Wondermike's Sharknose Garage
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Wie is dan de oemleverancier van BMW, qua schijven? Toen ik mijn f31 kocht had ik volgens de historie vrij nieuwe schijven en blokken, iets van 10k km oud, maar het trilde en deed, ik heb er gelijk een setje nieuwe schijven en blokken rondom laten zetten bij de BMW specialist. OEM BMW, was wel even 1000 euro aftikken....
Bijzonder van die trekhaak. Even scharnierpunt smeren? Voelt 'ie teveel weerstand??
Bijzonder van die trekhaak. Even scharnierpunt smeren? Voelt 'ie teveel weerstand??
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Ben idd ook wel benieuwd wie voor dergelijke modellen de OEM leverancier is, doorgaans is dat wel Até en daar heb ik zelf ook werkelijk nog nooit problemen mee gehad. Wel zorgvuldig inremmen natuurlijk.
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Ik heb wel degelijk tril ervaringen met nieuwe ATE schijven gehad, weliswaar op m’n oude E12, toen ze ‘nieuw’ waren en goed opgewarmd had ik er een behoorlijke trilling in, echter terug koud was de trilling weg, nu tig duuzend km later niks meer trillen, dus toch goed gekomen.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Normaal gebruik ik ook ATE schijven. Eigenlijk nooit problemen mee gehad. Geen idee wat de OEM schijven zijn. Blokken is in ieder geval textar.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Michel, hoe is dit afgelopen? Ik moet op korte termijn ook de voorschijven vervangen van de F31. Ze zitten op de minimale maat en de blokken zijn toch bijna op. Op dit moment zit er nog origineel spul onder.Wondermike wrote: ↑Sat Apr 17, 2021 3:46 pm
Pas de remschijven vervangen door Ate schijven en nu na een tijdje trillen met remmen. Koet! Had maar originele genomen zegt Danny, ja achteraf
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Ehhh trilling zit er nog in, is heel licht maar irritant. Tijdgebrek nog niet naar gekeken helaas.
So many cars, so little time
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2386
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Mijn auto doet het aan de voorzijde ook. Licht trillen, wordt erger naarmate de schijven warmer worden. Zijn (volgens de factuur van Gijsbertsen d.d. april 2019) OEM BMW. Blokken van Até.
Deze schijven moeten er dus eigenlijk van af, zijn intussen ook ruim 65.000 km “oud”.
Greetz,
Walter.
Deze schijven moeten er dus eigenlijk van af, zijn intussen ook ruim 65.000 km “oud”.
Greetz,
Walter.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Wondermike's Sharknose Garage
65000 is wat weinig voor een setje originele remschijven. De interval die BMW na reset aangeeft is 120000km.
So many cars, so little time
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2386
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Eens, maar trillen doen ze en dat gaat er niet zo maar van af... Geldt die 120k km’s ook voor een automaat, kan me voorstellen dat die het wat zwaarder hebben dan op een handgeschakelde auto?
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2386
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Dat weet ik... maakte ook niet de vergelijking met specifieke autos, maar tussen automaat en handgeschakeld algemeen.
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Ik had ook een hinderlijke trilling op de remschijven van de e91. Maar bij mij was het vanwege enige speling op de reactiearmen. Zegmaar de draagarmen die naar voren lopen. Draagarmen en reactiearmen vervangen voor nieuwe Lemförders, OEM BMW waar het logo is afgeslepen. Dat loste mijn trillende remmen op. Was een minimale resttrilling, maar die is inmiddels verdwenen.
Kortom trillen bij remmen hoeft niet van schijven te komen.
@Michel, de jouwe zijn zo jong, zet er eens 1 op de draaibank? Ze moeten onvlak zijn als het echt uit de remmen komt.
Kortom trillen bij remmen hoeft niet van schijven te komen.
@Michel, de jouwe zijn zo jong, zet er eens 1 op de draaibank? Ze moeten onvlak zijn als het echt uit de remmen komt.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Eens met Koos, eerst nader onderzoeken. Volgens mij is het zo dat er overal wel wat tolerantie op mag zitten, hetgeen de wielophanging dan wel opvangt. Alleen als er dan op één of twee delen iets meer speling/afwijking ontstaat, dan gaat het echt merkbaar worden en kunnen effecten elkaar verstreken. Natuurlijk voel je dat het meest met remmen, maar dat wil geenszins de garantie geven dat het dan aan de remschijven ligt. Hoe vaak hebben mensen niet een probleem, vervangen de remschijven, en dan is het probleem weg, voor 500 of 1.000 km, om vervolgens weer terug te komen. Dan heb je naar mijn gevoel de echte oorzaak nog niet te pakken.
Evengoed kan het wel even werk zijn, op zoek naar die kleine factoren die hierin meespelen. Een heel klein beetje onbalans in een wiel, ophangings- of stabirubbers, uitlijning, geleiding van de remklauw (bijv de veel gebruikte rubber geleidebussen van de Até klauwen), wiellager, toplager, noem maar op. Kan dus best een irritante zoektocht zijn soms!
Evengoed kan het wel even werk zijn, op zoek naar die kleine factoren die hierin meespelen. Een heel klein beetje onbalans in een wiel, ophangings- of stabirubbers, uitlijning, geleiding van de remklauw (bijv de veel gebruikte rubber geleidebussen van de Até klauwen), wiellager, toplager, noem maar op. Kan dus best een irritante zoektocht zijn soms!
Regards/groeten, Jeroen
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2397
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Ja, hier een E60 rijder met "kromme schijven", maar ook hier de oplossing in de reactiearmen. Zowel een set Bosch als Ate schijven geprobeerd voordat ik via de garage de tip kreeg om de armen te vervangen.
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Wondermike's Sharknose Garage
Ha das wel heel veel toeval.
De e39 trilt ook opeens best stevig; linkse achterste draagarm van de vooras is gaar, de rechter halverwege.
2* verse lemforders zijn onderweg!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.