 10w-60.pdf
En hier heb ik nog 5l van op schap staan:
Motul6100 Syn.+ 10w40 TBN 10.40mg => https://www.motul.com/system/product_de ... 1423158305
Image

Als ik het goed begrijp kan ik de Motul 300V comp. 15w50 In beide motoren gebruiken met onderhouds intervallen van 2jaar, daar ik maar 1500km/jaar rijd per auto.
Deze olie heeft geen superreinigende functie, maar maakt gebruik van Esters waardoor hij langere onderhoudsintervallen mogelijk maakt. Maar heeft deze olie ook het additief zodat deze de dichtingen niet aantast.

Ik zou eigenlijk eerst nog de olie die ik heb willen opgebruiken.
Dus volgend jaar:
de Motul6100 Syn.+ 10w40 op de 323i e21
de Motul 2100 15w50 op e12 M535i
En het oliefilter laten steken en daarna de onderhoudsintervallen van 1j naar 2j zetten met Motul 300V comp. 15w50 en dan uiteraard ook telkens een nieuw oliefiter.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Motorolietopic

Post by raymondw »

Hoi Remy,

Persoonlijk vindt ik het niet erg om een klein zijspoor te hebben. Is leuk voor de discussie en we leren ervan. In dat opzicht kan ik me prima vinden in Jeroen zijn voorstel om een algemeen oliedraadje te maken waarin we in een soort confluence achtige wijze de kennis bijhouden en samenvatten voor de oudere motorfamilies.

Ik ben helemaal voor !
Carpe Diem, Raymond
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Motorolietopic

Post by bmw e12 e21 »

Ja Jeroen, neem mss mijn gedeelte weg uit Raymond's topic.
Dat dwaalt fel af van zijn topic.
:thnx
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Motorolietopic

Post by 323baur »

Jullie hebben elkaar wel gevonden! Maarre een olie advies topic (sticky) is zeer welkom.
Zonder negativiteit er in te willen leggen: ik lees graag de conclusie....en waar ik het moet bestellen :boogie
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Motorolietopic

Post by uwbuurman »

Dat deel ik wel met je, Ite. Ik vind het erg interessant om te lezen, maar mijn hart ligt niet bij deze materie. Dus als de heren mij het beste advies kunnen geven, dan koop ik wel.... Heeft niets te maken met negativiteit of onderschatten van de waarde van deze kennis. Ik heb er namelijk tomeloos respect voor de wijze waarop Raymond zijn onderzoek en huiswerk doet.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Motorolietopic

Post by 323baur »

Plus 2!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply