Page 1 of 1

Spoor instellen na verlaging

Posted: Mon Aug 10, 2015 8:28 am
by bmw e12 e21
ZOals jullie wss weten is mijn e21 4cm verlaagd.
Kan het spoor bij uitlijnen terug op fabrieksgegevens gezet worden of moet deze waarde bijgesteld worden?

Re: Spoor instellen na verlaging

Posted: Mon Aug 10, 2015 1:27 pm
by BertjeConti
Lijkt mij het beste op de toe-in terug op fabrieksopgave in te stellen.

Ik zit met hetzelfde dilemma, alleen geen 4cm verlagingen.
Ik ga in ieder geval terug naar de fabriek opgave.

Re: Spoor instellen na verlaging

Posted: Mon Aug 10, 2015 1:57 pm
by uwbuurman
Ik zou ze op fabriekswaarden zetten. Door verlagen verandert de camber. Die kun je slecht aanpassen bij een E21, zeker niet achter, of je moet al knoeien met excentrische rubbers. En als de auto goed spoort en is uitgelijnd en bij slijt de banden iets meer aan de binnenzijde af, ach, dan zijn je banden echt niet eerder aan hun einde. Immers, met die paar kilometer per jaar zullen ze eerder verdrogen dan slijten.

Re: Spoor instellen na verlaging

Posted: Mon Aug 10, 2015 2:55 pm
by BertjeConti
Het zou mij overigens verbazen als de sporing op de vooras veranderd is door de verlaging. Dit zou betekenen dat de sporing tijdens het rijden ook continu veranderd door het in en uit veren van de wagen.

Ook chamber zal op de vooras nauwelijks veranderd zijn door de verlaging.
achteras is idd een ander verhaal, daar neemt de chamber negatief toe naarmate de as verder in veert. Grip in bochten neemt daardoor wel toe. De sporing (toe-in) op de achteras verander ook iets bij inveren, maar dat is marginaal.

Re: Spoor instellen na verlaging

Posted: Mon Aug 10, 2015 3:06 pm
by uwbuurman
precies, dus in mijn beleving gewoon op fabriekswaarde, maar wel bij een specialist die weet wat hij doet.

Re: Spoor instellen na verlaging

Posted: Mon Aug 10, 2015 4:19 pm
by Peter V.
Officieel moet de E21 met gewichten in de auto worden uitgelijnd. Of je moet naar een echte specialist gaan zoals sommige van ons hebben laten doen in het noorden van Nederland.

Ik laat de mijne in Breda straks uitlijnen bij "profile". Hun zijn de enige in deze omgeving die het nog met gewichten doen.

Re: Spoor instellen na verlaging

Posted: Mon Aug 10, 2015 4:25 pm
by BertjeConti
Gewoon met het hele gezin naar de kwikshit

Re: Spoor instellen na verlaging

Posted: Tue Aug 11, 2015 9:10 am
by Jeroen
BertjeConti wrote:Gewoon met het hele gezin naar de kwikshit
brrrr geen horrorfilms hier hoor! :P

Sporing voor mag niet wezenlijk veranderen met verlaging maar omdat alles los is geweest is het wel raadzaam 'm uit te laten lijnen. Standaardwaarden zijn prima, gewoon een klein beetje toespoor.

Re: Spoor instellen na verlaging

Posted: Tue Aug 11, 2015 10:21 am
by BertjeConti
BertjeConti wrote:Gewoon met het hele gezin naar de kwikshit
Ik bedoelde dus: neem zelf je benodigde balast mee.

Kwikshit moet je inderdaad wegblijven.

Mijn E12 is nu weer op het rechte spoor na vervanging van (5mm kortere) draagarmen en straffere veren. Beide stuurarmen 810° korter moeten draaien.
Toe-in = 1mm
Chamber = 0° (niet aanpasbaar)

Volgens mijn berekening zou de chamber door de 5mm kortere draagarmen 0,5° positief zijn toegenomen. Dit betekend dus dat deze voorheen 0,5° negatief stond. Zou liever wat extra negatieve chamber gehad hebben.

(Metingen zelf uitgevoerd met goede tools maar zonder de extra voorgeschreven balast in de wagen. Deze ballast heeft nl voornamelijk effect op de meetwaarden van de achteras)

Re: Spoor instellen na verlaging

Posted: Tue Aug 11, 2015 10:06 pm
by bmw e12 e21
Bedankt Mannen, standaard instelling zal het worden!